دسته‌بندی نشده

موارد مصرف قرص سیکلوسپورین و عوارض این دارو

سیکلوسپورین Ciclosporin

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با قرص سیکلوسپورین سرکوب کننده ایمنی بیشتر آشنا شوید.

سیکلوسپورین

موارد مصرف سیکلوسپورین

سايكلوسپورين درجلوگيري از رد پيوند كليه، كبد، قلب يا ساير اعضاي بدن همراه كورتيكوستروئيدها مصرف مي شود. اين دارو همچنين براي درمان رد پيوند مزمن(در بيماراني كه قبلاً تحت درمان با كاهنده سيستم ايمني بوده اند)، درمان آرتريت روماتوئيد حاد، درماتيت آتوپيك و پسوريازيس شديد(در صورت عدم پاسخ مناسب يا عدم تحمل نسبت به داروهاي سيستميك قبلي) و درمان سندرم نفروتيك به كار مي رود.

———————————————————————————————-

مکانیسم اثر سیکلوسپورین

با مهار قابل برگشت و اختصاصي لنفوسيت ها در فاز GO و G1چرخه سلولي، باعث مهار لنفوسيت هاي كمكي و مهاري مي شود و توليد IL-2 و فاكتور رشد لنفوسيت هاي T را نيز مهار مي كند.

———————————————————————————————-

دارو شناسی پیش از مصرف نحوه مصرف اقدامات احتیاطی عوارض جانبی

سیکلوسپورین برای درمان رد پیوند مزمن (در بیمارانی که قبلا تحت درمان کاهنده سیستم ایمنی بوده اند) مورد استفاده قرار میگیرد. به هنگام دریافت یک عضو پیوندی در بدن ، گلبولهای سفید خون درصدد پس زدن عضو پیوند زده عمل میکنند. اما سیکلوسپورین با تحت فشار قرار دادن سیستم ایمنی بدن از پس زدن عضو پیوند زده توسط گلبولهای سفید خون ، جلوگیری میکند.سیکلوسپورین همچنین برای درمان آرتریت روماتوئید حاد، درماتیت آتوپیک و پسوریازیس شدید و درمان سندرم نفروتیک به کار می رود.

سیکلوسپورین داروی بسیار قوی است و به همین علت می تواند باعث عوارض جانبی جدی را مانند بیماریهای کلیوی را در بر داشته باشد.مصرف این دارو نیز مقاومت بدن را برای مقابله با عفونتها کاهش می دهد. با دکتر معالج به هنگام مصرف این دارو در مورد عوارض جانبی گفتگو کنید.

———————————————————————————————-

این داروباید تحت نظرپزشک تجویزشود، و به شکل های زیر در بازار موجود است:

در تصمیم گیری برای استفاده، بهتر است خطرات مربوط به این داروی مورد نظر گرفته شوند و در مقابل مزیت های آن قرار گیرند. این تصمیم توسط پزشک و شما گرفته می شود. برای این دارو، نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرند:

آلرژی وحساسیت

اگر تاکنون واکنش غیرعادی و آلرژیک به این دارو یا هر داروی دیگری داشته اید، با پزشک خود در میان بگذارید. به علاوه هرگونه حساسیت دیگر، مانند حساسیت غذایی، حساسیت به مواد نگهدارنده و حساسیت به حیوانات، را به پزشک خود اطلاع دهید. برای محصولات غیر تزریقی، دستورالعمل روی بسته بندی و ترکیبات دارو را با دقت مطالعه کنید..

اطفال

مطالعات انجام شده تا به امروز هیچ مشکل و محدودیتی در رابطه بااستفاده این دارو بر روی اطفال با دریافت عضو پیوند زده نشان نداده است.اگر چه ایمنی و اثر بخشی دارو ثابت نشده است.
بررسی های اخیرا انجام شده بر تاثیرات سیکلوسپورین بر روی کودکان با آرتریت روماتوئید حاد، درماتیت آتوپیک و پسوریازیس ، هیچ محدودیتی را در رابطه با استفاده از آن برای کودکان نشان نداده است. به هرحال مصرف این دارو مشکل خاصی را تا به امروز برای اطفال نشان نداده است.

سالمندان

مطالعات انجام شده تا به امروز هیچ مشکل و محدودیتی در رابطه بااستفاده این دارو بر روی سالمندان نشان نداده است.در بیماران کلیوی ،کبدی وفشار خون با احتیاط و حداقل میزان ممکن بکار رود.

دوران بارداری

بررسی های انجام شده بر روی نمونه های حیوانی نشان داده اند که این دارو در دوران بارداری عوارض جانبی خطرناکی را در بر دارد، اما هیچ مطالعاتی در رابطه با تاثیر آن بر روی نمونه های انسانی در دوران بارداری انجام نشده است.

دوران شیردهی و مادران شیرده

مطالعات انجام شده تا به امروز هیچ مشکل و محدودیتی در رابطه بااستفاده این دارو بر روی مادران شیرده نشان نداده است. در تصمیم گیری برای استفاده، بهتر است خطرات مربوط به این داروی مورد نظر گرفته شوند و در مقابل مزیت های آن قرار گیرند. این تصمیم توسط پزشک و شما گرفته می شود.

تداخلات دارویی

گرچه برخی داروها نباید همزمان با یکدیگر مصرف شوند، اما برخی موارد وجود دارند که با وجود تداخلات دارویی، بهتر است که به طور همزمان استفاده شوند. در اینگونه موارد پزشک به بیمار توصیه می کند که میزان مصرف داروها را تغییر دهد یا اقدامات احتیاطی دیگری را به وی گوش زد می کند. به هرحال هر داروی دیگری که مصرف می کنید (تجویز شده توسط پزشک یا داروهای موجود در بازار) را به پزشک خود اطلاع دهید.

———————————————————————————————-

نحوه مصرف

این دارو توسط پزشک برای بهبود وضعیت فعلی شما تجویزشده است. بیش از حد وبیش از زمانی که این دارو تجویز شده است،استفاده ننمایید. این دارو معمولا با داروهای دیگر تجویز میشود. طبق دستور پزشک هر کدام از دارو هارا به طور منظم و طبق ساعت معین مصرف نمایید.فقط از دارویی با نام تجاری که دکتر تجویز کرده ، مصرف نمایید.ممکن است مارک های هختلف اثر بخش لازم را مانند آن دارو نداشته باشد.

دارو را بر طبق یک ساعت معین در روز میل نمایید. در صورت نوشیدن منظم آب گریپ فروت ، این موضوع را با دکتر خود در میان بگذارید.مصرف بیش از حد آب گریپ فروت میتواند منجر به مشکلات کلیوی شود.اگر از محلول این دارو استفاده مینمایید، میزان مصرف شربت را با قاشق غذاخوری یا سرنگ مخصوص داخل جعبه اندازه گیری نمایید.در صورت بروز علائم رد پیوند باید مقدار مصرف افزایش یابد.ممکن است کودکان به مقدار مصرف بیشتری از دارو نیاز باشد.افزایش فشار خون ناشی از مصرف این دارو را میتوان با تجویز داروهای ضد فشار خون بالا کاهش داد .

بدون مشورت با پزشک مصرف دارو را خود سرانه قطع ننمائید ممکن است برای جلوگیری از رد پیوند؛بیمار می بایست طبق دستور العمل پزشک یا راهنمایی های موجود بر روی برچسب دارو اقدام به استفاده و مصرف دارو کند. مقدار داروی مصرفی به شدت بیماری و قدرت اثربخشی دارو بستگی دارد. تعداد دفعاتی که دارو در طی روز دریافت می شود، فاصله زمانی میان هر بار مصرف کپسول و دوره زمانی تعیین شده و مجاز برای استفاده از دارو به شدت بیماری و نوع دارو بستگی بسیار دارد.

———————————————————————————————-

مصرف خوراکی (کپسول و قطره)

بزرگسالان و کودکان

(ایمنورال) میزان دارو توسط پزشک معین میشود.4 تا 12 ساعت قبل از پیوند اعضا یا بعد از پیوند. در صورت نیاز و تحمل بیمار میزان دارو افزایش می یابد(ساندیمون)میزان مصرف دارو بر اساس وزن بدن و دستور پزشک معین می شود.در ابتدا معمولا به ازای هر یک کیلو گرم از وزن بدن 15 میلی گرم در روز مصرف میشود. 4 تا 12 ساعت قبل از پیوند اعضا یا بعد از پیوند. در صورت نیاز و تحمل بیمار میزان دارو افزایش می یابد.

سیکلوسپورین

برای درمان پسوریازیس

در صورت فراموش کردن یک وعده ی دارویی چه کنیم؟

اگر بیمار، یک نوبت دارو را فراموش کند، به‌محض یادآوری، باید آن را مصرف کند. اگر نزدیک نوبت بعدی باشد، باید نوبت بعدی را حذف کند و سپس به برنامۀ داروییِ منظم‌ خود بازگردد. مقدار دارو را نباید دوبرابر کرد.

در هنگام استفاده ی بیش از حد و موارد اورژانسی چه کنیم؟

در این شرایط به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه نموده و چنانچه وضعیت بیمار بحرانی گشته و قادر به تنفس نمیباشد با مرکز فورییت های پزشکی تماس بگیرید.

در هنگام استفاده از دارو چه موارد تغذیه ای را باید در نظر گرفت؟

تا زمانیکه دکتر معالجتان به شما رژیم غذایی خاصی را توصیه نکرده است رژیم معمولی و نرمال روزانه خود را ادامه دهید.

  • شیوه ی نگهداری از دارو

  • از قرار دادن دارو در معرض نور مستقیم خورشید، رطوبت و آتش خودداری کنید.
  • دارو را از دسترس کودکان دور نگاه دارید.
  • از مصرف داروهای تاریخ گذشته و قدیمی پرهیز کنید.
  • و دارو در یخچال نگهداری شود.
  • از پزشک معالج خود سئوالاتی راجع به نحوه ی دور ریزی داروهای بی مصرف مطرح کنیم.

اقدامات احتیاطی

  • مصرف‌کنندۀ دارو باید به‌طور منظم به پزشک خود مراجعه کند تا بهبود او را زیر نظر داشته‌باشد.
  • اگربه هنگام مصرف این دارو با سوزش سر معده ، سردرد ،تب ،مدفوع کمرنگ ،ادرار تیره ،از دست دادن اشتها تهوع ،ضعف و خستگی جسمانی ،زردی پوست وچشم مواجه شدید حتما به دکترمراجعه نمایید این ها میتواند از علائم بیماری آسیب های کلیوی باشد.
  • مصرف‌ سدیم‌ (نمك‌) و پتاسیم و فراورده های حاوی پتاسیم خود را محدود كنید. از پزشكتان‌ درخواست‌ كنید دستوارات‌ تغذیه‌ای‌ در اختیارتان‌ بگذارد یا شما را به‌ یك‌ متخصص‌ تغذیه‌ معرفی‌ كند.
  • قبل از مصرف دارو میزان فشار خون خود را اندازه گیری نمایید، اگر متوجه تغییراتی در فشار خون شدید سریعا به دکتر مراجعه نمایید.
  • اگر تحت درمان پسوریازیس هستید از قرص ایمنورال استفاده ننمایید.مصرف این دارو ممکن است خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد ، به هنگام مصرف این دارو از نزدیک شدن به بیماران عفونی اجتناب کنید.
  • امکان دارد با مصرف این دارو پوست شما در برابر آفتاب حساس شود و خطر ابتلا به سرطان افزایش یابد . به هنگام بیرون رفتن از منزل از ضد آفتاب های مناسب استفاده نمایید.
  • مصرف این دارو ممکن است باعث مشکلات سیستم عصبی شود،در صورت مشاهده علائم زیر سریعا بخه دکتر مراجعه نمایید.غش ، از دست دادن هشیاری ،تغییر در صدا ، تغییرات ذهنی،گیجی
  • بدون مشورت با پزشک همزمان با مصرف سیکلوسپورین از داروهای دیگر استفاده ننمایید که این شامل داروهایی با نسخه یا بدون نسخه پزشک،ویتامین ها و مکمل های گیاهی میباشد.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب سیکلوسپورین

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

———————————————————————————————-

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا