دسته‌بندی نشده

مناطق دیدنی و تفریحی شهرستان صحنه کرمانشاه

جاذبه های گردشگری صحنه

صحنه از شهرستان‌های استان کرمانشاه در غرب ایران است. این شهرستان داری دو بخش مرکزی و دینور است. مرکز این شهرستان شهر صحنه است که در ۵۰ کیلومتری شهر کرمانشاه و در سمت استان همدان قرار گرفته‌است.شهرستان صحنه از شمال با شهرستان سنقرو کلیایی از شرق با کنگاور از غرب با شهرستان کرمانشاه و از جنوب با شهرستان هرسین و بخش کاکاوند همجوار است.

شهرستان صحنه دارای باغ‌های میوه فراوان است. منبع اصلی تهیه آب این شهر، سراب صحنه یا دربند صحنه می‌باشد. این منطقه دارای رودخانه‌ها و چشمه‌های بسیاری است که آن را به سرزمینی پرآب و حاصلخیز با هوایی معتدل تبدیل نموده‌است.

این شهرستان بر اساس سرشماری ۱۳۹۵ خورشیدی ۷۰٬۷۵۷ نفر جمعیت داشته و از دو بخش بخش مرکزی و دینور شامل بخش صحنه به مرکزیت شهر صحنه و دهستانهای خدابنده لو، هجر، گاماسیاب و صحنه و بخش دینور به مرکزیت شهر میانراهان مشتمل بر دهستان‌های حر، کندوله و دینور تشکیل شده‌است.

وجه تسمیه صحنه

وجه تسمیه و تاریخچه شهر صحنه چندان مشخص نیست اما در سفرنامه‌ای از ناصر الدین شاه از «قریه صحنه» به عنوان روستایی حاصل‌خیز نام برده شده‌است. بر اساس آثار تاریخی که در شهر موجود است کاروانسراهای عباسی در خیابان شاباسی و دخمه مادها معروف به شیرین و فرهاد در کوه‌های دربند صحنه از دیرباز در مسیر راه‌های مسافری مهم قرار داشته ‌است. مردم شهرستان صحنه به زبان کوردی با گویش لکی سخن می‌گویند.

اماکن تاریخی و جاذبه های گردشگری صحنه

صحنه دارای طبیعتی زیبا و دلپذیر و مراتع غنی و سرسبز، آبشارهای بی نظیر (دربند و گروس)، پلهای تاریخی و بزرگ و بقاع متبرکه فراوان و دارای پیشینه تاریخی، فرهنگی چند هزار ساله می باشد، وجود ابینه باستانی و آثار تاریخی گواه و موید این مطلب است که تمدنهای درخشانی در روزگار باستان در این خطه وجود داشته است.

رود

پیشینه فرهنگی شهرستان صحنه

پیشینه فرهنگی شهرستان به قدمت تاریخ است، شهرستان صحنه به ویژه منطقه دینور از دیر باز سرزمین شکوفا شدن تمدنهای درخشانی بوده که در عصر خود بسیار پیشرفته بوده اند. پلهای تاریخی، دخمه های دربند، بقاع متبرکه فراوان از اماکن و آثار تاریخی مهم منطقه است و واقع شدن شهرستان در مابین دو اثر تاریخی ارزشمند معبد آناهیتا و کتیبه بیستون شهرستان را به قطب گردشگری مبدل ساخته است .صحنه به ویژه بخش دینور دیار علماء، ادبا و شعرای نامی و بزرگی همچون ابن قتیبه دینوری، ابوحنیفه دینوری، ملاپریشان دینوری و… است.

مراکز دیدنی شهرستان صحنه

  • مقبره صخره‌ای کیکاووس
  • قه لا هجیر
  • قلعه مروان
  • پل خسروی
  • پل آجری میان راهان
  • پل نوژی وران

مکان های تفریحی صحنه

غارحاجی در روستای کله‌جوب دینور، غار سید شهاب‌در روستای میانراهان دینور، پل خسروی در راه قدیمی دینور به صحنه، پل آجری میان راهان در 22 کیلومتری شمال باختر صحنه، پل نوژی وان در روستای بخوران چمچال – باختر صحنه، حمام پاچمن در شهر صحنه، زیارتگاه شوق علی در ناحیه دربند، زیارتگاه تخت تیمور در ناحیه دربند، قلعه هژیر در 18 کیلومتری شمال باختر صحنه، قلعه مروان در کندوله دینور و مقبره صخره ای کیکاووس در شمال شهر صحنه از جمله‌ مکان‌‌های دیدنی و تاریخی این شهرستان به شمار می‌آیند.

آبشار

سراب دربند صحنه

این سراب در شمال شهر صحنه و در محلی به نام دربند قرار دارد. مزارع صحنه را آبیاری می کند. در کنار این سراب آبشاری زیبا دیده می شود که آب آن با فشار زیاد از شکاف کوهی بیرون می ریزد. این آبشار در فصل بهار از مکان های دیدنی و زیبای صحنه محسوب می شود.

گوردخمه صحنه

گوردخمه صحنه یا گوردخمه دربند در بدنه کوه شوق علی واقع در شمال شهر صحنه و سمت راست رود دربند حجاری شده است. این گوردخمه ها در بین اهالی محل به قبر کیکاوس، فرهاد تراش و گور شیرین و فرهاد معروف است. در طول مسیر رسیدن به گور دخمه صحنه، که برخی آن را یکی از نادرترین گوردخمه های دوطبقه مادها می دانند، درختان میوه و درختان جنگلی وجود دارد که پوشش زیبایی را به این منطقه بخشیده است.

روستای کرتویج صحنه

روستای کُرتویچ از توابع دهستان کندوله بخش دینور در شهرستان صحنه ، یکی از شهرستانهای استان کرمانشاه است . این روستا در حد فاصل ۲۲کیلومتری بخش دینور ، ۳۰ کیلومتری شهرستان صحنه و ۷۵ کیلومتری شهر کرمانشاه قرار دارد . روستایی در نزدیکی کوه که توانسته بافت سنتی خود را تا حدودی حفظ نماید . روستای کرتویچ از ۱۴۶ خانوار و جمعیتی در حدود ۵۶۲ نفر تشکیل شده است . فعالیت غالب افراد روستا ، کشاورزی و تولید محصولاتی نظیر گندم و چغندرقند می باشد و در صنعت باغداری نیز به پرورش انگور و گردو اشتغال دارند . این روستا در زمینه پرورش دام خصوصاً گوسفند ، فعالیت چشمگیری دارد ، هرچند که اهالی کار را بصورت سنتی انجام می دهند . طبیعتی بکر در کنار اثری برجای مانده از تاریخ کهن ، باعث شده که یکی از اهالی روستا صنعت گردشگری و توریسم را در روستا رونق دهد . طبق گفته یکی از اهالی روستا ، تپه شیخی آباد کُرتویچ دارای قدمتی در حدود یازده هزار و هشتصد سال می باشد که طی کاوش هایی که توسط باستان شناسان انگلیسی در سال ۱۳۸۸ در این منطقه صورت گرفته ، آثار این تپه را جز اولین زیستگاه های بشر در خاورمیانه دانسته و اولین مکانی است که انسان از غار نشینی به یکجا نشینی روی آورد .

گوردخمه

روستای بیدسرخ صحنه

بیدسرخ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان صحنه در استان کرمانشاه است. این روستا در دهستان صحنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۵۷ نفر (۱۸۱خانوار) بوده ‌است.بیدسرخ روستایی است در شهرستان صحنه با مردمی متدین و انقلابی که در طول جنگ تحمیلی ده ها نفر از اهالی به دفعات در جبهه ها حضور یافتـه و چندین جانباز , آزاده و شهیــد تقدیم میهن اسلامی نموده است . در حال حاضر جمعیت این روستا ۷۹۰ نفر می باشد . مذهب مردم این روستای متدین , شیعه می باشد . مردم روستای بید سرخ گویش فارسی دارند . این روستا طبیعت بسیار زیبا و باغ های سرسبز و پرمیوه دارد .اکثر مردم روستا به کار کشاورزی و صنعت مشغول هستند .بعضی دیگر نیز به دامپروری مشغول می باشند .از محصولات این روستا می توان به گندم , جو ، نخود و تولید دام اشاره کرد .

روستای آمله صحنه

روستای آمله از توابع بخش مرکزی شهرستان صحنه در ۱۵ کیلومتری غرب شهر صحنه در استان کرمانشاه قرار دارد که تنها روستای قلبی شکل جهان بدون طراحی قبلی می باشد. روستایی است که آب فراوان دارد , چون چشمه ای در ورودی روستا قرار دارد و درون کوچه های روستا هم از آب چشمه جاری شده و به طرف زمین های کشاورزی رفته است . این روستا دارای ۸۵ خانوار می باشد و ۱۲۰ نفر جمعیت دارد . در این روستا آب به صورت لوله کشی است و از نعمت برق نیز برخوردار می باشد ولی متاسفانه از نعمت گاز محروم هستند و گاز ندارند .یکی از فعالیت های مردم روستای آمله فعالیت در زمینه باغداری است که نقش مهمی در فعالیتهای اقتصادی این روستا دارد . باغ های گردو که سالیانه برداشت می شود و در عین حال چشم انداز زیبایی هم به روستا داده است . میوه باغ های روستای آمله بیشتر هلو , زردآلو و گردو می باشد .

اقامتگاه بومگردی آرتین دینور

اقامتگاه بوم گردی آرتین در روستای کندوله از توابع بخش دینور شهرستان صحنه ی کرمانشاه واقع شده است. روستای کندوله با قدمتی چند هزار ساله، یکی از روستا های گردشگری و تاریخی استان کرمانشاه به شمار می آید و از طریق شهر های کرمانشاه، صحنه و کامیاران به راحتی قابل دسترسی می‌ باشد گفتنی است تمامی جاده‌ های منتهی به این روستا آسفالته است.

این روستای زیبا دارای معابر عریضی است که در بعضی از آن‏ ها درختان سربه فلک کشیده و جوی های آب، فضایی دلپذیر به وجود آورده‏ که از نظر طبیعی بسیار دل‏ انگیز و زیبا است. این اقامتگاه یک خانه بومی و روستایی ست که مصالح به کار رفته در ساخت خانه و حیاط با صفای قدیمی اش، اصالت، کهن بودن و سادگی سبک زندگی روستایی را نشان می دهد. داخل خانه نیز همانند نمای بیرونش، بسیار ساده و سنتی چیدمان شده و فضای صمیمی و دلنشینی را برای مسافران به وجود آورده است.

separator line

بیشتر بخوانید:

بازدید از مناطق دیدنی و تفریحی محلات

معرفی مناطق دیدنی شهرستان طارم

مناطق دیدنی و تفریحی عجب شیر

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا