دسته‌بندی نشده

معرفی و شناخت قلعه های زیبای ایران

قلعه های زیبای ایرانی کدامند؟

قلعه های ایران : از آنجا كه ايران در گذشته همواره مورد هجوم دشمنان قرار مي‌گرفته، شاهان دستور ساخت بناهايي عظيم و مستحكم را مي‌دادند تا بتوانند از خود، خانواده، حكومت و شهرشان دفاع كنند. برخي از اين بناها كاربرد نظامي داشته و بعضي براي امنيت كشاورزان و روستاييان بوده است، اما همه آنها تنها شاهدان جنگ‌ها و خونريزي‌هاي تاريخ به حساب مي‌آيند. در اين شماره از چمدان به ده قلعه ديدني ايران نگاهي داريم.

با مجله دلگرم همراه باشید

قلعه بهستان (دودکش جن)

این پدیده طبیعی که در اصطلاح زمین شناسی به «هودو» (Hoodoo) معروفِ در اصل نوعی سنگ به شکل قارچِ که بر اثر فرسایش پدید آمده و شبیه یک مناره بلند و نازک دیده می شه که سنگ دیگری روی آن قرار گرفته. در روستای وردیج در نزدیکی منطقه وردآورد نیز نمونه هایی وجود داره که به دلیل شکل و نوع فرسایش، به اونها هودو میگن. اما فقط در زنجان اون ها رو دودکش جن نام گذاشتن که در این خصوص دلیل مشخصی وجود نداره و شاید به اعتقادات کهن مردم این خطّه برمی گرده.

نوشته های مشابه
قلعه های ایران
قلعه بهستان

قلعه چالشتر (قلعه خدارحم خان)

در پنج کیلومتری شهرکرد یک اثر باشکوه از نظر معماری و هنری حجاری در ایران وجود دارد که به اسم قلعه چالشتر شناخته می شود. منزل احمد خان و محمود خان چالشتری به همت پدرشان خدا رحم چالشتری فرزند محمد رضا خان در اواخر دوران قاجاریه ساخته شد.

قلعه های ایران
قلعه چالشتر

قلعه آل و مات

در نوشته‌های قدیمی از قلعه عماد زیاد نوشته شده و تا دوره شاه عباس صفوی از اون استفاده می‌شده . این قله در نیم فرسنگی روستای آل و در قسمت مسطح کوهی بلند ساخته شده که هنوز هم تاسیسات نگهداری آب و اسکان سربازان توش دیده میشه .

قلعه های ایران
قلعه آل و مات

دژ قهقهه

این دژ به دلیل اینکه محل زندانی شدن افراد سیاسی مهمی، مثل شاهزادگان صفوی در زمان گذشته بوده است تو تاریخ شهرت بسیاری داره .
طبق تحقیقات باستان شناسی به عمل آمده استقرار در این قلعه به دوران قبل از اسلام می رسه، اما در زمان بابک و صفویه اهمیت زیادی داشته و سال ها به عنوان خزانه سلطنتی و مهم ترین زندان مورد استفاده قرار گرفته است

دژ قهقهه
دژ قهقهه

قلعه ضحاک

مهمترین نگاره ها موجود در این قلعه، شاهینی است که پنجه بر پشت گاو زده و بسیار شبیه به میترا در آیین مهره . این نگاره در یک فضای ۱۲۱ متر مربعی به دست آمده است و در کنار آن نگاره های دیگری همچون یک سرباز پارتی، سر چند شیر در حال غرش، تصویر یک ایزدبانو، تصویر یک مرد در درون گل نیلوفر یا پرتوهای خورشید، کشف شده است.

قلعه ضحاک
قلعه ضحاک

قلعه پرتغالی ها

در جنوب شرقی ترین قسمت ایران و در نقطه صفر مرزی ، روی تپه ای تاریخی قلعه ای دیده می شود که به دست پرتغالی ها و زمانی که بر عمان تسلط داشتند ساخته شده است.

قلعه پرتغالی ها
قلعه پرتعالی ها

قلعه رسکت (برج رسکت)

یکی از این نقاط تاریخی دیدنی قلعه رسکته که تو یه روستا به همین اسم قرار گرفته.برج رسکت مربوط به سدهٔ ۵ ه‍.ق است و در شهرستان ساری، بخش دودانگه، روستای رسکت واقع شده

قلعه رسکت
قلعه رسکت

قلعه صمصام

مساحت قلعه، ۱۱۲۲ مترمربع که تشکیل شده از یک حیاط مرکزی و تعدادی اتاق های مخروبه که به طور الحاقی و به مرور در آن ایجاد شده و چهار برج که فقط دو برج آن در ضلع شمالی موجود هستند

قلعه صمصام
قلعه صمصام

قلعه کاظم داشی

اثر باستانی قالا داشی یا کاظم داشی در روستای گورچین قلعه در ۷۰ کیلومتری ارومیه است، این قلعه تو جنگ جهانی اول پناهگاه اهالی هفت روستای اطراف بوده و نام آن به یاد «کاظم خان»، فرمانده افراد محافظ روستا که خود اهل قوشچی بوده نامگذاری شده.

قلعه کاظم داشی
قلعه کاظم داشی

تهیه شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا