دسته‌بندی نشده

مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری لنگرود

معرفی شهر لنگرود

لنگرود شهری ساحلی در شمال استان گیلان و نزدیکی لاهیجان واقع شده است. جاذبه های گردشگری فراوانی که در این شهر وجود دارد باعث شده است از این شهر به عنوان نگین گردشگری گیلان یاد کنند.

شهر زیبای لنگرود قدمت تاریخی زیادی دارد و نام آن از سال ۵۱۲ هجری قمری در کتب تاریخی آمده است. لنگرود از طرف شمال به دریای خزر، از غرب به شهرستان لاهیجان، از طرف شرق به شهرستان رودسر و از طرف جنوب به شهر املش (از شهرهای رودسر) منتهی می شود. مردم آنجا به زبان گیلکی با لهجه بیه پیش صحبت می کنند؛ در بخش‌هایی از این شهرستان و علی‌ الخصوص در منطقه چمخاله جمعیت زیادی از کردهای زنگنه کرمانشاه زندگی می کنند که در گذشته به این منطقه تبعید شده‌اند. کشاورزی در لنگرود همچون مناطق دیگر استان گیلان از رونق برخوردار بوده و از محصولات عمده آن می توان به انواع برنج، چای و صیفی جات اشاره کرد. ماهیگیری نیز از جمله فعالیت هایی است که در این منطقه رایج است.

دیدنی های لنگرود و مکان های گردشگری زیبای آن

شهر لنگرود همچون شهر های فومن، لاهیجان، رشت، بندر انزلی و… از شهرهای سرسبز استان گیلان می باشد. این شهر دارای جاذبه های تاریخی، مذهبی و طبیعی فراوانی است به همین دلیل سالانه گردشگران زیادی را از داخل و خارج کشور به سوی خود جلب می کند، لنگرود به علت داشتن تعداد زیادی موتور سیکلت به شهر موتور سواران معروف است. در این بخش با جاذبه ها و دیدنی های این شهر زیبا بیشتر آشنا می شوید.

بام لنگرود

این بام بسیار سرسبز بوده و دارای آب و هوای تمیز می باشد که دید بسیار خوبی به بخش کومله، لنگرود، روستاهای اطراف، باغ های چای منطقه و حتی شهر شلمان و چمخاله دارد. طبیعت این منطقه با وجود مسافران و مهمانان زیادی که همواره برای دیدن و تفریح حضور پیدا می کنند دست نخورده مانده است و یکی از زیبایی های لنگرود به شمار می رود.
این تپه دید بسیار خوبی نسبت به بخش کومله و لنگرود و روستاهای اطراف و باغات چای منطقه و حتی شهر شلمان و چمخاله دارد. اما گذشته از دید بسیار خوب، آب و هوا و سر سبزی این منطقه هم قابل توجه است. ورودی این بام بلند حدود ۱ کیلومتر بعد از چهار راه کومله به طرف شهر اطاقورِ می‌باشد. جاده این چشم انداز زیبا، از میان باغات چای گذشته و به بلندترین ارتفاع قله می رسد. اگر چه مسافران و مهمانان این شهر اطلاعات زیادی در خصوص این منطقه دیدنی ندارند اما جالب اینجاست که این طبیعت زیبا تقریبا دست نخورده باقی مانده و یکی از جاذبه های گردشگری مهم لنگرود است.

پل خشتی

پل خشتی لنگرود

از معروفترین مکان های دیدنی و گردشگری لنگرود به حساب می آید و همانطور که از اسمش پیداست جنس آن از خشت و آجر می باشد که بر روی رودخانه لنگرود ساخته شده است. این پل در مرکز شهر قرار گرفته و به خاطر شکل خاص آن و مصالح به کار رفته در این پل همواره مورد توجه گردشگران و بومیان منطقه بوده است. طول پل خشتی بیشتر از ۳۷ متر و عرض آن ۴.۵ متر و ارتفاع بلندترین نقطه پل از سطح رودخانه تقریبا به ۹ متر می رسد. این پل محل اتصال دو شهر “ فشکالی محله ” و ” راه پشته ” که از محله های بزرگ لنگرود هستند می باشد.

ساخت این پل مربوط به دوره ایلخانیان است واز آنجائیکه در مرکز شهر و در جای منـاسبی قرار دارد هـنوز از اهـمیت رفت و آمـدی خاصی برخوردار است و همـچنین به خـاطر جنس مواد بکاررفته و شکل خاص پل همیشه در نظر گردشگران و حتی بومی های منطقه، مورد توجه و اهمیت قرارداشته و دارد.

دریاچه کومله لنگرود

دریاچه یا استخر طبیعی کومله در استان گیلان قرار دارد که دارای سه آبگیر مجزا است، در جنب این رودخانه امکانات تفریحی نظیر قایق سواری و رستوران تدارک دیده شده است. در اطراف دریاچه شالیزار های کاشت برنج و مزارع چای بوفور چشم انداز زیبایی را ایجاد کرده است و این دریاچه میزبان پرندگانی است که عمدتا برای فرار از سرمای زمستان به این منطقه مهاجرت کرده اند.

این دریاچه از ۳ آبگیر مجزا تشکیل شده است که طول بزرگترین آبگیر در حدود ۱ کیلومتر و عرض آن ۴۰۰ متر است. فاصله دریاچه تا سواحل دریای خزر و ساحل زیبای چمخاله در حدود ۱۰ کیلومتر و تا ارتفاعات شمالی البرز و کوه پرش کوه در حدود ۱ کیلومتر است.

در نزدیکی دریاچه امکانات تفریحی از قبیل قایق سواری و رستوران تعبیه شده است. این دریاچه در جنوب روستای کومله واقع در ۴ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان لنگرود قرار دارد. همواره با عبور از شهرستان لنگرود و با نگاه به آسمان تعدادی اگرت های کوچک و پرستو های دریایی مشاهدی می شود که از سمت دریا (چمخاله ، تالاب امیر آباد) به سمت جنوب لنگرود یعنی بخش کومله در حال پروازند. دریاچه از طریق کیلومتر ۲ جاده لنگرود به رامسر، فرعی روستای کومله قابل دسترسی است.

طبیعت

خانه منجم باشی لنگرود

یکی دیگر از دیدنی های لنگرود خانه منجم باشی است که در اوایل دوره قاجاریه در فشکالی محله لنگرود ساخته شده است، خانه منجم باشی از جمله آثار قدیمی و تاریخی لنگرود است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این بنای دو طبقه زیبا به شیوه سنتی گیلان واشن ریزی شده که چوب یا سفال پوش می باشد.

سازندگان این بنا حاج آقا بزرگ منجم باشی، میرزا عبد الباقی و میرزا مهدی خان منجم باشی هستند.”خانه منجم باشی” که نمونه اى از هنر معمارى گیلان در دوره قاجاریه و یکی از آثار قدیمی و تاریخی شهرستان لنگرود به شمار می رود، در فهرست آثار ملى به ثبت رسیده است.

ورودی اصلی ساختمان بیرونی که به “مهتابی” مشهور است سر در ورودی هلالی شکل و حاوی گچ بری ساده است، طبقه فوقانی از یک سالن پذیرایی و سه اتاق تشکیل شده است، جلوی اتاق ها ایوانی به عرض یک متر و طول ۱۰ متر وجود دارد که چهار ستون چوبی سقف آن را سر پا داشته اند، بام بنا به شیوه سنتی گیلان واشن ریزی شده و چوب یا سفال پوش است، لبه به شیوه سربندی سه پوش و چکش برگردان ساخته شده است.

تالاب کیاکلایه لنگرود

تالاب کیاکلایه از جمله آببندان های شهرستان لنگرود است که در حال حاضر مساحتی کمتر از صد هکتار دارد. این تالاب که در گذشته از پهنه وسیعی برخوردار بوده، به علت تبدیل شدن به جایگاه دفن زباله، وسعت آن به صورت چشمگیری کاهش یافته و سطح تالاب پر شده است. در حال حاضر نیز فرایند تخلیه موقت زباله در این تالاب ادامه دارد و بخش وسیعی از این اکوسیستم آبی تحت تاثیر زباله از گذشته تاکنون به شدت تخریب شده است.

یکی از غنی ترین تالاب های گیلان به خاطر تنوع گونه های حیاتی می باشد. این تالاب با ارزش که در گذشته محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر بود اما به دلیل بی توجهی شهرداری در انجام اقداماتی نظیر ریختن زباله های شهری و بیمارستانی، ایجاد کمربندی جدید در بخشی از تالاب، ایجاد پیست موتور سواری و آلودگی صوتی و مزاحمت برای پرندگان، ساخت پروژه بوستان بازار لنگرود این مکان رو به نابودی رفته است.

تبدیل بخشی از تالاب به اراضی کشاورزی، تصرف غیر قانونی قسمت هایی از تالاب و تغییر کابری آن برای کشت برنج و عدم لایروبی تالاب از عوامل موثر در کاهش پهنه این اکوسیستم است و در شرایط فعلی بیشتر درخت توسکا و پوشش نی در کیاکلایه دیده می شود. با توجه به اینکه ارزش اقتصادی هر هکتار تالاب بیست برابر زمین کشاورزی است و بر اساس نقش گسترده تالاب در محیط زیست و سیمای اکولوژیک باید مدیریت این اکوسیستم ها منحصر به فرد مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

تالاب

بقعه سید ابراهیم و میر ابوالحسن در کومله لنگرود

بنای اصلی بقعه به درازی ده متر و پهنای ۵/۵ متر می‌باشد. و ایوانی دارد به پهنای ۵/۲ مترمی‌باشد. قبر این دو بزرگوار در وسط بنا به درازی ۲ متر و پهنای یک متر و هفتاد سانت می‌باشد، در سال ۱۳۴۴ ه.ش یکبار این بناء را بازسازی نموده اند و قبرستان قدیمی عمومی در اطراف بقعه بود؛ که امروزه سنگ و اثری از ان نمی‌باشد….

بقعه آقا سید محمد رکج محله لنگرود

این بقعه متبرکه در یک محوطه بازی نزدیک مزار شهدا (وادی لنگرود)، واقع است؛ که در حیاط بقعه درختان سربه فلک کشیده می‌باشد که نشان از استقامت و استواری دارد.

بقعه آسید خلیل واقع در اول راه پشته لنگرود

این بقعه متبرکه که در مسیر راه پشته و نزدیک به پل بتونی واقع است، بنای این بقعه در حال مرمت و باز سازی است؛ که با وجود گذشت بیش از چندین سال متاسفانه به همان شکل ناقص و نیمه کاره باقی مانده است.

بقعه متبرکه (آقاسید حسین کیا) لنگرود

این بقعه که راسته ماهی فروشان و در جنب سماک کوچه در فشکالی محله لنگرود میباشد، دارای عظمت و احترامی است که عاشقان اهل بیت عموما، برای زیارت وعتبه بوسی به این مکان، می آیند. (آقا سید حسین کیا)، از فرزندان سید علی کیا و از ابنای امام موسی کاظم (ع)، است.

حرم بقعه (آسید حسین)، دارای دو گنبد مدور میباشد؛ که گرداگرد گنبد از داخل آن، با ابیاتی از محتشم کاشانی و با کلمات (یا اباعبدلله الحسین ادرکنی) و (بسم الله الرحمن الرحیم)، با خط نستعلیق به زیور طبع مزین شده است.

دشت

گورستان وادی لنگرود

این قبرستان، یکی از آثار تاریخی و قدیمی شهرستان لنگرود، می‌باشد که سابقه تاریخی آن به سال ۱۳۰۶ ه.ش میرسد. وسعت این وادی بالغ بر ۲۰ هزار متر مریع (۲ هکتار) می‌باشد. و بالغ بر ۴۰ هزار نفر مومنین و مومنات، و نیز جمع کثیری از علما و بزرگان لنگرود؛ دراین وادی مدفون می‌باشند.

مسجد جامع لنگرود

از مساجد زیبا و پر جمعیت لنگرود می‌باشد، این مسجد که در وسط لنگرود، قرار گرفته از آثار قدیمی می‌باشد؛ که چندین مرتبه تجدید ساخته شده و سابقا در کنار مسجد، حوزه علمیه نیز بوده و در زمان رژیم منفور پهلوی از بین رفته. این مسجد محل تجمع و میعادگاه عاشقان الله میباشد، و مراسم مختلف در این مسجد برقرار است…

بقعه دوازده تن از سلسله کیائی در روستای ملاط لنگرود

این بقعه، که در روستای ملاط لنگرود، در ۵ کیلومتری شهر قرار گرفته، دوازده قبر مزبور در دو ردیف در این بقعه واقع است. در یی از قبرهای ردیف غربی دو تن پهلوی یکدیگر مدفون هستند، و در هر یک از مابقی قبرها یک تن آرمیده اند و منظره بسیار جالبی دارد. مجموع افرادی که در این بقعه مدفون هستند؛ به دوازده نفر می‌رسد و به همین مناسبت این بقعه را (دوازده تن) می‌نامند…

بازار ماهی فروشان لنگرود

یکی از مهمترین بازارهای شهر، بازار ماهی فروشان است و در ابتدای بازار دو مجسمه ماهی از جنس سیمان تعبیه شده است. بهترین موقع برای خریدن ماهی تازه در این بازار صبح تا ظهر است.

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با لواسان و مناطق دیدنی آن

مناطق دیدنی و زیبای ماسال در گیلان

آشنایی با مناطق دیدنی و زیبای کلاردشت

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا