دسته‌بندی نشده

مقابله با تشنگی در ماه رمضان/چگونه در ماه رمضان کمتر تشنه شویم؟

زمانی که ماه مبارک رمضان با تابستان همزمان می شود تشنگی یکی از عمده شکایت های روزه داران عزیز می باشد و همه در فکر پیدا کردن راه حلی برای مقابله با این تشنگی وهرچه کمتر کردن فشار ناشی از تشنگی در ماه رمضان می باشند. در این مقاله با مجله دلگرم همراه باشید تا راهکارهایی را برای رفع کم آبی بدن در ماه مبارک رمضان به شما یادآوری کنیم.

مقابله با تشنگی در ماه رمضان/چگونه در ماه رمضان کمتر تشنه شویم؟

مقابله با تشنگی در ماه رمضان/چگونه در ماه رمضان کمتر تشنه شویم؟

در فصل تابستان و گرمای شدید هوا که روزه داری به 14 ساعت می رسد فشار تشنگی چندین برابر می شود. در ساعات آخر روزه داری بدن آب خود را به شدت از دست می دهد و هنگام افطار روزه داران به سرعت به سمت نوشیدن آب می روند چرا که تاب و تحملشان تمام می شود و بدنشان به شدت به آب احتیاج پیدا می کند.

هر چند با رعایت اصول تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان می توان این تشنگی و گرسنگی را به حداقل رساند. بنابراین توصیه کارشناسان تغذیه مجله دلگرم به خوانندگان خود این است که هر چه می توانند تلاش خود را برای داشتن تغذیه ای سالم اعمال کنند تا تحمل تشنگی و گرسنگی برایشان آسان تر شود.

sep38

توصیه هایی برای مقابله با تشنگی در ماه مبارک رمضان:

**آب تنها نوشیدنی است که می تواند عطش را رفع کند و با هیچ نوشیدنی دیگری جایگزین نمی شود. کارشناسان تغذیه پیشنهاد می کنند که به منظور رفع نیاز بدن برای نمکی که از دست می دهد بخصوص حین عرق کردن نوشیدن روزانه 1.5 لیتر آب، ترجیحا آبی که شامل مواد معدنی و نمک است برای بدن ضروری است.

**در طول ماه مبارک رمضان می توانید به آبی که می نوشید تکه های لیموی تازه، برگ نعنا و یا زنجفیل اضافه کنید. توصیه می شود در این ماه از خوردن آب میوه های غیرطبیعی خودداری کنید و تا می توانید آب میوه های طبیعی بنوشید تا سالم بمانید. آب میوه های غیر طبیعی حاوی شکر فراوانی است که نه تنها در ماه رمضان بلکه در زمان های عادی نیز برای بدن مضر است.

**خوردن میوه های تازه و سبزیجات در ماه مبارک رمضان توصیه می شود. در ماه مبارک رمضان تا می توانید هنگام سحر میوه و سبزیجات تازه نوش جان کنید. چرا که میوه و سبزیجات حاوی میزان بالایی آب و فیبر هستند که شما را از تشنگی زیاد از حد نجات می دهند. در واقع از احساس تشنگی و گرسنگی شما کاسته می شود.

**خیار یکی از مشهورترین سبزیجاتی است که با تشنگی می جنگد و بدن را خنک می کند. خیاردر حین روزه داری اعصاب را آرام و تسکین می بخشد. خیار به دلیل هجم بالای فیبری که دارد هضم غذا را آسان می کند، سموم را دفع می کند و روده را تمیز نگه می دارد.
مقابله با تشنگی در ماه رمضان/چگونه در ماه رمضان کمتر تشنه شویم؟
**در فصل تابستان که ساعات روزه داری به 14 ساعت می رسد هرگز بدون سحری روزه نگیرید و حتما سحر برای خوردن غذایی سبک بیدار شوید. در این ساعات طولانی حتی نیم ساعت هم برای بدنتان ارزشمند است پس هرگز در ساعات اولیه شب سحریتان را نخورید و بخوابید. حتما سحر نیم ساعت قبل از اذان بیدار شوید و سحری سبکی نوش جان کنید تا ساعات گرسنگی و تشنگی تان را کاهش دهید.

** از خوردن غذاهای شور در ماه مبارک رمضان خودداری کنید چرا که نمک زیاد، نیاز بدن به آب را تشدید می کند. در این ماه از خوردن ترشی یا غذاهای پرنمک و پرادویه پرهیز کنید. می توانید برای هرچه طعم دار شدن غذا چند قطره لیمو به غذایتان اضافه کرده و نوش جان کنید.

**غذاهای شور و پرادویه به محض اینکه از گلو پایین رفتند سبب خشکی دهان شده آب معده را جذب و نیاز بدن به آب را زیاد می کنند. در هنگام سحر توصیه می شود از خوردن غذاهای شور، پرادویه، چرب و سرخ شده خودداری کنید.

sep38
**توصیه می شود افراد روزه دار از خوردن نوشیدنی هایی مثل چای و قهوه که حاوی کافئین می باشد خودداری کنند چرا که کافئین فعالیت کلیه ها را بالا برده و دفعات ادرار را زیاد می کند بنابراین روند کاهش آب بدن افزایش می یابد و خیلی زودتر از مواقع عادی احساس تشنگی به سراغ روزه دار می آید. ضمن اینکه چای و یا نوشیدنی های کافئین دار به دلیل حرارتی که دارند زیاد نوشیده نمی شوند بنابراین هیچ نوشیدنی بهتر از آب برای فرد روزه دار وجود ندارد.

**خوردن نوشابه برای روزه داران ممنوع! نوشابه و در کل نوشیدنی های گازدار حاوی کربن می باشند که سبب نفخ معده و ایجاد حس کاذب سیری می شوند و شما را از خوردن آب در افطار باز می دارند. بنابراین تا می توانید در ماه مبارک رمضان نوشیدنی های گازدار را از خودتان دور کنید.

**افراد روزه دار می بایست در ماه رمضان از مواجه بیش از حد با نور خودشید پرهیز کنند.اگر هم به ناچار با نور آفتاب زیاد در تماس هستند در ماه رمضان و در حین روزه داری توصیه می کنیم که:

1. دوش آب گرم به همراه صابون را فراموش نکنید. از صابون استفاده کنید که چربی ها روزنه های پوستتان را نبندد و آب گرم سبب خنک شدن بدن می شود.

2. لباس های رنگ روشن، گشاد و نخی بپوشید تا کمتر عرق کنید.

3. پس از مدت زمان قابل توجهی که زیر آفتاب بودید به بدنتان استراحت بدهید و ترجیحا برای مدت زمان کوتاهی هم که شده به مکان خنکی بروید تاانرژی تان تقویت شود و تحلیل نرود.

مقابله با تشنگی در ماه رمضان/چگونه در ماه رمضان کمتر تشنه شویم؟

تفکرات اشتباه و غیر علمی که در ماه رمضان نباید انجام شوند:

1. بعضی ها معتقدند که خوردن شربت و یا شیرینی جات در ماه رمضان به کاهش تشنگی کمک می کند. اما در واقع اینگونه نیست چرا که شکر زیاد منجر به افزایش دفعات ادرار و در نتیجه کاهش آب بدن و احساس تشنگی زیاد می شود. بنابراین توصیه ما به افراد روزه دار این است که تا می توانند در ماه رمضان از خوردن شکر و شیرینیجات خودداری کنند تا کمتر تشنه شوند.

2. بعضی معتقدند هنگام سحر می بایست تا می توان اب خورد اما این تفکر اشتباه است چرا که کلیه پس از مدت زمان کوتاهی آب اضافی را تخیله می کنند و به دلیل فشار زیادی که به کلیه وارد می شود در طول روز بدن احساس خستگی خواهد داشت. بنابراین سحر به اندازه ای که معمول است و احساس انفجار ندارید آب بخورید.

3. بعضی ها معتقدند خوردن آب یخ در ابتدای افطار تشنگی را کاهش می دهد اما این تفکر اشتباه است چرا که نوشید آب یخ در ساعات اولیه افطار به شدت جبران ناپذیری معده را آسیب می زند در نتیجه هضم غذا دچار مشکل می شود و اختلالاتی در عملکرد معده بوجود می آید. بنابراین توصه می کنیم در ساعات اولیه افطار از خوردن آب سرد اکیدا خودداری کنید و آب ولرمی که نه خیلی گرم و نه خیلی سرد باشد را نوش جان کنید تا خدای ناکرده دچار ناراحتی های های جبران ناپذیر معده نشوید.

4. بعضی ها معتقدند نوشیدن آب حین خوردن غذا به هضم غذا کمک می کند اما این تفکر اشتباهی است. نوشیدن آب حین خوردن غذا مانع مخلوط شدن غذا با بزاق دهان می شود و بنابراین هضم غذا به سختی صورت می گیرد. پس روزه داران عزیز لطفا از خوردن آب حین غذا خوردن خودداری کنید و بلافاصله پس از اتمام غذا نیز از خوردن مقدار زیاد آب به شدت پرهیز کنند و مقدارکمی آب برای رفع تشنگی دراین زمان ایرادی ندارد. بهترین زمان برای نوشیدن آب برای یک فرد روزه دار دوساعت پس از خوردن افطاری می باشد. می توانید فاصله زمانی بین افطار تا سحر را کم کم آب بخورید. لازم نیست حتما احساس تشنگی داشته باشید بدون این حس هم می توانید کمی آب بخورید تا کمبود آب بدنتان جبران شود.

5. بعضی ها معتقدند خوردن آب منجر به چاقی می شود اما این تفکر اشتباهی است چرا که مطالعات نشان می دهد که نوشیدن آب منجر به لاغری و سوزاندن چربی ها میشود بنابراین از نوشیدن آب در ساعات بین افطار تا سحر غافل نشوید.

ترجمه و گرداوری:
بخش سلامت مجله دلگرم
اعظم بهادرپور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا