دسته‌بندی نشده

موارد مصرف و عوارض داروی مپیواکائین (Mepivacaine)

معرفی داروی مپیواکائین

مپیواکائین به عنوان بی‌حس ‌کننده موضعی تزریقی برای ایجاد بیحسی موضعی یا منطقه‌ای ( ناحیه کمری یا دمی)، انفیلتراسیون یا انسداد عصب دندان ، انفیلتراسیون موضعی یا انسداد عصب محیطی مصرف می‌شود.

مکانیسم اثر مپیواکائین

بی حسی موضعی؛ با کاهش نفوذ پذیری سدیم و افزایش آستانه عمل،از تولید٬ هدایت امواج عصبی جلوگیری می کند.

فارماکوکینتیک مپیواکائین

مپیواکائین با پروتئین پیوند زیادی برقرار می کند. نیمه عمر دارو در بزرگسالان ۱٫۹ تا ۳٫۲ ساعت است. زمان شروع اثربخشی دارو سریع است و طول مدت ماندگاری اثر آن بالا می باشد. جذب سیستمیک این دارو کامل است و متابولیسم دارو در کبد صورت می گیرد و دفع آن از طریق کلیه است.

مقدار مصرف مپیواکائین

برای انسداد عصبی بازویی، گردنی و بین دنده ای و ناحیه تناسلی ۴۰-۵ میلی لیتر از محلول یک درصد، برای انسداد اپی دورال کمری و دمی ۳۰-۱۵ میلی لیتر ازمحلول یک درصد، برای انفیلتراسیون موضعی غیر از دندان پزشکی ۴۰ میلی لیتر از محلول ۰٫۵ یا یک درصد و برای بی حسی جهت کاهش درد ۵-۱ میلی لیتر از محلول یک درصد استفاده می شود.

حداکثر مقدار مصرفmg/kg7 در هر عمل جراحی یا ۴۰۰ میلی گرم است. در دندان پزشکی در فک فوقانی و تحتانی، ۵۴ میلی گرم از محلول ۳% و در انفیلتراسیون یا انسداد عصبی تمام حفره دهان ۲۷۰ میلی گرم از محلول ۳% مصرف می شود.

کودکان: در کودکان مقدار مصرف تاmg/kg6-5 مجاز می باشد.

مصرف مپیواکائین در دوران بارداری و شیردهی

گروه C:
مطالعات حیوانی نشان دهنده اثرات جانبی بر روی جنین بوده اند، اما شواهد کافی در مورد انسان وجود ندارد. با اینحال، منافع استفاده از دارو در زنان باردار ممکن است از خطرات احتمالی آن بیشتر باشد.

ترشح این دارو در شیر ثابت نشده و عوارضی نیز برای انسان گزارش نشده است. با این وجود منافع دارو باید در برابر ضررهای آن سنجیده شود.

عوارض جانبی مپیواکائین

عوارض جانبی به طور کلی به مقدار مصرف، محل تزریق و غلظت پلاسمایی آن بستگی دارد. اختلال بینایی، تشنج، سرگیجه، همهمه یا زنگ زدن گوش، لرزش یا رعشه، اضطراب، هیجان، عصبانیت، تهوع و استفراغ و سفتی گردن در مواقعی که تزریق در نخاع انجام گیرد از عوارض جانبی این دارو هستند.

تداخلات دارویی مپیواکائین

بزرگسالان : این دارو با داروهای ضد میاستنی، داروهای مضعف CNS ، داروهای گندزدا حاوی فلزات سنگین، گوانتیدین‌، مهار کننده‌های مونوآمین اکسیداز و داروهای مسدد عصبی – عضلانی تداخل دارد.

در صورت بارداری، شیردهی، دیابت، نارسایی کلیوی یا کبدی قبل از مصرف دارو به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.اگر هم زمان داروهای دیگری مصرف می کنید برای جلوگیری از تداخلات احتمالی به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. پزشک از عوارض احتمالی داروی شما آگاه است بنابراین دوره درمان دارو را مطابق تجویز پزشک تکمیل و از قطع خودسرانه دارو پرهیز کنید

موارد منع مصرف مپیواکائین

  • سندرم Stokes-Adams
  • بلوک شدید سینوسی ـ دهلیزی، دهلیزی ـ بطنی و بطنی
  • حساسیت مفرط
  • التهاب یا عفونت در محل تزریق
  • دفرمیتی‌های اسپاینال
  • بیماریهای عصبی

هشدار ها در رابطه با مپیواکائین

1.درکودکان و سالمندان امکان بروز مسمومیت عمومی با این دارو بیشتر است.
2.در عیب کار قلبی – عروقی، سابقه حساسیت دارویی و وجود التهاب و یا عفونت در محل تزریق باید با احتیاط فراوان استفاده گردد.

divider

بیشتر بخوانید:

معرفی داروی بی حسی موضعی پریلوکائین

از موارد مصرف داروی بوپیواکائین بیشتر بدانید

موارد مصرف و عوارض داروی تزریقی تتراکائین

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا