دسته‌بندی نشده

موارد مصرف،زمان و عوارض قرص پلاویکس (Plavix) (کلوپیدوگرل)

موارد مصرف و عوارض کلوپیدوگرل (Clopidogrel) ، پلاویکس (Plavix)

پلاویکس (کلوپیدوگرل) به پیشگیری از به هم چسبیدن پلاکت‌های خون و جلوگیری از تشکیل لخته کمک می‌نماید. تشکیل لخته خون در رگها در برخی از بیماری‌های قلبی عروقی اتفاق می‌افتد. این دارو نام نوعی بِرَند دارویی از ” کلوپیدوگرل” است که به صورت قرصهای ۷۵ میلی گرمی و به اسم های مختلف: پلاویکس، اُسویکس و زیلت ؛ در بازار موجود است.با دلگرم همراه باشید.

 موارد مصرف و عوارض کلوپیدوگرل (Clopidogrel) ، پلاویکس (Plavix)

کلوپیدوگرل (Clopidogrel) یا پلاویکس (Plavix) چیست؟

پلاویکس برای جلوگیری از تشکیل لخته خون پس از حمله قلبی یا سکته و در افراد مبتلا به برخی اختلالات قلبی و عروقی استفاده می‌شود. مخصوصا پس از استنت گذاری در عروق قلب و یا عروق مغزی، باید دقیقا طبق نظر و تجویز پزشک و با همان مقداری که پزشک تعیین میکند، مصرف شود و قطع آن حتی برای یک روز هم میتواند برای بیمار ، خطر آفرین باشد.این دارو ممکن است برای اهدافی به جز موارد ذکر شده در راهنمای دارو استفاده شود.

کلوپیدوگرل (Clopidogrel) یا پلاویکس (Plavix) یک داروی ضد لخته شدن خون است که ثابت شده است خطر بروز سکته قلبی و گرفته شدن فنر توسط لخته خون را کاهش می دهد.داروهای ضد پلاکت مانند پلاویکس برای جلوگیری از تشکیل لخته درعروق مصرف می شوند تا خون به راحتی در عروق جریان یافته واکسیژن به ارگانهای حیاتی بدن مانند مغز و قلب برسد.پزشکان اغلب داروهای ضد پلاکت را برای بیمارانی که در معرض افزایش خطر ابتلا به حملات قلبی یا سکته مغزی در آینده هستند تجویز می کنند .

مصرف کلوپیدوگرل (Clopidogrel) یا پلاویکس (Plavix) در دوران بارداری و شیردهی

این دارو معمولا ضرری برای جنین نداشته و مصرف این دارو در دوران بارداری و حاملگی مجاز است ولی حتما باید طبق نظر پزشک و با تجویز پزشک باشد .هنوز اطلاعات کاملی از احتمال انتقال این دارو از طریق شیر مادر به بدن نوزاد در دست رس نمیباشد . جهت مصرف داروی کلوپیدوگرل (Clopidogrel) یا پلاویکس (Plavix) در دوران شیردهی حتما با پزشک خود مشورت نمایید

توجه :

۱- از مصرف کلوپیدوگرل در چند روز اول پس از انفارکتوس میوکارد و ۷ روز پس از حمله ایسکمیک باید اجتناب نمود.

۲- در بیمارانی که در معرض خطر افزایش خونریزی ناشی از تروما، جراحی یا دیگر شرایط پاتولوژیک هستند و در بیماران مبتلا به نارسایی کبد و کلیه با احتیاط فراوان مصرف شود. ۴- ۷ روز قبل از انجام جراحی باید مصرف کلوپیدوگرل قطع شود.

پلاویکس دارویی عموما بی خطر است و به خوبی تحمل می شود اگر دچار بیماری مانند زخم معده هستید که شما را در معرض خونریزی قرار می دهد با پزشک خود قبل از مصرف دارو مشورت کنید.

خارش بثورات( دانه های) پوستی، اسهال و کبود شدن از عوارض نادر این دارو است.

با نظر پزشک خود برخی از آزمایشات خاص را به طور منظم انجام دهید.

عوارض جانبی پلاویکس (Plavix)

خونریزی به خصوص در بیماران با زمینه قبلی مانند اولسرپپتیک، سرفه، درد شکمی و مشکلات گوارشی، نوتروپنی و ترومبوسیتوپنی نوع TTP. سردرد، سرگیجه، ضعف، درد قفسه سینه، تپش قلب، درد شکم، یبوست، تهوع، استفراغ، خونریزی ، کاهش حجم ادرار، درد شدید شکم، ضعف عضلانی و درد عضلانی، خون در ادرار و تیره شدن ادرار، تغییر رنگ پوست

تداخلات دارویی پلاویکس (Plavix)

داروهای NSAIDs نظیر ایبوپروفن و ناپروکسنداروهای PPIs مانند امپرازول و پنتوپرازولفلوکونازول و کتوکونازولفلوکستین و فلووکسامینسایمتیدین و رانیتیدین

روش مصرف پلاویکس

دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. دوز دارو را کمتر یا بیشتر از حد توصیه شده پزشک مصرف نکنید یا مدت مصرف آن را طولانی‌تر نکنید.این دارو را می‌توانید همراه با غذا یا بدون همراهی غذا مصرف کنید.از آنجایی ‌که دارو باعث جلوگیری از انعقاد خون می‌شود، احتمال افزایش خونریزی به هنگام جراحت بیشتر است. در صورتی که خونریزی تان متوقف نمی‌شود، با پزشک تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید.

توجه داشته باشید هرگز نباید مصرف دارو را به صورت ناگهانی متوقف کنید. حتی در صورتی که احساس می‌کنید بهبود یافته اید یا علائمی دیگر مشاهده نمی‌کنید، به مصرف مرتب دارو ادامه دهید.حین مصرف این دارو، حتی از ورزشهایی که احتمال ضربه و آسیب و جراحت دارند، بپرهیزید.دارو را در دمای اتاق و دور از حرارت و رطوبت نگهدارید.

در صورتی که یک نوبت دارو را فراموش کردم، چه کنم؟

به محض این که به یاد آوردید، دارو را مصرف کنید. در صورتی که تقریباً نوبت بعدی فرا رسیده است، لازم نیست نوبت فراموش شده را جبران کنید. نباید برای جبران نوبت از دست رفته، داروی بیشتری مصرف کنید. یعنی نباید در نوبت بعدی، دو برابر مصرف کنید.

در صورت اوردوز یا مصرف زیاده از حد و اشتباهی دارو چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورت اوردوز فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

هنگام مصرف پلاویکس از چه کارهایی باید اجتناب نمود؟

از فعالیت‌هایی که خطر خونریزی یا جراحت را افزایش می‌دهد، پرهیز کنید. هنگام مسواک زدن یا اصلاح کردن بیشتر مراقب جلوگیری از زخم و خونریزی باشید. از مصرف الکل پرهیز کنید چرا که خطر خونریزی معده یا روده را افزایش می‌دهد.

کلوپیدوگرل (Clopidogrel) یا پلاویکس (Plavix) چیست؟

عوارض جانبی پلاویکس

در صورتی که علائم واکنش آلرژی به دارو را مشاهده نمودید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید. علائم واکنش آلرژی عبارتند از کهیر، دشواری تنفس، تورم صورت، لب، زبان یا گلو.

در صورتی ‌که هر یک از این علائم جدی را تجربه کردید، فوراً مصرف دارو را متوقف نمایید و با پزشک تماس بگیرید:

خونریزی بینی یا خون‌ریزی‌های دیگر که متوقف نمی‌شودمدفوع خونی یا قیری، استفراغ یا بالا آوردن خون که شبیه به قهوه آسیاب شده به نظر می‌رسدرنگ ‌پریدگی، ضعف، تب و یا زردی (زردی پوست یا چشمها)کبودی آسان، خونریزی غیرطبیعی ( بینی، دهان، واژن یا مقعد)علائم حمله قلبی مانند درد سینه یا فشار سینه، گسترش درد به فک یا شانه، حالت تهوع، تعریقعلائم سکته مغزی مانند بی‌حسی یا ضعف ناگهانی (بخصوص در صورتی که در یک طرف بدن باشد) ، سردرد شدید ناگهانی، لکنت، مشکلات بینایی و یا به هم خوردن تعادل بدن؛این فهرست شامل تمام عوارض جانبی دارویی نمی‌شود و علائم دیگری نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

چه داروهایی بر پلاویکس تأثیر می‌گذارد؟

برخی از داروهای دیگر نیز ممکن است در صورت مصرف همزمان با پلاویکس، احتمال خونریزی را افزایش دهد. در صورتی که آسپیرین مصرف می‌کنید به خصوص اگر سکته قلبی داشته‌ اید، پیش از مصرف پلاویکس با پزشک صحبت کنید.

به طور کلی تمام داروهایی را که مصرف می‌کنید به اطلاع پزشک برسانید. به خصوص داروهای رقیق‌ کننده خون (مانند وارفارین یا کومادین، ریواروکسابان یا زارلتو و… )، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (مانند آسپرین، ناپروکسن، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام و ایبوپروفن)، داروهای ضد افسردگی (مانند فلوکستین (پروزاک)، دولوکستین، پاروکستین، ترازودون و غیره).

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب پلاویکس

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:دکتر مریم احمدی،همراه با پزشک

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا