دسته‌بندی نشده

معرفی ۳۰ دمنوش متنوع و آشنایی با خواص آنها

30 نوع دمنوش مفید برای بدن و خواص آن

به نظر می رسد این روزها همه به دنبال راهی هستند تا با خوراکی های طبیعی به سلامتشان کمک کنند. روزهایی که مردم گول تبلیغات و راه حل های سریع را می خوردند و بیشتر ضرر داشت تا فایده، گذشته است. اگر به دنبال راه حلی سریع برای ایجاد عادتی سالم و پایدار برای خوراک روزانه هستید یکی از کارهایی که می توانید شروع کنید نوشیدن دمنوش و چای های گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان و دیگر اجزای سالم است.

بر خلاف قهوه و چای های معمول، بیشتر دمنوش ها کافئین خیلی زیادی ندارند (حتی ممکن است اصلا کافئین نداشته باشند) اما خواص دمنوش ها برای سلامت شما بادوام است و همین باعث می شود قسمتی عالی برای خوراک روزانه شما شود. در این مقاله درباره خواص دمنوش ها، اینکه چطور سلامت شما را بهبود می بخشند، چند گیاه تهیه دمنوش های گیاهی و 30 نوع دمنوش لذیذ می خوانید.

ابتدا بیایید با دمنوش ها آشنا شویم و ببینیم چرا نسبت به خیلی از نوشیدنی های روزانه شما به خصوص قهوه سالم تر هستند!

دمنوش چیست؟

دمنوش از گیاهی خاص که معمولا چای از آن درست می شود تهیه نمی شود. اروپایی ها به جای استفاده از کلمه چای از واژه جوشانده برای توضیح دمنوش استفاده می کنند که تقریبا دقیق تر است چون دمنوش به هر نوع قسمت خوردنی گیاه چای شامل برگها، میوه ها، پوست، ریشه ها یا گل ها که عصاره آنها در آب داغ گرفته می شود گفته می شود.

نوشیدن دمنوش ها این امکان را به شما می دهد تا تمام خواص آن گیاه دم کرده را با هضم آسان تر به دست آورید. بعضی از دمنوش های گیاهی شامل کافئین هستند در حالی که بقیه کافئین ندارند. آنها را می توان برای دلایل مختلفی از جمله ریلکسیشن، تسکین معده و حتی مبارزه با التهاب استفاده کرد. نوشیدن گرم یا سرد آنها در هر صورت لذت بخش است و می توانند نوشیدنی های مناسب برای هر فصلی باشند.

مزایای اصلی هر نوع دمنوش

خاصیت انواع دمنوش ها به ترکیب آنها بستگی دارد. گاهی اوقات فقط یک جزء دمنوش خاصیت دارد در حالی که بقیه موارد ترکیبی از چند گیاه دارویی و گل های آنها است. انواع متفاوتی از دمنوش ها وجود دارد اما بسیاری از آنها خواص مشابهی دارند. پلی فنول های دمنوش ها آنها را سرشار از آنتی اکسیدان هایی می کند که برای بدن شما به اشکال مختلف مفید است. آنتی اکسیدان ها سبک زندگی شما را سالم می کند و انرژی لازم برای شما را در یک روز خسته کننده بالا می برد.

با اینکه بدن ما به طور طبیعی برای کمک به مبارزه با رادیکال های آزاد ایجاد کننده استرس اکسیداتیو، آنتی اکسیدان تولید می کند، گاهی اوقات آنتی اکسیدان هایی که بدن ما تولید می کند کافی نیستند به همین دلیل باید از منبعی دیگر به عنوان مکمل، آنتی اکسیدان بدن را بالا ببریم.

از آنجایی که رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو یکی از دلایل اصلی سرطان است خنثی کردن آنها با آنتی اکسیدان ها بسیار مهم است. دمنوش ها مزایای متفاوتی بسته به گیاه استفاده شده در ساخت آنها دارند. مثلا، بابونه اثر آرامش بخشی دارد در حالی که جینسینگ انرژی شما را بالا می برد.

بعضی از چای ها مثل چای ترش به تعادل فشار خون کمک می کند. همان طور که می دانید و بعدا متوجه خواهید شد تعداد زیادی دمنوش وجود دارد و معمولا یکی از آنها که بتواند به بهبود سلامت شما کمک کند مورد توجه شما قرار می گیرد.
استفاده مرتب از دمنوش بدون شکر یا عسل به کاهش وزن و حجم بدن شما کمک می کند. علاوه بر این به کاهش خطر حمله قلبی و قند خون کمک می کند.

کافئین بعضی از دمنوش ها انرژی شما را بالا می برد ضمن اینکه به شما کمک می کند بعد از یک روز خسته کننده کاری ریلکس شوید.

خواص دمنوش های گیاهی

1. دمنوش بابونه

منشا بابونه در اروپای غربی، اروپا، هند و غرب آسیا است اما در حال حاضر در ایالات متحده هم معمول است. بسیاری از افراد بابونه را در باغ هایشان به دلیل زیبایی ظاهری آن و خواص آرامبخشی آن پرورش می دهند اما این گیاه به صورت خودرو در دیگر مناطق آفتابی و خشک هم رشد می کند.

خواص دمنوش بابونه

  • کمک به آرام کردن سیستم پاراسمپاتیک اعصاب
  • کاهش استرس و تنش بدن
  • محافظت از سیستم گوارش و قابل استفاده برای مداوای شرایط بد گوارشی
  • کمک به سیستم ایمنی بدن و مبارزه با باکتری ها

مزه دمنوش بابونه

دمنوش بابونه مزه ای تلخ و شیرین دارد.

بابونه سیستم پاراسمپاتیک اعصاب را آرام می کند؛ این قسمت از سیستم اعصاب همیشه کار می کند و حتی زمان استراحت شما هم مشغول وظایفش است. وقتی استرس دارید این سیستم استراحت را نمی پذیرد و شما تحت تاثیر آن استراحتی را که لازم دارید به خودتان نمی دهید.

مثلا اگر شما در طول ساعات کاری با موقعیت های مختلفی مواجه می شوید، پاسخ مبارزه ای یا بلندپروازی شما مدام در حال تحریک شدن است. بعد سیستم پاراسمپاتیک اعصاب شما برای دریافت این سیگنال ها استفاده می شود به همین دلیل فعال می ماند.

وقتی این اتفاق می افتد شما اضطراب کلی را تجربه می کنید. وقتی بخار و دم بابونه به قسمت بویایی مغز سیر می کند از استرس و تنش فرد کم می شود و می تواند به خواب عمیق هم کمک کند. ویژگی های ضد اسپاسم بابونه از سیستم گوارش محافظت می کند و می تواند برای درمان شرایط بد گوارشی مثل اسهال، سندروم روده تحریک پذیر و قولنج در بچه ها استفاده شود.

این دمنوش به آسودگی ماهیچه های شکمی و آرام سازی نشانه های مربوط به مشکلات گوارش روده ای مثل درد یا اضطراب تاثیر گذار بر این سیستم کمک می کند. آنتی اکسیدان بالای دمنوش بابونه به تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با باکتری ها کمک می کند. علاوه بر این به کاهش التهاب، آسودگی ماهیچه های شما، جلوگیری از ویروس تبخال و رشد سلول های سرطانی هم کمک می کند.

خواص دمنوش های گیاهی

2. دمنوش دارچین

دارچین ادویه به دست آمده از پوست انواع درخت های دارچین است که در سریلانکا و جنوب هند رشد می کنند. بو و مزه دارچین از اسانس و جزء اصلی آن یعنی سینامالدهید است که یک جزء بیو اکتیو با خواص فراوان برای سلامت است.

گزارش ها نشان می دهند استفاده از دارچین به 2000 سال قبل از میلاد بر می گردد و امروز هم به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. دارچین چینی معمول ترین نوع استفاده شده در دمنوش دارچین است اما انواع دیگری از دارچین هم هست که موثر است.

خواص دمنوش دارچین

  • بهبود سرعت شناختی، افزایش تمرکز و تشویق رشد و گسترش مسیرهای عصبی
  • آرام سازی ناراحتی معده و بهبود سلامت هاضمه و گوارش
  • کمک به تقویت سیستم ایمنی
  • یک ادویه عالی آشپزخانه ای

مزه دمنوش دارچین

دارچین طعمی خوب اما زننده دارد که در نهایت دهان را شیرین می کند.

تحقیقات نشان داده دارچین هم برای بدن و هم برای ذهن به خصوص برای افراد سالخورده عالی است. این دمنوش برای آرام کردن نفخ، ناراحتی معده و اسهال مفید است و سلامت سیستم گوارش را بهبود می بخشد. تاثیر تحریک کننده این دمنوش بر اسید معده به عملکرد بهتر هضم و کاهش احتمال ناراحتی های گوارش روده ای کمک می کند.

آنتی اکسیدان دارچین به تقویت سیستم ایمنی و محافظت از شما در برابر سرماخوردگی، آنفلونزا و بیماری های عفونی کمک می کند. این دمنوش خاصیت ویژه ای برای معده، محلی که بسیاری از عوامل بیماری زا یافت می شوند دارد. در نهایت اینکه دارچین یک ادویه آشپزی عالی است. انواع دارچین را می توان در خوراکیهای شیرین یا غیر شیرین یا به شکل دمنوش از آن استفاده کرد.

خواص دمنوش های گیاهی

3. دمنوش علف لیمو یا سرده

علف لیمو را می توانید به راحتی در باغچه یا در گلدان پرورش دهید.گیاه علف لیمو خواص بیشتری از یک قرص ویتامینه به بدن شما می رساند و برای مزه دار کردن غذا هم استفاده می شود.

خواص دمنوش علف لیمو

  • کمک به از بین بردن کلسترول، سموم، چربی ها و اسید اوریک بدن
  • کمک به فشار خون پایین تر
  • کمک به جاری شدن تجمع آب در بدن
  • انتخابی عالی برای سلامت پوست و موی شما

مزه دمنوش علف لیمو

علف لیمو مزه ای شیرین و مثل مرکبات دارد.

چون خواص پاکسازی علف لیمو به رها کردن بدن از کلسترول، سموم، چربی ها، اسید اوریک معروف است در نتیجه به فشار خون پایین تر کمک می کند. دمنوش علف لیمو حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است که جریان خون را با افزایش تولید ادرار در بدن تحریک می کند و این روند به از بین بردن تجمع مایعات در بدن کمک می کند.

این دمنوش سرشار از آنتی اکسیدان به زهر زدایی بدن شما، کاهش سرعت روند پیری و جلوگیری از سرطان کمک می کند. از آنجایی که علف لیمو منبعی غنی از ویتامین های A و ویتامین C است برای سلامت پوست و مو شما هم عالی است.

خواص دمنوش های گیاهی

4. دمنوش قاصدک

دمنوش قاصدک از گل های زرد قاصدک گرفته می شود. درست کردن آن آسان است، گلبرگ های این گل برای گرفتن عصاره شان جوشانده می شود. ریشه های قاصدک را می توان برای درست کردن قهوه استفاده کرد.

خواص دمنوش قاصدک

  • کمک به کاهش وزن
  • کمک به بهبود سیستم گوارش
  • کمک به تقویت استخوان ها
  • کمک به جلوگیری از کم خونی

مزه دمنوش قاصدک

دمنوش قاصدک مزه ای قهوه مانند اما کمی تلخ تر دارد.

دمنوش قاصدک را می توان برای کاهش وزن استفاده کرد چون تجزیه چربی و کلسترول را بالا می برد. این دمنوش همچنین با تحریک اسید معده، گوارش شما را با تحریک فعالیت آنزیم های چربی سوز بهبود می بخشد . قاصدک ادرار آور هم هست که یعنی به از بین رفتن آب اضافه و نفخ از بدن شما کمک می کند و باعث می شود احساس سبکی بیشتری کنید.

قاصدک به تقویت استخوان های شما کمک می کند چون حاوی مواد معدنی ضروری مثل کلسیم، زینک، آهن و منیزیم است که برای حفظ تقویت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان مهم است. آهن دمنوش قاصدک به جلوگیری از کم خونی کمک می کند.

خواص دمنوش های گیاهی

5. دمنوش اکالیپتوس

این گیاه بومی استرالیا، از درختی بلند با رشد سریع و برگهایی بزرگ و ضخیم به دست می آید. برگ های این درخت رایحه و روغنی قوی در خود دارند که می توان از عصاره آنها برای انواع اهداف پزشکی استفاده کرد. برای درست کردن دمنوش اکالیپتوس به سادگی برگها خشک و دم می شوند.

خواص دمنوش اکالیپتوس

  • کمک به تحریک سیستم ایمنی و بهبود جریان تنفس
  • کمک به جلوگیری از عفونت های تنفسی
  • تسکین سفتی و ورم به وجود آمده در اثر آرتروز و روماتیسم
  • کمک به افزایش انرژی، کاهش استرس احساسی و تسکین خستگی ذهنی

مزه دمنوش اکالیپتوس

مزه دمنوش اکالیپتوس ترکیبی از مزه نعنا و شیرین بیان است.

استفاده از اکالیپتوس به دلیل خواص فراوانی که دارد معمول است. این دمنوش عفونت های تنفسی را بهبود می بخشد چون سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند و جریان تنفس را بهتر می کند. دمنوش اکالیپتوس با خواص قوی ضد باکتریایی به جلوگیری از عفونت های تنفسی و در نتیجه کاهش بلغم و بی حالی و خلط کمک می کند و به این ترتیب با عفونت های قارچی مثل کاندیدا مبارزه می کند.

خواص آنتی اکسیدانی اکالیپتوس استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد ضمن اینکه قند خون و گشادی عروق قلب را پایین می آورد طبیعت سرد آن به افزایش انرژی، کاهش استرس احساسی و برطرف شدن خستگی ذهن کمک می کند.

خواص دمنوش های گیاهی

6. دمنوش رازیانه

رازیانه حدودا از 800 سال قبل از میلاد کاربرد پزشکی و آشپزی داشته است. در یونان و روم باستان برای اهداف مختلف مثل هضم بهتر، بهبود ماهیچه ها و درمان سنگ کلیه استفاده می شد.

پزشکان یونانی حتی از برگها و دانه های رازیانه برای درست کردن دمنوش و مکملی برای افزایش شیر مادران استفاده می کردند.

خواص دمنوش رازیانه

  • کمک به کاهش اثرات مسمومیت غذایی
  • کمک به کاهش رفلاکس اسید
  • افزایش جریان خون در دوران قاعدگی

مزه دمنوش رازیانه

رازیانه مزه شیرین بیان می دهد.

از رازیانه می توان برای درمان مار گزیدگی و نیش حشرات استفاده کرد و تاثیرات مسمومیت غذایی را کاهش داد. این گیاه همچنین به از بین بردن یرقان و انسدادهای کبد و کیسه صفرا کمک می کند. مردم از رازیانه برای درمان سوزش معده هم استفاده می کنند. نوشیدن دمنوش رازیانه بعد از وعده های غذایی می تواند به تعادل میزان PH معده شما و در نتیجه کاهش رفلاکس معده کمک کند.

این گیاه ادرار آور است، و دارای خواص استروژنی ملایم است که به افزایش جریان خون در قاعدگی کمک می کند.

خواص دمنوش های گیاهی

7.چای سبز

چای سبز از برگهای کاملیا سیننسیس که اکسیداسیون نشده باشد گرفته می شود. این برگها اغلب در چین یافته شده و پرورش می یابد. جالب است بدانید واژه چینی سیننسیس به معنای “از چین” است.

در اوایل دهه 1700 مردی به نام سئون ناگاتانی روند جدیدی از بخارپز کردن برگهای خشکیده چای را در ژاپن گسترش داد. روندی که حالا یوجی نامیده می شود یک نوع چای را معمول کرده است که تازه و مزه دار است. این روند فوری جای روش سنتی بو دادن و خشک کردن برگهای چای را گرفت.

خواص چای سبز

  • کنترل رادیکال های آزاد
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان
  • کمک به پیشگیری از بیماری های قلبی
  • کمکی برای کاهش وزن

مزه چای سبز

مزه چای سبز با کلمات شیرین، تلخ و شیرین، طعم میوه مغزدار، گیاهی، کره ای، گل مانند و مزه لزج مانند توضیح داده می شود.

خواص چای سبز زیاد است و به همین دلیل هنوز دمنوشی رایج است. فلاونوئیدها آنتی اکسیدان های چای سبز می تواند از آسیب مغزی به وجود آمده از استرس اکسیداتیو کمک کند.

مردم از چای سبز خوششان می آیند چون می تواند کمکی برای کاهش وزن آنها باشد. این دمنوش نه تنها قدرت و تحمل را در طول تمرینات ورزشی بالا می برد بلکه کاتچین چای سبز به افزایش توانایی بدن برای چربی سوزی کمک می کند و این امکان را به مصرف کننده می دهد تا راحت تر وزن کم کند.

خواص دمنوش های گیاهی

8. دمنوش بنفشه معطر

معمول ترین بنفشه برای اهداف پزشکی بنفشه معطر است که به نام بنفشه بودار هم شناخته شده است. بنفشه از اواخر دهه 1800 مورد مطالعه قرار گرفت و ثابت شد به اندازه پرتقال حاوی ویتامین C و به اندازه اسفناج دارای ویتامین A است.

خواص دمنوش گل بنفشه

  • قابل استفاده به عنوان یک آنتی باکتریال برای درمان مشکلات مثانه ای و کلیه ای
  • کمک به جاری شدن تجمع آب در بدن
  • کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن

مزه دمنوش بنفشه معطر

مزه بنفشه معطر تقریبا شرین است.

دمنوش گل بنفشه درمانی خانگی برای سردردهای شدید است. وقتی در ترکیب با دیگر دمنوش ها استفاده شود می تواند در ضمادها برای سرطان، جراحت و زخم بستر یا پمادهای مخصوص خارش استفاده شود. بنفشه همچنین خاصیت ضد التهابی موثری دارد که به تسکین برونشیت، التهاب مفاصل و ماهیچه و خارش و تحریک پوست کمک می کند.

این دمنوش را می توان برای مشکلاتی مثل عفونت مجرای ادراری، عفونت کلیه، عفونت مثانه و دفع ادرار دردناک که به دلیل التهاب مجرای ادرار به وجود آمده استفاده کرد. خاصیت ادرار آوری این دمنوش، به پاکسازی با فشار و سرعت دستگاه ادراری کمک می کند.

خواص دمنوش های گیاهی

9. دمنوش انگور خرس

انگور خرس گیاهی است که از برگهای آن تا قرن ها به عنوان گیاهی دارویی استفاده می شده است. واژه این دمنوش به میوه های گیاهی اشاره دارد که برای حیوانات وحشی به خصوص خرس قابل خوردن است.

خواص دمنوش انگور خرس

  • یک آنتی باکتریال برای درمان مشکلات مثانه و کلیه
  • جاری کردن تجمع آب و مایعات اضافه در بدن
  • تقویت سیستم ایمنی بدن

دمنوش انگور خرس منبعی غنی از آنتی اکسیدان و حاوی ویتامین C است که هر دو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. این دمنوش را می توان برای مشکلاتی مثل عفونت مجرای ادراری، عفونت کلیه، عفونت مثانه و دفع ادرار دردناک که به دلیل التهاب مجرای ادرار به وجود آمده استفاده کرد. خاصیت ادرار آوری این دمنوش هم، به پاکسازی با فشار و سرعت دستگاه ادراری کمک می کند.

خواص دمنوش های گیاهی

10. دمنوش آویشن یا زعتر

زعتر که ما به آن آویشن هم می گوییم یک گیاه باغی است که از عهد باستان در پزشکی و آشپزی کاربرد داشته است. از این گیاه به عنوان درمانی خانگی برای طیف وسیعی از مشکلاتی که برای سلامت پیش می آید استفاده می شود. تیمول، جزء فعال آویشن یک آنتی اکسیدان قوی است که برای بدن عالی است.

خواص دمنوش زعتر

  • درمان خانگی برای گلو درد
  • درمان خانگی موثر برای ناراحتی های گوارشی و اسهال
  • کمک به کاهش سردرد

مزه دمنوش زعتر

زعتر خوش طعم و عطر آن از طعمش هم بهتر است.

آویشن خلط آور و ضد عفونی کننده است و به همین دلیل یک درمان خانگی برای گلو درد است. دم کرده این گیاه برای کاهش تب و کم کردن مدت ابتلا به سیاه سرفه و حمله های آسمی موثر است. زعتر درمان خانگی موثری برای ناراحتی گوارشی و اسهال است و استفاده از آن برای بچه ها مشکلی ایجاد نمی کند. این دمنوش به کاهش سر درد هم کمک می کند.

خواص دمنوش های گیاهی

11. دمنوش نعناع دشتی

نعناع دشتی از تیره نعناعیان است و از برگ های نعناع سنبلی گرفته می شود. این گیاه با یک متر ارتفاع در بسیاری از مناطق با آب و هوای متعادل رشد می کند. لازم است بدانید جوشاندن نعنا درست نیست چرا که ترکیبات شیمیایی آن را تغییر می دهد.

خواص دمنوش نعناع

  • موثر در درمان قولنج و نفخ
  • بهبود گوارش و جذب غذای شما
  • رفع عفونت در صورت استفاده موضعی

مزه دمنوش نعناع

نعناع معطر است و بعد از مزه مخصوص خود در نهایت یک شیرینی در دهان به جا می گذارد. خاصیت ضد التهابی نعناع آن را به درمانی خانگی برای سوء هاضمه، اسپاسم معده، ورم بافت ها و حالت تهوع و استفراغ تبدیل می کند.

خواص دمنوش های گیاهی

12. دمنوش بو مادران

بو مادران که با بابونه در یک تیره قرار می گیرند از عهد باستان در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گرفته است. با اینکه در حال حاضر مردم از آن به عنوان یک نوع سبزی استفاده نمی کنند در قرن 17 یک سبزی معمولی بوده است. برگ های این گیاه مثل اسفناج امروزی که ما می خوریم تهیه و خورده می شده است.

خواص دمنوش بو مادران

  • تحریک قاعدگی با افزایش جریان خون در رحم
  • دمنوشی عالی برای زنانی که ورم سینه را تجربه می کنند

مزه دمنوش بو مادران

دمنوش بو مادران مزه ای تلخ و تند دارد.

به غیر از خواصی که گفته شد آچیلین، ماده شیمیایی بو مادران به توقف خونریزی و درمان زخم های پوستی کمک می کند. خاصیت ضد التهابی این گیاه به تسکین درد و درمان عفونت کمک می کند.

خواص دمنوش های گیاهی

13. دمنوش رزماری

این بوته همیشه سبز از مناطق مدیترانه ای می آید و اغلب به عنوان ادویه در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص دمنوش رزماری

  • کاهش سر درد و احتمال جلوگیری از بیماری هایی مثل آلزایمر
  • محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو
  • تسکین نشانه های سرماخوردگی

مزه دمنوش رزماری

مزه رزماری ترش و تلخ است.

دمنوش رزماری محافظی برای انتقال خون سالم به مغز است که سر درد را کاهش می دهد و از بیماری هایی مثل آلزایمر جلوگیری می کند. این دمنوش یک آنتی اکسیدان قوی به نام کارنوزیک دارد که به محافظت بدن از استرس اکسیداتیو کمک می کند. دمنوش رزماری برای تقویت سیستم ایمنی استفاده می شود و اغلب برای تسکین نشانه های سرماخوردگی مصرف می شود. رزماری ضد التهاب است و به عنوان گیاهی ضد سرطان تضمین شده است.

خواص دمنوش های گیاهی

14. دمنوش نعناع فلفلی

خواص دمنوش نعناع فلفلی

با اینکه نعناع بومی اروپا است در سراسر دنیا در آشپزی و پزشکی کاربرد دارد.

خواص دمنوش نعناع فلفلی

  • خنک کردن بدن در صورت بروز تب
  • درمان خانگی عالی برای مشکلات گوارشی
  • کاهش سریع حالت تهوع و جلوگیری از استفراغ

مزه دمنوش نعناع فلفلی

نعناع مزه و بویی تازه و نعنایی مثل منتول دارد.

منتول عامل اولیه نعناع است که در خنک کردن بدن در صورت بروز تب موثر است. این دمنوش همچنین درمان خانگی برای مشکلات گوارشی است چرا که گازها و زردآب را به شکلی مناسب برای تضمین سلامت گوارش و حرکات روده جاری می کند. این دمنوش یک ضد اسپاسم است که برای حالت تهوع و استفراغ مفید است. دمنوش نعناع فلفلی به دلیل ویژگی های ضد التهابی برای زمانی که بیماری در حال گسترش است مفید است.

خواص دمنوش های گیاهی

15. دمنوش یاس

یاس تا حد زیادی پرورش و کشت داده می شود. بهترین زمان برای چیدن برگها صبح، زمانی است که گلبرگها هنوز بسته اند. برگ های یاس اوایل بهار چیده می شوند و می توان آنها را برای بعد ذخیره کرد. دمنوش یاس اغلب در شمال چین برای پذیرایی از مهمانان استفاده می شود.

خواص دمنوش یاس

  • کمکی موثر برای کاهش وزن
  • افزایش سوخت و ساز و جذب غذا
  • کمک به کاهش کلسترول
  • کمک به کاهش التهاب سیاهرگ ها و عروق قلبی

مزه دمنوش یاس

دمنوش یاس خوشبو و تازه است.

از آنجایی که دمنوش یاس می تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد ورزش کردن شما را موثر می کند و به بدن کمک می کند مواد غذایی موردنیاز را به شکلی مفیدتر جذب کند. همچنین به بدن کمک می کند گلوکز را بسوزاند که در پیشگیری از دیابت بسیار موثر است. کاتچین دمنوش یاس برای سلامت قلب مفید است و به کاهش کلسترول کمک می کند. این ماده التهاب را در رگ ها و عروق شما کاهش می دهد و از حمله قلبی یا سکته جلوگیری می کند.

خواص دمنوش های گیاهی

16. دمنوش جینسینگ (جینسینگ آمریکایی)

اصل این گیاه کُره ای است و دمنوش آن از ریشه های گیاه جینسینگ درست می شود. جینسنگ بسته به مکان رشدش انواع مختلفی از جمله آمریکایی، آسیایی و سیبریایی دارد.

خواص دمنوش جینسینگ

  • دارای ترکیبات ضد سرطانی
  • کمک به مبارزه با چاقی
  • راحت کردن مشکلات شکمی و یبوست

مزه دمنوش جینسینگ

این دمنوش طعمی تلخ دارد.

دمنوش جینسینگ با ثابت کردن میزان قند خون و جلوگیری از اشتهای زیاد به مبارزه با چاقی کمک می کند. بسیاری از افراد از این دمنوش گیاهی برای درمان سرماخوردگی ها، سرفه ها و مشکلات قفسه سینه استفاده می کنند. وقتی داغ مصرف شود تعریق را افزایش می دهد که به سم زدایی بدن کمک می کند. از آنجایی که به مشکلات هضم کمک می کند ناراحتی های گوارشی را بهبود می بخشد.

خواص دمنوش های گیاهی

17. دمنوش زنجبیل

زنجبیل با نام علمی (Zingiber officinale) که به نام زنجفیل، شنگویر یا ژنگویر هم شناخته می شود ادویه بومی جنوب شرق آسیا است. روش های زیادی برای مصرف زنجبیل هست و اغلب در آشپزی هندی و آسیایی استفاده می شود. مردم از ریشه های زنجبیل به عنوان چاشنی برای درست کردن چای و آبمیوه استفاده می کنند. این گیاه به صورت خام یا ترشی انداخته هم مصرف می شود.

خواص دمنوش زنجبیل

  • کمک به تسکین روده در سندروم روده تحریک پذیر
  • جلوگیری از سوزش معده

مزه دمنوش زنجبیل

زنجبیل مزه ای تند و تیز و تقریبا شیرین دارد.

مردم اغلب دمنوش زنجبیل را به دلیل خواصی که برای معده و روده دارد استفاده می کنند. خاصیت ضد التهابی آن به آرام سازی روده ها در صورت بروز سندروم روده تحریک پذیر کمک می کند و از شل شدن عضله تنگ کننده در مری جلوگیری می کند و در نتیجه با جلوگیری از برگشتن اسید به مری به جلوگیری از سوزش معده کمک می کند. علاوه بر این زنجبیل می تواند از دست رفتن سلول های مغزی را که با بیماری آلزایمر در ارتباط است کاهش دهد.

خواص دمنوش های گیاهی

18. دمنوش بابونه زرد

بابونه زرد که به نام Tanacetum parthenium هم شناخته می شود یک گیاه پایا از تیره سرده مینا است. دارای ترکیبات فعال متعدد و ویتامین هایی است که آن را موثر و قوی می کند.

خواص دمنوش بابونه زرد

  • کمک به کاهش میگرن، حالت تهوع و استفراغ
  • کمک به کم شدن مدت یک بیماری

مزه دمنوش بابونه زرد

این دمنوش مزه مرکبات می دهد.

بابونه زرد حاوی پارتنولید یک ترکیب شیمیایی ضد التهاب است که میگرن، حالت تهوع و استفراغ را کاهش می دهد. خاصیت تب بری بابونه زرد تاثیری مشابه آسپرین دارد و آن را به یک مبارز موثر با بیماری تبدیل می کند. از آنجایی که این گیاه حاوی ویتامین C و ویتامین A است به کاهش مدت زمان بیماری کمک می کند.

خواص دمنوش های گیاهی

19. دمنوش آماچا

این دمنوش شیرین ژاپنی از گیاه ادریسی گرفته می شود. از این دمنوش در مراسم های تشریفاتی مثل تولد بودا استفاده می شود. واژه “آماچا” به معنای “چای شیرین” است.

خواص دمنوش آماچا

  • کمک به تقویت کلیه ها و مجرای ادراری

مزه دمنوش آماچا

دمنوش آماچا خوشبو و شیرین است.

این دمنوش برای پاکسازی ساختار بدن مفید است. به تقویت کلیه ها و مجرای ادراری کمک می کند و توانایی بدن برای پاکسازی سریع با ادرار را افزایش می دهد.

خواص دمنوش های گیاهی

20. دمنوش نعناع گربه ای

این گیاه که به نام علمی Nepeta Cataria هم شناخته می شود در اروپا و آسیا یافت می شود و به تیره نعناعیان تعلق دارد. اغلب برای تاثیرات مسکنی که روی گربه ها دارد استفاده می شود اما برای انسان هم خاصیت هایی دارد. خاصیت موثر آن به یک ترپنوئید به نام نپتالاکتون مربوط است.

خواص نعناع گربه ای

  • کمک به آرامش ذهن
  • افزایش تعریق در عین ثابت نگه داشتن دمای بدن
  • کمک به کاهش قولنج و ناراحتی های معده روده ای

مزه نعناع گربه ای

مزه نعناع گربه ای ترکیبی از مزه مرکبات و یک طعم علفی است که در نهایت کمی مزه نعناع را هم حس می کنید.

از دمنوش نعناع گربه ای برای خواب راحت استفاده می شود چون ذهن را آرام می کند. علاوه بر این برای درمان سرماخوردگی هم از این گیاه استفاده می شود چرا که با افزایش تعریق و در عین حال ثابت نگه داشتن دمای بدن به پاکسازی سریع بدن از سموم کمک می کند.

ویژگی های ضد اسپاسم نعناع گربه ای به کاهش قولنج و ناراحتی های گوارشی کمک می کند. در نهایت اینکه برای درمان شکم درد بچه ها، اضطراب و تهوع حاصل از حرکات وسایل نقلیه عالی است.

خواص دمنوش های گیاهی

21. چای ترش

چای ترش پیشینه درمانی دارد و در آب و هوای گرم و مرطوب رشد می کند. چای ترش سرد معمولا مزه بهتری دارد و گاهی اوقات در ترکیب با دیگر گیاهان معطر برای درست کردن نوشیدنی های فصلی استفاده می شود.

خواص چای ترش

  • کمک به کاهش فشار خون و مبارزه با سرطان
  • کاهش اضطراب و آرام کردن سیستم اعصاب
  • افزایش سرعت کاهش وزن

مزه چای ترش

چای ترش تقریبا مزه غوره می دهد یا می تواند به مزه زغال اخته هم شبیه باشد. چای ترش اجزای ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد که برای سلامت خواص زیادی دارد. این دمنوش فشار خون را کاهش می دهد، با سرطان مبارزه می کند، اضطراب را کاهش می دهد و به آرام کردن اعصاب کمک می کند. چای ترش با کاهش قابلیت بدن برای جذب شیرینی به کاهش وزن کمک می کند.

خواص دمنوش های گیاهی

22. دمنوش میوه ارس

میوه ارس در واقع بذرهای مخروطی ماده ای است که گیاه ارس در آن قرار دارد. آنها نوعی مخروط هستند اما ظاهر آنها فرق می کند و گاهی اوقات کم ارتفاع و پهن در حالی که دیگر مواقع بلند و باریک رشد می کنند. ظاهر گوشت دار و به هم فشرده آنها مثل یک توت به نظر می رسد به همین دلیل نام لاتین آن Juniper Berry به معنای توت ارس است.

خواص دمنوش میوه ارس

مزه دمنوش میوه ارس

میوه ارس مزه ای تلخ دارد.

دمنوش میوه ارس برای کمک به سم زدایی بدن و تقویت سلامت گوارش استفاده می شود. خواص میوه ارس برای سلامت پوست به ویژگی های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی این گیاه مربوط است.

خواص دمنوش های گیاهی

23. دمنوش خفجه

خفجه یا خفچه از قرون وسطی استفاده می شده و در گیاه شناسی به نام Crataegus rhipidophylla شناخته می شود. نام های دیگر آن عبارتند از زالزالک، کویج یا کیالک. این میوه صورتی به اندازه یک سیب صورتی است و در شمال آمریکا، آسیا و اروپا رشد می کند.

خواص دمنوش خفجه

  • تنظیم فشار خون
  • درمان بیماری های مزمن پوستی
  • بالا بردن انرژی

مزه دمنوش خفجه

خفجه ترش و شیرین است. آنتی اکسیدان های خفجه به آن قابلیت تنظیم فشار خون و درمان بیماری های مزمن پوستی را می دهد. خفجه حاوی فیبر است که برای گوارش درست لازم و ضروری است. بسیاری از افراد از نوشیدن دمنوش خفجه لذت می برند چرا که با گسترش عروق کرونر و تحریک جریان خون انرژی را بالا می برد.

خواص دمنوش های گیاهی

24. دمنوش زوفا

این گیاه معطر اغلب به دلیل داشتن گل های رنگارنگ و بنفش در باغ ها استفاده می شود. زوفا بومی نواحی اروپایی و خاور میانه است و به خاطر مزه نعناعی که دارد در آشپزی استفاده می شود.

خواص دمنوش زوفا

  • کمک به کنترل قند خون
  • کمک به کاهش وزن

مزه دمنوش زوفا

زوفا طعمی تقریبا نعناعی و گل مانند در عین حال تلخ دارد.

این گیاه حاوی آنتی اکسیدان است که به کنترل قند خون و محافظت از گلبول های قرمز خون در برابر استرس اکسیداتیو کمک می کند. دمنوش زوفا از قابلیت بدن برای تبدیل نشاسته به قند که می تواند احتمالا وزن را بالا ببرد جلوگیری می کند.

خواص دمنوش های گیاهی

25. دمنوش فرنجمشک

فرنجمشک عضوی از تیره نعناعیان و بومی اروپا است. هزاران سال است از این گیاه برای کاهش استرس، بهبود خواب و کمک به گوارش استفاده می شود. فرنجمشک اغلب در ساخت خمیر دندان، اسانس های معطر و عطرها استفاده می شود.

خواص دمنوش فرنجمشک

  • کمک به کاهش بیماری کم خوابی یا بی خوابی
  • کاهش پریشان حالی حاصل از بیماری آلزایمر

مزه دمنوش فرنجمشک

فرنجمشک مزه نعناعی و تازه دارد. تاثیر فرنجمشک در کاهش بی خوابی و کم خوابی به خواص آرامش بخش آن مربوط است. آنتی اکسیدان های فرنجمشک به مبارزه با ویروس های تبخالی و به تسکین دردهای سرماخوردگی هم کمک می کند.

خواص دمنوش های گیاهی

26. دمنوش پونه کوهی

پونه کوهی یک گیاه پایا و عضوی از خانواده نعناعیان است. این گیاه هم کاربرد آشپزی دارد هم برای اهداف پزشکی استفاده می شود و با گل های بنفش و برگ های بیل شکل سبز شناخته می شود.

خواص دمنوش پونه کوهی

  • کمک به درمان بعضی شرایط مثل پوکی استخوان و تصلب شرایین
  • جلوگیری از ایجاد لکه های پوستی و لکه های پیری یا سنی و چروک

مزه دمنوش پونه کوهی

پونه کوهی مزه ای گرم، معطر و تلخ دارد.

خواص ضد التهابی پونه کوهی به درمان پوکی استخوان، تصلب شرایین و قارچ پا و ناخن کمک می کند. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان به کاهش رادیکال های آزاد و ایجاد لکه های پوست و چروک های پیری کمک می کند. پونه کوهی خواص ضد سرطانی به خصوص برای سرطان سینه دارد.

خواص دمنوش های گیاهی

27. دمنوش مرزنجوش

مرزنجوش یک گیاه پایا مربوط به پونه کوهی است که در اصل از مناطق مدیترانه ای است.

خواص دمنوش مرزنجوش

  • تقویت سلامت سیستم گوارش
  • کمک به کنترل دیابت با بهبود مقاومت بدن به انسولین

مزه دمنوش مرزنجوش

دمنوش مزرنجوش طعمی تلخ دارد.

مرزنجوش یک دمنوش مفید و برای سیستم گوارش عالی است و می تواند نشانه های زخم معده را کاهش دهد. علاوه بر این آنتی اکسیدان مرزنجوش به محافظت اندام حیاتی بدن و گسترش رگ های خونی برای کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

خواص دمنوش های گیاهی

28. دمنوش اکیناسه

این گیاه یک ساله پایا عضوی از خانواده سرده مینا است. نه گونه متفاوت آن همگی کاملا برای ترکیبات فنولیکی که دارند مورد استفاده قرار می گیرند که برای سلامتی خاصیت دارند اما مصرف بیش از حد اکیناسه می تواند روی لنفوسیت تاثیر منفی داشته باشد.

خواص دمنوش اکیناسه

  • کمک به تسکین برونشیت
  • تقویت سیستم ایمنی

مزه دمنوش اکیناسه

اکیناسه تقریبا مزه نعناع و مرکبات می دهد.

ترکیبات ضد التهابی اکیناسه با کاهش ماده محرک و رفع اخلاط در ریه ها به افرادی که از اختلال های ریوی مثل برونشیت رنج می برند کمک می کند. دمنوش اکیناسه می تواند سیستم ایمنی را با افزایش تولید گلبول های سفید که با ویروس ها و باکتری ها مبارزه می کنند تقویت کند. اکیناسه به عنوان یک مسکّن گیاهی هم استفاده می شود.

خواص دمنوش های گیاهی

29. دمنوش کاوا

این گیاه که به نام علمی Piper methysticum هم شناخته می شود ظاهری بوته مانند دارد و در مناطق غربی اقیانوس آرام یافت می شود. کاوا حاوی ترکیبات ارگانیک و مواد مغذی مثل فیبر، مواد معدنی، آب، پروتئین، نشاسته و کاوالاکتون (دسته ای از ترکیبات لاکتون) است که آن را دمنوشی منحصر به فرد می کند.

خواص دمنوش کاوا

  • کاهش میل افراد به سیگار کشیدن
  • کمک به جلوگیری از پیری زودرس

مزه دمنوش کاوا

کاوا مزه ای خاک مانند دارد. از دمنوش کاوا می توان برای درمان اضطراب استفاده کرد چرا که به تعادل هورمون ها و کاهش استرس کمک می کند. آنتی اکسیدان های آن در خنثی کردن رادیکال های آزاد موثر است و از پیری زودرس و عفونت مجرای ادراری جلوگیری می کند.

خواص دمنوش های گیاهی

30. دمنوش نعناع هندی یا پچولی

نعناع هندی به تیره نعناعیان تعلق دارد و اغلب برای ساخت عطر و اسپری های حشره کش استفاده می شود. این گیاه در آب و هوای گرم رشد می کند. جالب است بدانید متل شرکت مشهور تولید اسباب بازی در سال 1985 برای تولید عروسک “استینکر” به معنی بو گندو در فیلم اربابان جهان از پچولی استفاده کرد.

خواص دمنوش نعناع هندی

  • کمک به مبارزه با افسردگی
  • کمک به افزایش میل جنسی

مزه دمنوش نعناع هندی

نعناع هندی مزه ای خاک مانند و نعناعی می دهد.

این گیاه خاصیت ضد میکروبی هم دارد که به پیشگیری از شیوع باکتری کمک می کند.

حالا کمی دمنوش میل دارید؟

امیدواریم بخواهید بعد از خواندن خواص دمنوش ها برای سلامت بدن کمی دمنوش گیاهی را به خوراک روزانه تان اضافه کنید. پیشنهاد می کنیم به لیست 30 دمنوش بالا نگاه کنید و یکی از آنها را با خواص ویژه ای که به دنبال آن هستید تهیه کنید. باید به یاد داشت سلامت شما فقط به غذاهایی که می خورید مربوط نیست بلکه نوشیدنی های انتخابی شما هم مهم است. خودتان را به یک دمنوش مفید و سالم عادت دهید.

بیشتر بخوانید:

لیست قیمت انواع چای و دمنوش در بازار

خواص دمنوش زیره سیاه برای کاهش وزن + طرز تهیه دمنوش زیره

فواید دارویی و درمانی دمنوش نعنا فلفلی

۲۲ خاصیت بی نظیر چای و دمنوش جعفری برای سلامت بدن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا