دسته‌بندی نشده

مهمترین علت آلکسی تایمیا چیست؟ آیا این عارضه قابل درمان است؟

آلکسی تایمیا یا آلکسی تیمیا را بشناسید

آلکسی تایمیا یا الکسی تیمیا به عنوان یک مشکل شخصیتی تعریف شده که بر اثر آن توانایی های شناسایی فردی و توصیف احساسات خود را ندارد. این بیماری یک نارسایی احساسی است که از مهم ترین ویژگی های آن می توان به ناتوان بودن فرد در نشان دادن و توصیف کردن احساسات خود اشاره کرد.

انسان ها دائما برای توصیف حالات درونی خویش از نام ها ، اسامی و اختلالات و برچسب های مانند عصبانیت ، احساس افسردگی و غیره

اما برخی از افراد بدون داشتن دلیل مشخص ، اصلا نمی توانند نام احساسات خود را بیان کننند و نام آنها را بر زبان جاری کنند.این مشکل آلکسی تایمیا یا نارسایی هیجانی نام دارد. رواشناسان در شناختن افرادی که به آلکسی تایمیا دچار هستند بسیار تبحر دارند و می توانند به راحتی اینگونه افراد را شناسایی کنند.

این وضعیت بسیار بحرانی بوده و برای متخصصین روانشناسی قدری پیچیده و رازآلود است. اختلالاتی مانند آلکسی تایمیا می تواند به مشکلاتی در همدلی کردن منجر شود. از مهم ترین ویژگی ها و شناسه های این اختلال ایجاد مشکلاتی مهم در همدلی کردن است.

از ویژگی های اصلی فرد مبتلا به الکسی تایمیا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلال در آگاهی عاطفی
  • مشکل در روابط اجتماعی
  • مشکل در بر قراری ارتباط اجتماعی با دیگران

در وهله ی اول ، آلکسی تایمیا یک اختلال عملکردی در فرآیند های معمول آگاهی هیجانی است و باعث می شود فرد به سادگی نتواند روی احساسات خود نام بگذارد.

این اختلال بر فرآیند های شخصیتی فرد تاثیرات بسیار منفی می گذارد و او را گوشه گیر می کند. به نظر می رسد که این بیماری در مردان شایع تر است و افراد می توانند این اختلال را در درجات مختلفی تجربه کنند. در واقع مردم در میزان تماس با احساسات خود و توصیف آنها بسیار متفاوت هستند و احتمالا این موضوع به عوامل مختلفی همچون الگو برداری های زندگی بستگی دارد.

به علاوه افرادی که به این اختلال مبتلا هستند در تشخیص عواطف و تشکر کردن از آنها نیز ضعیف هستند و مشکل دارند و به همین دلیل روابط سردی با اطرافیان خود بر قرار خواهند کرد.

الکسی تایمیا وضعیتی است که دلیل و ریشه ی مشخصی دارد و در بسیار اوقات بازه ی زمانی بسیار کوتاهی دارد. اختلال PTSD را می توان یکی از عمده اختلالاتی دانست که باعث ایجاد و بروز آلکسی تایمیا می شود. این نوع از آلکسی تایمیا را می توان آلکسی تایمیای وضعیتی قلمداد کرد.

الکسی تایمیا نوع دوم از نوع شخصیتی است که ویژگی های شخصیتی و عاطفی فرد را در بر می گیرد و معمولا ارثی است. آلکسی تایمیا شخصیتی گاهی اوقات از همان دوران کودکی با فرد همراه می شود و یا به دلیل اتفاقاتی که در اوایل دوران کودکی رخ داده شکل می گیرد، به عنوان مثال نادیده گرفتن احساسات کودک یا سوء استفاده از وی منجر به بروز این اختلال می شود.

حدود درصد از جمعیت کل جهان به این اختلال دچار هستند و اعتقاد بر این است که آلکسی تایمیا گاهی اوقات از موارد زیر گسترده تر است. در بررسی هایی که در مورد این اختلال انجام شد ، مشخص شد که شدت این مشکل تحت تاثیر سن فرد قرار می گیرد ، اما جنسیت بر روی شدت آن تاثیری ندارد.

درک و بیان احساسات از ویژگی های مهم عواطف انسانی هستند که انجام آنها برای برخی افراد بسیار سخت و گیچ کننده است. برای درک این اختلال می توانید به افراد متخصص و روان شناسان قابل اعتماد مراجعه کنید.

علائم اختلال آلکسی تایمیا

این اختلال برای اولین بار در دهه ی 1970 به عنوان یک مشکل روحی و فردی مطرح شد. بسیاری از متخصصین حوزه ی روان شناسی معتقدند که شیوع این اختلال در میان مردان بیشتر از زنان است.

در افرادی که مبتلا به آلکسی تایمیا هستند می توان موارد زیر را مشاهده کرد:

  • عدم توانایی در کنترل تکانه ها و هیجانات و درک احساسات
  • عصبانیت ناگهانی
  • بی تفاوتی نسبت به احساسات دیگران
  • مشکل داشتن در بیان احساسات
  • عدم توانایی در بیان درست احساسات
  • تلاش بیش از حد برای درک عواطف و احساسات دیگران
  • حساسیت بالا نسبت به صدا ها، بی حس شدن بدن و مشاهده شدن توسط دیگران
  • عدم داشتن توانایی مناسب در بیان و یا درک بسیاری از احساسات

آلکسی تایمیا تنها به ناتوانی در درک احساسات یا بیان آنها ختم نمی شود، بلکه مشکلات روحی و روانی بسیاری هم در پی خواهد داشت، علاوه بر این این اختلال منجر به نا امید ی فرد مبتلا از زندگی و همچنین اطرافیان وی از درمان وی خواهد شد.

علت به وجود آمدن آلکسی تایمیا

روانشناسان در تلاش هستند تا بدانند که چه عواملی باعث به وجود آمدن آلکسی تایمیا می شود. این فرضیه نیز پیش می آید که هم عوامل زنتیکی و هم عوامل محیطی در ایجاد آلکسی تایمیا موثر هستند .

کودکانی که پدر و مادر آنان دچار این اختلال بوده اند به احتمال زیاد دچار این اختلال می شوند و کسانی که تعامل و ارتباط کمی با دیگران داشته و یا درباره ی احساسات خود چیز نمی آموزند در آینده به این اختلال دچار خواهند شد.

ارتباط آلکسی تایمیا با سایر اختلالات روانی

در کتاب DSM – 5 از آلکسی تایمیا به عنوان یک اختلال نام برده نشده است. آلکسی تایمیا ، معمولا یک جنبه از عملکرد فرد و نحوه ی برخورد او با احساسات است، نه یک اختلال جداگانه. آلکسی تامیا به گستره ی بسیار وسیعی از اختلالات روانشناسی مانند افسردگی ، اختلال استرس پس از سانحه ، اسکیزوفرنی و اختلال طیف اوتیسم مرتبط است.

این بیماری همچنین با خودکشی ، میزان مرگ و میر زیاد و مشکلات سایکوماتیک همراه است. آلکسی تایمیا مانند سایر بیماری های روانی ، دوره ی نهفتگی و کمون دارد و ممکن است شخص تا مدتی نداند که به این بیماری مبتلاست.

با توجه به اینکه دوره ی آلکسی تایمیا به دلیل عدم آگاهی یا شناخت حالات درونی شناخته می شود، عجیب نیست که افراد مبتلا به این اختلال اغلب به مشکلات خود آگاه نیستند و به همین دلیل درمان این اختلال را شروع نمی کنند.

درمان آلکسی تایمیا

از انجا که آلکسی تامیا غالبا با سایر شرایط مرتبط با سلامت روان فرد همراه است، درمان هایی مانند اموزش مهارت های اجتماعی و تغییر سبک زندگی که مشکلات دیگر فرد را بر طرف می کند، گاهی اوقات می تواند به بهبود آلکسی تایمیا نیز منجر شود.

در افرادی که عواطف خود را به خوبی می شناسند، توصیف کنند و واکنش نشان دهند، علائم آلکسی تایمیا تا حد بسیار زیادی کاهش یافته و مشکلات کمتری در روابط بین فردی به وجود خواهد آمد.

اما به طور کلی گزینه های درمانی برای آلکسی تایمیا اغلب با مشاوره معمولی و یا گفتار درمانی بسیار متفاوت است. اصولا متخصص سلامت روان برای درمان این دسته افراد بر روی نام گذاری احساسات انان تمرکز می کند.

روش های درمان آلکسی تایمیا عبارتند از :

  • گروه درمانی
  • یادداشت برداری روزانه از احساسات
  • درمانی مبتنی بر شناخت
  • تکنیک های آرامش بخش مانند نیروی درون
  • خواندن داستان های آرامش بخش

با این حال درمان این اختلال امری است بسیار سخت. تحقیقات و پژوهش های بسیار کم و اندک شماری درباره ی رهایی از این مشکل به دست روانشناسان رسیده است. چگونگی ابتلا به این اختلال روی قابل درمان بودن و یا غیر قابل درمان بودن ان تاثیر می گذارد.

توصیه های کاربردی برای آلکسی تایمیا

  • یاد بگیرید که عواطف جسمی خود را بیان کنید.
  • رفتار درمانی شناختی را بفهمید و از محصولات وب سایت ما برای درمان استفاده کنید.
  • ذهن آگاهی و تمرین های بسیار مناسبی را برای افزایش هوش هیجانی خود انجام دهید.
  • بیشتر به افکار خود و اینکه در اطراف شما چه می گذرد فکر کنید.

مانند اکثر و بسیاری از مشکلات روانی تشخیص و معالجه ی بیماری آلکسی تایمیا باید به دست متخصصین و روانشناسان مجرب انجام شود. وقتی فرد برای درمان امده شد، مراجعه به یک متخصص بسیار کار امد بهترین قدم برای کمک به او و کاهش مشکلاتش خواهد بود.

همچنین بخوانید:

آشنایی با روانشناسی شناختی

افکار منفی ممکن است واگیردار باشد

بلوغ فکری چیست؟ ۹ نشانه و علامت برای رسیدن به بلوغ فکری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا