دسته‌بندی نشده

موارد مصرف قرص آلپرازولام و عوارض جانبی این دارو

قرص آلپرازولام چیست و چه عوارضی دارد؟

آلپرازولام (Alprazolam) دارای چندین نام تجاری ازجمله Apo-alperaz ،Xanal ،Razoalperazolam، زنکس (Xanax)، نیراوام (Niravam)، آلپرازولام تی اس (Alprazolam-ts) و آلپرازولام تی دی (Alprazolam-td) است.

با دلگرم همراه باشید تا با موارد مصرف آلپرازولام آشنا شوید.

آلپرازولام

قرص آلپرازولام و موارد مصرف آن چیست؟

آلپرازولام یکی از داروهای ضد افسردگی است و معمولا در مواردی که فرد دچار اضطراب ناشی از افسردگی می‌شود از سمت پزشک معالج تجویز می‌گردد. مصرف این دارو باید تحت نظر پزشک باشد زیرا استفاده خودسرانه از این دارو اعتیادآور بوده و عوارض جبران‌ناپذیری برای فرد به همراه دارد. در ادامه با دلگرم موارد استفاده و همچنین عوارض مصرف این دارو آشنا می‌شوید.

آلپرازولام که نام تجاری آن زاناکس است جزء گروه دارویی بنزودیازپین از قبیل دیازپام، کلونازپام و لورازپام است و به صورت قرص‌های نیم میلی‌گرمی و یک میلی‌گرمی است که به طور طبیعی توسط روانپزشکان و پزشکان برای اثرات ضداضطرابی و خواب‌آوری و افسردگی به طور معمول تجویز می‌کنند. این دارو در موارد ضد اضطرابی در دوز بسیار پایین تجویز می‌شود و در صورتی که به منظور درمان بی‌خوابی تجویز شود گاهی تا نیم میلی‌گرم نیز تجویز می‌شود و حداکثر دوز تجویزی این دارو ۴ میلی‌گرم در روز در موارد بسیار شدید و در افرادی است که حملات اضطرابی بسیار شدیدی مثل پانیک دارند.

آلپرازولام

موارد، روش و مقادیر مصرف آلپرازولام

  • اضطراب بالغین : 0.25-0.5mg PO tid ، حداکثر 4mg/d
  • اختلال پانیک بالغین : 0.5mg PO tid ، حداکثر 10mg/d

موارد منع مصرف آلپرازولام

حساسیت مفرط به دارو یا بنزود یازپین های دیگر گلوکوم زاویه بسته

عوارض جانبی آلپرازولام

شایع : خواب آلودگی ، احساس سبکی در سر ، افسردگی ، خشکی دهان ، اسهال ، یبوستخطرناک : ندارد.آلپرازولام ( Alprazolam )از جمله داروهای خانواده بزرگ بنزودیازپامین ها می باشد. این دارو مواد شیمیای موجود در مغز را که ممکن است دچار عدم توازن و تعادل شده باشد و در نتیجه ایجاد اضطراب کرده ، تحت تاثیر و تنظیم قرار دهد. بنابراین این دارو عمدتا برای درمان اختلالات اضطراب، دستپاچگی و اضطراب ناشی از افسردگی تجویز می شود. اين دارو به شکل قرص و در اندازه‌هاي 25/0 ميلي گرم و 5/0 ميلي گرمي در داروخانه‌ها و با تجويز پزشک به فروش مي‌رسد.

آلپرازولام برای تسکین اضطراب ، اختلالات خواب ، و اختلالات هراس تجویز می شود و دارای نام های تجاری مختلفی است .آلپرازولام در مقادیر متفاوت برای مشکلات متفاوت تجویز می شود. هیچگاه بیشتر یا کمتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.به دقت از دستورات پزشکتان پیروی کنید. شکل مایع آلپرازولام را می توان با مایعات یا غذاهای نیمه جامد مثل مارمالاد پودینگ مخلوط کرد. اجازه ندهید آلپرازولام مایع یخ بزند.اگر یک نوبت دارو را فراموش کردید، به مجردی که به یاد آوردید آن را مصرف کنید. اگر نزدیک نوبت بعدی بود، نوبت بعدی را حذف کنید و سپس به برنامه دارویی منظم تان بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید.

مكانيسم‌ اثر آلپرازولام

اين‌ دارو با محل‌ اتصال‌بنزوديازپين‌ها بر روي‌ گيرنده‌ گابا تداخل‌نموده‌ و موجب‌ تقويت‌ اثر مهاري‌ گابا درسيستم‌ اعصاب‌ مركزي‌ مي‌شود.

فارماكوكينتيك‌

از راه‌ خوراكي‌ به‌ سرعت‌جذب‌ مي‌شود. اين‌ دارو از طريق‌ ادرار دفع‌مي‌شود. نيمه‌ عمر آن‌ بين‌ 12-15 ساعت‌مي‌باشد.

هشدارها

1 ـ اين‌ دارو در درمان‌ كوتاه‌مدت‌ (فقط به‌ مدت‌ 2-4 هفته‌) اضطراب‌شديد و ناتوان‌ كننده‌ كه‌ با بي‌خوابي‌ يااختلالات‌ سايكوتيك‌ همراه‌ است‌، مصرف‌مي‌شود.

2 ـ با مصرف‌ اين‌ دارو در بيماراني‌ كه‌سابقه‌ وابستگي‌ به‌ دارو داشته‌ و يا داراي‌اختلال‌ شديد شخصيتي‌ هستند، احتمال‌وابستگي‌ وجود دارد.

3 ـ اين‌ دارو در بيماري‌ تنفسي‌ و ضعف‌عضلاني‌ و سابقه‌ وابستگي‌ دارويي‌، بااحتياط مصرف‌ شود.

4 ـ اين‌ دارو با ايجاد خواب‌آلودگي‌،براعمالي‌ كه‌ نياز به‌ مهارت‌ دارند، مثل‌رانندگي‌ تأثير مي‌گذارد.

عوارض‌ جانبي‌

خواب‌ آلودگي‌ و سبكي‌ سردر روز بعد، توهم‌ و عدم‌ تعادل‌، فراموشي‌،وابستگي‌، تحريك‌پذيري‌ از عوارض‌ جانبي‌شايع‌ دارو مي‌باشند.

تداخل‌هاي‌ دارويي‌

مصرف‌ توأم‌ اين‌ داروبا داروهاي‌ مضعف‌ CNS مثل‌ داروهاي‌ضد جنون‌ و داروهاي‌ ضد زيادي‌ فشارخون‌ مسدد گيرنده‌ آلفا آدرنرژيك‌ وداروهاي‌ ضد هيستامين‌ موجب‌ افزايش‌تضعيف‌ CNSمي‌گردد. متابوليسم‌ اين‌دارو توسط سايمتيدين‌ مهار و توسطريفامپين‌ افزايش‌ مي‌يابد.اين‌ دارو با اثر لوودوپا ضديت‌ مي‌كند.

آلپرازولام

نکاتی که در ارتباط با مصرف آلپرازولام باد بدانید

  1. این دارو برای کسانی که سابقه اعتیاد به الکل و مواد مخدر دارند به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
  2. افرادی که داروهای بنزودیازپینی همچون آلپرازولام مصرف می‌کنند نباید به هنگام مصرف این دارو رانندگی کنند.
  3. مصرف دارو نباید بطور ناگهانی قطع شود باید به مرور دوز مصرف کاهش و در نهایت قطع گردد.
  4. این دارو برای افراد زیر ۱۸ سال مناسب نمی‌باشد.
  5. مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب قرص آلپرازولام

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

——————————————————————————————————

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا