دسته‌بندی نشده

مقایسه کالری‌ سوزی با چربی‌ سوزی و بررسی تفاوتها

تفاوت کالری‌ سوزی با چربی‌ سوزی چیست؟

زمانی که ورزش می‌کنیم، بدن ما برای تهیه سوخت، سراغ کالری‌های تازه‌ مصرف‌شده و همچنین چربی‌های از پیش ذخیره‌ شده می‌رود. اگر کالری که مصرف کرده‌ایم، کمتر از کالری باشد که می‌سوزانیم، بخشی از انرژی که در حال مصرفش هستیم، از چربی‌های ذخیره‌شده تأمین می‌شود.

چربی بدن از کجا می‌ آید؟

کالری‌هایی که از مواد غذایی و نوشیدنی‌ های مصرفی‌ مان می‌گیریم یا فورا استفاده می‌شوند یا به‌ عنوان انرژی اندوخته می‌شوند. بدن ما کالری‌ های غیرضروری را به تری‌گلیسیرید تبدیل می‌کند که در سلول‌های چربی ذخیره می‌شوند.
تری‌گلیسیرید‌ها می‌توانند از چربی‌های موجود در غذا به وجود بیایند یا ممکن است از سایر منابع کالری مانند کربوهیدرات‌ها ایجاد شوند. اصولا هر کالری اضافی که مصرف می‌کنیم، به عنوان چربی ذخیره می‌شود. بدن ما بین وعده‌های غذایی برای دسترسی به انرژی، ذخایر تری‌گلیسیرید را انتخاب می‌کند تا زمانی که غذا دردسترسش نیست، برای فعالیت‌هایش سوخت‌گیری کند.

چربی بدن

چربی‌ سوزی مهم‌ تر است یا کالری‌ سوزی؟

جواب این سؤال بستگی به هدف‌ شما در کنترل وزنتان دارد. به‌طورکلی اگر هدفتان این است که وزن کم کنید، پس چربی‌سوزی نسبت به فقط کالری‌سوزی، اولویت دارد. چربی‌سوزی به این معنی است که از ذخایر اضافی چربی بدنتان برای انرژی استفاده کنید که می‌تواند به‌مرورزمان موجب کاهش چربی‌های بدنتان شود.
خوردن قند زیاد در سوخت‌وساز بدنتان اختلال ایجاد کرده و باعث می‌شود بدنتان به‌ جای اینکه چربی‌ها را بسوزاند آنها را ذخیره کند.
از سویی دیگر، کالری‌سوزی فرایندی است که طی آن هر منبعی از سوخت در بدنتان می‌تواند برای تأمین انرژی مصرف شود.
هر چند کالری‌سوزی برای حفظ وزن سالم یک ضرورت است، اما این فرایند به‌ طور کلی موجب چربی‌سوزی نمی‌شود.

نوع ورزشی که انتخاب می‌کنید هم تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند. ورزش‌های پُرشدت‌تر، مثل دویدن و تمرینات قدرتی، بیشتر از تمرینات کم شدت‌تر مانند پیاده روز باعث کالری‌سوزی می‌شوند.برای موفقیت در چربی‌ سوزی و رسیدن به وزن مورد هدفتان، توصیه می‌شود تمرینات هوازی پُرشدت را با تمرینات قدرتی ترکیب نمایید.
این نوع ترکیب تمرینی کمکتان خواهد کرد چربی و کالری بیشتری بسوزانید و بهتر به هدف کاهش وزنتان برسید.

چربی‌ سوزی

ضمناً غذاهایی که برای خوردن انتخاب می‌کنید نقش بسیار مهمی در چربی‌ سوزی و مدیریت وزن دارند. غذاهای پُرپروتئین و فیبردار نیازمند انرژی بیشتری برای هضم و گوارش‌اند و در نتیجه منجر به کالری‌سوزی بیشتری می‌شوند. خوردن غذاهای مغذی‌ تر مانند میوه‌ها و سبزی‌ها و پروتئین‌های کم‌چرب نیز به افزایش متابولیسمتان کمک کرده و به‌مرور زمان موجب کالری‌سوزی بیشتر و تداوم پذیرتر خواهند شد.
به‌طور کلی بهترین کار این است که چربی‌سوزی و کالری‌سوزی هر دو اتفاق بیفتند تا به وزن سالم و ایده‌آلتان برسید. این شامل ترکیب ورزش منظم و تغذیه سالم و گنجاندن تمرینات ورزشی با شدت بالا در روتینتان می‌شود.

چه اتفاقی می‌ افتد اگر کالری بیشتری بسوزانید؟

سوزاندن کالری بیشتر نسبت به کالری که می‌خورید منجر به کاهش وزن می‌شود. وقتی بیشتر از کالری که خورده‌اید می‌سوزانید، بدنتان مجبور می‌شود سراغ ذخایر چربی‌اش برود. بسته به اهداف کاهش وزنتان، سوزاندن کالری بیشتر می‌تواند راه مؤثری برای رسیدن به هدفتان باشد.وقتی ورزش می‌کنید، کالری بیشتری می‌سوزانید.

حتماً بخوانید:

کالری سوزی رقص بیشتر است یا دویدن ؟

کالری سوزی رقص بیشتر است یا دویدن ؟

در این مقاله دو فعالیت کالری سوز رقص و دویدن را باهم بررسی خواهیم کرد تا ببینیم کدام یک کالری سوزی بیشتری برایتان به همراه خواهد داشت. اما در ابتدا…

ضمناً خوردن غذاهای سالم‌تر و کنترل حجم وعده‌های غذایی و کاهش کالری که می‌خورید می‌تواند منجر به کالری‌سوزی بیشتر بشود. همچنین افزایش توده عضلانی نیز باعث کالری‌سوزی بیشتر می‌شود؛ زیرا عضله نسبت به چربی، نیاز به انرژی بیشتری برای حفظ خود دارد.پس اگر تلاش دارید وزن کم کنید، حفظ یک روال پیوسته در کسر کالری می‌تواند شیوه‌ای بسیار مؤثر برای رسیدن به هدفتان باشد.

روش شروع چربی سوزی

چگونه فرایند چربی‌ سوزی را شروع کنم؟

اگر می‌خواهید چربی بدنتان را بسوزانید و وزن کم کنید، نکته اصلی این است که باید به مرحله کمبود کالری برسید. زمانی که کالری مصرفی‌مان را کاهش می‌دهیم و سطح فعالیت بدنی‌مان را بالا می‌بریم یا ترکیبی از هر دو، با کمبود کالری مواجه می‌شویم.

شروع فرایند چربی‌سوزی می‌تواند به چند روش صورت بگیرد. ترکیبی از رژیم غذایی سالم و ورزش و عادت‌های سبک زندگی می‌توانند یک شروع قوی برای افزایش سوخت‌وساز بدن و شروع فرایند چربی‌سوزی‌تان باشند.
برای شروع، رژیم غذایی‌تان را اصلاح کنید، از غذاهای ناسالم دوری کنید و مطمئن شوید که بدنتان تمام مواد مغذی مورد نیازش را دریافت می‌کند.
داشتن یک رژیم غذایی متعادل که سرشار از پروتئین، کربوهیدرات‌های پیچیده و چربی‌های سالم است، کمک بزرگی می‌کند تا بدنتان سوخت لازم برای انرژی شما طی روز را داشته باشد و در نتیجه چربی‌سوزی‌تان مؤثرتر اتفاق بیفتد.

فرق چربی سوزی با کالری سوزی

همان‌طور که گفتیم ورزش منظم و فعالیت بدنی روزانه نیز به چربی‌سوزی کمک می‌کنند. یک روتین ورزشی پیدا کنید که از آن لذت می‌برید و می‌توانید به آن پایبند باشید. فعالیت‌های هوازی مانند شنا و دویدن در کنار تمرینات قدرتی مثل بدنسازی یا تمرین با وزنه برای چربی‌سوزی بسیار مفیدند. طی روز زیاد آب بنوشید و به بدنتان فیبر کافی برسانید، چون این مسئله هم در سوخت‌وساز بدن و چربی‌سوزی نقش مهمی دارد.
شما باید صبور باشید، زیرا زمان می‌برد تا بدنتان نتایج را به شما نشان بدهد؛ اما این را مطمئن باشید که ترکیب درستی از ورزش و رژیم غذایی و سبک زندگی شما را به آنچه می‌خواهید می‌رساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا