دسته‌بندی نشده

معرفی بی نظیرترین مکان تاریخی جهان اشکفت سلمان

اشکفت سلمان

در انتهای دره ای زیبا در فاصله 3 کیلومتری جنوب غربی شهر ایذه در استان خوزستان پرستشگاه تریشا یا اشکفت سلمان واقع شده است که در آن پرستشگاه، تریشا که از خدایان ایلامی بوده است را می پرستیدند. این پرستشگاه دارای چهار نقش برجسته تاریخی می باشد که در آن ها نیایش هانی پادشاه محلی آیاپیر به تصویر کشیده شده است که به همراه خانواده و وزیر خود در حال نیایش هستند.

بزرگترین خط نوشته میخی ایلام نو را در خود جای داده‌است. اشکفت سلمان در جنوب ایذه واقع شده و شامل چهار نقش برجسته متعلق به دوره ایلامیان و بقایای یک ساختمان متعلق به اتابکان است. این محل پرستشگاه تریشا یکی از خدایان ایلامی بوده‌است.

در این منطقه علاوه بر وجود سنگ نوشته ها، شامل غار و چشمه ای معدنی از دل کوه میباشد که در اشکفت سلمان چهار نقش برجسته وجود دارد که دو تای آن داخل غار و دو تای دیگر در خارج از غار وجود دارد.

بزرگ‌ترین نوشته خط میخی از دوره عیلامی در این غار وجود دارد که از زمان شاهک عیلامی، شاه بومی آیاپیر یا آیاتم، وجود دارد و هم‌چنین برای نخستین بار حضور مصور زن دوشادوش مرد در نقش برجسته‌های این غار دیده شده است.

اشکفت سلمان

مشخصات کلی اشکفت سلمان

نام : محوطه باستانی اشکفت سلمان
محل قرار گیری : ایذه
قدمت : دوره ایلامی
سازنده : حاکم وقت ایلام
ویژگی خاص : این منطقه بزرگترین خط نوشته میخی ایلام‌ نو را در خود جا داده است.

اشکفت سلمان کجا قرار دارد ؟

منطقه ایذه و دیدنی های ایذه کنونی در دوران ساسانی با نام ایذه خوانده می شده است اما وقتی که مسلمانان اینجا را فتح کردند آن را به نام ایذج نامیدند. همچنین در دوران ایلخانی – تیموری اینجا را مالمیر می خواندند.

همچنان از زبان مردم محلی می توان این نام را شنید اما از دهه 1330 دوباره اینجا را ایذه خواندند. از دیگر زیبایی های این منطقه این است که در مواقعی که باران می بارد از بالای این صخره تاریخی آبشار زیبایی جاری می شود که زیبایی های این منطقه را دو چندان می کند.

آیا پیریا آیاتم شاهک ایلامی و شاه بومی این منطقه در زمان ایلامی ها بود و از زمان او سنگ نوشته بزرگی که به خط میخی می باشد به یادگار مانده است. در نقش برجسته های این غار می توان برای نخستین بار تصویر زن را در کنار مرد مشاهده نمود.

کلا در مجموع تعداد نقش برجسته های این غار به 4 عدد می رسد که دو عدد از این نقش برجسته ها در خارج غار و دو عدد از آن ها در داخل غار وجود دارد.

اشکفت سلمان

ایذه کجاست ؟

ایذه، از شهرهای بختیاری نشین استان خوزستان است و بعنوان پایتخت بختیاری شناخته می‌شود. مرکز شهرستان ایذه در جنوب غرب ایران است که پیشینه تاریخی آن بنابر پژوهش‌های انجام شده و وجود آثار و سنگ‌نبشته‌های باستانی مربوط به دوران عیلامیان می‌باشد. نام قدیمی ایذه انشان بود ایذه، شهر نگارکنده‌های سنگی و صخره‌ای ایران نام نهاده شده‌است. به محلی این شهر مالمیر نیز نامیده می‌شود. ایذه همچنین پایتخت حکومت اتابکان لُر بزرگ بوده‌است.

اشکفت سلمان

اماکن جهانگردی در ایذه

علیرغم آب وهوای مساعد، وجود پتانسیل‌های طبیعی و تاریخی گردشگری نظیر:

  1. آثار باستانی اشکفت سلیمان (اشکفت سلمان)
  2. آثار باستانی کول فرح
  3. آثار باستانی خونگ اژدر
  4. دشت سوسن با چشمه‌های فراوان
  5. بردگوری (گوردخمه‌های)مربوط به ایران باستان
  6. منطقه توریستی تفریحی زراس (حاشیه سد کارون ۳)
  7. پل‌های دوقلوی کارون جایگزین پل قدیم شالو
  8. تالاب میانگران
  9. منطقه توریستی تفریحی حاشیه دریاچه سد و نیروگاه کارون سه
  10. منطقه توریستی تفریحی گلزار
  11. منطقه توریستی تفریحی دشت مرغا
  12. منطقه توریستی تفریحی مال آقا
  13. منطقه زیارتی امامزاده عبدالله
  14. منطقهٔ تفریحی کوه سفید
  15. سد کارون ۳
  16. امامزاده چهل تنان درشمال دهدز
  17. پارک جنگلی بلوط بلند
  18. کهباد یک
  19. منطقه تفریحی شیمن

اشکفت سلمان

سنگ نگاره های اشکفت سلمان

اگر بخواهیم سنگ نگاره های این غار (اشکفت سلمان) را برای شما به تصویر بکشیم به این صورت می باشد که اولین سنگ نگاره سه شخص را که در یک ردیف پشت سر هم هستند و در جلویشان آتشدانی که از زمین تا اندازه ی زانوی آن ها است وجود دارد که شعله های آتش از آن زبانه می کشد.

و در دومین لوحه می توان تصویری از زن و مرد را در کنار یکدیگر مشاهده نمود و در فاصله چند متری از سنگ نگاره اول قرار گرفته است.

یک کتیبه مستطیل شکل را می توان در شرق این دو سنگ نوشته دید که در زیر سایبان خمیده کوه در یک نقطه ای مرتفع یا به عبارتی دیگر اشکفت بزرگ قرار گرفته است. این کتیبه به خط میخی می باشد و می توان بر روی آن چندین نقش حجاری شده را مشاهده کرد. و زیر این کتیبه نیز احتمالا تختگاه یا محل جلوس بوده است و یا محلی برای اجرای مراسم آئینی به شمار می آمده را می توان مشاهده نمود.

وقتی که در نزدیکی این بنای تاریخی و با ارزش که در بالای دره مشرف به شهر است قرار می گیری می توانی کل شهر را در زیر پای خود ببینی. روزگاری اینجا در آخرین روز های هخامنشی، الیمایی ها که بازماندگان ایلامیان بودند زندگی می کردند و قلمرو خود را هم زمان با سلوکی – پارت با توجه به شرایط حاکم افزایش می دادند.

در داخل این غار می توان به یک چشمه آب شیرین دسترسی داشت و آبشار خروشانی که با بارش باران از بالای این غار سرازیر می شود یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این مکان تاریخی خصوصا در فصل های بارانی سال است که بر ارزش و زیبایی این منطقه می افزاید.

بنابر این شواهدی که در این جا وجود دارد همه اثبات می کنند که روزگاری اینجا نیایشگاه تاریشا به شمار می آمده و ساخت و سازهای مذهبی زیادی در دوره ایلخانی روبروی این اشکفت سلمان صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید :

لیست و آدرس های خانه معلم استان خوزستان

بهترین رستوران های اهواز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا