دسته‌بندی نشده

معرفی قرص ضد یبوست لاکس فول

موارد مصرف و عوارض جانبی لاکس فول

لاکس فول یک مکمل ملین و ضد یبوست گیاهی است که موجب تحریک و افزایش حرکات پریستالیک روده و در نتیجه کاهش جذب آب و الکترولیت ها شده و در نتیجه عمل دفع را تسهیل می کند. یبوست یکی از شایعترین مشکلات کارکرد دستگاه گوارش در ایالات متحده و جهان است که با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد. در میان گروههای مختلف سنی، کودکان، افراد بالای ۶۵ سال و زنان میانسال بیشترین میزان ابتلا به یبوست را دارند.

تعاریف مختلفی برای یبوست وجود دارد اما رایج ترین آن، خروج سخت مدفوع یا کاهش دفعات دفع به کمتر از سه بار در هفته است. تقریبا همه افراد یبوست را در طول زندگی )به ویژه در هنگام سفر یا افزایش استرس( تجربه می کنند، اما اگر یبوست بیش از دو هفته به طول بیانجامد، به آن “یبوست مزمن” گفته می شود.

علائم رایج یبوست شامل موارد زیر است که یک فرد ممکن است یک یا چند علامت را هم زمان تجربه کند: دفع کمتر از سه بار در هفته، مدفوع سفت و سنگین، زور زدن هنگام دفع، احساس دفع ناکامل، نفخ شکم، احساس وجود انسداد در قسمت انتهایی روده، استفاده از روش های کمکی برای دفع مانند فشار دادن شکم با دست یا استفاده از انگشت برای خروج مدفوع. علائمی که در بالا گفته شد طیف وسیعی از علائم هستند که تجربه هر کدام از آنها برای حداقل دو هفته می تواند مطرح کننده یبوست باشد و نیاز به انجام اقدامات لازم دارد.

لاکس فول یک مکمل گیاهی بی خطر برای رفع مشکل یبوست است ولی بهتر است این فراورده را تحت نظر پزشک مصرف کنید.

روش مصرف لاکس فول

مقدار مصرف هر دوره لاکس فول را پزشک تعیین می¬کند ولی مقدار مصرف معمول این دارو روزی یک یا دو کپسول هنگام خواب می¬باشد.

شرح مزایای مصرف کپسول لاکس فول

لاکس فول حاوی عصاره خشک گیاه سنا (Cassia Angustifolia) و دانه گشنیز (Coriandrum Sativum) می¬باشد. این کپسول لاکسی فول بر اساس ماده مؤثره سنوزید A و B استاندارد شده است.

برگ سنا اساسا یک گیاه گلدار از تیره باقلا‌سانان است. سنا گل‌های زرد، سفید و صورتی دارد. این گیاه بوته‌ای ریشه در شمال افریقا، خاورمیانه و برخی از مناطق آسیا دارد. در آسیا، برگ سنا را بیش‌تر می‌توانید در مناطق معتدل هند و چین پیدا کنید. برگ سنا به علت داشتن ترکیباتی به نام آنتراکینون‌ها، یک ملین قدرتمند محسوب می‌شود. مشتقات آنتراکینون گلیکوزیدها به عنوان گلیوکوزیدهای سنا یا سنوسایدها شناخته می‌شوند که به دلیل گونه سنا این نام را گرفته‌اند. اشکال مختلف این گلیکوزیدها به نام‌های A، B، C و D شناخته می‌شود.

تقریبا تمام بخش‌های این گیاه ارزش دارویی دارد و هزاران سال در طب گیاهی در هند استفاده شده‌اند. برگ‌های آن در طب سنتی چینی به عنوان ملین گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما برای استفاده منظم نامناسب هستند. برگ سنا در عطاری‌ها و فروشگاه‌های مود غذایی به صورت خشک‌شده یا در قالب کپسول و قرص، دمنوش کیسه‌ای و عصاره‌های مایع در دسترس است.

محققان دریافتند که تخم گشنیز نیز مانند یک داروی ضد اسپاسم عمل می‌کند و برای بهبود هضم غذا، درمان نفخ، درمان معده درد، سندروم روده تحریک‌پذیر و سلامت دستگاه گوارش مفید می‌باشد که در فرمولاسیون کپسول لاکس فول مورد استفاده قرار گرفته است.

لاکسی فول

تداخلات دارویی لاکس فول

مصرف این دارو هم زمان با مصرف داروهای پایین آورنده پتاسیم خون مانند مدرهای تیازیدی، آدرنوکورتیکواستروئیدها، ریشه شیرین بیان و گلیکوزیدهای قلبی تداخل اثر داشته و احتمال از دست رفتن بیش از حد پتاسیم و هاپیوکالمی را تشدید می کند.

عوارض جانبی لاکس فول

  • مصرف سنا ایجاد درد و کرامپ شکمی می نماید.
  • مصرف طولانی مدت و دوزهای بالای این فرآورده موجب از بین رفتن کارایی روده ها، اسهال و از دست دادن آب و الکترولیتها ( بویژه پتاسیم) آلبومینوری و هماتوری می گردد.
  • مقادیر زیاد سنا ممکن است ایجاد نفریت نماید.
  • در افرادی که به مدت طولانی از ملین های آنتراکینونی استفاده نموده اند پیگمانتاسیون ملانوتیک مخاط روده مشاهده شده است.

شرایط نگهداری لاکس فول

کپسول لاکس فول در جای خشک و زیر 25 درجه سانتیگراد نگهداری نمایید.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با داروی ملین دوکوسات و موارد مصرف آن

مزایای مصرف قرص سی لاکس (C-Lax)

موارد مصرف شربت لاکتولوز و فواید آن در درمان یبوست

موارد مصرف شربت اوسمولاک و عوارض جانبی این دارو

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا