دسته‌بندی نشده

موتورولا RAZR: نمادی از نوآوری و طراحی مدرن که از یادها نخواهد رفت

موتورولا RAZR: نمادی از نوآوری و طراحی مدرن که از یادها نخواهد رفت

موتورولا RAZR

حدود ۱۰ سال پیش، یعنی زمانی که هنوز غول های تولید کننده تلفن های هوشمند، با نمایشگرهای بزرگ و اپلیکیشن های رنگارنگشان قلب و روح مردم را ندزدیده بودند، صنعت تلفن های همراه رنگ و بوی متفاوتی داشت. در حالی که نوکیا با مدل ها و قیمت های متنوع در حال تسخیر بازار بود، شرکتهایی مثل سامسونگ، ال جی و موتورولا هم به آزمون و خطا دست می زدند، تا شاید توجه بیشتری را به خود معطوف کنند.

سال ۲۰۰۳ شرکت نوکیا غوغایی به پا کرده بود و با موبایل های 6600، 1100 و 3100، فروش خارق العاده ای برای خود رقم زد. یک سال بعد شرکت موتورولا با محصولی متفاوت همه چشم ها را به خود خیره کرد.

در حالی که موبایل های تاشوی سامسونگ و ال جی خوب فروش می کردند، موتورولا هم با یک موبایل تاشو وارد میدان شده بود. جیم ویکس مدیر طراحی موتورولا در این مورد می گوید: «موتورولا آن زمان در نظر داشت کاری کند و چیزی بسازد که با همه موبایل های آن دوره فرق داشته باشد.»

سال ۲۰۰۴، حدود ۱۱۰ خبرنگار حوزه مد در موزه هنرهای مدرن کپنهاگ دانمارک جمع شده بودند تا موتورولا RAZR V3 را نظاره کنند. تلفنی که قرار بود دنیا در تغییر دهد. موتورولا که سابقه ای طولانی در موبایل های تاشو داشت، این بار می خواست نازک ترین تلفن همراه موجود در بازار را خلق کند. برای رسیدن به این هدف، موتورولا اختراعات بسیاری صورت دارد..

موتورولا تصمیم گرفته بود که این موبایل از جنس فلز باشد، آن هم فلزی مرغوب. اما این کار برای آنتن دهی موبایل مشکل ایجاد می کرد. پس موتورولا تصمیم گرفت بخش پردازش و آنتن موبایل را به قسمت پایین دستگاه منتقل کند.

برآمدگی پایین دستگاه هم، برخلاف نظر عموم، به خاطر طراحی اولیه موبایل نبود. بلکه به ضرورت فنی، این گونه طراحی شد. نوآوری در طراحی و ساخت صفحه کلید کاملا تخت، نیز بی نظیر بود. در حالی که رقبا از دکمه های پلاستیکی برآمده استفاده می کردند، موتورولا برای اولین بار صفحه کلیدی فلزی و کاملا تخت طراحی کرد.

موتورولا RAZR: نمادی از نوآوری و طراحی مدرن که از یادها نخواهد رفت

این موبایل شبیه هیچ تلفن همراه دیگری در بازار نبود. ظاهری عجیب، متفاوت و البته قیمتی گران داشت. این موبایل با قیمت ۴۴۹ دلار تبدیل به یک کالای مد شده بود. در مراسم اسکار در دست میهمانان دیده می شد. بسیاری از هنرپیشه ها و ورزشکاران معروف از این گوشی استقبال کرده بودند. شاید این اولین دستگاهی بود که پا را از یک ابزار صرف ارتباطی فراتر گذاشته و به یک محصول دنیای مد تبدیل شده بود.

موتورولا با این محصول ثابت کرد که مردم بابت طراحی خوب، پول خوبی می دهند. در آن زمان که هنوز از بازار داغ اپلیکیشن ها و سیستم های عامل خبری نبود، RAZR در طراحی پادشاهی می کرد. بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸، ریزر پرفروش ترین گوشی موبایل ایالات متحده آمریکا بود.

اما موفقیت موتورولا در RAZR، چشمانش را در برابر موج خروشان تلفن های هوشمند کور کرد. در حالی که شرکت های بزرگ دیگر، با تیزبینی، خود را به فاز بعدی یعنی “نرم افزار و خدمات” پیوند می دادند، موتورولا در یک نقطه گیر کرده بود. تا اینکه آیفون از شرکت اپل وارد بازار شد و کل معادلات را به هم ریخت.

تلفن هوشمند، ابهتی که موتورولا در حال پایه ریزی بود را از هم پاشید. در ۲۰۰۶ موتورولا تلاش کرد طراحی خیره کننده خود را در یک محصول مدرن، و دوباره تاشو، به رخ بکشد. اما دیگر دیر بود، این اپل بود که تصمیم می گرفت تلفن های آینده چه ظاهری داشته باشند.

در حال حاضر نه از موبایل RAZR با آن طراحی چشمگیرش خبری است و نه از موج گوشی های تاشو. اما موتورولا یک درس اساسی به همه داد، اینکه رمز موفقیت یک محصول، مهندسی، طراحی و بازریابی خوب است.

گرچه وجود هر سه لازم است، اما بدون طراحی هیچ موفقیتی حاصل نخواهد شد. کسی چه می داند، فناوری ها تکامل پیدا می کنند. با نگاه اجمالی به این ۱۰ سال می توان چندین انقلاب در طراحی را حس کرد. شاید هم در این چرخه تکاملی به زودی گونه هایی از گوشی های تاشو را دوباره ببینیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا