دسته‌بندی نشده

مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری بوشهر

سفر به شهر زیبای بوشهر

بوشهر از شهرهای بندری ایران و مرکز استان بوشهر است که در حاشیه‌ی شمالی خلیج فارس واقع شده است. بندر بوشهر یک شبه جزیره است که از سه جهت به آب‌های خلیج فارس و از یک جهت به خشکی متصل شده است.

این شهر قدمتی هزاران ساله دارد و عمر آن به دوران ساسانیان می رسد. سواحل زیبای بوشهر ، نخلستان های سرسبز و بناهای تاریخی آن را به مقصدی جذاب برای گردشگری تبدیل کرده است. علاوه بر مکان های دیدنی و طبیعت زیبای شهر، فرهنگ زندگی و غذاهای لذیذ و تند هم بخشی از جاذبه های بوشهر می باشد.

بوشهر

جاذبه های توریستی بوشهر

مسجد جامع بردستان بوشهر

قدمت شهر بندری بوشهر را به زمان اردشیر شاه ساسانی نسبت می دهند و در کارنامه اردشیر بابکان از آن نام برده شده است. اما بندر کنونی بوشهر را ابومهیری (پسر ناخدا باشی کشتی های نادر شاه) ۳۰۰ سال پیش تاسیس کرد. در طی این سال ها آثار تاریخی زیادی برجای مانده است که مسجد جامع بردستان یکی از آن ها به شمار می آید. برخی دیرین شناسان آن را کهن ترین عمارت متعلق به دوره اسلامی نامیده اند. فاصله مسجد تا بازار اصلی بوشهر ۲۰۰ کیلومتر است که حدود دو ساعت زمان می برد.

مسجد طی سال های گذشته چندین بار مرمت شده است که آخرین بار در سال ۱۲۷۳ هجری قمری توسط حیدر خان دشتی بوده است. مسجد در شهر دیر، روستای بردستان ساخته شده است. در اطراف مسجد گورستانی متعلق به قرن چهارم یا پنجم هجری قمری است که نوشته هایی با خطوط کوفی و عربی روی آن ها دیده می شود.

بازار بوشهر

بازار قدیمی بوشهر مانند دیگر شهرهای ایران مرکز اصلی داد و ستد، تهیه مایحتاج زندگی و رونق بخشیدن به شهر است. بازار در زمان قاجاریان با معماری زیبا و دیدنی آن دوران تاسیس شد. معماری آن به گونه ای است که نور مناسب به داخل بازار می آید ولی هنگام باراش برف و باران آب به داخل بازار نفوذ نمی کند. اگر قصد خرید سوغاتی برای عزیزانتان را دارید یکی از مناسب ترین محل ها بازار قدیمی است.

قلعه خورموج دشتی بوشهر

قلعه خورموج یا قلعه محمدخان دشتی در شهر خورموج با فاصله ۸۷ کیلومتری از شهر بوشهر قرار دارد. سفر به آن با خودرو حدود ۱ ساعت زمان می برد. قلعه در زمان قاجار و به سبک قلعه های سلجوقیان و ساسانیان ساخته شده است. متاسفانه بیشتر قسمت های قلعه تخریب شده و تنها یکی از برج های آن باقی مانده است. قلعه‌ی محمدخان دشتی که روزگاری بلندترین بنای شهر خورموج بوده و از همه ‌ی نقاط شهر نمایان بود، اکنون در ساخت و سازهای شهری گم شده است. متاسفانه خطراتی این اثر ملی را تهدید می‌کند.

بندر بوشهر

قبر ژنرال بوشهر

حمله انگلیسی ها ودیگر استعمارگران به شهر بوشهر آثار خود را برای همیشه برجا گذاشته است. ورود برخی لغات، معماری به سبک آن ها و این قبر که متعلق به یکی از فرماندهان ارتش انگلستان در حمله آن ها به جنوب ایران است. وی در سال ۱۸۵۶ میلادی در جنگ هرات به دست نیروهای ایرانی کشته شد. تا سال ۱۳۹۰ محوطه مقبره گورستانی بود (شامل ۳۵ تن از سربازان انگلیسی) پر درخت در آن سال شهرداری گورستان را به پارک تبدیل کرد.

کوه نمک دشتی بوشهر

گنبد نمکی جاشک در نزدیکی روستای گنخک در۱۴۴ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان قرار دارد و یکی از بزرگ ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه به شمار می آید. وجود آبشارهای نمکی، چشمه های نمکی و دره گل کلم شگفت انگیزترین بخش گنبد است.

سواحل زیبای بوشهر

یکی از زیباترین جاذبه های بوشهر ساحل بی مانندش است. تقریبا ۸ ماه از سال هوای آن متبوع است. این استان بیشترین نوار ساحلی را در کشور دارد و قطب ساحلی کشور شناخته می شود. می گویند سال ها قبل، یک سیاست مدار انگلیسی بوشهر را دریایی ترین شهر جهان توصیف کرده بود به این معنی که وقتی از دور در کشتی به آن می نگری چنین به نظر می رسد که تا نیمه در آب قرار دارد و کرانه ای تشخیص داده نمی شود.

عمارت ملک بوشهر

این عمارت تاریخی در فلکه بهمنی قرار دارد و در دوره قاجار به ‌دستور ملک ‌التجار (یکی از بازرگانان بزرگ) توسط معماران فرانسوی با مصالح محلی ساخته شد. ملک التجار در یکی از سفرهای تجاری خود به شهر پاریس و ملاقات با یک فرانسوی، از خانه او خوشش آمد. سپس با استخدام معمار آن بنا و با افزودن خواسته‌ های خود، این ساختمان باشکوه را ساخت. در حال حاضر این عمارت مالک خصوصی دارد و امکان بازدید تنها با هماهنگی مالکان صورت می‌گیرد.

بازار بوشهر

مدرسه سعادت بوشهر

مدرسه سعادت یا مدرسه سعادت مظفری مربوط به دوره قاجار است و یکی از جاذبه های بوشهر محسوب می شود. این مدرسه اولین مدرسه به سبک امروزی است که در جنوب ایران تاسیس شد. احمد خان دریابیگی حاکم بوشهر در سال ۱۲۷۸ هجری شمسی این مدرسه را تاسیس کرد. انسان های بزرگی در این مدرسه تحصیل کرده اند. روز تاسیس این مدرسه یعنی ۱۱ بهمن را روز بوشهر نامیده اند و چند سالی است که آن را جشن می گیرند.

ریشهر بوشهر

در بخش مرکزی شهرستان بندر بوشهر و جنوب کشور آثاری کشف شده است که قدمت آن به هزاره ی سوم تا هزاره اول پیش از میلاد می رسد که به ریشهر شهرت یافته است، نتایج اکتشافات باستان شناسان فرانسوی در سال های 1872 تا 1877 اینطور نشان می دهد که کتیبه های میخی پیدا شده مربوط به عهد شوتروک ناهونته یا همان هزاره دوم پیش از میلاد بوده است.این شهر به دلیل موقعیت خاص جغرافیای یکی از راه های ارتباطی تمدن های شرق و غرب دنیای قدیم بوده است.ریشهر در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

دژ برازجان بوشهر

دژ برازجان، دژی در مرکز شهر برازجان می باشد که تا مدت های طولانی به عنوان زندان از آن استفاده می شده است اما در اصل کاروانسرایی بوده است که از دوره ی قاجاریه برجای مانده است و با ویژگی های منحصربفرد و معماری زیبای قاجار به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

گور دختر بوشهر

بنای گور دختر در جنوب کشور و استان بوشهر واقع شده است، این بنا بسیار شبیه به مقبره ی کوروش کبیر در پاسارگاد است و قدمت این بنا به سده ششم قبل از میلاد بازمی گردد.بنای گور دختر از 24 قطعه سنگ تشکیل شده است و در آن از عناصر هنر اورارتویی مانند شیروانی دوشینه و عناصر دیگری از معماری ایلامی معبد چغازنبیل را می توانید مشاهده کنید.بنای گور دختر یکی از بناهای است که به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است.

ساحل بوشهر

کاروانسرای دالکی بوشهر

کاروانسرای دالکی در 23 کیلومتری شمال برازجان و جاده قدیمی شیراز به بوشهر واقع شده است و مربوط به دوره قاجار می باشد که در سال 1377 به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است.

موزه رئیس علی دلواری بوشهر

رئیس علی دلواری یکی از سرداران مبارزه با استعمار در استان بوشهر و جنوب کشور بوده است که محل زندگی دلواری و خانه اش در حال حاضر به موزه تبدیل شده است و پذیرای گردشگران بسیاری می باشد، این موزه زیبا در 45 کیلومتری شهر بوشهر واقع شده است و در میان توریستان و گردشگران بسیار شهرت دارد.

گورستان و بندر سیراف بوشهر

سیراف یکی از قدیمی ترین بنادر کشور می باشد که در گذشته کشتی رانی از این بندر رایج شده است و آثار تاریخی را در منطقه جای داده است، این گورستان در شمال غربی بندر طاهری واقع شده است.گورهایی مستطیل شکل به طول حدود 2 متر و عرض 50 سانتی متر با عمق 40 تا 60 سانتی متر که در سنگ ها کنده شده است وجود دارد.

جاذبه های بوشهر

بندر سی نیز بوشهر

سی نیز یا شی نیز بندری باستانی در بخش امام حسن کنونی واقع در شهرستان دیلم استان بوشهر بوده است که در ناحیه شمالی استان بوشهر میانه دو بندر مهروبان و جنابه (گناوه) قرار داشته و صنعت پارچه بافی آن شهرتی جهانی داشته، متون ادبی از بزرگان سینیز بخوبی یاد کرده اند.

مسجد شیخ سعدون بوشهر

این مسجد که به مسجد شاه و مسجد کوفی نیز معروف است ، به دستور شیخ سعد از اهالی عربستان احداث شده است . و در حال حاضر مراسم بزرگ تعزیه در آن انجام می شود.

کلیسای مسیح مقدس بوشهر

این کلیسا در شهر بوشهر قرار دارد و ساختمان آن نمونه بسیار جالبی از فنون معماری در ایران است . تمام پنجره های آن شیشه های الوان ایرانی دارد و تلفیقی از سمبل های معماری مسیحیان و معماری ایرانی است .

آب انبار قوام بوشهر

ساختمان «آب انبار قوام» در غرب شهر بوشهر و کنار دریا قرار دارد. این آب انبار (برکه) 150 سال پیش در زمان قاجاریه ساخته شده است. آب انبار قوام سال هاست که توسط بخش خصوصی به سفره خانه سنتی قوام تبدیل شده و ساعات کاری آن هم مانند هر رستوران دیگری است.

غذا خوردن در آن را حتما به شما پیشنهاد می کنیم چرا که هم غذاهای خوشمزه ای دارد به ویژه غذاهای دریایی و محلی و هم تجربه بی نظیری را برایتان رقم می زند. آب انبار قوام در خیابان ساحلی، بعد از تربیت بدنی است.

گور دختر

پارک ساحلی آب شیرین کن در بوشهر

پارک های ساحلی در شهرهایی که رودخانه دارند یا دریا یکی از بهترین تفریحگاه های مردم است. پارک ساحلی آب شیرین کن یکی از پارک های آبی بوشهر است که در خیابان بهمنی، خیابان دانشگاه خلیج قرار دارد. یک قسمت از این پارک جزو منطقه نظامی است ولی با این حال بازدید از آن امکان پذیر است. در این پارک رستوران و کافی شاپی نیز دایر است.

پارک شغاب بوشهر

پارک شغاب از جمله پارک های تاریخی است که در زیر خاک خود آثار مربوط به دوره ایلامیان را دارد. در حال حاضر از این محوطه تاریخی به عنوان پارک استفاده می شود. این پارک در خیابان بهمنی، خیابان ساحلی روبه روی بیمارستان نیروی هوایی قرار گرفته است.

گورستان انگلیسی ها در بوشهر

اطراف این گورستان کاملاً دیوارکشی شده و در آن هم قفل است و برای بازدید از آن باید با اداره میراث فرهنگی هماهنگ کرد. هرچند بخش اعظمی از این محوطه را مجتمع مسکونی ساخته اند اما نشانی اش در خیابان بهمنی، فلکه رفاه، جنب سینماست.

مرقد شیخ حسین چاه کوتاهی مزار در بوشهر

شیخ حسین چاه کوتاهی، معروف به شیخ حسین خان، ملقب به «سالار اسلام» از فعالان جنبش جنوب ایران و فرماندهان نیروهای تنگستان در برابر هجوم بریتانیا در جنگ جهانی اول و از همرزمان نزدیک رئیس علی دلواری بود. مقبره زنده یاد منوچهر آتشی شاعر معاصر نیز در این مکان قرار دارد. این آرامگاه نیز در خیابان سبزآباد قرار گرفته است.

دژ

کاخ بردک سیاه بوشهر

کاخ بردک سیاه از آثار تاریخی مربوط به دوران هخامنشی است که در روستای درودگاه شهرستن دشتستان واقع است.

کاخ کوروش بوشهر

کاخ کوروش مربوط به دوره هخامنشی است و در برازجان، ورودی شهر واقع شده و این اثر در تاریخ 10 مهر 1380 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

«کاخ کوروش دشتستان» تاریخی و بسیار مهم از دوران پر تمدن ایران، این کاخ در سال 1350 به وسیلهٔ هیأت باستان شناسی ایران حفاری شده است. با توجه به شیوه های معماری و استفاده از سنگ سیاه و سفید زمان احداث آن را به دورهٔ کوروش بنیان گذار زنجیره هخامنشی منسوب کرده اند.

این کاخ که در جنوب شرقی برازجان و در کنار رودخانه خشک آردی قرار دارد یکی از پایگاه های مهم ایران دورهٔ هخامنشی در ساحل خلیج فارس بوده است. کاخ برازجان بر طبق تحقیقاتی که انجام شده در اواخر سلطنت کوروش ساخته و پرداخته شده است و از نظر حجاری و نر معماری آن چنان که از پایه ستون ها و اشیاء کشف شده بر می آید جدیدتر و ظریف تر از پاسارگاد است.

غار چهل خانه بوشهر

غار چهل خانه واقع در شهر سعدآباد از توابع بخش سعدآباد شهرستان دشتستان یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است.

در شمال شهر سعدآباد دشتستان بوشهر رشته کوهی است که مشرف به رودخانه شاپور است. در ارتفاعات این کوه تعدادی اتاق شبیه به غارهای صخره ای و حجاری شده دیده می شود که یک مجموعه بسیار زیبا را تشکیل می دهند. اندازه های داخلی اتاق های «غار چهل خانه» در ابعاد گوناگونی است.

به دلیل ضعف نوع جنسیت سنگ کوه بر اثر عوامل طبیعی و فرسایش مثل سیل دچار تخریب شده است. ورودی این دخمه به شکل ذوزنقه بوده و در داخل آن طاقچه هایی در اشکال مختلف تعبیه شده است.

چشمه آبگرم قوچارک بوشهر

«چشمهٔ آبگرم قوچارک» در مسیر جاده بوشهر ــ به بندرعباس و در 5 کیلومتری جنوب غربی اهرم قرار دارد. این چشمه از شکاف سنگ های آهک مارنی از زمین خارج می شود. آب این چشمه در ردیف آب های سولفات، کلیسم، همراه با منیزیم زیاد و کلرور، سدیم و لرم است.

قلعه زار خضرخان – اهرم بوشهر

این قلعه در شمال منطقه اهرم واقع شده و به زارخضرخان تنگستانی منسوب است و در حال حاضر نیز اعقاب و فرزندان او در آن سکونت دارند. قلعه مشتمل بر چهار برج و بارو و قلعه میانی است و همچنین دارای تاسیسات خصوصی برای ساکنین قلعه می باشد.

آرامگاه سیبویه – سیراف در بوشهر

این آرامگاه در ابتدای شاخه میانی و شمالی دره لیل سیراف واقع شده است . در این بقعه دو قبر وجود دارد؛ قبر بزرگی با صندوقی مکعبی شکل با لوح خط کوفی بسیار زیبا و قبر دیگری با عرض کم و بدون سنگ قبر که متعلق به سیبویه است .

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با مناطق دیدنی نشتارود

مناطق دیدنی شهر زیبای یزد

آشنایی با مناطق دیدنی یاسوج

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا