دسته‌بندی نشده

مهم ترین تفاوت های پایه ابتدایی با متوسطه اول

رفتن به مدرسه و درس خواندن، یکی از مهم‌ترین وظایف و کارهایی است که همه ما تا 18 سالگی انجام می‌دهیم. قبلا دوره‌های تحصیلی به نام‌های ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان شناخته می‌شد؛ اما چند سالی است که برنامه‌های درسی تا حدودی تغییر کرده‌اند و نام جدید دوره های تحصیلی از اول تا دوازدهم به ترتیب نامگذاری می‌شوند. دوره اول تا ششم به عنوان ابتدایی، هفتم تا نهم به عنوان متوسطه اول و دهم تا دوازدهم به عنوان متوسطه دوم شناخته می‌شوند. شناخت تفاوت‌های دروس و وضعیت دانش‌آموزان در دوره‌های ابتدایی و متوسطه اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله تفاوت پایه های تحصیلی ابتدایی و متوسطه را با هم مرور کنیم.

دوره های آموزش ابتدایی چه ویژگی‌هایی دارند؟

برنامه درسی دوره ابتدایی جزء مهم‌ترین دوره‌های تحصیلی است. زیرا در این دوره کودک به تازگی یاد می‌گیرد که حضور در کلاس را تجربه کند و برای اولین بار دوری از خانواده را برای چند ساعت در روز تجربه می‌کند. الفبا را یاد می‌گیرد و می‌تواند بخواند و بنویسد.

این دوره مبنا و اساس دوره‌های بعدی است و باید به خوبی پی‌ریزی شود. رفتار معلم در این دوره اهمیت زیادی دارد. او باید با مهربانی و ملاطفت با دانش‌آموزان رفتار کند و با استفاده از روش‌های آموزشی صحیح، هم آموزه‌های لازم را به آن‌ها منتقل کند و هم شخصیت او را به خوبی پرورش دهد.

در این دوره کودک یاد می‌گیرد فکر کند و ارتباط برقرار کند. همچنین آموزش معلم باید همراه با ابعاد روان‌شناختی همراه باشد و با ملاحظه با کودک رفتار کند. همین که کودک کنجکاو است، به او کمک می‌کند بهتر رشد کرده و از فرصت‌هایی که معلم پیش روی او قرار می‌دهد، استفاده کند.

از طرف دیگر این دوره برای کودک آسیب‌پذیری زیادی به همراه دارد و ممکن است مشکلاتی او را تهدید کند. معلمِ خوب می‌تواند به زیبایی از پس از مشکلات و چالش‌ها برآید. به دلیل همین حساسیت‌ها، برخی دوره ابتدایی و به خصوص اول را سخت ترین پایه تحصیلی می‌دانند؛ اما اگر از لحاظ سختی دروس بخواهیم بررسی کنیم، سخت ترین پایه ابتدایی پایه پنجم است. از طرف دیگر می‌گویند که راحت ترین پایه ابتدایی برای تدریس پایه چهارم ابتدایی است.

به دلیل حساسیت دوره ابتدایی، برخی از مشاورین و کارشناسان استادبانک، پیشنهاد کمک از معلم خصوصی در مقطع ابتدایی استادبانک را می‌دهند تا دانش‌آموز بتواند با آموزش صحیح و ارتباط موثر بین خود و معلمش، این دوران آموزشی را با موفقیت پشت‌سر بگذارد.

ویژگی‌های دوره متوسطه اول

اما دوره متوسطه اول چه ویژگی‌هایی دارد و تفاوت پایه های تحصیلی ابتدایی و متوسطه چیست؟ در دوره متوسطه دانش‌آموز بیش از دوره ابتدایی با جامعه در ارتباط است و ذهن نوجوان آماده می‌شود که وارد جامعه شود. دانش‌آموز باید به درک مناسبی از مفاهیم سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برسد و جامعه را بهتر بشناسد. به همین دلیل برنامه‌های درسی هم متناسب با همین موضوع برنامه‌ریزی شده‌اند. برنامه‌ریزان سعی کرده‌اند دروس را به نحوی تالیف کنند که دانش‌آموزان برای ورود به متوسطه دوم و دروس سنگین‌تر و از آن طرف ورود به جامعه آماده شوند.

ویژگی دروس دوره متوسطه یک این است که به مراتب سنگین‌تر از پایه دبستان است. اما دانش‌آموزان راحت‌تر در مدرسه حاضر می‌شوند و برقراری ارتباط برای آن‌ها ساده‌تر است. در حالی که دانش‌آموزانِ ابتدایی دروس ساده‌تر اما پایه‌ای و مهم‌تری یاد می‌گیرند.

نکات مهم در تدریس دوره ابتدایی

تفاوت پایه های تحصیلی ابتدایی و متوسطه در روش تدریس خیلی واضح است. در دوره ابتدایی کودک باید با استفاده از بازی درس را یاد بگیرد. معلم با بازی‌های آموزشی و ایجاد تنوع، او را به درس علاقه‌مند می‌کند. کودک نمی‌تواند درس را به مدت طولانی و به صورت خشک یاد بگیرد. ماندن او در یک حالت عادی و ثابت سخت و حتی گاهی در ابتدای دوره اول غیرممکن است.

از طرف دیگر معلم باید انگیزه کودک را بالا ببرد. در واقع با بالا بردن بُعد عاطفی تدریس، کودک را به ادامه دادنِ این روند علاقه‌مند می‌کند. یکی از روش‌های مناسب، قصه‌گویی است. مورد بعدی که باید به آن توجه شود، استفاده بیشتر از تجربه است. معلم با تاکید بر تجربه به جای ارائه دانش، حس کنجکاوی کودک را ارضا می‌کند. مثلا در دروسی مثل علوم این موضوع بیشتر از همه حس می‌شود.

از طرف دیگر نباید ذهن دانش‌آموز دوره ابتدایی را محدود و محبوس کرد. دانش‌آموز نمی‌تواند در کلاس درس فیزیکی محبوس شود و به محیط خارج از مدرسه هم نیاز دارد. اما در عین حال کودک هنوز زمان و مکان‌ دور را نمی‌شناسد و ذهن او بیشتر بر اینجا و اکنون متمرکز است. بنابراین بهتر است مسائل برای ذهن او مجسم و عینی شود. در نهایت نیز کودک باید به صورت اصولی آموزش ببیند و عوامل موثر در یادگیری در آموزش او وجود داشته باشد.

مهم ترین تفاوت های پایه ابتدایی با متوسطه اول

ویژگی‌های معلم ابتدایی چیست؟

معلم ابتدایی باید ذوق و شوق بی حدی داشته باشد. صبوری، مهربانی، استعداد، خلاقیت، توانایی اندیشیدن، انتقادپذیر بودن و توانایی یادگیری، مهم‌ترین ویژگی‌های یک معلم ابتدایی است. این شروط همه لازم هستند، اما کافی نیستند. معلم تا عاشق تدریس نباشد، نمی‌تواند همه آنچه را که می‌داند به دانش‌آموز یاد دهد.

معلم باید دوره‌های کارآموزی آموزش ابتدایی را بگذراند. همچنین باید توانایی برقراری ارتباط با کودک و نوجوان را داشته باشد و از پس این مسئولیت سخت و پیچیده به خوبی برآید. به طور کلی معلم ابتدایی مسئولیت سنگینی دارد و شاید بتوان گفت علاقه کودک به درس و آینده او، تا حدودی به عملکرد معلم وابسته است. به همین دلیل گاهی کمک و استخدام معلم خصوصی ابتدایی برای بهبود عملکرد کودک و پیشرفت او در دروس اهمیت زیادی دارد.

اما اهمیت معلم دوره متوسطه هم کمتر از دوره ابتدایی نیست. معلم دوره متوسطه باید توانایی رویاروی با سیل عظیم سوالات، چالش‌ها و کنجکاوی‌های نسل جدید نوجوان را داشته باشد و بتواند از پس این همه اشتیاق برای به چالش کشیدن همه چیز برباید. معلم باید دانش کافی داشته باشد و با صبوری، استدلال‌های کافی برای سوالات نوجوانان ارائه دهد.

ویژگی‌های معلم متوسطه اول چیست؟

معلم متوسطه اول در درجه اول باید از ابتکار دانش آموزان حمایت کند. چون دانش‌آموزان این دوره می‌توانند به خوبی از قوه تفکرشان استفاده کنند. از طرف دیگر دانش‌آموزان در این دوره تفکر انتزاعی بالایی هم دارند و باید امکان و فرصت استدلال، استنتاج و سایر فعالیت‌های ذهنی را داشته باشند. به همین دلیل معلم نقش مهمی را ایفا می‌کند.

در دوره متوسطه اول باید تعادل بین آموزش دروس تخصصی و عمومی هم رعایت شود. به این صورت دانش‌آموزان همه علوم موردنیاز را فرا می‌گیرند، مهارت‌های لازم را یاد گرفته و پیشرفت بهتری خواهند داشت. در نهایت در این دوره نوجوانان برای ورود به دوره متوسطه دوم و بزرگسالی آماده می‌شوند. سلامت جسمی و روانی نوجوانان در این دوره اهمیت زیادی دارد و یکی از پرتلاطم‌ترین دوره‌ها را می‌گذرانند.

با وجود همه این ویژگی‌ها و اهمیتی که این دوره دارد، حضور معلمی که

  • دلسوز و توانا باشد؛
  • بتواند نیاز درسی نوجوان را برطرف کند؛
  • و حس کنجکاوری، برتری طلبی و چالش‌هایی که مطرح می‌کند را رفع کند؛

ضروری به نظر می‌رسد.

متاسفانه برخی از دانش‌آموزان به معلم خوب و توانا دسترسی ندارند. ممکن است در برخی دروس یا همه آن‌ها مشکل داشته باشند و معلم مدرسه هم از پس اشکالات همه دانش‌آموزان برنیاید. به همین دلیل افرادی که به معلمی دلسوز، باتجربه، خلاق و کاربلد نیاز دارند، حضور معلم خصوصی متوسطه اول را خیلی ضروری حس می‌کنند.

اما این فقط مختص دوره متوسطه اول نیست. دانش‌آموزان دوره ابتدایی هم به دلیل حساسیت بالایی که این پایه دارد، به معلم خوب و دلسوز و بانجربه نیاز دارند. اما خیلی از افراد در مورد قیمت و نرخ تدریس خصوصی ابتدایی در منزل یا به صورت آنلاین چالش دارند؛ در ادامه راه‌حل این موضوع را هم گفته‌ایم.

مهم ترین تفاوت های پایه ابتدایی با متوسطه اول

بهترین آموزشگاه تدریس خصوصی برای دوره ابتدایی و متوسطه اول

گرفتنِ کلاس با معلم خصوصی متوسطه دوم و ابتدایی به بهبود وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان کمک می‌کند. اما از کجا معلم برای تدریس حضوری ابتدایی و متوسطه پیدا کنیم؟ هزینه معلم خصوصی متوسطه دوم را چطور هندل کنیم؟ راه چاره این است که از یک مرجع معتبر برای گرفتن معلم خصوصی کمک بگیریم. استادبانک به عنوان مرجع معتبر ارائه خدمات معلم خصوصی، به شما کمک می‌کند که برای همه دروس در همه پایه‌های تحصیلی و کنکور، معلم خصوصی پیدا کنید.

در واقع با کمک استادبانک و مزایای بی‌شمار این مجموعه نظیر بخش نظرسنجی اساتید، ویدئوهای نمونه تدریس مدرسین خصوصی، رزومه تحصیلی و سوابق تدریس‌شان، با استاد و معلم مورد نظر خود به عنوان مثال معلم کلاس ششم به صورت خصوصی، آشنا شده و شناخت دقیقی از توانایی‌ها و کیفیت تدریس ایشان پیدا می‌کنید. در نتیجه با کمک این مزایا با دید باز و اطمینان خاطر برای معلم خصوصی، ثبت درخواست نمایید.

همچنین هزینه معلم خصوصی ابتدایی و متوسطه در استادبانک براساس شایستگی و توانایی‌های اساتید تدریس خصوصی تعیین می‌شود. بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت با قیمت منصفانه و با کمک تیم پشتیبانی این مجموعه به شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳، بهترین معلم تدریس خصوصی ابتدایی در منزل یا معلم تدریس خصوصی متوسطه را در کنار خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا