دسته‌بندی نشده

مناطق دیدنی و تفریحی شهر زیبای بروجرد

معرفی جاهای دیدنی بروجرد

بروجرد در فاصله ۱۰۶ کیلومتری خرم آباد، دومین شهر بزرگ لرستان بعد از الیگودرز است. از پیشینه و تاریخ پیش از اسلام شهر بروجرد که در گویش لری «وروگرد» و در لهجه محلی بروجردی «ورویرد» نامیده می‌شود، مدارک کافی به دست نیامده است. گروهی بروجرد را از بناهای فیروز ساسانی می‌دانند و عده‌ای دیگر آن را محل گرد آمدن دوباره سپاهیان شکست خورده یزد گرد سوم می‌شناسند.

در زمان حکومت قاجار، حسام‌السلطنه حاکم خوزستان و لرستان، بروجرد را مقر حکومت خود قرار داد و با تعمیر قلعه‌های آن، خندقی دور شهر ایجاد کرد. عوامل مؤثر از قبیل آب و هوای معتدل کوهستانی، دشت حاصل‌خیز رسوبی سیلاخور، شبکه آبهای روان دائمی، مراتع طبیعی، موقعیت استراتژیک جغرافیایی و سیاسی و گسترش شبکه ارتباطی و تجاری باعث جذب جمعیت و توسعه آن بوده‌اند.

سابقه تاریخی بروجرد

شهر تاریخی و مذهبی بروجرد با برخوردار بودن ازآب و هوایی مطلوب، طبیعتی زیبا و منحصر به فرد، بافت تاریخی و جاذبه های گردشگری مذهبی ازشهرستانهای گردشگر پذیر غرب کشور و لرستان درهمه ایام سال است.

نوشته های مشابه

این شهرستان درمنطقه‌ کوهستانی رشته‌ کوه‌های زاگرس قرارگرفته و دارای آثار باستانی متعددی ازجمله تپه‌های باستانی و کهن، مساجد، خانه های تاریخی است که برخی ازتاریخ‌نگاران و باستان‌شناسان قدمت آن‌ها را دوران ما قبل تاریخ تخمین زده‌اند. بروجرد از شمال به ملایر و از شرق به سربند دراستان های همدان و مرکزی محدود شده و دارای آب و هوایی معتدل و نیمه خشک است.

عده ای بنای این شهر را به منوچهر نسبت می دهند و قدمت آن را بیش از چهارهزار سال می دانند، عده ای دیگر( ازجمله دکتر معین)معتقدند که بروجرد حدود 2 هزار سال قبل ساخته شده است.در زمان حکومت قاجار، حسام السلطنه حاکم خوزستان و لرستان، بروجرد را مقرحکومت خود قرار داد و با تغییر قلعه های آن، خندقی دور شهر ایجاد کرد.

میدان

موزه مردم شناسی بروجرد

خانه حاج آقا کمال الدین نبوی طباطبایی، حالا به موزه مردم شناسی بروجرد تبدیل شده و در قسمتی از آن صنایع دستی‌ای مثل ظرف‌های ورشوسازی، پارچه بافی، گیوه دوزی، صندلی و قالی و نمد قرار گرفته و در بخشی دیگر سوغات بروجرد مثل نان تیری، مربا و عسل.

همچنین انواع سماور، تنگ، سینی، قوری، استکان و لیوان، آفتابه لگن، منقل، چراغ‌های گردسوز و صندوق‌های قدیمی و عکس‌های مختلف را که از دوره قاجار و پهلوی به جا مانده‌اند را می‌شود، دید.

خانه تاریخی افتخارالاسلام طباطبایی بروجرد

توی همان خیابان صفا و کوچه هلال احمر، یکی از قشنگ‌ترین خانه‌های بروجرد قرار گرفته، خانه افتخار الاسلام طباطبایی از سادات بروجرد. بنای خانه، اوایل قاجاریه ساخته شده و مشتمل بر یک ورودی با سردری بزرگ و قشنگ است که در حیاط قرار گرفته و قسمت‌های مختلفی دارد. حمام، مطبخ و اتاق‌های مختلف از جمله این قسمت‌هاست.

باغ فدک بروجرد

اگر در سفر به بروجرد خواستید در جای خوش آب و هوایی چند دقیقه‌ای را سر کنید، راه بروید بدون اینکه ماشینی مزاحم باشد و در دریاچه قایق سواری کنید، از ما می‌شنوید بروید باغ فدک. باغ فدک، بزرگترین پارک بروجرد محسوب می‌شود و دریاچه‌اش بزرگترین دریاچه مصنوعی غرب کشور.

این پارک سه دریاچه متصل به هم است که شهربازی و باغ پرنده هم دارد و اگر بخواهید دوچرخه سواری کنید یا چند ساعتی را زیر آلاچیق باشید و حال و هوایی عوض کنید، در اینجا امکانش فراهم است.

تپه

بام بروجرد

بام بروجرد که به آن تپه جغا(زنبیل) هم می‌گویند در قسمت غربی شهر و در ارتفاع واقع شده و از آنجایی که از بالایش شهر پیداست به بام بروجرد معروف است. در این منطقه آلاچیق‌هایی برای نشستن هم هست و به خصوص اگر صبح یا شب بروید، هوای خنک و تره و تازه‌ای نصیبتان می‌شود.

گلدشت بروجرد

اکثر گردشگرها و مسافرانی که به بروجرد سفر می کنند، دست کم نام گلدشت را به عنوان یکی از معروف ترین تفریگاه های این شهر شنیده اند. این دره حیرت انگیز با منظره ای زیبا از درختان و باغ های میوه اش، می تواند یک روز پر از آرامش برای نفس کشیدن در دل طبیعت و در دامان زاگرس برایتان رقم بزند. اگر تصمیم دارید یک روز آرام را در دره گلدشت سپری کنید بهتر است بدانید که می توانید علاوه بر طبیعت شگفت انگیز گلدشت، از امکانات تفریحی این منطقه نیز بهره ببرید.

تنگه کپرگه بروجرد

در انتها جاده گلدشت، می توانید یک تصویر بی نظیر از رودخانه پر پیچ و خم را ببینید که در مسیر خود زیبایی های بی نظیری را بدون هیچ خساستی خلق کرده و یکی از خوش آب و هوا ترین مکان های غرب ایران را به وجود آورده است. تنگه کپرگه مکانی عالی برای کوهپیمایی، پیاده روی و حتی دوچرخه سواری است و وجود چشمه آبگرم، پل سنگی و غار مخفی تا حد زیادی به جذابیت های گردشگری این تنگه افزوده است.

خانه تاریخی

تپه قرق بروجرد

تپه قرق که به عنوان اثری باستانی از دوره ی نوسنگی متعلق به هزاره پنجم و چهارم قبل از میلاد است، یکی از جذاب ترین و دیدنی ترین آثار تاریخی این شهر به شمار می رود. جالب است بدانید که، برخی از کشفیات این منطقه شامل آثار ارزشمندی مانند عتیقه های سفالی با قدمتی بیش از ۵ هزار سال است و آثار کشف شده دیگر متعلق به دوره اشکانیان بوده که نشان از قدمت و تاریخ این تپه دارد.

پل قلعه حاتم بروجرد

حدود ۵ کیلومتری که به سمت شمال غربی بروجرد حرکت کنید می توانید یکی از قدیمی ترین پل های این شهر را ببنید. پلی که به قلعه حاتم شهرت دارد و یکی از مهمترین پل های زمان خود بوده است. از ویژگی های مهم این پل می توان به نوع کاربری آن اشاره کرد که نه تنها برای تردد مردم شهر استفاده می شده ، بلکه سازه ای بوده که برای انتقال آب آشامیدنی ساکنین شهر نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. با بازدید از این پل تاریخی که بر روی رودخانه باغ شاه ساخته شده است، می توانید از مناظر و طبیعت زیبای اطراف آن نیز لذت ببرید.

مسجد جامع بروجرد

مسجدی که امروزه به عنوان مسجد جامع بروجرد شهرت دارد، قدیمی ترین مسجد غرب ایران است که بر روی باقی مانده ای از یک آتشکده قدیمی بنا شده. بنای اصلی مسجد متعلق به دوره سلجوقیان است و دو گلدسته این مسجد، در قرن ۱۳ هجری قمری به زیبایی های این مسجد اضافه شدند.

ارگ بروجرد

بنای تاریخی که اخیراً به صورت کاملا اتفاقی در بروجرد کشف شده است و می تواند جزو اولویت های جاذبه های توریستی این شهر آن هم برای علاقه مندان به آثار تاریخی باشد. باقیمانده سازه ای عظیم که قسمتی از سیستم آب رسانی ارگ قدیم را تشکیل می داده است.

شهر بروجرد

پل چالانچولان بروجرد

در مسیر جاده قدیمی که از بروجرد به خوزستان و اصفهان می رسد،پل تاریخی چالانچولان را می بینید که زمانی ساسانیان شالوده اصلی آن را بر روی رودخانه سزار بنا نهادند و پلی که امروز همچنان استوار برپا مانده در زمان صفویان احداث شده است.

چشمه سراب کرتول بروجرد

سراب کرتول یا کرتیل در دامنه کوه های گرین و در میان قله های زیبای هیجده یال و قله‌های نهاوند واقع شده است که در تمام ایام سال با استقبال مسافران و شهروندان همراه است.این سراب در نزدیکی روستای توده زن از توابع بخش اشترینان بروجرد واقع شده و از نظر تأمین آب برای زمین های کشاورزی منطقه ارزش زیادی دارد.

تفرجگاه بکر سراب کرتول همچون نگینی سبز و آبی با عطر روح بخش گلها و سبزه زارها پذیرای گردشگران و دوستداران طبیعت است، تفرجگاه سراب کرتول در دامنه کوههای گرین و در میان قلل زیبای هیجده یال و قله‌های نهاوند مانند یال کبود و چل نابالغان و دره سیب با پذیرایی از گردشگران به خود می‌بالد.

همه ساله به واسطه ریزش فراوان برف درارتفاعات این منطقه و آب شدن تدریجی برف در فصل بهار و تابستان، رودخانه‌ای خروشان و زیبا در دامنه این کوه ها پدیدار می‌شود که طراوت و رقص سبزه‌ها در این منطقه از برکت خروش و جوشش این رودخانه است.

تپه

آبشارهای ونایی بروجرد

آبشار ونایی در روستای ونایی در فاصله 21 کیلومتری شمال غرب بروجرد واقع شده و وجود چشمه سارهای جوشان همچون(آب سفید)،(دوروزنه) و (طوطیا) در این منطقه علاوه بر رونق کشاورزی طراوت ویژه ای را با صدای دلنشین جویبارها در کنار عطر سبزه های بهاری و خنکی نسیم دشت ها در مقابل چشم گردشگران به تصویر می کشد.

تالاب بیشه دالان بروجرد

تالاب بیشه دالان در 15 کیلومتری جنوب شرقی بروجرد و در دشت سیلاخور، در استان لرستان واقع است. نام محلی تالاب بیشه دالوند بوده و یکی از زیستگاه های اصلی جانوران و پرندگان بومی و مهاجر است

روستای دره صیدی بروجرد

روستای دره صیدی نام روستایی در 10 کیلومتری شمال بروجرد بوده و طبیعت بکر و دست نخورده و همراه با مردانی سخت کوش، مهربان جلوه ویژه ای به این روستا بخشیده است. این روستا از نظر طبیعت زیبا و دست نخرده یکی از روستاهای زیباست.

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با مناطق گردشگری و تاریخی قزوین

آشنایی با مناطق دیدنی و گردشگری صوفیان

آشنایی با مناطق دیدنی و تفریحی رامیان

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا