دسته‌بندی نشده

معرفی غذاهایی که مغز شما را تکان اساسی می دهد

چندی از غذاهای مناسب برای مغز را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

غذاهای مناسب برای مغز

غذاهای مناسب برای مغز

هیچ کس انکار نمی کند که با افزایش سن بدن ما هم به همراه ما پیر می شود. خبر خوب این است که شما می توانید با افزودن برخی از غذاها به رژیم خود، شانس تان برای حفظ یک مغز سالم را افزایش دهید.

کافئین شما را هشیار نگه می دارد
هیچ قرص جادویی وجود ندارد که IQ شما را افزایش داده و شما را باهوش تر کند، اما برخی از مواد خاص مانند کافئین شما را پر انرژی کرده و به افزایش تمرکز کمک می کند. این ماده در قهوه، شکلات، نوشیدنی های انرژی زا و برخی از داروها یافت می شود.

مصرف بیشتر اثر کمتر: مصرف بیش از اندازه کافئین باعث می شود که عصبی و ناراحت باشید.

غذاهای مناسب برای مغز

شکر باعث افزایش هوشیاری می شود
قند (نه شکر عادی بلکه گلوکز)، منبع سوخت مورد علاقه مغز شما است که بدن، آن را از فراوری قندها و کربوهیدرات هایی که می خورید تولید می کند.

به همین دلیل است که نوشیدن یک لیوان نوشیدنی شیرین باعث افزایش کوتاه مدت حافظه، تفکر و توانایی ذهنی می شود. هرچند مصرف بیش از اندازه آن باعث اختلال در حافظه می شود. در مصرف قند دقت کنید، تا بدون افزایش وزن، حافظه خود را تقویت کنید.

غذاهای مناسب برای مغز

برای سوخت رسانی به مغز صبحانه بخورید
وسوسه می شوید که وعده صبحانه را حذف کنید؟ مطالعات نشان داده است که خوردن صبحانه در بهبود حافظه کوتاه مدت و افزایش توجه نقش دارد. دانش آموزانی که صبحانه می خورند عملکرد بهتری نسبت به آنهایی که صبحانه را حذف می کنند دارند.

غذاهایی که برای سوخت رسانی به مغز در صدر لیست محققان قرار دارند شامل غلات کامل پر فیبر، مواد لبنی و میوه ها هستند. دقت کنید که بیش از اندازه صبحانه نخورید. محققان دریافته اند که خوردن یک صبحانه پر کالری، مانع تمرکز شود.

غذاهای مناسب برای مغز

ماهی واقعا غذای مغز است
ماهی یک منبع پروتئینی است که با تقویت ذهن مرتبط است و سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که نقشی کلیدی در سلامت مغز دارد. این چربی های مفید قدرت شگفت انگیزی دارند:

رژیم غذایی که حاوی مقادیر زیادی از این مواد باشد، با کاهش زوال عقل و احتمال بروز سکته مغزی و کند کردن زوال ذهنی مرتبط است. علاوه بر این، این مواد نقشی کلیدی در افزایش حافظه، به ویژه با افزایش سن دارند.

برای سلامت قلب و مغز در هفته 2 بار ماهی مصرف کنید.

غذاهای مناسب برای مغز

به رژیم روزانه خود شکلات و آجیل اضافه کنید
آجیل ها و دانه ها منبع مناسبی برای آنتی اکسیدان ها و ویتامین E هستند که در کاهش زوال شناختی مرتبط با سن نقش دارند. شکلات سیاه هم خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد و حاوی محرک های طبیعی مانند کافئین است که باعث افزایش تمرکز می شود.

مصرف 1 اونس آجیل و شکلات سیاه در روز باعث می شود که بدون دریافت کالری اضافی، چربی و شکر، از مزایای آن ها بهره ببرید.

غذاهای مناسب برای مغز

افزودن آووکادو و غلات کامل به رژیم غذایی
عملکرد همه ارگان ها در بدن به ویژه قلب و مغز، بستگی به گردش خون در آن ها دارد. رژیم غذایی سرشار از غلات کامل و میوه هایی مانند آووکادو خطر بیماری های قلبی و افزایش کلسترول بد را کاهش می دهد.

این مواد، خطر تشکیل پلاک در عروق را کاهش می دهند و به افزایش جریان خون کمک کرده و غذارسانی به سلول هلی مغزی را تقویت می کند.

غلات کامل مانند ذرت بو داده و گندم کامل حاوی فیبرهای غذایی و ویتامین E نیز هستند. اگرچه آووکادو چربی دارد، اما این چربی های تک زنجیره ای اشباع نشده برای سلامت شما خوب است و به گردش خون سالم کمک می کند.

غذاهای مناسب برای مغز

بلوبری، یک ماده بی نظیر
مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده نشان داده است که بلوبری از مغز در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کرده و عوارضی که ناشی از افزایش سن هستند، مانند آلزایمر و زوال عقل را کاهش می دهد.

همچنین مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی سرشار از بلوبری باعث بهبود یادگیری و عملکرد مغزی در موش ها می شود و آن ها را از نظر ذهنی در سطح موش های جوان تر حفظ می کند.

غذاهای مناسب برای مغز

فواید یک رژیم غذایی سالم
به نظر تکراری است اما حقیقت دارد: اگر رژیم غذایی شما فاقد مواد مغذی ضروری باشد، می تواند بر توانایی تمرکز شما اثر منفی داشته باشد. مصرف بیش از حد و یا کمتر از نیاز هم می تواند بر تمرکز شما اثر گذارد.

یک وعده غذایی سنگین باعث می شود که احساس خستگی داشته باشید، در حالی که کالری بسیار کم باعث حواس پرتی ناشی از گرسنگی می شود.با بهره بردن از یک رژیم غذایی متعادل و استفاده از طیف گسترده ای از مواد غذایی، به مغز خود کمک کنید.

غذاهای مناسب برای مغز

ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل ها؟
قفسه داروخانه ها پر از مکمل هایی است که ادعا می شود برای تقویت سلامت مفید هستند. اگرچه بسیاری از مطالعاتی که بر روی قدرت افزایش ذهن مکمل هایی ماندد ویتامین B،C و E، بتا کاروتن و منیزیم نوید بخش هستند

مکمل ها تنها برای افرادی مفید هستند که رژیم غذایی آن ها فاقد مواد مغذی خاصی است.محققین در مورد جنسینگ، جینکو و ویتامین ها و مواد معدنی و ترکیبات گیاهی و اثر آن ها بر مغز خوش بین هستند.

غذاهای مناسب برای مغز

آماده شدن برای یک روز بزرگ
آیا می توانید توانایی خود برای متمرکز شدن را افزایش دهید؟ یک وعده غذایی با آبمیوه کاملا طبیعی، نان سبوس دار به همراه سالمون و یک فنجان قهوه را امتحان کنید. علاوه بر خوردن یک وعده غذایی متعادل کارشناسان توصیه می کنند که:

  • یک خواب شبانه کافی داشته باشید
  • به مقدار کافی آب بنوشید
  • برای افزایش تفکر ورزش کنید
  • برای ریلکس شدن و تفکر روشن، مدیتیشن کنید

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا