دسته‌بندی نشده

موارد مصرف کوآموکسی کلاو +عوارض این دارو

مضرات کوآموکسی کلاو

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با مضرات کوآموکسی کلاو بیشتر آشنا شوید.

کوآموکسی کلاو (به انگلیسی: Co-amoxiclav)

گروه دارویی-درمانی: آنتی بیوتیک نیمه صناعی وسیع الطیف بتالاکتام

اشکال دارویی: کپسول و سوسپانسیون

کو اموکسی کلاو داروئی است که از دو ماده موثره داروئی ساخته شده است،یعنی از آموکسی سیلین و اسید کلاونیک.

علت افزوده شدن اسید کلاونیک افزایش دادن طیف ضد باکتریایی داروی ساخته شده می باشد. گروهی از باکتریها هستند که با تولید یک نوع آنزیم خاص بنام بتا لاکتامازپنی سیلینهای دارای هسته بتا لاکتام را از ناحیه همان هسته شکسته و آنها را غیر فعال میکنند در نتیجه عفونتهای ایجاد شده با آن گونه باکتریها به درمان آنتی بیوتیکی با آن نوع پنی سیلینها جواب نمیدهد.

پس چاره کار در این هست که آن نوع باکتریها را با افزودن داروئی دیگر به یک داروی خاص و در حالت کلی تولید انتی بیوتیکهای مقاوم به بتالاکتاماز ( پنی سیلیناز) از بین ببریم و عفونت ایجاد شده را درمان کنیم.در کو آموکسی کلاو داروی اسید کلاونیک آنزیم بتالاکتاماز باکتریها را غیر فعال میکند و درنتیجه آن باکتری در مقابل آموکسی سیلین بی سلاح می شود و آموکسی سیلین با قدرت ضد باکتریایی زیادی که دارد و طیف وسیعی از باکتریها را پوشش میدهد (باکتریهای گرم + و گرم)

عامل ایجاد کننده عفونت را از بین می برد و بیماری بهبود می یابد.

خود اسید کلاونیک به تنهایی طیف ضد باکتریایی ضعیفی دارد وبه تنهایی اثر چندانی ندارد در صورتی که خود اموکسی سیلین به تنهایی طیف وسیعی از باکتریها را نابود میکند و بر روی باکتریها اثر باکتریسیدی دارد یعنی باکتر یها را می کشد.

کوآموکسی/کلاوولانات یا کوآموکسی کلاو یک آنتی بیوتیک رایج است که از آن برای درمان عفونت های باکتریایی گوناگون مثل عفونت گوش میانی، سینوزیت و عفونت های پوست، دستگاه تنفسی و دستگاه ادراری استفاده می شود. آموکسی سیلین/کلاوولانات را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد. خوردن آن با غذا می تواند از دل به هم خوردگی ناشی از آن جلوگیری کند.بهتر است این دارو در فواصل زمانی برابر در طول شبانه روز مصرف شود تا مقادیر ثابتی از آن در خون و ادرار وجود داشته باشد.

کوآموکسی کلاو ( CO-Amoxiclav )

موارد منع مصرف کوآموکسی کلاو ( CO-Amoxiclav )

حساسیت شدید داروییعوارض جانبی: اسهال , تشنج , عوارض کلیوی , ضایعات پوست , تهوع و استفراغ

  • توجهات: این دارو ترکیب آموکسی سیلین و کلاولانیک اسید است . در اختلال عملکرد کلیوی با احتیاط مصرف شود.راش و ضایعات جلدی که دیر هنگام بروز می کند ممکن است نشانگر حساسیت باشد.
  • آموزش: برای آماده کردن دارو از شکل پودربه شربت باید طی 2 مرحله آّ اضافه کرد تا پودر در آب حل شود.در خانم ها علائم عفونت قارچی مجاری تناسلی (واژن) ممکن است به صورت ترشحات سفید و پنیری بروز کند.
  • شرایط نگهداری: در دمای معمولی و جای خشک نگهداری شود. بعد از 10 روز محلول (شربت) آن را دور بریزید.

موارد احتیاط کوآموکسی کلاو

در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف کوآموکسی کلاو پزشکتان را مطلع سازید:

حساسیت به هر نوع ماده غذایی ، نگه دارنده ها، رنگ های خوراکی یا سایر داروها، به ویژه آنتی بیوتیک ها (پنی سیلین ها، سفالوسپورین ها، مهارکننده های بتا ـ لاکتاماز).

بارداری یا شیردهی .

مصرف داروهای دیگر، به ویژه داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی (مثل ایبوپروفن و آسپیرین )، داروهای ضدانعقاد (رقیق کننده های خون نظیر وارفارین )، قرص های ضدبارداری حاوی استروژن (این دارو اثرات این قرص ها را کاهش می دهد)، داروهای نقرس (پروبنسید، آلوپورینول )، و آنتی بیوتیک های دیگر (آمینوگلیکوزیدها، اریترومایسین ، تتراسایکلین ).دارای سابقه یا دچار مشکلات خونریزی دهنده (مثل زخم معده ، هموفیلی ، یا کمبود پلاکتی )، کولیت (التهاب روده بزرگ ) ناشی از آنتی بیوتیک ها، یا بیماری کلیوی .

هنگام مصرف آموکسی سیلین/ کلاوولانات توصیه می شود

حتی در صورت احساس بهبودی ، تمام داروی تجویز شده را برای درمان عفونت و جلوگیری از عود مجدد آن مصرف کنید.اگر از قرص های ضدبارداری استفاده می کنید، تا یک ماه پس از پایان دوره درمان با آموکسی سیلین / کلاوولانات از یک وسیله جلوگیری از بارداری دیگر نیز نظیر کاندوم یا ژل های اسپرم کش استفاده کنید.برای جلوگیری از اسهال ناشی از این دارو ماست بخورید.

کوآموکسی کلاو را دور از دسترس کودکان ، و دور از حرارت ، نور مستقیم ، و حرارت مرطوب نگه دارید (در این شرایط این دارو فاسد می شود). پس از تهیه سوسپانسیون آن را در یخچال نگهداری کنید؛ پیش از مصرف شیشه محتوی سوسپانسیون را به خوبی تکان دهید.

در موارد شکل های مایع دارو از پیمانه داخل جعبه دارو برای اندازه گیری مقدار دارو استفاده کنید.

اگر ظرف 3 روز از مصرف این دارو احساس بهبودی نمی کنید با پزشکتان مشورت کنید.

هنگام مصرف آموکسی سیلین / کلاوولانات نباید

  • دیگران را در مصرف این دارو سهیم کنید؛ آنها ممکن است نسبت به آن حساسیت داشته باشند.
  • دارو را پس از تاریخ انقضایش مصرف کنید.
  • دارو را ناتمام قطع کنید؛ مگر در صورتی که پزشکتان چنین توصیه کند.

بیشتر بخوانید :

همه چیز در مورد مصرف شربت کوآموکسی کلاو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا