دسته‌بندی نشده

معایب و مزایای خوردرو های دوگانه سوز

معایب و مزایای خوردرو های دوگانه سوز,cng کردن ماشین
امروزه به دلیل افزایش قیمت های حامل انرژی و سوخت ها مردم به دنبال راه کار هایی برای کاهش هزینه حمل و نقل هستند، در این مقاله معایب و مزایای خودرو های دوگانه سوز، راه کار هایی برای کاهش هزینه می‌پردازیم.

خودرو های دوگانه سوز

در سالیان اخیر همواره خودروسازان داخلی اقدام به ساخت و عرضه خودروهای دوگانه سوز ( بنزینی و گاز ) کرده‌اند و این تولیدات از استقبال نسبتا خوبی از سوی خریداران روبه‌رو شد.

پیرامون همین موضوع، دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا این‌گونه محصولات را به‌صورت پایه گاز سو‌ز تولید و عرضه می‌کنند.

مزایا و معایب خودرو های دوگانه سوز

در این مطلب به سراغ بررسی مزایا و معایب خودروهای دوگانه سوز و دوگانه سوز کردن خودروهای بنزینی به صورت غیر استاندارد خواهیم رفت.

لازم به ذکر است که خودروهای دوگانه سوز بزودی از چرخه تولید شرکت‌های خودروساز خارج می‌شوند.

معایب و مزایای خوردرو های دوگانه سوز,cng کردن ماشین

مزایای خودرو های دوگانه سوز

مزایای خودرو های دوگانه سوز خودرو های دوگانه سوز به شرح زیر است :

1. صرفه‌جویی خودرو های دوگانه سوز در مصرف بنزین

قطعا اولین نکته که مورد بررسی قرار می گیرد موضوع صرفه‌جویی در مصرف بنزین است که به کمک خودرو های دوگانه‌سوز و استفاده از گاز می شود تا میزان قابل توجهی تو مصرف بنزین صرفه جویی کرد که به اقتصاد کشور کمک زیادی خواهد شد و از هدر رفت مقدار قابل توجهی بنزین توسط خودروها جلوگیری می شود.

2. آلودگی کمتر خودرو های دوگانه سوز

از طرف دیگه خودرو های دوگانه‌سوزی که با گاز CNG یا LPG کار می کنند نسبت به خودروهای بنزینی به مراتب آلودگی کمتری دارند و در نتیجه استفاده از خودروی دوگانه‌سوز تا حد زیادی به پاکیزگی محیط زیست و آلوده نشدن هوا به ویژه در کلانشهرهای آلوده‌ای چون تهران کمک می کند.

معایب و مزایای خوردرو های دوگانه سوز,cng کردن ماشین

3. صرفه‌ جویی اقتصادی خودرو های دوگانه سوز

اما موضوع بعدی که باید به آن توجه ویژه‌ای شود بحث صرفه‌ جویی اقتصادی است که با توجه به نصف بودن قیمت گاز در مقابل قیمت بنزین این موضوع بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

افرادی که از خودرو های شخصی استفاده می کنند در طول سال کیلومترها با خودرو خودشان حرکت می کنند و این مسئله برای کسانی که با خودروی خودشان کار می کنند مهم تر است.

در نتیجه اگر خودروی خودشان را دوگانه سوز کنند و از گاز استفاده کنند آن وقت با این شرایط اقتصادی خانواده‌ها مجبور نیستن بخش زیادی از پول دریافتی خودشان رو صرف بنزین خودرو کنند.

یک نکته‌ی مهم دیگر این است که فرایند تولید گاز نسبت به بنزین ساده‌تر و به صرفه‌تر است.

در نتیجه می شود از بنزین تولید شده در موارد مهم‌ تری استفاده کرد و به کمک دوگانه‌سوز کردن خودرو به اقتصاد کشوری چون ایران که اقتصاد مبتنی بر فرآورده‌های نفتی دارد کمک زیادی شود.

معایب و مزایای خوردرو های دوگانه سوز,cng کردن ماشین

معایب دوگانه سوز کردن خودرو ها

اما دوگانه سوز کردن خودرو ها معایب خاص خودش را به همراه دارد. استفاده از گاز مایع یا LPG با توجه به استاندارد نبودن تجهیزات خیلی خطرناک است.

در مورد خودروهای CNG هم که توصیه می شود حتما خودرویی خریداری کنید که فابریک کارخانه گاز سوز باشد.

یعنی پیشرانه این خودروها طوری طراحی شده که پایه‌ گاز سوز و از هر نظر استاندارد باشد.

اما گاز نسبت به بنزین به صورت خشک تر کار میکند و میتواند به قطعات خودرو مثل سوپاپ‌ها و سرسیلندرها فشار وارد کند.

و برعکس بنزین این مشکل را ندارد و در نتیجه قطعات خودروهای بنزینی عمر بیشتری نسبت به گاز دارند.

ضمن اینکه کارشناسان صنعت خودرو معتقدن در بهترین حالت یک خودروی دو گانه‌سوز نسبت به خودروی بنزینی تا ۲۰ درصد افت فشار دارد که مشکلاتی چون قدرت نداشتن خودرو، خاموش کردن در حین راه افتادن، گاز دادن بیشتر، وارد کردن فشار بیشتر به خودرو، استهلاک قطعات خودرو، عدم استفاده‌ی مناسب از کولر به دلیل قدرت نداشتن خودرو و… را در پی دارد.

و این موضوع باعث به وجود آمدن استهلاک بالا در خودرو و در نتیجه خرج و هزینه بیشتری برای صاحب خودرو می شود.

نکته‌ی دیگر این است که در حال حاضر جایگاه‌های گاز به اندازه جایگاه بنزین زیاد نیست و در برخی موارد وقت زیادی از شما برای داخل صف ماندن و استفاده از سوخت گاز از بین برود.

معایب و مزایای خوردرو های دوگانه سوز,cng کردن ماشین,سمند دوگانه سوز

مزایا و معایب استفاده مداوم خودرو دوگانه سوز از گاز

روش کمتر شدن استهلاک خودرو و عملکرد بهتر موتور : در بعضی موارد دیده شده است که صاحبان خودرو های گاز سوز به صورت مداوم و همیشگی با گاز حرکت می کنندو این کار باعث شده که خودرو بد کار کند و از اگزوز خودرو دود خارج شود.

این به این دلیل است که هنگامی که شما به صورت مداوم از گاز استفاده میکنید کامپیتر خودرو کد ها و دستورات نادرست به سنسور های اکسیژن و… می دهد و باعث خفگی و کاهش قدرن در خودرو می شود.

روش پیشگیری از این مشکل این است که به صورت مداوم از گاز استفاده نکنید و سعی کنید به صورت 50/50 از گاز و بنزین استفاده کنید تا طول عمر موتور خودرو افزایش پیدا کند.

مزایا استفاده مداوم خودرو دوگانه سوز از CNG

  • آلودگی کمتر نسبت به بنزین
  • قیمت ارزان تر نسبت به بنزین

معایب استفاده مداوم خودرو دوگانه سوز از CNG

  • استهلاک بالا
  • شلوغ بودن صف های گاز و طولانی بودن مدت سوخت گیری
  • خطرناک و غیر استاندارد بودن
  • حجم کم فضای صندوق عقب
  • امکان منفجر شدن خودرو هنگام تصادف
  • کاهش قدرت پیشرانه و فشار به سوپاپ ها و سر سیلندر
  • به صدا در آمدن موتور خودرو

نکته مهم درباره خودروهای دوگانه سوز

اما پیرامون خودروهای دوگانه سوز یک نکته بسیار اهمیت دارد و آن بدین گونه است که در برخی موارد دیده می‌شود که مالکان خودروهای تک سوز (بنزینی) اقدام به نصب مخزن برای تبدیل خودرو خود به یک اتومبیل دوگانه سوز می کنند

که طبق آمارهای منتشر شده در 70 درصد این موارد، خودرویی‌هایی که به‌صورت غیر کارخانه‌ای تبدیل به دوگانه سوز شده‌اند یا دچار انفجار در زمان سوخت گیری شده و یا در بخش موتوری و قوای محرکه دچار آسیب‌های جبران ناپذیر شده‌اند.

زیرا این اقدام در محیط‌هایی که دارای استاندارد های ایمنی لازم هستند صورت نگرفته و کنترل کیفی نهایی بر روی اتومبیل‌هایی که به‌صورت غیر کارخانه‌ای تبدیل به دوگانه سوز می‌شوند، صورت نمی‌گیرد.

منبع
delgarm.com

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا