دسته‌بندی نشده

معرفی ۵۰ منطقه طبیعی ایران برای سفرهای نوروزی

۵۰ منطقه طبیعی برای سفرهای نوروزی

ایران کشوری گسترده و چهار فصل است و مناطق طبیعی و تاریخی متنوعی دارد. خیلی از جاذبه های ایران در داخل و خارج از کشور شناخته شده هستند و خیلی دیگر از جاذبه ها نا شناخته باقی مانده اند.

در میان جاذبه های گردشگری ایران، مناطقی بسیار زیبا با طبیعت بکر وجود دارند که موجب شگفتی و حیرت هر بازدیدکننده ای می شوند. برخی از مناطق طبیعی ایران به قدری زیبا و منحصر به فرد هستند که مثال آن ها را در دنیا نیز نمی توان یافت.

جاهای دیدنی خرم آباد ؛ بهشت طبیعت ایران

خرم آباد، بزرگترین شهر لرنشین ایران، مملو از جاذبه های بی نظیر طبیعی و تاریخی است که برخی از آن ها شهرتی جهانی دارند. قرار گرفتن در دره کوه های سر به فلک کشیده زاگرس، این شهر و توابعش را از آب و هوایی مطبوع و فوق العاده برخوردار کرده است.

با وجود آبشارهای دلربا، دره های شگفت انگیز، کوه های سرسبز، پارک های جنگلی، دریاچه ها و تنگه ها این شهر نظرکرده چیزی از مواهب خدادادی کم ندارد.

مخمل کوه؛ بهشتی با نمای گلسنگی در خرم آباد

مخمل کوه؛ بهشتی با نمای گلسنگی در خرم آباد

مخمل‌کوه یکی از رشته کوههای لرستان به ارتفاع بیش از دو هزارو نهصد متر در شمال شرق خرم‌آباد قرار دارد. که به عنوان بخشی از دره تاریخی خاید آلو قسمتی ازشهر خرم‌آباد را در دامن خود جای داده‌است.

راه دسترسی: پارک جنگلی مخمل‌کوه در مسیر خرم‌آباد به الشتر و در کیلومتر ۱۵ این جاده، در استان لرستان واقع شده است.


آبشار نوژیان؛ مرتفع ترین آبشار لرستان

آبشار نوژیان؛ مرتفع ترین آبشار لرستان

آبشار نوژیان از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران در استان لرستان واقع شده است. این آبشار در ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد (بخش پاپی) به ارتفاع ۹۵ متر وعرض تاج ۵ متر است. این آبشار یکی از زیبایی های طبیعت لرستان است که هر ساله بسیاری از مردم را به سوی خود جلب می کند.

راه دسترسی: فاصله آبشار از سه راهی پلیس راه خرم آباد – بروجرد 52 کیلومتر است. اگر از پلیس راه حدود 14 کیلومتر در جاده کمربندی خرم آباد به سمت جنوب بروید، به یک سه راهی خواهید رسید که تابلوی راهنمای آبشار نوژیان در سمت مقابل جاده نصب شده است.

از این سه راهی به سمت مشرق ( دست چپ ) بپیچید. جاده پس از طی چند کیلومتر کوهستانی می شود. این مسیر، طبیعتِ جنگلی دارد و مملو از درختان بلوط است.

از ابتدای سه راهی تا آبشار دقیقاً 38 کیلومتر فاصله است. 32 کیلومتر مسیر آسفالت و 6 کیلومتر آخر خاکی ( شوسه ) است. مسیر خاکی برای اتومبیل های معمولی قابل تحمل است.

کل مسیرِ 38 کیلومتری فاقد علائم راهنمایی و رانندگی هشداردهنده و گارد ریل است. مراقب پیچ های تند جاده باشید. به خاطر داشته باشید که هدف مقصد نیست.

خودِ مسیر از زیبایی های فراوانی برخوردار است. اگر با کمبود وقت مواجه نیستید، در میان راه بایستید و از جنگل های زیبای زاگرس لذت ببرید.


پارک جنگلی شورآب؛ از جاهای دیدنی خرم آباد که فراموشش نخواهید کرد

پارک جنگلی شورآب؛ از جاهای دیدنی خرم آباد که فراموشش نخواهید کرد

پارک جنگلی شورآب یکی از مناطق طبیعی و تفریحی خرم آباد است که هر ساله در فصل بهار و تابستان علاقمندان بسیاری برای گذراندن اوقات فراغت خود و استفاده از مواهب طبیعی به اینجا می‌آیند.

راه دسترسی: برای رسیدن به پارک جنگلی شورآب خرم آباد می‌توان 25 کیلومتری در جاده خرم آباد به پل دختر رانندگی کرد.


دریاچه گهر؛ نگین فیروزه ای زاگرس در خرم آباد

دریاچه گهر؛ نگین فیروزه ای زاگرس در خرم آباد

دریاچه گهر: گهر که به معنی آب جمع شده در گودی است، یکی از زیباترین دریاچه های ایران محسوب می شود. این دریاچه در بین کوه‌های اشترانکوه با ۲۳۵۰ متر ارتفاع واقع شده و خود از دو دریاچه گهر بزرگ و کوچک ، کله گهر یا گهر بالا و کره گهر یا گهر پایین تشکیل شده است.

دریاچه گهر خرم آباد

راه دسترسی: برای رسیدن به گهر می توان دو مسیر را در پیش گرفت که یکی از آنها آسانتر از دیگری‌ست.

مسیر دروود: بعد از رسیدن به دورود باید به سمت روستاهای درب آستانه و شاه پیر والی بروید و بعد راه چشمه خیوه که در ۱۷ کیلومتری شهر دورود است را در پیش بگیرید.

تا این قسمت از مسیر، جاده آسفالته است و با ماشین میتوان رفت. از چشمه خیوه تا دریاچه گهر ۱۸ کیلومتر مسافت مالرو پیش رو دارید که می توانید آن را پیاده بروید یا با قاطر. ماشینتان را در پارکینگ می گذارید و قاطر کرایه می کنید.

کرایه قاطر تا کنار دریاچه ۷۰ هزار تومان است پس بهتر است کفش مناسب پیاده روی حتما همراهتان باشد. این مسیر سخت است و زمان بیشتری هم در راه خواهید بود ،چیزی حدود ۵ ساعت یا بیشتر ولی امنیتش بیشتر است.

مسیر الیگودرز: راه الیگودرز تا دریاچه گهر سه ساعت و نیم راه ماشین رو و یک ساعت و نیم راه پیاده دارد. باید از شهرستان الیگودرز حرکت کرده و مسیر ۶۵ کیلومتری ماشین رو را ادامه دهید.

روستاهای جوشان، ززم، برم، خان آباد و چشمه پر سر راهتان قرار دارند. بعد از این روستاها، دشت بزرگی که در اردیبهشت پوشیده از لاله‌های واژگون است، پیش رویتان قرار می‌گیرد. ۲۰ کیلومتر از مسیر را که با ماشین رفتید به تپه تاپله می رسید.

اینجا جایی است که باید ماشین‌تان را در پارکینگ بگذارید و ۷ کیلومتر را پیاده بروید. اولین روستا، روستای طیان است و بعد به دریاچه می‌رسید. مسیر الیگودرز کوتاه‌تر است ولی برخی می‌گویند چندان امنیت ندارد.


دره خزینه؛ گرند کانیون ایران در خرم آباد

دره خزینه؛ گرند کانیون ایران در خرم آباد

دره خزینه: شاید استان لرستان به آبشارهای خروشانش معروف باشد، اما جاذبه‌های دیگری هم دارد، جایی مثل دره خزینه که به گرند کنیون ایران معروف است، هرچند مناطق دیگری هم در ایران این لقب را دارند.

راه دسترسی: دره خزینه در جایی بین اندیمشک و پل‌دختر قرار گرفته. بین تهران و دره خزینه حدود ۷ ساعت با ماشین فاصله ا‌ست. از اتوبان تهران – قم یا تهران به ساوه راهی اراک می‌شویم. بروجرد و خرم‌آباد را پشت سر می‌گذاریم و در جاده‌ پل‌دختر روستای خزینه را پیدا می‌کنیم. حدود ۲ کیلومتر جلوتر و بعد از گذشتن از کارگاه سدسازی کرخه ۲، به مقصد رسیده‌ایم.


آبشار بیشه؛ اعجازی از دل صخره ها در خرم آباد

آبشار بیشه؛ اعجازی از دل صخره ها در خرم آباد

آبشار بیشه: این آبشار در ۶۵ کیلومتر خرم آباد و ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان دورود در بخش پاپی، شهر سپید دشت و روستایی به اسم بیشه و در کنار راه آهن تهران – خوزستان و در نزدیکی ایستگاه بیشه قرار دارد.

راه دسترسی: قطار تهران – اهواز را سوار شوید و در ایستگاه بیشه پیاده شوید. از ایستگاه دورود ۳۰ دقیقه تا بیشه راه است. این راه دسترسی بهترین و راحت ترین مسیر برای رفتن به آبشار بیشه است. زمانی که از قطار پیاده شدید تابلوهای راهنمایی را دنبال کنید، از روی پل رد شوید تا به آبشار برسید.

اما اگر می‌خواهید با ماشین بروید، دو مسیر را می‌توانید انتخاب کنید. مسیر اول: بعد از کیلومتر ۵۰ دورود به خرم آباد بعد از دیدن تابلوی آبشار بیشه وارد فرعی شده و مسیر را ادامه دهید تا به ۳ راهی برسید. مسیر مستقیم، شما را به آبشار می‌رساند.

مسیر دوم را باید قبل از ورود به خرم آباد انتخاب کرد. در ۵ کیلومتری خرم آباد در جاده دورود به یک سه راهی می رسید و مسیر سمت چپ، شما را به بیشه می‌رساند.


آبشار آب سفید؛ عروس آبشارهای ایران و از جاهای دیدنی خرم آباد

آبشار آب سفید؛ عروس آبشارهای ایران و از جاهای دیدنی خرم آباد

آبشار آب سفید: آب از ارتفاع زیاد به سنگ‌ها می‌خورد و با این برخورد، حباب‌های سفیدی در هوا پخش می‌شود و این علت نامگذاری آبشار آب سفید است.

آب سفید، یکی از ۱۱ آبشاری‌ست که در الیگودرز لرستان وجود دارد و به خاطر طبیعت سرسبز اطرافش و زیبایی خودش به عروس آبشارهای ایران شهره است.

راه دسترسی: برای رسیدن به آبشار آب سفید اول باید از خرم‌آباد راهی الیگودرز شویم و با طی ۷۵ کیلومتر دیگر به نزدیکی آبشار برسیم. آبشاری در وسط یکی از دره‌های رشته کوه زاگرس و در کنار کوه بلند قالی‌کوه درزلقی.

divider

جاهای دیدنی بندرعباس ؛ مهد ارتباط و فرهنگ

بنادر در طول تاریخ همواره محل تلاقی فرهنگ ها و تمدن های گوناگون بوده و هستند و در میان جاذبه های تاریخی و گردشگری‌شان حتمن آثاری به چشم می‌خورد که نشانه ای از این برخورد فرهنگی در خود داشته باشد.

شاید تناقض جالبی باشد که بنادر تنها مکان‌هایی در دنیا هستند که در آن ها هیچکس احساس غربت نمی‌کند، چون همه با هم غریبه‌اند! البته خونگرمی و مهمان دوستی مردمان جنوب این نداشتن حس غربت را تقویت می‌کند. اگر به قصد خلیج فارس یا یکی از جزایر زیبای آن سفر می‌کنید، احتمالن سری هم به بندرعباس خواهید زد.

دره داماش، از بکرترین جاهای دیدنی بندرعباس

 دره داماش، از بکرترین جاهای دیدنی بندرعباس

دره داماش یکی از جاهای دیدنی بندرعباس است. اگر از طبیعت‌گردی لذت می‌برید رفتن به دره داماش را حتما در برنامه سفرتان قرار دهید، چون این دره از زیباترین دره‌های ایران است و سالانه گردشگران بسیاری از آن دیدن می‌کنند.

بین دره داماش رودخانه‌ای جریان دارد که از کوه‌های هماگ سرچشمه گرفته. پاییز و زمستان و اوایل بهار بهترین زمان برای رفتن به دره داماش است.

راه دسترسی: هرمزگان، بندرعباس، روستای سیخوران


چشمه آبگرم گنو، لمس گرما در ارتفاعات بندرعباس

چشمه آبگرم گنو، لمس گرما در ارتفاعات بندرعباس

چشمه آبگرم گنو: آبگرم گنو یکی از مناطق دیدنی بندر عباس است. این چشمه آبگرم حدود ۳۴ کیلومتر با شهر بندرعباس فاصله دارد و در اطرافش مجتمع‌های توریستی‌ای ساخته شده تا گردشگرانی که به این منطقه می‌آیند از نظر امکانات رفاهی مشکلی نداشته باشند.

آب این چشمه از آب‌های گوگردی خیلی گرم است و از آن برای آبیاری نخلستان‌ها و استحمام استفاده می‌شود. ترکیبات آبگرم گنو به گونه‌ای است که بسیاری از گیاهان و جانوران نمی‌توانند در آن زندگی کنند.

از ویژگی‌های خود چشمه گنو که بگذریم نخلستان‌ها و مناظر طبیعی اطراف چشمه می‌تواند لحظات خوبی را برایتان بسازد. پس اگر به بندرعباس سفر کردید دیدن این چشمه منحصر‌به‌فرد را از دست ندهید.

راه دسترسی: هرمزگان، جاده بندرعباس به سیرجان

divider

جاهای دیدنی و طبیعت بکر کرمانشاه

کرمانشاه یکی از شهرهای مرزی ایران است با مردمی مهربان و مهمان نواز که توصیه می شود در ایام نوروز سفر به این شهر را از دست ندهید و از مناطق و طیعت بکر و زیبای آن لذت ببرید.

سراب صحنه کرمانشاه

سراب صحنه کرمانشاه

سراب صحنه: اگر دلتان بخواهد در سفر به کرمانشاه یک روز را در جایی خوش آب و هوا و خوش و خرم سر کنید، پیشنهاد ما سراب صحنه است. در ابتدای دربند صحنه، دریاچه مصنوعی کوچکی وجود دارد که با قایق پدالی میتوانید، دوری در آن بزنید.

سراب صحنه از چهار چشمه اصلی سرچشمه می‌گیرد و آبشاری زیبا را به وجود می‌آورد که زمانی شاهان به کنارش می‌آمدند و وقت می‌گذرانند. گوردخمه صحنه یا گوردخمه دربند در سمت راست رود دربند از دیگر دیدنی های این منطقه است.

راه دسترسی: سراب صحنه با کرمانشاه ۵۵ کیلومتر فاصله دارد یعنی چیزی حدود یک ساعت می‌رانید و بعدش می‌رسید به جایی با آبشارها، درختان سربه فلک کشیده و رودهای پرآب. سراب صحنه در شمال شهر صحنه قرار گرفته، جایی که به آن دربند می‌گویند.


تالاب هشیلان کرمانشاه

تالاب هشیلان کرمانشاه

تالاب زیبای هشیلان در فاصله ۳۱ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه در دهستان الهیارخانی در مسیر جاده کرمانشاه-روانسر واقع شده و محلی بسیار مناسب جهت پژوهش های پرنده شناسی و طبیعت گردی است.

راه دسترسی: کرمانشاه، مسیر جاده کرمانشاه روانسر در 26 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد.


حــــوزه آبخیز کـرخه علیا در کرمانشاه

حــــوزه آبخیز کـرخه علیا در کرمانشاه

آبخیز کـرخه علیا (حوزه آبریز داخلی) شامل ۱۵ زیر حوزه اصلی می‌باشد که در مرکز و شرق استان شامل شهرستان‌های کرمانشاه، اسلام‌‌آباد غرب، کنگاور، جوانرود (بخش روانسر)، صحنه و هرسین می‌شود و آب رودخانه‌های آن به رودخانه سیمره می‌ریزد.

divider

جاهای دیدنی و طبیعت بکر مازندران

مازندران یکی از استان های ایران است که در تمام فصول سال شاهد مهمان و توریست می باشد. اما در فصل بهار سفر به مناطق طبیعی و بکر شمال خالی از لطف نیست. با ما در دلگرم همراه شوید تا مناطق بکر و دیدنی مازندران را به شما معرفی کنیم.

تالاب فراخین نوشهر

تالاب فراخین نوشهر

تالاب فراخین نوشهر: یکی از جاذبه‌های گردشگری مازندران، دریاچه فراخین است که در نزدیکی روستای کندلوس و جاده چالوس واقع شده. دریاچه ای که بیشتر شبیه تالاب است تا دریاچه.

این تالاب به دلیل بکر بودن و قرار گرفتن در لابه لای جنگل‌ها، به جای بکری تبدیل شده و بهترین فصل رفتن به آن بهار و تابستان است که دریاچه حسابی پرآب است. غار دانیال و روستای کندلوس نیز از جاذبه‌های این منطقه است.

راه دسترسی: در جاده چالوس بعد از گذشتن از مرزن آباد در سمت راست و جاده کمربندی چالوس به نوشهر جاده‌ای فرعی است که تابلوی دیزی‌سرای آذربایجان در کنارش دیده ‌می‌شود. مسیر را ادامه دهید تا به روستای دلسم و بعد از آن روستای ویسر برسید.

این جاده را هم ادامه داده تا به یک جاده خاکی معدنی برسید. پس از عبور از رودخانه‌های کم عمق جاده‌ای خاکی که حدود ۴۰ کیلومتر است و گذشتن از پنج دوراهی دریاچه فراخین پیش رویتان قرار دارد. دو تای اول را به سمت راست (تابلو به سمت کجور)، سومی را به سمت چپ، چهارمی را به سمت راست و دوراهی پنجم مسیر سمت چپ بروید.


جنگل دو هزار تنکابن

جنگل دو هزار تنکابن

جنگل دو هزار تنکابن: جنگل‌های دوهزار و سه هزار تنکابن از معدود مناطق جنگلی ایران است که تا وقت هست و جنگل‌ها هم سرجایشان هستند، باید سراغ‌شان رفت.

راه دسترسی: تنها راه رسیدن به جنگل‌های دوهزار از تهران، جاده چالوس و بعد هم شهر تنکابن (شهسوار) است.


آبشار شاهاندشت آمل

آبشار شاهان دشت آمل

آبشار شاهاندشت آمل: در گوشه ای از طبیعت استان مازندران، منظره ای تماشایی نگاه ها را به خود خیره می کند و در میان انبوه درختان، آبشار پُر آب شاهاندشت، خودش را به ما می نمایاند. این آبشار بر روی یک‌ کوه هرمی شکل و در کنار روستایی به همین نام به پایین می‌ریزد.

آنچه پیش روی ماست به عنوان مرتفع ترین آبشار مازندران شناخته می شود که ۶۲ متر ارتفاع دارد و نامش در سال ۱۳۹۰ با شماره ۱۸۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

راه دسترسی: برای رسیدن به این آبشار، وارد جاده هراز شوید. در ۸۶ کیلومتری تهران در نزدیکی منطقه گزنک و روستای شنگلده در منطقه لاریجان پل فلزی و معروف وارنا را خواهید دید که روی رودخانه هراز ساخته شده است و به عنوان گذرگاه منطقه امیری مورد استفاده قرار می گیرد.

با عبور از روی پل و بلافاصله بعد از آن وارد مسیر آسفالته ی سمت راست خود شوید که در کنار رودخانه هراز و برخلاف جهت آب ادامه پیدا می کند. پس از ۲ کیلومتر به روستای شاهاندشت می رسید و باید خودروی خود را در آن پارک نمایید و ادامه ی مسیر را پیاده طی کنید.

در مسیر رسیدن به آبشار تابلوی کوچکی برای راهنمایی شما وجود دارد و پس از گذر از کنار یک قبرستان و مسجد قدیمی دو راه را پیش روی شما قرار می دهد:

مسیر شمالی که از بالای روستا می گذرد و شما را مستقیما به بالای آبشار و منظره روبروی آن هدایت می کند. این مسیر کمی ناهموار است و به دلیل وجود تخته سنگ های بزرگ و شیب تند تنها می توان از آن گذر کرد و جایی برای اتراق ندارد.

مسیر جنوبی روستا که هموارتر و طولانی تر است و به پایین آبشار ختم می شود. این مسیر مکان های مناسبی برای اتراق و چادر زدن دارد.



دشت دریاسر تنکابن

دشت دریاسر تنکابن

دشت دریاسر یکی از مناطق طبیعی خاص ایران است که امکان تماشای دشت پر از گل، جنگل های انبوه و قله های پوشیده از برف را به یک باره برای شما فراهم می کند.

این دشت در فصل بهار میزبان گل های بابونه زرد می شود و زیبایی آن به حدی می باشد که عنوان بهشت اردیبهشت ایران را به خود اختصاص داده است.

راه دسترسی: استان مازندران، جنوب غربی تنکابن، منطقه دو هزار. برای رفتن به دشت دریاسر به شهر تنکابن بروید و مسیر جاده دوهزار را در پیش بگیرید تا به یک دوراهی به نام امامزاده قاسم برسید. در سمت چپ، مسیری وجود دارد که سمت دره می رود و به روستای عسل محله ختم می گردد.

حالا وسیله ی نقلیه ی خود را پارک کرده و به دل جنگل بزنید و پس از یک تا یک و نیم ساعت کوهپیمایی و پیاده روی در شیب و لذت بردن از تماشای تپه ها و چشمه های بین راه به دشت دریاسر برسید.


تالاب حمیدآباد ساری

تالاب حمیدآباد ساری

تالاب حمیدآباد ساری از جاذبه‌های زیبای گردشگری در استان مازندران است که در جاده دریای ساری به سمت فرح آباد (خزرآباد) در روستای سرسبز و زیبای حمید آباد قرار دارد.

این تالاب پوشیده از گلهای نیلوفر آبی هستند که در زمان باز شده جلوه خاصی به این تالاب و این منطقه می دهد. گونه های مختلف پرندگان اعم از پرندگان مهاجر و غیرمهاجر در این تالاب زندگی می کنند که زیبایی این منطقه را صد چندان می کند. ادامه این مسیر به مجموعه تاریخی فرح آباد و ساحل دریای خزر می رسد.

راه دسترسی: استان مازندران ، ساری، جاده فرح آباد، روستای حمید آباد

چشمه های باداب سورت ساری

چشمه های باداب سورت ساری

باداب سورت نام یک چشمه پلکانی در ارتفاع 1841 متری از سطح دریاست که اثری بی نظیر در ایران به شمار می رود و مانندش در دنیا بسیار کم است. باداب سورت چشمه ای است هزاران ساله با طبقات بسیار که هر قسمت آن به رنگی در آمده و رنگ و بویی متفاوت دارد.

می توان ساعت ها به این شاهکار آفرینش نگریست و از تماشایش لذت برد. شاهکاری که در سال های بسیار و با همکاری عناصر طبیعی همچون باد و آب شکل گرفته است.

بهترین زمان بازدید از چشمه های باداب سورت اردیبهشت ماه است؛ اما این دلیل نمی شود که در ماه های دیگر سال قید بازدید از این اثر را بزنید.

راه دسترسی: استان مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، روستای اروست، جاده چشمه باداب سورت

divider

جاهای دیدنی و طبیعت بکر قشم

قشم یکی از بهترین گزینه های سفر است. مناطق دیدنی و طبیعت دست نخورده قشم هرتوریستی را بی شک به خود جلب می کند. با ما در دلگرم همراه شوید تا این مناطق را به شما معرفی نماییم.

دره ستارگان قشم

دره ستارگان قشم

سفر به قشم یکی از بهترین فرصت ها برای دیدن جلوه های حیرت انگیز طبیعت است. دره ستاره ها یا دره ستارگان قشم یکی از دیدنی های معروف این جزیره است؛ مکانی افسانه ای و حیرت انگیز که تندیس هایی بلند قامت و ستون هایی تراشیده را پیش روی مان قرار می دهد و با اشکال عجیب، که هر لحظه به شکلی خاص به نظر می رسند، قوه تخیل را به بازی می گیرد.

راه دسترسی: جزیره قشم، روستای برکه خلف . برای رسیدن به دره ستاره ها به سمت جنوب شهر قشم و سپس به سمت غرب حرکت کنید تا پس از 5 کیلومتر تابلوی دره ستاره ها و روستای برکه خلف را در سمت راست خود ببینید.

سپس وارد جاده فرعی سمت راست خود شوید تا به روستای برکه خلف برسید. کمی آن طرف تر از آن روستا یک جاده خاکی شما را به ابتدای دره و محل فروش بلیت و پارکینگ آن می رساند.

جنگل حرا در قشم

جنگل حرا در قشم

می توان از جنگل های حرا به عنوان یکی از عجایب ایران زمین نام برد، جنگلی که در دل آب های شور استان هرمزگان پناه گرفته است. از مهم ترین جاذبه های این جنگل ها می توان به شرایط زیست محیطی متفاوتش اشاره کرد، جاییکه بستر لازم برای رشد گیاهان آب شور را داراست.

راه دسترسی: هرمزگان، بین بندر خمیر و قشم، در فاصله 60 کیلومتری غرب شهر قشم، تنگه خوران، بین جزیره قشم، جاده جنگل حرا – سهیلی


تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه قشم

قسمت شرقی جزیره قشم میزبان دره ای شگفت انگیز است که به تنگه چاهکوه شهرت دارد و با جلوه های خاص خود موجب حیرت بسیاری از بازدیدکنندگان خود می شود.

همه عناصر طبیعی دست به دست هم داده اند تا طی سال ها این پدیده را شکل دهند و هنرمندی طبیعت را به نمایش بگذارند. دره ای به عمق 100 متر که دنیای جدیدی را برای تان رقم می زند و گویی شما را به سرزمینی دیگر فرا می خواند. کافیست تا بخت با شما یار باشد و باران هم شروع به باریدن کند، آنگاه یکی از زیباترین تصاویر طبیعت ایران را مشاهده خواهید کرد.

راه دسترسی: استان هرمزگان، شهرستان قشم، بخش غربی ساحل شمالی جزیره قشم، جنب روستای چاهوی شرقی. برای رسیدن به این پدیده طبیعی از میدان درگهان قشم، وارد جاده غربی شوید.

بعد از طی 20 کیلومتر به یک دو راهی موسوم به دو راهی دیرستان می‌رسید که باید راه مستقیم را انتخاب کنید. بعد از 11 کیلومتر و رسیدن به یک میدان باید وارد اولین جاده سمت راست شوید.

پس از 39 کیلومتر قبل از آنکه به روستای چاهوی شرقی برسید، وارد راه سمت چپ شوید. بعد از حدود 7/1 کیلومتر تنگه چاهکوه را خواهید دید. راه دسترسی به تنگه چاهکوه کاملا آسفالت شده و تنها دو کیلومتر پایانی آن خاکی است اما عبور و مرور در آن به راحتی صورت می گیرد.


دره تندیس ها در قشم

دره تندیس ها در قشم

دره تندیس‌ها قشم یکی دیگراز سایت‌های ژئوپارک می‌باشد که سطح آن غالباً از ترک‌های گلی پوشیده شده است. ترک گلی نوعی ساخت رسوبی می‌باشد. دره تندیس‌ها در بخش جنوبی جنگل حرا واقع شده است. دلیل نام گذاری این دره وجود اشکال مختلف با حجم و طرح های متفاوت می باشد.

آنچه که در این منطقه دیده می شود، بازمانده دشت مرتفعی است که زمانی به بام قشم متصل بوده است. بالا آمدگی تدریجی جزیره موجب عقب رفتن ساحل و گسترش مساحت خشکی شده است.

راه دسترسی: 8 کیلومتری جنگل های حرا


جزیره ناز در قشم

جزیره ناز در قشم

جزیره ناز در ساحل جنوب شرقی جزیره قشم، جایی در مسیر جاده ساحلی جنوبی و نرسیده به اسکله ساحلی روستای سوزا قرار گرفته و با سفر به آن قطعا حال و هوای بهتری پیدا خواهید کرد.

جزایر ناز با تمام ساحل هایی که تا به حال دیده اید تفاوت دارد، اینجا هنگام جزر، باریکه‌ای از شن‌های درخشان، سه صخره‌ بیرون آمده از آب را به قشم وصل می‌کنند.

این جزایر را محلی‌ها دو کَردَه می‌نامند و در نقشه‌ها به نام جزایر ناز ثبت شده‌اند و با همین نام نیز برای گردشگران شناخته‌ شده هستند. در زمان جزر با پس‌روى کامل آب دریا، براى مدت کوتاهى، باریکه‌اى از خشکى جزیره ناز را به ساحل قشم وصل مى‌کند.

هرچند زمان این اتفاق کوتاه است، اما در همین مدت مسافران با ورود به جزایر ناز می توانند از بالای ارتفاعات، تنگه هرمز، جزیره لارک را تماشا کنند.

دسترسی به جزایره ناز: به منظور دسترسی به جزایر ناز در استان هرمزگان راه های مختلفی وجود دارد، یکی از آن ها از سمت شهر قشم است زیرا جزیره ناز در فاصله ی ۳۲ کیلومتری این مرکز قرار گرفته است.

زمانی که به شهر قشم رسیدید از بلوار آزادگان به سمت جنوب بروید و در انتهای بلوار وارد جاده ساحلی جنوب جزیره که به آن جاده دریا گفته می شود نیز وارد می شوید. پس از عبور از سازه اسکله نفتی و پشت سر گذاشتن ساحل طلایی در سمت راست خود پارکینگ بزرگ ساحل ناز به شما چشمک خواهند زد.

مسیر دیگری که وجود دارد از سمت شهر درگهان است. این شهر خود دارای دو مسیر برای دسترسی به جزیره ی ناز وجود دارد یکی از سمت روستای رمچاه که در صورت ادامه مسیر به جاده دریا وصل می شوید و سپس به مقصد می رسید و مسیر دوم از سمت حاشیه ی روستاهای گیاهدان، رمکان و زیرانگ است.


ژئو پارک قشم

ژئو پارک قشم

ژئوپارک جهانی قشم با وسعتى بالغ بر ۳۰ هزار هکتار در غرب جزیره قشم واقع شده است.

ژئوپارک جهانی قشم محدوده‌ای طولی است که شرق آن به روستای طبل و سلخ، غرب آن به روستای گوری و کانی، شمال آن به ساحل شمالی و جنوب آن به ساحل جنوبی منتهی می‌شود.

ژئوپارک جهانی قشم به عنوان اولین و تنها ژئوپارک خاور‌میانه در سال ۲۰۰۶ در یونسکو به ثبت شبکه‌جهانى ژئوپارک‌ها رسید و ایران نیز به واسطه آن یکی از شش کشور صاحب ژئوپارک در قاره پهناور آسیا بعد از چین، مالزی، کره، ژاپن و ویتنام و به عنوان یکی از ۱۹ کشور جهان بطور رسمی کاندیدای بهره‌مندی از این امتیاز شده است.

راه دسترسی: استان هرمزگان- جزیره قشم- محدوده غرب جزیره قشم

divider

جاهای دیدنی و طبیعت بکر گیلان

گیلان خط سبزی است که در کناره‌های غربی خزر آرام گرفته. استان گیلان ردپای تاریخ را با حماسه‌ها و دلاوری‌های فراوان به جان نقش کرده و یکی از دیدنی‌ترین استان‌های ایران است. جاهای دیدنی گیلان آنقدر متنوع و پر از خرمی است که جان هر بیننده‌ای را تازه می‌کند.

پارک جنگلی گیسوم، تنفسی سبز در میان تونل های درختی گیلان

پارک جنگلی گیسوم، تنفسی سبز در میان تونل های درختی گیلان

پارک جنگلی گیسوم: برای رسیدن به یکی از زیباترین پارک های جنگلی ایران کافیست از رشت به سمت آستارا حرکت و از منطقه پره سر عبور کنیم. کم کم به گیسوم می رسیم؛ جایی که محل قرار عاشقانه ساحل دریای خزر و جنگل است و تو را به دنیایی پر از آرامش می برد.

کمی پس از ورود به این پارک به نقطه ای می رسی که بیشتر در رویاهایت دیده ای؛ درختان سر به فلک کشیده دالانی را بر فراز سر رهگذران ایجاد کرده اند و تو می توانی از میان آنها بگذری در حالی که پرتوهای خورشید از لا به لای شاخه ها راه شان را برای تابیدن به زمین باز می کنند و تو می توانی در سایه روشن به راهت ادامه دهی….

کم کم سرعتت کم می شود و حیفت می آید به سرعت از این دالان بگذری. این جادوی گیسوم است؛ هر چه قدر هم که آدم عجولی باشی باز هم در این نقطه دست و پایت برای سرعت گرفتن می لرزد دوست داری بایستی و ذره ذره این همه زیبایی را سر بکشی.

راه دسترسی: استان گیلان، 17 کیلومتری تالش. گیسوم در 90 کیلومتری جاده رشت به آستارا و 15 کیلومتری جنوب تالش قرار گرفته است. برای دسترسی به این جاذبه از رشت به سمت آستارا حرکت کنید تا به پره سر برسید. پس از طی 5 کیلومتر در سمت راست جاده ورودی جنگل گیسوم را خواهید دید. با 3 کیلومتر رانندگی در پارک جنگلی به ساحل می رسید.


روستای اولسبلنگاه ماسال گیلان؛ سرزمین ابرها

روستای اولسبلنگاه ماسال گیلان؛ سرزمین ابرها

اولسبلنگاه، روستایی بر فراز شهر ماسال در غرب گیلان است، جایی که مردم ماسال آن را برای ییلاق خود انتخاب کرده اند و هر بهار و تابستان کوچ خود را از شهر، به اینجا می آورند.

ییلاق دلفریب اولسبلنگاه، در ارتفاع هزار و 489 متری از سطح دریا، شکل قدیمی خود را حفظ کرده است و در هجوم امروزه سنگ ها و سیمان ها به خانه های روستایی، هنوز با خانه های چوبی و تخته ای و سقف های رنگارنگ دلبری می کند.

مسیر دسترسی: گیلان، شهرستان ماسال،27 کیلومتری غرب ماسال. برای رسیدن به ییلاق اولسبلنگاه باید خود را به شهر ماسال برسانید. ماسال شهر کوچکی است که در شمال غربی شهر رشت قرار دارد. با تابلوهای موجود در جاده می توانید به آسانی آن را بیابید.

بعد از رسیدن به شهر ماسال راه جاده گیلوان را که از درون ماسال می گذرد ادامه دهید، کم کم مسافرخانه ها و رستوران ها در برابر شما ظاهر می شوند و نشانه ها شما را به سمت روستای اولسبلنگاه راهنمایی می کنند.

چنان چه در راه برای پیدا کردن مسیر درست رسیدن به ییلاق مشکل پیدا کردید، حتما از محلی ها کمک بگیرید. مردم مهمان نواز و باصفای ماسال با مهربانی پاسخگوی شما خواهند بود.


پارک جنگلی سراوان گیلان، سحر دریاچه ها

پارک جنگلی سراوان گیلان، سحر دریاچه ها

پارک جنگلی سراوان رشت از جاذبه هایی است که می توان برای خلق یک روز خوش رویش حساب باز کرد؛ یکی از پارک های جنگلی گیلان که جلوه ای بسیار تماشایی دارد.

در اینجا به دریاچه ای برمی خوریم که با نام دریاچه سراوان شناخته می شود و لذت قایق سواری در آن را نمی توان با دیگر قایق سواری های عمرتان مقایسه کرد.

پینت بال پارک جنگلی سراوان نیز یکی از دلایل محبوبیت این جاذبه است و بسیاری برای تجربه این بازی هیجان انگیز به آن مراجعه می کنند. امروز را با کارناوال به پارک جنگلی سراوان بیایید و بیشتر با زیبایی ها و فرصت های خوشگذرانی اش آشنا شوید.

راه دسترسی: استان گیلان، کیلومتر 17 جاده رشت – تهران، سمت غرب جاده


شب های پرستاره در روستای اولسبلنگاه ماسال گیلان

شب های پرستاره در روستای اولسبلنگاه ماسال گیلان

روستای اولسبلنگاه که دارای چشم انداز زیبا و شگفت انگیز میباشد و در ارتفاعات کوه تالش قرار دارد، برای شما خاطره ای بی نظیر از در طبیعت گردی و به هم رسیدن آسمان و زمین به وجود می آورد.

مسیر دسترسی: گیلان، شهرستان ماسال،27 کیلومتری غرب ماسال. برای رسیدن به ییلاق اولسبلنگاه باید خود را به شهر ماسال برسانید. ماسال شهر کوچکی است که در شمال غربی شهر رشت قرار دارد. با تابلوهای موجود در جاده می توانید به آسانی آن را بیابید.


دریاچه سقالکسار گیلان، لمس نزدیک خواب ها

دریاچه سقالکسار گیلان، لمس نزدیک خواب ها

دریاچه سقالکسار: برای دیدن یکی از دریاچه های زیبای ایران باید به روستای سقالکسار برویم؛ روستایی در 15 کیلومتری جنوب رشت که مردمی خونگرم و مهمان نواز دارد. مردمی که به دامپروری، زراعت برنج و پرورش ماهی مشغولند و در محیطی باصفا زندگی می کنند.

مسیر دسترسی: استان گیلان، رشت، فلکه انتظام، 10 کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای سقالکسار. راهی جاده قزوین به رشت شوید و بعد از پلیس راه، در تقاطع رو گذر به سمت فومن بروید. پس از پشت سر گذاشتن بقعه آقاسید شریف و کمی رانندگی روستای سقالکسار و سد آن را می بینید.

divider

جاهای دیدنی و طبیعت بکر در مشهد

شاید تصور نکنید که پایتخت مذهبی ایران دارای انواع جاذبه‌های گردشگری است. دلگرم در این مطلب همراه شماست تا لیست جذابی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی مشهد که نمی‌شناسید، به شما معرفی کند. بعد از بازدید از این جاذبه‌ها مطمئن خواهید شد که مشهد، بهشت زیارت و سیاحت برای گردشگران است.

طرقبه ، شروعی سبز از جاهای دیدنی مشهد

طرقبه ، شروعی سبز از جاهای دیدنی مشهد

طرقبه این روستا در گذشته کلاته غی نامیده می شد زیرا آب آن پس از جوشاندن به دلیل املاح فراوان رسوبی در ته ظرف باقی میگذاشت در سالهای اخیر به این روستا کلاته آهن می گویند.

طرقبه شهری در ۱۸ کیلومتری مشهد است که از زمان‌های قدیم تا امروز مهم و پر رفت و آمد بوده. این منطقه در بین دره‌های سرسبز کوه بیناود قرار گرفته و طبیعت آن می‌تواند در هر فصلی از سال شما را شگفت زده کند.

در مسیر این روستا دره بسیار باصفایی با نام ارغوان دره قرار گرفته که درختان بی شمار ارغوان در آن می رویند و در فصل بهار منظره بسیار جالب و شگفت انگیزی ایجاد می نماید سنگ نگاره های بیشماری در این روستا از گذشته های دور به جای مانده است.

مسیر دسترسی: در ۱۸ کیلومتری مشهد واقع شده است


باغ گیاه شناسی ، کلکسیونی از نادرترین گیاهان دنیا در مشهد

باغ گیاه شناسی ، کلکسیونی از نادرترین گیاهان دنیا در مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد: یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین مکان های دیدنی مشهد، باغ گیاه شناسی می باشد که روزانه علاقه مندان زیادی را به خود جذب می کند. ترکیب هنر معماری و طراحی گل و گیاهان زیبای آن، این باغ را به فضایی منحصر به فرد تبدیل کرده است. بازدید از این باغ زیبا روح انسان را شکوفا می کند.

مسیر دسترسی: مشهد، بلوار جمهوری، حد فاصل چهار راه مقدم و پل غدیر


منطقه ییلاقی شاندیز در مشهد

منطقه ییلاقی شاندیز در مشهد

منطقه ییلاقی شاندیز واقع در ۳۸ کیلومتری غرب شهر مشهد از دیرباز به عنوان یکی از ییلاقات دشت توس مورد توجه بوده و در گذشته نیز راه کاروانروی تابستانی مسیر شاندیز به توس از پستی و بلندی‌های همین منطقه عبور می‌کرده است.

مسیر دسترسی: ۳۸کیلومتری جنوب غربی مشهد


سد چالیدره در مشهد

سد چالیدره در مشهد

سد چالیدره: یکی از مکان‌های تفریحی اطراف مشهد است. در واقع این سد برای آبیاری باغ های طرقبه ساخته شده است و امکاناتی را نیز در خود جای داده است . این سد در اول جاده ی روستای تغندر قرار گرفته است .

این منطقه از نظر موقعیت مکانی بسیار حائز اهمیت است ، قسمت غربی این سد مملو از باغ ها و قنات خصوصی می باشد . دره ها و ارتفاعات بکر و دست نخورده در قسمت شمالی سد قرار گرفته است.

مسیر دسترسی: مشهد – طرقبه – کیلومتر ۲ جاده نقندر – مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره طرقبه


بند گلستان در مشهد

بند گلستان در مشهد

بند گلستان: منطقه گلستان، یکی از گردشگاه‌های مهم و جذاب و پدیده‌ای طبیعی در نزدیکی شهر مشهد است. بند گلستان سازه‌ای آجری و عظیم در ابتدای دره طرقبه و منظره‌ای چشم‌نواز را نمایش می‌دهد.

مسیر دسترسی: ۸ کیلومتری غرب مشهد، بعد از پارک جنگلی وکیل آباد، بر روی رودخانه گلستان

divider

جاهای دیدنی و طبیعت بکر در کرمان

کرمان یکی از کلان شهرهای ایران است با جاذبه های تاریخی و جادویی؛ شهری که در هنگام قدم زدن در گوشه گوشه اش گویی که زمان را برایتان متوقف کرده اند و گذر زمان و آثار تاریخی شما را به حس و حال گذشته می برد. با ما در دلگرم همراه شوید.

دشت لوت کرمان

دشت لوت کرمان

دشت لوت نام کویری است در حاشیه جنوب شرقی ایران که در شمال شرقی استان کرمان واقع شده است. دشت لوت شامل سه قسمت می باشد که عبارتند از لوت شمالی , لوت مرکزی که شگفت انگیزترین بخش لوت به شمار می آید و در آخر هم لوت جنوبی که غنی ترین قسمت لوت از نظر دارا بودن پوشش گیاهی است و به لوت زنگی نیز معروف می باشد .

کویر لوت تنها نقطه ی بیابانی است که در بخشهایی از آن حتی باکتری نیز امکان حیات ندارد و از همین رو آن را یگانه نقطه ی فاقد حیات در کره زمین معرفی کرده اند . سرزمینی که هنوز بسیاری از طبیعت گردان , کاشفان و دیرین شناسان جهان آرزوی بازدید و پیمایش تمامی آن را دارند .

مسیر دسترسی: کویر لوت بین استان های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان واقع شده است.


کلوت شهداد؛ شهر افسانه ای کلوت ها در کرمان

کلوت شهداد؛ شهر افسانه ای کلوت ها در کرمان

کلوت شهداد: اگر از شهر شهداد به سمت شهرستان نهبندان به راه بیفتید، پس از مدتی چشم تان به تابلویی می خورد که شما را به سمت کلوت های شهداد راهنمایی می کند و شما را به بازدید از جاذبه ای در بیابان لوت می خواند.

کلوت به برجستگی هایی گفته می شود که بین شیارهای U شکل ایجاد شده اند. راس این برجستگی ها صاف به نظر می رسد؛ اما طرفِ رو به باد آن ها به صورت پرشیب و طرف دیگر آن ها به صورت کم شیب شکل گرفته است.

این اشکال معمولا در رسوبات قدیمی و نرم دریاچه ها ایجاد می شوند و به شکل تپه‌های فرسایشی رخ می نمایند. کارشناسان بر این باورند که کلوت از دو واژه «کل» به معنای «آبادی» و «لوت» اسم همین منطقه یعنی دشت لوت، تشکیل شده است.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به کلوت های شهداد، از کرمان وارد جاده، کرمان-بم شوید و راه تان را در مسیر سیرچ ادامه دهید. بعد از طی تقریبا ۳۵ کیلومتری به سیرچ می رسید. پس از رسیدن به سیرچ به جاده شهداد بروید.

پس از چند کیلومتر به دوراهی شهداد و گلباف می رسید. از آنجا به راحتی به کمپ کویری شهداد و کلوت هایش بروید. مسیر تا جاده سیرچ بزرگراه دوبانده و امن است؛ اما پس از آن جاده ای کوهستانی و یک بانده در انتظار شماست.


دشت گندم بریان؛ گرم ترین نقطه کره زمین در کرمان

گندم بریان؛ گرم ترین نقطه کره زمین در کرمان

گندم بریان در محدوده بیابانی در حاشیه کویر لوت کرمان و در مساحتی معادل 480 کیلومتر مربع، در شرق رودخانه شور قرار گرفته و با مرکز شهر تنها 83 کیلومتر فاصله دارد طبق آخرین خبرها، ناسا، با بررسی یافته های ماهواره ای خود نام گندم بریان را در صدر لیست گرمترین نقاط جهان قرار داده است.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به گندم بریان می بایست جاده شهداد به نهبندان را پیش گرفت. ۴۰ کیلومتر پس از شهداد (۲۲ کیلومتر پس از جاده فرعی کمپ کویری) در سمت چپ جاده، ساختمان نیمه سازی وجود دارد که نشانه مسیر است.

با خروج از جاده آسفالته، مسیر خاکی ناهموار تقریبا ۴۰کیلومتری انتظار شما را می کشد. در ابتدای مسیر عملا مسیر مشخص و جاده ای واحد وجود ندارد و یک دشت هموار پیش روست. اما با پیش رفتن در مسیر کم کم شکل جاده پیدا می شود.

divider

جاهای دیدنی و طبیعت بکر در شیراز

شیراز یکی از مقاصد گردشگری مهم کشورمان است که سالانه گردشگران خارجی و داخلی بسیاری را پذیرا می باشد، همه ی ما با آوردن نام شیراز یاد تخت جمشید و آرامگاه سعدی و حافظ و… می افتیم غافل از اینکه جاهای دیدنی و تفریحی شیراز بسیار فراتر از این چند گزینه محدود است.


آبشار تنگه دم اسب در شیراز

تنگه دم اسب در شیراز

آبشار تنگه دم اسب در استان فارس واقع است. این آبشار در منطقه تنگه دم اسب در شرق روستای کره بس واقع شده و تلفیق مناظر آن و تنگه دم اسب از زیباترین مناطق گردشگری ایران است.

تنگه دم اسب واقع در منطقه کوهمره سرخی در فاصله ۵۰ کیلومتری جنوب شیراز یکی از مناطق زیبا و بکری است که دستیابی به آن با توجه به رودخانه ای بودن و گذر از معبرهای آبی، جذاب و دیدنی است.

مسیر دسترسی: برای دسترسی به این تنگه باید از شهرستان شیراز به روستای کره بس رفت. پوشش جنگلی درختان بلوط و انواع درختان و بوته های دیگر و کوههای سر به فلک کشیده حاکی از طبیعت بکر و طبیعت زیبای این منطقه است. مسیر پیمایش راه پاکوب مشخصی است که عبور از آن با فراز و نشیب های زیادی همراه است.


روستای قلات در شیراز

روستای قلات در شیراز

روستای قلات در شیراز در ۳۶ کیلومتری شمال غربی شیراز واقع شده و در ارتفاعات ۲۰۶۵ متری از سطح دریا قرار دارد. این روستای خوش آب و هوا حدود ۷۰۰۰ نفر جمعیت دارد و در بهترین گزینه برای گذراندن اوقات فراغت در شیراز می باشد.

قلات به ظاهر یک روستا و در حقیقت تکه‌ای از بهشت است که روی زمین جا مانده، مانند هزاران تکه‌ای که در اقصی نقاط ایران، این کشور را به یکی از زیباترین نقاط جهان بدل کرده است.

مسیر دسترسی: اگر به مرکز استان فارس، شیراز، سفر کردید حتما دیدن قلات را در برنامه‌ی خود جای دهید. بهتر است بدانید برای دیدن این روستای زیبا مسافت جاده‌ای چندانی را طی نخواهید کرد.

بعد از پلیس راه شیراز به سمت سپیدان ۱۸ کیلومتر راه جاده‌ای آسفالت تا روستا پیش روی شما است. هر چند که تمام مسیر سنگ فرش است اما از ابتدای روستا تا اواسط آن نیز می‌توانید با خودرو بالا بروید. برای دیدن مناطق بکر و طبیعی قلات خودتان را برای یک پیاده‌روی طولانی آماده کنید.


دریاچه و تالاب ارژن در شیراز

دریاچه و تالاب ارژن در شیراز

دریاچه و تالاب ارژن: دریاچه ارژن به عنوان گنجینه ای طبیعی، بخشی از منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان است که فقط60 کیلومتر با شیراز فاصله داره. این منطقه که در حاشیه جاده اصلی شیراز – بوشهر قرار داره شش ماه از سال دیدنی تر میشه چون پرنده های مهاجر از این منطقه به عنوان یکی از زیستگاه های فصلی استفاده می کنن. البته ویژگی مهم این دریاچه ، شیرین بودن آب این تالابه.

دریاچه ارژن به دلیل واقع شدن در مسیر جاده اصلی شیراز- کازرون، نزدیکی با آثار تاریخی بیشابور و غار شاپور و راه ارتباطی خوزستان و بوشهر با شیراز، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مسیر دسترسی: تالاب و دریاچه ارژن در استان فارس و شهرستان کازرون در فاصله ۶۰ کیلومتری شیراز و در نزدیکی جاده اصلی شیراز به بوشهر قرار دارد.

divider

جاهای دیدنی و طبیعت کوهستانی ایلام

استان ایلام یکی از پر جاذبه ترین استان های ایران است که هم از لحاظ تاریخی و هم از لحاظ جاذبه های طبیعی بسیار غنی می باشد همین امر موجب افزایش گردشگران شده است. با ما در دلگرم همراه شوید.

دریاچه ی دوقلوی سیاه گاو در ایلام

دریاچه ی دوقلو ایلام

یکی از مهمترین پدیده های شگرفت و خارق العاده طبیعی در استان ایلام وجود دریاچه دوقلوی سیاه گاو واقع در شهرستان آبدانان در جنوب استان ایلام است که در کشور بسیار نادر است.

“سیاه گاو” یکی از دریاچه های نادر دنیا در روستایی به همین نام در شهرستان آبدانان واقع شده است و دریاچه ای زیباست که به طور کاملا اتفاقی به شکلی خاص به دو قسمت شبیه به هم که به دوقلو تعبیر می شود، تبدیل شده است. دریاچه دو قلوی سیاه گاو آبدانان که شهرت جهانی دارد، جزو میراث فرهنگی مکتوب طبیعی ثبت شده است.

مسیر دسترسی: ایلام٬ آبدانان بخش سراب باغ، روستای سیاه گاو


کبیر کوه ایلام

کبیرکوه ایلام

کبیر کوه ایلام: اگر به استان‌های غربی کشور که رشته‌کوه زاگرس از آن‌ها عبور کرده سفر کرده باشید حتما مناظر خاص و صخره‌ای که پوشیده از درختان بلوط هستند را از نزدیک دیده‌اید. حال دیواری عظیم و مرتفع از این چین‌خوردگی‌ها را در نظر بگیرید که تا چشم کار می‌کند به پیش رفته باشد.

این همان تصویریست که پس از روبرو شدن با کبیر کوه مشاهده خواهید کرد. کبیر کوه خط‌الراسی طولانی در غرب زاگرس و واقع در استان ایلام است که از نزدیکی جنوب شهر ایلام شروع شده و با رسیدن به رودخانه کرخه پایان می‌یابد.

مسیر دسترسی: در اطراف منطقه حفاظت شده کبیرکوه دو جاده ایلام – دره شهر در شمال و جاده دره شهر- آبدانان که مرز شرقی منطقه را تشکیل میدهد، وجود دارد.


جاهای دیدنی و طبیعت زیبای تبریز

تبریز با آب و هوای کوهستانی و سردش یکی از مقاصد سفر در تابستان های گرم بوده و جاهای دیدنی زیادی را دارد که می توان از هوای خنک و سرسبزیش در بهار لذت برد.

روستای کندوان تبریز؛ کاوش در دل سنگستان

روستای کندوان تبریز؛ کاوش در دل سنگستان

روستای کندوان در دامنه کوه سلطان داغی، از کوه های رشته کوه سهند، جای خوش کرده و روزگار می گذراند. این روستای صخره ای در گذر زمان و به دلیل گدازه ها و مواد مذاب ناشی از فعل و انفعالات آتشفشانی کوه های سهند، باد، باران و برف و صد البته دخالت دست انسان به حالت امروزی خود درآمده است.

کندوان از معدود روستاهای صخره ای ایران و جهان است و به همراه روستاهای کاپادوکیه در ترکیه، داکوتا در آمریکا و روستای میمند در کرمان این شکل از معماری را دارند.

هر چند امروزه تنها در دو روستای میمند و کندوان ایران زندگی جریان دارد و دو روستای دیگر خالی از سکنه هستند. کندوان روستایی با ارتفاع 2 هزار و 200 متری از سطح دریاست که رودخانه کندوان در امتداد آن جریان دارد و جزوی از دهستان سهند به شمار می آید.

مسیر دسترسی: استان آذربایجان شرقی، شهرستان اسکو، 22 کیلومتری جاده شهرستان اسکو به کندوان، روستای صخره ای کندوان. برای رفتن به روستای کندوان باید خود را به شهر اسکو از شهرهای استان آذربایجان شرقی برسانید.

مسیر جاده را از سمت اسکو به جنوب این شهر آغاز کنید و راه خیابان چایکنار را در پیش بگیرید. از شهر اسفنجان که گذر کردید به یک دوراهی در 7 کیلومتری جاده می رسید. راهی که در سمت چپ قرار دارد شما را به روستای کندوان می رساند.

کندوان


باغ ائلی گلی ( شاه گلی ) در تبریز

باغ ائلی گلی ( شاه گلی ) در تبریز

پارک مشهور ایل گلی است. تقریبا هر گردشگری که از این شهر دیدن کرده سری هم به ایل گلی زده و خاطره ای خوش از آن با خود به همراه برده است.

ایل گلی که به نام های ائل گلی، ائل گولی، شاه گلی و شاه گولی نیز خوانده و نوشته می شود، مهمترین گردشگاه و مجموعه تفریحی تبریز به شمار می رود که در جنوب شرق این شهر واقع شده است.

ایل گلی، گردشگاهی به شکل اکثر باغ های قدیمی ایرانی است که از استخر (دریاچه) و عمارت کلاه فرنگی (کاخ ایل گلی) در میان باغی بزرگ و درختانی سر به فلک کشیده، تشکیل شده است.

در کنار این دیدنی ها، پارک ایل گلی جذابیت های دیگری نیز دارد که از جمله آنها می توان به لونا پارک، مرکز مینی گلف، مجمتع اسکیت، کافه ها، رستوران ها و دکه های خیابانی و تالار اندیشه اشاره کرد.

قایقرانی در دریاچه ایل گلی، پیاده روی و پیک نیک در باغ دلگشا و باصفای آن، هیجان گردش در شهربازی، شکم گردی به ویژه لقمه های دلچسب و داغ تخم مرغ، سیب زمینی و کره آب شده، گوشه ای از تفریحات این پارک مشهور را شامل می شوند.

مسیر دسترسی: استان آذربایجان شرقی، تبریز، بلوار ایل گلی، پارک ایل گلی. برای رسیدن به ایل گلی تبریز می توانید هم از وسایل نقلیه عمومی و هم از ماشین شخصی استفاده کنید.


کلیسای استفانوس مقدس در تبریز

کلیسای استفانوس مقدس در تبریز

کلیسای استفانوس مقدس یا کلیسای سن استپانوس مقدس دومین کلیسای مهم ارامنه ایران است که از نظر اهمیت بعد از قره‌کلیسا قرار می‌گیرد.

این کلیسای زیبا در دامان طبیعت در قلب کوه های منطقه بین منطقه مرزی جلفا و جمهوری آذربایجان و در کناره رودخانه ارس و در دامنه بلندی هایی به نام ماغارد بنا شده و بنا به همین موقعیت جغرافیایی در منابع کتب ارمنی به آن ( دیر ماغارد ) نیز گفته شده است.

مسیر دسترسی: این کلیسا در ۱۷ کیلومتری غرب شهر جلفا و در فاصله ۳ کلیومتری رودخانه بزرگ ارس در مکانی به نام قزل وانک قرار دارد. اگر قصد سفر با ماشین شخصی دارید باید از تبریز به سمت جلفا حرکت کنید و در نزدیکی های جلفا تابلو های مربوط به کلیسا را خواهید دید.

divider

جاهای دیدنی و طبیعت زیبای مسجد سلیمان

مسجدسلیمان سابق معروف به شهر اولین‌ها در کشور و خاورمیانه بود. مسجدسلیمان دارای طبیعتی بکر و زیباست که توصیه می شود آنرا جزو برنامه های نوروزی خود قرار دهید و از این بهشت سرسبز دیدن کنید و لذت ببرید.

جزیره کوشک؛ مسجد سلیمان

جزیره کوشک؛ مسجد سلیمان

کوشک، جزیره‌ایست زیبا از توابع شهرستان اندیکا مسجد سلیمان که ۱۴۵ کیلومتر با اهواز فاصله دارد. این منطقه که به سرزمین کوه‌های شگفت مشهور است در دل دریاچه‌ نیلگون سد شهید عباس‌پور قرار گرفته است. پوشش گیاهی متنوع، چمن‌زارها، گل‌های رنگارنگ و درختان میوه، تماشای شفق و قایق‌سواری از جاذبه‌های جزیره رویایی کوشک است.

راه دسترسی: اندیکا در ۶۲ کیلومتری مسجدسلیمان واقع شده. باید از جاده‌ مسجد سلیمان به سمت شهرستان اندیکا حرکت کرد. بعد از رسیدن به اندیکا به سمت دریاچه سد شهید عباسپور می‌رسید که جزیره‌ کوشک در دلش قرار دارد.


پارک جنگلی تمبی مسجدسلیمان

پارک جنگلی تمبی مسجدسلیمان

پارک جنگلی تمبی که در کنار سد تفریحی این منطقه قرار دارد به چشم اندازی طبیعی و زیبا محلی بسیار زیبا همراه با آلاچیق های ساخته شده در این منطقه مکانی به یاد ماندنی جهت گردش می باشد. این منطقه در ۶ کیلومتری جنوب شهر مسجدسلیمان در کنار نیروگاه برق تمبی قرار دارد.

راه دسترسی: خوزستان، ۶ کیلومتری جنوب شهر مسجد سلیمان


سد تفریحی تمبی مسجدسلیمان

سد تفریحی تمبی مسجدسلیمان

سد تفریحی تمبی با چشم اندازی زیبا که در جوار نیروگاه برق بازار تمبی قرار داشته و با منظره ای دیدنی مکانی زیبا برای گردشگران و مردم محلی مسجدسلیمان می باشد به طوری که در روز های تعطیل می توان در این منطقه تعداد زیادی از شهروندان که برای استراحتی چند ساعته به دل طبیعت زده اند را مشاهده نمود.

راه دسترسی: این منطقه ی زیبای تفریحی در ۵ کیلومتری جنوب شهر مسجدسلیمان در کنار محله ی بازار تمبی واقع شده است.


دشت چم آسیاب مسجدسلیمان

دشت چم آسیاب مسجدسلیمان

دشت چم آسیاب در فاصله ۵ کیلومتری از شهر مسجدسلیمان و در مسیر جاده اندیکا قرار دارد. چم آسیاب به واسطه چشمه های فراوان و وجود باغات در فصل بهار پذیرای مهمانان بسیاری از اقصی نقاط استان می باشد.

راه دسترسی: خوزستان – 5 کیلومتر مسجد سلیمان


آبشار نگین مسجدسلیمان

آبشار نگین مسجدسلیمان

آبشار نگین مسجدسلیمان دراستان خوزستان واقع است. آبشار نگین در روستایی به همین نام در محلی بسیار مهجور و دورافتاده در میان کوه ها و دشت های منطقه شین بار در شمال دریاچه سد شهید عباسپور واقع است.

بهترین مسیر بازدید از این مسیر و آبشار آن، مسیری است که از مسجد سلیمان به روستای آب شلال منتهی شده و از آنجا با حدود چهار ساعت کوهپیمایی به روستای بکر و دست نخورده نگین و آبشار بسیار زیبای آن می رسد.

البته از مسیر شهرکرد، جونقان، بهشت آباد و پس از گذر از گردنه های کوه میلی و چمن گلی میز می توان به این منطقه دسترسی یافت که بیشتر جهت کوهپیمایی مناسب است.

در بالای این آبشار مرتفع و سرسره مانند، دهانه ای است که آب را به طرف دیگر کوه هدایت می کندو باعث پدید آمدن آبشاری می شود که واقعا همچون نگینی برپهنای این دیار بکر و دست نخورده می درخشد.

در پایین دست آبشار نیز دشت زیبای نگین واقع است که به کناره های دریاچه سد شهید عباسپور منتهی می شود. مناظری بسیار زیبا و رویایی به همراه دشت های پر از شقایق در دامنه های پوشیده از درختان بلوط و دیواره هایی باشکوه و صخره ای و مهمتر از همه، دره هایی ژرف و هیجان انگیز، برزیبایی این منطقه افزوده اند.

راه دسترسی: این منطقه زیبا در یکصد کیلومتری شمال شرق مسجد سلیمان و حدفاصل استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

دشت چم آسیاب در فاصله ۵ کیلومتری از شهر مسجدسلیمان و در مسیر جاده اندیکا قرار دارد.چم آسیاب به واسطه چشمه های فراوان و وجود باغات در فصل بهار پذیرای مهمانان بسیاری از اقصی نقاط استان می باشد.

divider

بیشتر بخوانید:

۱۰ شهر ارزان ایران مناسب گردشگری ایام نوروز

آشنایی و معرفی طویل ترین و مرتفع‌ترین پل معلق کابلی خاورمیانه

معرفی و شناخت شهر آبادان ، عروس خاورمیانه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا