دسته‌بندی نشده

مضرات چایی برای کودکان را میدانید؟!

نوشیدن چای برای کودکان مضر است؟

هرگز به کودکان خود چایی ندهید!با این بخش از دلگرم همراه باشید تا از مضرات چایی دادن به کودکان با خبر شوید.

نوشیدن چای برای کودکان مضر است؟

آیا چای برای کودکان نوپا یا خردسال مضر است؟

چای، یک نوشیدنی برای بزرگسلان است. در کودکان نوپا و یا حتی خردسال، ماده واکنش‌پذیر موجود در چای باعث مختل شدن روند جذب کلسیم شده و همین مسئله منجر به سوء‌مصرف کلسیم خواهد شد. مصرف مداوم چای در کودکان خردسال می‌تواند بر سیستم مغزی، عضلانی، عصبی و ساختار بدن آنها تأثیر بگذارد. برخی از عوارض جانبی مصرف چای در سنین پائین عبارت است از:

  • کم شدن چگالی استخوان
  • بدن‌درد خصوصا در اندام‌های پائینی بدن
  • عدم تمرکز که منجر به حساسیت زیاد و اختلالات رفتاری خواهد شد
  • کم شدن مقاومت عضلانی

مضرات چایی برای کودکان

آیا افزودن شیر بیشتر به چای، کار را بهتر خواهد کرد؟

بسیاری از مادران احساس می‌کنند که افزودن شیر به چای به کودکان‌شان کمک می‌کند تا بتوانند شیر را بدون هیچ نوع مشکلی بخورند و بهتر کلسیم جذب کنند. اما چیزی که در این مورد به خوبی درک نکرده‌اند آن است که حتی چند قطره چای در شیر می‌تواند مزایای شیر را با اختلال مواجه کند. کازئین – پروتئین موجود در شیر – با کاتچین موجود در چای ترکیباتی را شکل می‌دهد. این ترکیبات تأثیراتی افیون‌مانند بر سیستم عصبی بدن می‌گذارد که به طور شایع به آن اعتیاد به چای گفته می‌شود.

  1. آثار مصرف بیش از اندازه کافئین در کودکان
  2. اضطراب
  3. دل‌درد
  4. سردرد
  5. اختلال در تمرکز
  6. اختلال در خواب
  7. افزایش ضربان قلب
  8. افزایش فشارخون

هر چه سن کودک کمتر باشد، میزان کافئین لازم برای ایجاد چنین آثاری کمتر خواهد بود. در نتیجه ممکن است کودک با نوشیدن حتی یک فنجان چای، که یکی از منابع کافئین است، دچار برخی از این علائم شود.
یکی از بهترین چایی‌ها و نوشیدنی که برای کودکان مناسب است گل بابونه و برگ آن است که برای کودک بسیار مفید می‌باشد دم‌نوش این گیاه همراه با کمی افزودنی شیرین می‌تواند برای کودک بسیار مفید باشد. چای بابونه برای کودک به‌عنوان دارو عمل می‌کند و آرامش روح و روان کودک را بهبود می‌بخشد.

مضرات چایی برای کودکان

از جمله علل عمده لزوم محدود کردن مصرف چای در کودکان

* معمولاً کودکان، و حتی بزرگسالان، میل به خوردن چای به همراه شکر یا قند دارند. کودکانی که در طول روز بیش از ۳۵۵ میلی‌لیتر چای شیرین مصرف می‌کنند، ۶۰ درصد بیش از سایرین احتمال دارد دچار افزایش وزن و چاقی شوند.
* چای هیچ کالری ندارد و ارزش غذایی آن نیز از نظر میزان ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در آن زیاد نیست. کودکانی که معده خود را با چای پر می‌کنند، میل کمتری به خوردن مواد غذایی سالم و مغذی خواهند داشت. نتیجه این امر چیزی جز سوءتغذیه نیست.
* همچنین مصرف چای مانع جذب آهن در خون می‌شود . در نتیجه کودکانی که چای زیادی مصرف می‌کنند ممکن است دچار کمبود آهن شوند.
* کافئین نوعی ماده مدر است که باعث می‌شود آب بدن با سرعت بیشتری دفع شود. البته میزان این دفع مایعات بستگی به میزان کافئینی که مصرف شده است دارد. همین دفع مایعات می‌تواند بدن را در معرض کم‌آبی قرار دهد و در نتیجه برای سلامت اعضای گوناگون بدن خطرناک باشد. این مورد، در فصول گرم سال که نیاز بدن به مایعات افزایش پیدا می‌کند از اهمیت بیشتری برخوردار است.
* کافئین می‌تواند برای بدن وابستگی ایجاد کند. به همین دلیل هم اگر فرزندتان به نوشیدن چای عادت کند، وابستگی بدن او به این ماده موجب افزایش مصرف و در نتیجه افزایش آثار سوء این ماده بر بدن او خواهد شد.
* مصرف چای ساعت خواب کودک را مختل می‌کند و ادرار کودکان را در شب و نیمه‌شب بسیار زیاد می‌کند.

مضرات چایی برای کودکان

کاهش وزن کودک با چای

مضرات چایی برای کودکان

بی‌اشتهایی ناشی از مصرف چای و قهوه یکی از عواملی است که کارشناسان به سبب آن مصرف این نوشیدنی‌های کافئین​دار را برای کودکان و خردسالان ممنوع یا محدود اعلام می​کنند. مصرف بیش از یک فنجان چای یا قهوه در طول روز برای کودک موجب کاهش اشتها و بی‌میلی او به مصرف مواد غذایی و خوراکی‌های مغذی می‌شود که برای رشد و سلامت او واجب است.

همین مسئله موجب شده کارشناسان برای کودکان زیر ۸ سال تنها مصرف یک فنجان چای یا یک فنجان قهوه را توصیه کنند و به خانواده‌ها توصیه کنند در طول روز از میان چای یا قهوه تنها اجازه نوشیدن یک فنجان از یکی از آنها را به کودک​شان بدهند.

اختلال در ساعت خواب کودک

نوشیدن چای در ساعات پایانی روز به دلیل خاصیت مدر آن و به دلیل کافئین موجود در آن ۲ عارضه برای کودک شما به همراه دارد که هر دوی آنها موجب اختلال در ساعت خواب کودک می‌شود. خاصیت ادرار آوری و تحریک کنندگی چای موجب می‌شود تا کودک در زمان خواب نتواند تمرکز کافی برای استراحت داشته باشد و به این ترتیب با مشکل بی‌خوابی روبه​رو شود. با بهم‌ریختگی ساعت خواب کودک ممکن است اختلال‌های دیگری مانند بی‌اشتهایی و خستگی و بی‌حالی در طول روز برای کودک به وجود آید که تاثیر نامناسبی بر رشد کودک داشته باشد.

کودکان را با هم مقایسه نکنید

گاهی پدر و مادرها کودکان‌شان را با یکدیگر مقایسه می‌کنند و تصور می‌کنند اگر یکی از فرزندان‌شان با نوشیدن ۲ فنجان چای یا قهوه دچار هیچ یک از اختلال​های بی‌اشتهایی یا بی​خوابی نشد این روند برای فرزندان دیگرشان نیز تکرار می‌شود و گاهی از روی بی‌اطلاعی به خانواده‌های دیگر توصیه می‌کنند نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان چای تاثیر منفی بر سلامت کودک‌شان نداشته و آنها نیز می‌توانند همین روند را ادامه دهند. در حالی که مقایسه کودکان با یکدیگر کار اشتباهی است زیرا میزان حساسیت هر کودک به کافئین موجود در چای یا قهوه متفاوت است و ممکن است یک کودک به خاطر شرایط و توانی که دارد مقاومت بیشتری در برابر کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها یا هر نوشیدنی کافئین​دار دیگری مانند انواع نوشابه‌های کافئین‌دار داشته باشد.

مضرات چایی برای کودکان

چند نکته

  • بهتر است چایی که به کودک می‌دهید نسبت به چایی که خودتان می‌نوشید رقیق‌تر باشد. معمولا بسته به نوع چای، هر چای باید ۴ تا ۶ دقیقه دم بکشد. اما در مورد کودکان، این زمان به ۲ تا ۴ دقیقه کاهش می‌یابد. اگر چای خیلی غلیظ و قوی است، حتما با اضافه کردن آب به آن، از غلظتش بکاهید.
  • دمای چای برای کودکان نسبت به بزرگسالان باید بسیار کمتر باشد. بهتر است چای را در دمای اتاق بگذارید تا دمای آن با محیط یکسان شود.
  • معمولا کودکان، و حتی بزرگسالان، میل به خوردن چای به همراه شکر یا قند دارند. کودکانی که در طول روز بیش از ۳۵۵ میلی‌لیتر چای شیرین مصرف می‌کنند، ۶۰ درصد بیش از سایرین احتمال دارد دچار افزایش وزن و چاقی شوند.
  • چای هیچ کالری ندارد و ارزش غذایی آن نیز از نظر میزان ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در آن زیاد نیست. کودکانی که معده خود را با چای پر می‌کنند، میل کمتری به خوردن مواد غذایی سالم و مغذی خواهند داشت. نتیجه این امر چیزی جز سوءتغذیه نیست.
  • مصرف چای مانع جذب آهن در خون می‌شود. در نتیجه، کودکانی که چای زیادی مصرف می‌کنند ممکن است دچار کمبود آهن شوند.
  • کافئین باعث می‌شود آب بدن با سرعت بیشتری دفع شود. البته میزان این دفع مایعات بستگی به میزان کافئینی که مصرف شده است دارد. همین دفع مایعات می‌تواند بدن را در معرض کم‌آبی قرار دهد و در نتیجه برای سلامت اعضای گوناگون بدن خطرناک باشد. این مورد، در فصول گرم سال که نیاز بدن به مایعات افزایش پیدا می‌کند، از اهمیت بیشتری برخوردار است.
  • کافئین می‌تواند برای بدن وابستگی ایجاد کند. به همین دلیل هم اگر فرزندتان به نوشیدن چای عادت کند، وابستگی بدن او به این ماده موجب افزایش مصرف و در نتیجه افزایش آثار سوء این ماده بر بدن او خواهد شد.
  • مصرف چای ساعت خواب کودک را مختل می‌کند و ادرار کودکان را در شب و نیمه‌شب بسیار زیاد می‌کند

مضرات چایی برای کودکان

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا