دسته‌بندی نشده

معرفی صنایع دستی و سوغات جزیره‌‌ی قشم

جزیره‌ی قشم یکی از بزرگ‌ترین جزایر ایران است که در تنگه‌ی هرمز واقع شده است. این جزیره هرساله پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی از سرتاسر دنیا می‌باشد و جاذبه‌های طبیعی و بکری را در دل خود گنجانده است و بسیاری از گردشگران جاذبه‌های توریستی آن را جزو عجایب هفت‌گانه می‌دانند. یکی از دلایلی که جزیره‌ی قشم را در بین گردشگران تور قشم منحصربه‌فرد کرده صنایع دستی و سوغات این منطقه است که نشان‌دهنده‌ی فرهنگ غنی حاکم در این منطقه است. در این مقاله قصد داریم به معرفی معرفی صنایع دستی و سوغات جزیره‌‌ی قشم بپردازیم.

صنایع دستی و سوغات قشم از تنوع بالایی برخوردار هستند و کم‌تر پیش می‌آید که نام آن را نشنیده‌ باشیم. در قشم مراکز خرید و فروشگاه‌های متعددی قرار دارد که سوغات قشم را به‌فروش می‌گذارند، شایان ذکر است که بسیاری از صنایع دستی و سوغات این منطقه در لیست کالاهای صادراتی ایران قرار دارند.


گلیم‌بافی

گلیم‌بافی

گلیم‌‌بافی از جمله صنایع دستی مشهور قشم است که از ابریشم، موی بز و پشم گوسفند برای ساخت زیرانداز یا پوشش از آن استفاده می‌شود. بسیاری از افراد برای تزئین خانه از گلیم استفاده می‌کنند که حس زندگی و نشاط زنان روستایی قشم را در دل خود دارد. گلیم‌های ساخته شده توسط زنان روستایی قشم دارای طرح‌های محلی این منطقه است و در بین توریست‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. یکی از ویژگی‌های بارز این گلیم‌ها سبک و کم حجم بودن آن است و به‌سادگی تا می‌شوند. گلیم‌بافی در این منطقه از قدمت بالایی برخوردار است و بسیاری از دیرینه شناسان ایرانی هنر گلیم‌بافی قشم را به دوران هخامنشیان نسبت می‌دهند.


خرما

خرما

قشم به‌دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش همانند دیگر شهرهای جنوب ایران، بستر مناسبی برای کشت و پرورش خرما دارا می‌باشد. نخلستان‌های جزیره‌ی قشم زیبایی و شکوه خاصی را در این منطقه ایجاد کرده‌اند و طعم خرمای آن بسسار به‌یادماندنی می‌باشد. خرمای قشم از نوع خرمای شکری می‌باشد طعمی خشک و شیرین دارد. توصیه می‌شود که گشت‌وگذار در نخلستان‌های خرمای قشم را در برنامه‌های سفر خود داشته باشید و لحظات به‌یادماندنی در ذهنتان ثبت خواهد شد. همچنین در بازارهای قشم می‌توانید از خرمای تازه و با کیفیت خریداری کنید. جالب است بدانید خرمای قشم از صادرات خوبی نیز برخوردار است و کشورهایی از جمله ترکیه، پاکستان، سوییس و هند متقاضی خرید آن هستند.


ادویه‌جات محلی

ادویه‌جات محلی قشم

غذاهای محلی و بومی قشم از طعم خاصی برخوردار هستند که این به‌خاطر ادویه‌های ویژه‌ای است که در آن استفاده می‌شود. ادویه‌جاتی که در این منطقه استفاده می‌شوند با ادویه‌جاتی که ما در غذاهایمان استفاده می‌کنیم بسیار متفاوت هستند و در ترکیبات آن از گشنیز، زیره، دارچین، فلفل سیاه، هل، گل میخک و زنجبیل به‌کار رفته است که طعم به‌یادماندنی را ایجاد می‌کنند. تمامی این مواد ذکر شده را با آسیاب سنگی آسیاب می‌کنند و در حین آسیاب‌ کردن آن بو و عطر آن به هیچ وجه از بین نمی‌رود. تمامی این ادویه‌جات را در بازار قشم به‌فروش می‌رسند و طرفداران زیادی برخوردار است. می‌توانید از این ادویه برای آشنایانتان به‌عنوان سوغات به شهر خود ببرید و طعم بی‌نظیر آن را بچشید.


صنایع دستی دریایی

صنایع دستی دریایی قشم

در آب‌های خلیج‌فارس صدف و حلزون وجود دارد که زنان خوش‌ذوق منطقه آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و از آن انواع صنایع دستی از جمله زیورآلات، مجسمه، تابلوهای برجسته، آویز و بسیاری دیگر می‌سازند که از فروش بالایی برخوردار است. هنرمندان این منطقه تمامی ایده‌ها و خلاقیت‌های خود را در نمایش هرچه بهتر این آثار به‌کار می‌گیرند و مطمئناً به‌خاطر زیبایی و تنوع آن‌ها برای انتخاب از میانشان دچار مشکل خواهید شد. البته این هنر در قشم آن‌چنان رونق زیادی ندارد و شاید دلیل این امر فقدان کارگاه‌های مجهز و عدم تولید کالاهای ارزشمند صادراتی باشد.


نان تمومشی

نان تمومشی قشم

در قشم انواع نان‌ای خانگی پخته می‌شود که در لیست سوغاتی بسیاری از مسافران قرار دارد. این نون‌ها از طعم و عطر بی‌نظیری برخوردار هستند و در این منطقه با نام تموشی و یا توماشی شناخته می‌شود. در تهیه‌ی نان تمومشی از آرد، روغن و شکر را ترکیب می‌کنند و سپس تابه را داغ می‌کنند و با آب و آرد تکه‌ای از خمیر را بر می‌دارند و آن را بروی تابه پهن می‌کنند. پس از پخته شدن بروی آن ماهی، نمک، خردل، گشنیز و رازیانه می‌ریزند که طعم و عطر به‌یادماندنی را ایجاد می‌کند. به‌طور معمول نان تموشی را با پنیر و یا تخم‌مرغ سرو می‌کنند و در بسیاری از مغازه‌ها و حتی خانه‌های روستایی توسط زنان این منطقه به‌فروش می‌رسند. از دیگر نان‌های خوش طعم قشم می‌توان به نان بالاتاوه و نان کروسی اشاره کرد.


صنایع دستی حصیری

صنایع دستی حصیری قشم

صنایع دستی یکی از هنرهای پر رونق قشم محسوب می‌شود و از پیشینه‌ی بالایی برخوردار است. هنرمندان باسلیقه‌ی این منطقه توانسته‌اند با قدرت خلاقانه‌ی خود سمحصولات ظریف و زیبایی بسازند که هر انسانی را وسوسه به خرید آن کند. این هنر به‌ظاهر ساده ظرافت و دقت بسیار بالایی را در دل خود گنجانده است. هنرمندان قشم از شاخه‌ها و برگ‌های نخل‌ها سبد و حصیر بافی می‌کنند و با استفاده از رنگ‌های طبیعی شکل جذابیت زیادی را در آن ایجاد می‌کنند. هرساله به‌ویژه در ایام نوروز نمایشگاه‌های صنایع دستی در قشم برگذار می‌شود و مورد استقبال علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. امید است گردشگران علاوه بر خرید این نوع صنایع دستی رونق آن را افزایش دهند.

divider

صنایع دستی قشم

بسیاری صنایع‌دستی و سوغات قشم در بازار قدیم این شهر به‌فروش می‌رسد که بازدید از این بازار جذابیت بازدید از قشم را دو چندان کرده است و تور لحظه‌ آخری قشم با استقبال بالایی مواجه کرده است. این بازار دارای طراحی بسیار زیبا و منحصر به‌فردی است که در نوع خود بی‌نظیر می‌باشد و اگر به‌دنبال مکانی خاص برای خرید هستید توصیه می‌شود که از این بازار زیبا و قدیمی خرید کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا