دسته‌بندی نشده

مقابله با طلاق و بحران هایش

مقابله با طلاق و بحران هایش

مقابله با طلاق و بحران هایش

دادگاه خانواده امروز پر است از پرونده های طلاق که بسیار از مراجعان قوانین را نمی دانند و نمی دانند باید چگونه عمل کنند برای مبارزه با این پدیده شویم این مطلب خواندنی است .

محبت صادقانه میان زن و مرد

بی شک، همه انسان ها تشنه مهر و محبت هستند و دوست دارند، از دیگران محبت و دوستی ببینند. در این میان، زن و شوهر، بیش از دیگران به مهر و محبت یکدیگر نیاز دارند. زن، کانون محبت و موجودی عاطفی تر است. او دلش می خواهد، محبوب دیگران باشد و هر چه محبوب تر باشد، شاداب تر است. ازاین رو، برای به دست آوردن محبوبیت، تا سرحد فداکاری می کوشد. پس بر مرد واجب است که در دوستی و مهر و محبت با همسرش، بسیار دقت کند. از سوی دیگر، مردها نیز به محبت زنان نیاز دارند؛ زیرا هم اوست که هر روز برای آسایش و رفاه خانواده رنج بسیار تحمل می کند و حاصل زحمت های خود را از روی اخلاص به خانواده هدیه می دهد.

تقویت باورهای دینی

باور دینی و ایمان به خدا، از راهکارهای مؤثر در پیش گیری از طلاق است. توحید و خداپرستی، نگرش فرد به همه هستی و زندگی انسان را، هدفدار و معنادار می کند. ازاین رو، در رفتارها با انسجام، وحدت روحیه و آرامش عمل می کند. بدون شک، باور حقیقی داشتن به خدا، همه رفتارها و زندگی خانوادگی را به سوی کسب رضایت خداوند خواهد کشاند. فردی که خدا را ناظر و همراه خود و حتی از رگ گردن نزدیک تر می بیند، می کوشد در همه حال، در برخورد با اعضای خانواده و انجام دادن وظایف خانوادگی، رفتاری خداپسندانه داشته باشد. همچنین توجه کردن به عدالت خداوند و اینکه هیچ گونه ظلمی را روا نمی دارد و حق هیچ موجودی را تباه نمی کند، زمینه و انگیزه دیگری برای مهار رفتاری اعضای خانواده است. هر چه این حالت قوی تر باشد، مشکلات فرد کمتر خواهد بود.

صبر و خویشتن داری

صبر، یکی از ویژگی های اخلاقی است که در جلوگیری از اختلاف های خانوادگی بسیار مؤثر است. صبر، از مهم ترین صفت های نفسانی و بازدارنده از مشکلات است و در متون اسلامی، از آن، به عنوان رکن اصلی ایمان یا دشمن یاد است. گاهی وقت ها در مسائل خانواده، افراد با ناکامی هایی روبه رو می شوند که در این هنگام، بی تابی و مهار نکردن رفتار، فرد را به تنش دچار می کند و نیاز او نه تنها برآورده نمی شود، فشار روانی هم به او رو می آورد. در مقابل، فرد، با صبر می تواند، هر چند در زمانی طولانی تر، به موفقیت برسد. گاهی نیز رفتارهای نامناسب، فرد را به واکنش وا می دارد که در این زمان، تحمل و بردباری در حل مشکلات و پیش گیری از اختلاف، بسیار مؤثر است.

افزون بر این، زندگی انسان با کمبودهای مالی و آسیب های بدنی و جانی همراه است. این امر نیز می تواند، زمینه ای برای بروز اختلاف ها و رفتارهای نامناسب در خانواده فراهم کند. در چنین مواقعی، گاه مشکلات به اندازه ای است که اگر انسان از امور معنوی نیرو نگیرد، از پا در خواهد آمد. خداوند در قرآن کریم، در این شرایط آدمی را به صبر دعوت می کند و بشارت می دهد که آنها مشمول صلوات و رحمت خداوند هستند

مقابله با طلاق و بحران هایش

بررسیها نشان می دهد درصد بالایی از طلاقها در سال اول زندگی رخ می دهد و این در حالی است که در مناطق مرفه نشین این میزان آمار بالاتر است.

امروزه ازدواجها به صورت شتاب زده انجام می شود و چون انسانها در برخوردهای اول رفتار و واقعیت وجودی خود را بروز نمی دهند پس از ازدواج، رفتارهای نمایشی همچون پرده ای کنار می رود و رفتارها و چهره واقعی دو زوج نمایان می شود و در آن شرایط است که دو جوان احساس می کنند که به اندازه جغرافیای انسانی از یکدیگر فاصله دارند و وقتی راه حلی برای مسئله نیاموخته اند بنابراین به پاک کردن صورت مسئله اقدام می کنند و تقاضای طلاق می دهند

پس با شناخت بیشتر و تحقیق همسر اینده خود را بشناسیم و نه با عجله و بدون تحقیق .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا