دسته‌بندی نشده

معرفی جاذبه های گردشگری و مناطق دیدنی زاهدان 

مناطق دیدنی و تاریخی زاهدان

زاهدان در محدوده شمالی استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و مرکز این استان می باشد.شهر زاهدان از لحاظ جغرافیایی در محدوده ی مناسبی قرار گرفته است و دارای آب و هوای گرم و خشک است، این شهر در میان کوه هایی واقع شده که از نظر نظامی و تجاری بسیار مهم بوده است و به همین دلیل جاذبه های گردشگری و تاریخی بکر و طبیعی بسیاری دارد.

زاهدان یکی از بزرگترین شهرهای کشور می باشد که از سمت شمال با شهرستان زابل، از سمت جنوب با شهرستان خاش، از سمت شرق با کشورهای افغانستان و پاکستان و از سمت غرب با شهرستان فهرج و کویر لوت همسایه و محدود شده است.شهر زاهدان یکی از شهرهای مرزی کشور به شمار می رود که بسیار اهمیت داشته است. شهرستان زاهدان یکی از شهرهای دیدنی و جاذبه های ایرانگردی می باشد.

آب و هوای زاهدان

زاهدان در بیشتر روزهای سال آب و هوایی گرم و خشک دارد، تابستان های بسیار گرم و زمستان های بدون برف از ویژگی های آب و هوایی این شهر است. خنک ترین ماه های سال دی و بهمن است و بیشترین میزان بارش هم در همین ماه ها و در شهرهای زاهدان و خاش رخ می دهد

موقعیت جغرافیایی زاهدان

وقتی درباره راهنمای سفر به زاهدان حرف می زنیم موقعیت مکانی این شهر اهمیت زیادی دارد. زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و یکی از کلان شهرهای ایران است. شاید کلمه زاهدان شما را به یاد شهری دورافتاده و فاقد جذابیت های گردشگری بیندازد اما با سفر به این شهر مطمئنا غافلگیر می شود و تمامی تصورات قبلی شما عوض خواهد شد. زاهدان در شمال استان سیستان و بلوچستان و پاکستان، خراسان و کرمان را به هم وصل می کند. فاصله این شهر تا تهران ۱۴۹۴ کیلومتر است و از سطح دریا هم ۱۳۸۵ متر ارتفاع دارد.

زاهدان

تالاب هامون زاهدان

تالاب هامون در مرز استان سیستان و بلوچستان و کشور افغانستان قرار گرفته است، این تالاب فصلی مساحتش حدود 1600 کیلومتر مربع است و از کل این مساحت 350 کیلومتر مربع داخل کشور می باشد.تالاب هامون از سه تالاب تشکیل شده است که هر سه به هم متصل هستند، تالاب هامون صابری و هامون کوه خواجه هر دو در خاک ایران واقه شده است و هامون پوزک از افغانستان شروع می شود.

مسجد زرنج زاهدان

در سیستان به دستور یکی از حاکمان عرب به نام عبدالرحمن بن سمره مسجد آدینه ای ساختند که در سده اول و دوم یکی از عالمان معروف دینی در آنجا سرگرم تدریس و تعلیم مسائل دینی بوده است، روبروی این مسجد زندان شهر زرنج ساخته شده است که دو آتشگاه یا همان مناره داشته است که آن را یعقوب لیث ساخته است.

روستای لادیز زاهدان

در دل کوه های روستای لادیز در شهرستان زاهدان و در 100 کیلومتری این شهرستان غاری طبیعی با نام غار لادیز وجود دارد که در تمام طول سال از سقف و اطراف این غار قطرات درشت آب جاری است که در کف غار یک جریان دائمی به وجود آورده است، انعکاس صدای قطرات آب در غار حس شگفت انگیزی دارد که شنونده از آن لذت می برد.

جاذبه گردشگری

قلعه لادیز زاهدان

بنای متفاوت و دیدنی که یادگار هنرمندی ساسانیان می باشد و در 17 کیلومتری جنوب میرجاوه و حدفاصل روستای تمین مانند نگینی قیمتی میدرخشد. قلعه با استفاده از سنگ های بسیار قدیمی بنا شده است و همچنین با خشت وگل شکل بسیار زیبایی را گرفته است. قلعه به مانند تمام دژ های قدیمی داری قسمت های متعددی می باشد و مثل معماری همه دوران ها اشکال هندسی در این بنا به چشم می خورند. سنگ های روی هم چیده شده مجموعه ای زیبا را تشکیل داده است که ارزش دیدن این بنا را زیاد کرده است.

آبشار لادیز زاهدان

در کنار آثار کهن روستای لادیز که در ادامه مفصل به آن خواهیم پرداخت، طبیعتی بکر وجود دارد که زیبایی و هوای مطبوعش دل از هر بیننده ای را خواهد برد. آبشار از دل سنگ ها بیرون می آید و از شمال روستا عبور میکند و تمام اهالی منطقه را از نعمت وجودش مستفیظ می کند. نسیم خنکی که برگرفته از این آبشار می باشد گونه هایتان را نوازش می دهد و طراوات و شادابی دلچسبی را به شما خواهد داد.

خانه ابویی در زاهدان

خانه ابویی بنای تاریخی شهر زاهدان و متعلق به قرن14 می باشد که بنایی شکیل و زیبا به شمار می رود. حوضچه سنتی و اتاق های متعدد این بنا با سقف های کوتاه وگنبدی شکلش، درختان نخلی که در حیات بنا قرار دارد بر زیبایی خانه افزوده است، همچنین درهای چوبی متعدد و آجرهای سنتی و زیبای دیواره های بنا ظاهری دیدنی را به این اثربخشیده اند. همچنین نمی توان از طراحی هنرمندانه منافذ برای عبور نور خورشید و تهویه هوا حرفی نزد. برای مشاهده ی عمارت ابویی باید خود را به خیابان دکتر شریعتی و خانه ایوبی زاهدان برسانید. این عمارت قدیمی، اکنون تبدیل به کارگاهی برای علاقه مندان به ساخت صنایع دستی و هنر سنتی این بوم و دیار شده است.

امارت

کوه تفتان زاهدان

کوه تفتان در جنوب شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است، ارتفاع این کوه حدود 4042 متر از سطح دریاهای آزاد بوده است و در میان بلندترین کوه های کشورمان جای گرفته است.جالب است بدانید که کوه تفتان تنها آتشفشان فعال در کشور بوده است.

مسجد مکی زاهدان

مسجد مکی یکی از زیباترین مساجد کشور می باشد که در زاهدان، خیابان خیام واقع شده است، این مسجد یکی از بزرگترین مدرسه علوم دینی اهل سنت ایران نیز می باشد.قدمت ساخت این مسجد به سال 1349 بازمی گردد و در این سال ها توسط مردم ترمیم و بازسازی شده است.

کاروانسرای نصرت آباد زاهدان

در گذشته که خبری از مسافر خانه و هتل نبوده است کاروانسرا ها نقش به سزایی را ایفا می کرده اند. در زاهدان نیز کاروانسرایی قدیمی بر روی تپه قرار دارد که بخش کوچکی از این بنا باقی مانده است. معماری بنا همان معماری دوره صوفی و گنبدی شکل می باشد که زیبایی های خاص خودش را دارد. کاروانسرای نصرت آباد در حدفاصل شهرستان زاهدان به بم قرار دارد.

مقبره

مسجد شاه علی زاهدان

یکی دیگر از اثار کهن زاهدان همین مسجد می باشد که قدمتش به قرن9 برمی گردد. بنایی دو طبقه که چینش آجرهای قدیمی بر پیکر بنا جلب توجه می کند. بانی ساخت این مسجد، شاه علی می باشد که نامش بر روی لوح های یافت شده این منطقه که قدمتشان به قرن 9 می رسد، حک شده است.

روستای تمین زاهدان

این روستا از آن دسته روستاهایی می باشد که سرسبزی، شادی و نشاط خاصی را در خود جای داده است. وجود صخره های متعدد و مناطق کوهستانی منطقه دلیلی برای آمدن گردشگران بی شماری در تمام فصول سال به روستا شده است. طبیعت سرسبزکویری منطقه همراه با قدمت و تمدن پیوند خورده و مکانی دیدنی و متفاوت را شکل داده است. روستای تمین در زاهدان، بخش میرجاوه قرار دارد.

چشمه آب معدنی زاهدان

جوشش ابی گوارا از دل شهر کویری، خود جاذبه ای عجیب و منحصر به فرد به شمار میرود، جاذبه ای که شهر زاهدان را بیش از پیش بر سر زبان ها انداخته است. آب معدنی که از دل صخره های روستای تمین می جوشد تمام مردمان روستا را از برکت و فایده اش سیراب کرده و همچنین منظره مطبوعی را به وجود آورده است. یکی دیگر از ویژگی منحصر به فرد این منطقه کویری آب و هوای گرم در فصل زمستان و هوایی خنک در فصل تابستان می باشد که همین ویژگی بارز، باعث شهرت روستا شده است. چشمه آب معدنی تمین در روستای بکر تمین قرار دارد.

آرامگاه

آرامگاه هفتاد ملا زاهدان

جاذبه ای دیگر که در فاصله 20 کیلومتری روستای تمین قرار دارد، ارامگاه هفتاد مولا می باشد که معماری خاص این رامگاه همگان را مجذوب خود کرده است. می توان گفت قبر های پلکانی پنج طبقه و خشتی آرامگاه دلیل متفاوت بودنش می باشد. شکل های مربعی ساخته شده با خشت و گل بر روی قبرها، گورستانی خاص و دیدنی را به وجود آورده است. قدمت ارامگاه را باید به دوره اسلامی میانه دانست که به گورستان هفتاد ملا که به احتمال فراوان محل دفن اشخاص مهمی بوده، شهرت یافته است.

موزه پست و ارتباطات زاهدان

یکی دیگر از مکان های دیدنی زاهدان، موزه پست و ارتباطات می باشد که نقش به سزایی را دار بوده است، بنایی که ایده ساخت آن برگرفته از بناهای یزد و به طور کلی مناطق کویری می باشد و مانند تمام این بناها، به کار گیری مواد و مصالح مشابه که خشت و گل و آجر می باشد، حرف اول را می زند. نکته جالب در مورد این بنا تجربه نصب اولین فرستنده رادیویی به زبان سیستانی در این مرکز می توان اشاره کرد. این بنای خشتی قدیمی پس از نقل مکان کردن پست به ساختمانی دیگر احیا و بازسازی شده و در سال1377 به ثبت آثار ملی درآمده و این بنای مهم در خیابان طالقانی زاهدان واقع شده است.

موزه منطقه ای جنوب شرق ایران

زاهدان با فرهنگ غنی و آداب رسوم متعدد همیشه مورد توجه بوده است. این موزه همان گونه که از نامش پیدا است از بزرگترین موزه شرق ایران به شمار می رود که فرهنگ متنوع مردم زاهدان که شمال: غذای های خوشمزه و پوشش متفاوت و صنایع دستی می شود را در معرض نمایش عموم قرار داده است همچنین گونه های متعدد جانوری استان سیستان و بلوچستان نیز در این موزه قابل مشاهده می باشد. برای رسیدن به این مجموعه با ارزش باید به خیابان مطهری شهرستان زاهدان قدم بگذارید.

صنایع دستی زاهدان

زاهدان مهد تمدن و اصالت ایران علاوه بر اماکن دیدنی که دارا است، غذاهای خوشمزه و صنایع دستی بی شماری نیز دارد که عبارتند از: سوزن دوزی، آیینه دوزی، حصیر بافی، سافلگری، لندو، انبه، ادویه و کلوچه خرمایی که اگر قدم به این خطه زیبا از سرزمین ایران می گذارید این صنایع و خوارکی های خوشمزه را برای عزیزانتان به سوغات ببرید و انها را در لذت بردن ازاین سفر جذاب شریک کنید.

separator line

بیشتر بخوانید:

مناطق دیدنی و تاریخی قوچان

آشنایی با مناطق دیدنی و جاذبه های گچساران

مناطق دیدنی و تفریحی بندر گناوه

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا