دسته‌بندی نشده

موارد مصرف قرص گلای وانس (متفورمین هیدروکلراید پیوسته رهش)

گلای وانس متفورمین

مطالبی که در زیر مشاهده می‌نمایید مستقیما با کلید واژه گلای وانس متفورمین مرتبط هستند. برای مطالعه کامل مقالات دانشنامه فرزند می‌توانید به صفحه طبقه‌بندی مطالب مراجعه نمایید و یا اینکه از طریق سیستم جستجو مطلب مورد نظر خود را پیدا کنید.قرص گلای وانس Gly-Once (متفورمین پیوسته یا آهسته رهش) نام تجاری دارویی با نام علمی متفورمین هیدروکسید (Metformin hydrochloride) است که در دسته داروهای کاهش دهنده قند خون قرار دارد. شکل ها و نام های تجاری دیگری ازین دارو با نام تجاری گلوکوفاژ نیز می باشد که بنا به تشخیص پزشک مصرف هر کدام می تواند به شما توصیه گردد.

موارد کاربرد گلای وانس و خواص آن برای خانمهایی که قصد بارداری دارند:

  • تنبلی تخمدان
  • تخمک گذاری
  • بارداری در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا تخمدان های چند کیستی (PCOS)
  • درمان ناباروری هایی که به علت عدم تخمک گذاری هستند
  • خانمهایی که به کلومیفن هم مقاومت پیدا کردند
  • تحریک تخمک گذاری

متفورمین در دسته داروهای ضد دیابت است و غالبا نیز برای بیماران مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین که به رژیم غذایی پاسخ نداده اند و در بیمارانی که اضافه وزن دارند کاربرد دارد و از طرفی برای مشکلات مربوط به ناباروری زنان نیز متفورمین و شکل تجاری گلای وانس مصرف می گردد.تحقیقات نشان داده اند این داروی دیابت برای درمان ناباروی هایی که علت آن تخمدان پلی کیستیک است موثر واقع می شود.

تغییر در ترشحات و روند قاعدگی

سوال مطرح شده توسط کاربران عزیز دلگرم

من اقدام به بارداری کردم و بعد از چند ماه متوجه شدم تنبلی تخمدان دارم. پریودی های نامنظم دارم و با قرص ال دی پریود میشوم. طریق مصرفم این گونه است، سه روز، روزی دو عدد میخورم تا پریود بشم. من دکتر به تازگی قرص کلومیفن٥٠ و تاموکسیفن ١٠ داده از روز ٥ پریودی روزی ٣ تا بخورم و قرص گلای وانس متفورمین هر شب ١ عدد.

در روز ١٨ پریودی هم آمپول برام نوشتن بزنم و همون روز نزدیکی کنم. این دستورالعمل برای ٢ ماه به من دادند. ماه اول که من نتیجه نگرفتم. یک هفته بعد از عقب انداختن شروع به خوردن قرصهای ال دی به مدت ٣ روز کردم تا پریود شوم و دوباره این کارها را بکنم، ٥ روز بعد آخرین ال دی پریود شدم، روز اول کمی خونریزی و لخته کمی داشتم، روز دوم لکه و روز سوم که امروز من است همچنان لکه بسیار بسیار کم قهوه ای رنگی دارم.

ضمنا کمر درد هم دارم و دراین بیست روز اخیر بعد از زدن آن آمپول به طرز عجیبی ترشح من بسیار کم شده، و دیگر این حالت شیری و غلیظ را ندارد، کاملا بی رنگ و کم شده است. من نگرانم به خاطر اتفاقی که برای ترشح و این نوع پریودیم هستم، من دیر پریود میشدم و با قرص اما همیشه دو روز اول لکه داشتم و ٤ الی ٥ روز خونریزی.

همچنین بخوانید:

متفورمین هیدروکلراید و مصرف آن در زمان بارداری

آیا با خوردن قرص متفورمین لاغر میشویم؟

عوارض مصرف متفورمین (گلوکوفاژ)

با این وجود این داروها را از امروز که روز٣ پریودی من هست استفاده کنم؟

و این تغییر ترشح به خاطر مصرف دارو و آمپول است؟

خیلی از وضعیت پیش آمده نگرانم.

نکته: در موارد بیماری شدید، مصدومیت یا انجام جراحی ممکن است مقدار نیاز به متفورمین متفاوت باشد. گاه در این موارد لازم است پزشک برای دوره‌ای مصرف متفورمین را قطع و از موارد جایگزین استفاده کند که در این موارد بهترین جانشین، انسولین تزریقی است.

هنگامی که یک وعده‌ی غذایی فراموش شود، هنگام ورزش شدید و نیز نوشیدن الکل باید دقت بیشتری انجام شود زیرا این موارد می‌توانند در همراهی با مصرف متفورمین سبب تشدید هیپوگلیسی شوند.در موارد کاهش قند خون باید منابع غنی از قند شامل آب پرتقال، ژل گلوکز، آب‌نبات یا شیر در دسترس باشد. در موارد هیپوگلیسمی شدید که شخص قادر به خوردن و آشامیدن نیست، باید از تزریق عضلانی گلوکاگون یا تزریق گلوکز وریدی استفاده شود.در مواقعی که یک نوبت متفورمین فراموش می‌شود، باید بلافاصله همراه با یک وعده‌ی غذایی سبک مصرف شود. در صورتی که به زمان وعده‌ی بعدی رسیده‌ایم، باید دوز قبلی را حذف کرد و هیچ‌گاه دوبرابر مصرف نشود.

گلای وانس

نکته: الکل قند خون را کاهش داده و ریسک اسیدوز لاکتیک را بالا می‌برد به‌همین خاطر باید از نوشیدن الکل در هنگام مصرف متفورمین اجتناب شود.

عوارض جانبی گلای وانس

۱– عوارض خطرناک: ایجاد اسیدوز لاکتیک، آلرژی (کهیر، سختی تنفس، ورم کردن لب و صورت و زبان و حلق که بسیار خطرناک است)، تب و لرز و علایم شبه آنفلوانزا و افزایش سریع وزن. در چنین مواردی باید سریعاً متفورمین را قطع کرد.
۲- عوارض کم‌اهمیت‌ ولی شایع‌تر: سردرد، درد عضلانی، ضعف، تهوع خفیف، استفراغ و اسهال، نفخ و درد معده.

تداخلات دارویی گلای وانس

۱- داروهایی که در صورت استفاده‌ی همزمان با متفورمین می‌توانند باعث ازدیاد قند خون شوند شامل ایزونیازید، دیورتیک‌ها، استروئیدها، فنوتیازین‌ها، داروهای تیروئیدی، OCP (قرص‌های خوراکی پیشگیری از حاملگی)، داروهای ضد تشنج، قرص‌های لاغری و داروهای ضد آسم، سرماخوردگی و ضد آلرژی‌اند.
۲- داروهایی که می‌توانند باعث کاهش قند خون شوند شامل سولفونامیدها (مانند کوتریموکسازول)، MAOIs (مهارکننده‌های آنزیم منوآمین اکسیداز)، بتابلوکرها و پروبنسید هستند.
۳- داروهایی که ممکن است با متفورمین واکنش ناخوشایند ایجاد کنند شامل فورزماید، نیفدیپین، تریامترن- H، آمیلوراید، پروکسامین آمید، کینیدین، دیگوکسین، سایمتیدین، رانیتیدین، مورفین و وانکومایسین هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا