دسته‌بندی نشده

معرفی قرص کوریاندوم و موارد مصرف آن

مزایای درمانی قرص کوریاندوم در رفع یبوست

قرص کوریاندوم به دلیل دارا بودن برگ سنا، گل سرخ، رازیانه و زیره سیاه برای رفع یبوست حاد و کاهش عوارض سوءهاضمه مفید است و همچنین خاصیت اشتهاآوری نیز دارد.

یبوست یا خشکی مزاج عارضه ای در دستگاه گوارش است. این عارضه باعث می شود مواد دفعی در روده بزرگ سفت شوند که دفع آن ها سخت و دردناک خواهد بود. یبوست شدید ممکن است روده را مسدود نماید، به حدی که برای بهبود نیاز به عمل جراحی باشد. معمولا این عارضه به دلیل رژیم غذایی نامناسب، برهم خوردن تعادل هورمونی، اثرات جانبی داروهای مورد استفاده یا حتی آناتومی بدن رخ می دهد. از روش های درمان می توان به اصلاح رژیم غذایی و انجام تمرینات ورزشی و مصرف قرص کوریاندوم اشاره کرد.

سوءهاضمه عارضه ای متداول است که دلیل مشخصی ندارد و ممکن است طولانی مدت باشد. این بیماری می تواند نشانه هایی شبیه زخم های گوارشی همچون درد یا ناراحتی در قسمت بالایی شکم که بیش تر با نفخ، آروغ و یا حالت تهوع همراه است، داشته باشد که قرص کوریاندوم به درمان آن کمک می کند.

روش مصرف قرص کوریاندوم

  • روزی سه مرتبه هر بار 2 الی 3 عدد قرص کوریاندوم بعد از غذا حداکثر به مدت ۲ هفته مصرف شود.
  • پس از وقفه دو هفته ای می توان درمان با قرص کوریاندوم را مجدد به مدت دو هفته تکرار کرد.

قرص کوریاندوم

مکانیسم اثر قرص کوریاندوم

گل سرخ” بکار رفته در قرص کوریاندوم در عین قابض بودن (ضد اسهال)، خاصیت مسهلی و نرم کنندگی نیز دارد. این گیاه برطرف کننده نفخ معده است. گلبرگ‌های گل سرخ دارای اثر قابض ملایم است و امتیاز آن نسبت به سایر داروهای مشابه بوی ملایم و معطر آن است و در مصارف داخلی می‌توان از آن در درمان بیماری‌هایی چون اسهال‌های مزمن، اخلاط خونی و غیره استفاده کرد. انواع رز با عفونت‌های دستگاه گوارش مبارزه می‌کند و خوردن آن‌ها موجب می‌شود پس از مصرف یک دوره آنتی بیوتیک در میزان باکتری‌های بی ضرر و مفید موجود در دستگاه گوارش تعادل برقرار شود.

“سنا” گیاهی است که بیشتر به شکل بوته ‌ای می‌ باشد و از برگ آن استفاده می‌ شود. جنس گیاه به نام Cassia می‌ باشد و از خانواده ی نخود است. از بیشتر گونه‌های آن جهت درمان یبوست استفاده می‌ کنند. برگ همه ی گونه‌ها به خاطر وجود ترکیباتی به نام”انتراکینون‌ها” تلخ می‌ باشد که در قرص کوریاندوم از منافع آن استفاده شده است.

شرح مزایای ترکیبات بکار رفته در قرص کوریاندوم

گیاه سنا بیشتر به صورت بوته ای دیده می شود. برگ آن که به دلیل وجود ترکیبی به نام انتراکینون تلخ است، خواص بسیاری دارد. این گیاه از خانواده ی نخود است. بیش تر گونه های گیاه سنا دارای خواصی برای درمان یبوست هستند.

گونه ای از انواع این گیاه در جنوب ایران و نواحی خلیج فارس یافت می شود؛ اما چون این گیاه بسیار پرکاربرد است، برای تأمین نیاز کشور، باید واردات صورت گیرد. البته با اینکه گونه ایرانی با گونه وارداتی گیاه سنا از نظر گیاه شناسی متفاوت هست، اما خواص ضدیبوست آن ها یکسان است.

از خواص دارویی رز سال هاست که استفاده می شود. از رومیان باستان گرفته تا ابوعلی سینا که نخستین بار گلاب گل سرخ را آماده کرد، با خواص دارویی این گل آشنا بودند. همچنین ساکنان اولیه آمریکای شمالی از چای دم شده با گلبرگ های این گیاه برای درمان سوزش سر معده و ناراحتی های معده استفاده می کردند.

گل سرخ خاصیت مسهلی و نرم کنندگی دارد و برای بهبود نفخ معده نیز مفید است. پس برای درمان اسهال های شدید، اخلاط خونی و … توصیه می شود که در فرمولاسیون قرص کوریاندوم بکار رفته است. انواع مختلف این گیاه برای بهبود عفونت های دستگاه گوارش کاربرد دارد. ضمن اینکه نسبت به داروهای مشابه معطر و دارای بوی ملایم است.

رازیانه گیاهی دارویی با طبیعت گرم و خشک است. این ماده با وجود اینکه چربی کمی دارد، اما بدون کلسترول است. امروزه بیش تر افراد نمی توانند به میزان کافی فیبر مصرف کنند. از این رو جالب است بدانید با مصرف یک عدد رازیانه متوسط روزانه می توان هفت گرم فیبر به بدن رساند و یبوست را از بین برد که این ماده در فرمولاسیون قرص کوریاندوم وجود دارد.

قرص

هشدار مصرف قرص کوریاندوم

مصرف مداوم و پیوسته قرص کوریاندوم سبب اختلال در میزان آب و الکترولیت های بدن می شود.

موارد منع مصرف قرص کوریاندوم

قرص کوریاندوم را نباید در جراحی شکمی و دردهای نامشخص شکمی استفاده کرد.

شرایط نگهداری قرص کوریاندوم

  • دور از دسترس کودکان قرار دهید.
  • در دمای اتاق و دور از نور مستقیم نگهداری شود.

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف شربت لاکتولوز و فواید آن در درمان یبوست

فواید بی نظیر پودر گرانول پسیلیوم دینه در رفع یبوست

همه چیز در مورد شربت لاکسی ژل یا منیزیم هیدروکساید

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا