دسته‌بندی نشده

معرفی مناطق دیدنی و گردشگری چادگان

جاذبه های گردشگری چادگان

چادگان از دو بخش چاد و گان تشکیل شده است .چاد(کلمه ای ترکی به معنای شیار،شکاف و دره ) و گان(پسوند نسبت) می باشد.قرار گرفتن بافت قدیم چادگان در میان دره ای کوچک با معنی لغوی آن یکسان است. پیدایش شهر چادگان بر اساس ضرورت های تاریخی یا سیاسی نبوده،بلکه بیشتر به علت شرایط مناسب محیط طبیعی بوده است.وجود رودخانه مهم زاینده رود مهمترین عامل پیدایش شهر چادگان بشمار می آید. آب ، این موهبت الهی در فاصله ۳ کیلومتری جنوب شهر چادگان و آبهای ورودی آن تا سد، جلوه های طبیعی خاص و بی نظیری را بوجود آورده بطوریکه بسیاری از روستاها در مسیر از مناظر دیدنی و زیبا برخوردار است.

چادگان شهری زیبا و دیدنی در استان اصفهان است. این شهرستان آب و هوای مطبوع و معتدلی دارد. شما می توانید در تمامی فصول سال از این شهر زیبا دیدن کنید. چادگان دارای امکانات رفاهی و تفریحی کاملی است که به شما این فرصت را خواهد داد تا اوقات خوشی را در آن سپری کنید. همانطور که می دانید استان اصفهان به عنوان یک شهر توریستی در ایران و جهان شناخته شده است. شهر چادگان نیز از این امر مستثنی نبوده و به عنوان یک شهر زیبا و توریستی آماده ارائه خدمات به تمامی مسافران می باشد.

خانه معظم الملک میر پنج به عنوان یکی از آثار تاریخی مهم در این شهر محسوب می گردد. اگر به این مکان سفر کنید متوجه خواهید شد که تزئینات داخل آن از تزئینات اروپا گذشته متاثر شده است. امامزاد عبدالله بن زید نیز در این شهر قرار دارد. این مکان های تاریخی باعث ایجاد جاذبه گردشگری و زیارتی گشته است. یکی از مهم ترین مکان های تاریخی در این شهر، مقبره کاوه آهنگر است.

موقعیت جغرافیایی چادگان

چادگان در فاصله تقریبی ۱۱۵ کیلومتری غرب مرکز استان اصفهان واقع گردیده‌ است و با مساحت ۱۲۰۰ کیلومتر مربع از سمت شمال و شرق با شهرستان تیران و کرون، از سمت شمال غرب با شهرستان فریدن، از سمت غرب با شهرستان فریدونشهر و از سمت جنوب با استان چهار محال و بختیاری هم مرز می ‌باشد.

طبیعت

پیشینه تاریخی شهرستان چادگان

شهرستان چادگان دارای پیشینه ی تاریخی گسترده ای می باشد. همانطور که از اسناد تاریخی می توان فهمید، این شهرستان توسط شاه عباس اول در دوران صفویه بنا شده است. این شهر به دلیل همجواری با زاینده رود و موقعیت طبیعی مساعد در این ناحیه، یکی از شهرهای زیبا و آباد به شمار می رفته است.

در زمان قدیم شهرستان چادگان به نام باستانی پاراتاک شناخته می شد. این شهرستان یکی از آبادترین نقاط در ایران به شمار می آمد. همچنین در زمان قدیم به دلیل آبادی این شهر، آخرین پادشاه هخامنشین برای جمع آوری سپاه به این شهر سفر کرده و از این طریق به همدان رهسپار شد.

در روایاتی پیداست که اسکندر در این شهرستان اقامت می کرده است. او در این شهر از نفوذ بالایی برخوردار بوده، به طوری که روستایی با نام او در نزدیکی چادگان بنا شده است. در زمان اسکندر پاراتاک به طور کامل ویران شد و مردم مجبور به ترک خانه های خود شدند. آنها در دو کیلومتری محل قدیم شهر جدید امروزی را بنا کردند. اگر به این شهر سفر کنید مطمئنا ستون های سنگی شکسته آن را مشاهده می کنید. بقایای تاریخی و ظروف سفالی باقی مانده در این شهر نشان دهنده ی پیشینه ی تاریخی هزار ساله آن است.

اقتصاد شهرستان چادگان

اقتصاد شهرستان چادگان بیشتر بر پایه کشاورزی‌، دامداری‌ و صنایع‌ دستی‌ است‌. محصولات‌ عمده آن‌، گندم‌ و جو و یونجه‌ و دانه‌های‌ روغنی‌، فراورده‌های‌ باغی‌ شامل‌ سیب‌ درختی‌ و گلابی‌ و انگور و زردآلو، و حبوبات‌ و سیب ‌زمینی‌ است‌. سیب ‌زمینی‌، حبوبات‌ و میوه‌های‌ آن‌ به‌ دیگر شهرستانهای‌ استان‌ صادر می‌شود.

دامداری‌ به‌ دو صورت‌ ثابت‌ و متحرک‌ در آنجا وجود دارد که‌ بیشتر به‌ صورت‌ پرواربندی‌ گوسفند است‌ و گوشت‌ آن‌ به‌ شهرستانهای‌ دیگر استان‌ صادر می‌شود.صنایع‌دستی‌ آن‌ جاجیم‌ بافی‌، گلیم‌ بافی‌، قالی ‌بافی‌ است‌ و فرشهای‌ آن‌ با طرحهای‌ شاه‌ عباسی‌ و ترنج‌ به‌ خارج‌ از کشور صادر می‌شود.

شهرستان چادگان دارای‌ معادن‌ مس‌، سرب‌، آهن‌ و سنگ‌ تراورتن‌ است‌. نیروگاه‌ برق‌ سد زاینده‌رود، در دوازده‌ کیلومتری‌ شهر چادگان‌، از مراکز مهم‌ صنعتی‌ شهرستان‌ چادگان‌ است‌. بیشتر اهالی‌ شهرستان‌ چادگان‌ شیعه دوازده‌ امامی‌اند و به‌ فارسی‌ با گویش‌ لری‌ و ترکی‌ سخن‌ می‌گویند. در برخی‌ از آبادیهای‌ آن‌ ارمنیان‌ نیز زندگی‌ می‌ کنند. قسمتهای‌ جنوبی‌ شهرستان چادگان ، محل‌ ییلاق‌ طوایفی‌ از ایل‌ بختیاری‌ است‌.

چادگان

مناطق دیدنی شهرستان چادگان

روستای علی عرب چادگان

روستای علی عرب با جمعیت غالب بر ۱۵۰۰نفر و ۳۰۰خانوار از توابع شهرستان چادگان که در شمال شهرستان چادگان قرار دارد این روستا از غرب به روستای معروف آباد از جنوب غربی به شهر زیارتی رزوه واز سمت جنوب وجنوب شرق با سمندگان وچادگان واز شرق با ده کلبعلی و از سمت شمال با شهرستان تیران وکرون هم مرز می باشد این روستا دارای آب وهوای کوهستانی دارد این روستا از شمال به کوه دالان که مانند دیواری است بین شهرستان چادگان وشهرستان تیران وکرون است . این روستا در تابستان خنک ودر زمستان سرد است میزان بارندگی این روستا درسال ۷۰۰میلی متر است شغل اصلی این روستا دامداری و کشاورزی است که با کمبود آب وخشکسالی کشاورزی این روستا متوقف شد .

روستای حجت آباد چادگان

در مسیر اصفهان به چادگان ۱۲ کیلومتر مانده به چادگان یک جاده فرعی در سمت چپ وجود دارد که با تابلو (شهرکرد سد زاینده رود) از جاده چادگان جدا می شود. در این مسیر چند کیلومتر که حرکت کنیم به روستای خوش آب و هوای آبادچی می رسیم.سپس سد زاینده رود و پس از آن روستای حجت آباد قرار دارند. این روستای ساحلی دارای چشم اندازهای زیبا و طبیعتی منحصر به فرد است.

باغهای میوه و ارتفاعات سر سبز در کنار بافت قدیمی روستا که با چند ساختمان ویلایی جدید به هم آمیخته حالتی خاص به این روستا داده است. از انجا که این روستا در نزدیکی سد قرار دارد خشکسالی نیز نتوانسته است از جاذبه هایش کم کند. به تمام گردشگران عزیزی که به طبیعت علاقمندند توصیه می شود از این روستای ساحلی دیدن نمایند.

طبیعت چادگان

روستای اینالوجه چادگان

اینالوجه روستایی است از توابع شهرستان چادگان، استان اصفهان که تا پیش از شهرستان شدن چادگان جزئی از شهرستان بزرگ‌تر فریدن بوده است. مردم این روستا ترک زبان بوده و اصالتا از ایلات شیرازی بوده که در قدیم الایام به این منطقه مهاجرت نموده و سکنی گزیده اند. نام اصلی این روستا ایلچه و در مرحله بعدی به ایلانچه و سپس به آنالوچه و در آخر به انالوجه تغییر یافته است.

مشهد کاوه چادگان

مشهد کاوه مشهد کاوه یکی از دهستان های شهرستان چادگان میباشد که با سرشماری سال ۱۳۷۵ جمعیتی بالغ بر ۵۵۷۵نفر را دارا می باشد این دهستان را با نامهایی چون دهستان کاوه – دهستان کاوه ی آهنگر یا مشهد گویند نام این دهستان در حدود ۱۲۰۰سال پیش تغییر نموده و به این نام تغییر کرده است نام این دهستان قبل از ۱۲۰۰ سال پیش کودلیه یا کوادلیه نام داشته است و بعد از قیام کاوه ی آهنگر نام این دهستان تغییر کرده است زیرا قبر کاوه ی آ هنگرو پسرش به نام قارن ودخترش نیز در کنار او آرامیده و در این مکان قرار داردند این دهستان در قدیم بسیار مورد توجه بوده است زیرا در یکی از کتابهای قدیمی که نویسنده ی ان معلوم نیست در مورد توجه نویسنده قرار گرفته است همچنین این دهستان جزئ ۲۷ مشهد ایران می باشد اثار تاریخی این دهستان غیر از مقبره ی کاوه ی اهنگر ۲ برج بزرگی می باشد که الان فقط یکی از آنها سالم باقی مانده است.

روستای کوگانک چادگان

روستای کوگانک از روستاهای سرسبز اصفهان است که در جنوب غربی شهرستان چادگان و در ۵۵ کیلومتری جنوب این شهرستان قرار دارد.این روستا بسیار زیبا و چشم نواز است و طبیعت اینجا در کمتر جایی یافت می شود. مردم کوگانک بسیار مهمان نوازند و از ایل و تبار بختیاری هستند . این روستا در مرز بین چهار محال و بختیاری و اصفهان است . در این منطقه بسیاری از گیاهان خودرو را می توان یافت که از آنها به عنوان گیاهان دارویی استفاده می کنند. گون ، کتیرا ، گز انگبین ، شیرین بیان و گل گاو زبان از جمله گیاهانی هستند که در این منطقه به فراوانی یافت می شوند.علاوه بر گیاهان دارویی شناخته شده ، برخی از گیاهان خودروی این منطقه برای اهالی روستای کوگانک کاربردهای دیگر دارد از آن جمله گیاهانی که در چایی و دم نوش های خود استفاده می کنند. اگر به اصفهان آمدید حتما به روستای کوگانک سری بزنید.

مناطق تفریحی چادگان

دریاچه سد زاینده رود چادگان

دریاچه سد زاینده رود با مساحت ۴۵ کیلومتر مربع، در مجاورت شهر چادگان در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد. ارتفاع این دریاچه در حدود ۲۰۰۰ متر از سطح دریا است.

سد زاینده‌رود در سال ۱۳۴۹ خورشیدی بر روی رودخانه زاینده‌رود در استان اصفهان به منظور تأمین بخشی از آب آشامیدنی استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد، تأمین آب کشاورزی حوضه زاینده‌رود، کنترل سیلاب‌های فصلی و تولید برق ساخته شد. حجم مخزن این سد در بیشترین میزان ۱۴۷۰ میلیون مترمکعب و حجم مفید آن ۱۰۹۰ میلیون مترمکعب می‌باشد. متأسفانه خشکسالی‌های سال‌های گذشته حجم آب ذخیره این سد که تنها منبع تأمین‌کننده آب آشامیدنی ساکنان استان اصفهان و استان‌های همجوار است را به شدت کاهش داده است.

آرامگاه کاوه آهنگر در چادگان

امروزه در دهی از توابع شهرستان فریدن در استان اصفهان که با نام «مشهد آهنگران» یا «مشهد کاوه» خوانده می شود، آرامگاهی وجود دارد که به «آرامگاه کاوه آهنگر» شهرت دارد.

رزم آرا نیز در کتاب جغرافیای نظامی ایران اشاره می کند : گروهی از مردمان منطقه ی فریدن که در روستاهای مشهد کاوه، جمالو ، اورگان و بردشاه زندگی می کنند، خود را فرزندان کاوه آهنگر می دانند. آرامگاهی هم در روستای مشهد کاوه در جنوب داران (فریدن) برپاست که مردم محل آن را آرامگاه کاوه آهنگر می دانند.

separator line

بیشتر بخوانید:

مناطق دیدنی و جاذبه های تاریخی زیبای بهشهر

مناطق دیدنی و تفریحی شهر زیبای بروجرد

آشنایی با مناطق دیدنی و زیبای تنکابن

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا