دسته‌بندی نشده

مضرات نودل | ۱۳ مورد از عوارض خوردن نودل برای سلامتی بدن

مضرات نودل چیست و چرا مصرف زیاد این ماده برای بدن خطرناک است؟

مصرف نودل ،چاقی ،سوئ هاضمه ،سرطان ،سقط جنین و ..بسیاری از بیماری های دیگر را برایتان به ارمغان می آورد و این امر به خاطر مواد تشکیل دهنده آن است که در این مطلب آنان را مورد بررسی قرار می دهیم.

شاید نودل یک غذای عالی به نظر بیاید زیرا هم پخت آن آسان است و هم طعم خوبی دارد و روزی که شما حوصله پختن غذا را ندارید، راحت ترین کاری که به نظرتان می آید، پختن نودال است. اما سوالی که پیش می آید این است که، آیا جایگزین کردن نودل به جای غذاهای سالم درست است؟

نودل فوری بیش از آنچه تصور می‌کنید برای سلامتی‌تان ضرر دارد

ما در این مقاله 13 دلیل اصلی برای توجیه سالم نبودن نودل را آورده ایم. بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف نودل فوری به طور قابل توجهی خطر بروز برخی بیماری‌ها و امراض مزمن را به ویژه در گروه‌های خاصی از افراد افزایش می‌دهد.

مصرف مداوم نودل‌های فوری فرد را در طولانی‌مدت در معرض ابتلا به بیماری‌های مزمن، افزایش وزن، مقاومت در برابر انسولین، التهابات مزمن و بسیاری مشکلات دیگر قرار خواهد داد.

مضرات نودل | ۱۳ مورد از عوارض خوردن نودل برای سلامتی بدن

مصرف این ماده خوراکی می‌تواند با خطر ابتلا به بیماری‌های مزمنی نظیر امراض قلبی، دیابت و حتی سکته مغزی مرتبط باشد. به گزارش ایسنا به نقل از استریت، هشت دلیل مضر بودن نودل فوری برای سلامتی به شرح زیر است:

13 دلیل مهم برای مضر بودن نودل

1. چربی زیاد نودل

یک بسته 85 گرمی نودل حاوی 14.5 چربی است و چربی اشباع شده ناسالم 6.5 گرم آن را تشکیل می‌دهد که یک سوم بیشتر از میزان مجاز مصرف روزانه است.

2. عدم برخورداری از پروتئین و مواد معدنی نودل

به سختی می‌توان ارزش غذایی در این ماده خوراکی مشاهده کرد. میزان ویتامین C ،A و کلسیم در آن صفر است. نودل تنها حاوی چهارم گرم پروتئین و 10 درصد آهن است که برای تامین نیاز بدن بسیار اندک است.

3. وجود انواع طعم دهنده‌ها در نودل

پودر‌های طعم دهنده به کار رفته در نودل از نمک، قند، ادویه و «مونوسدیم گلوتامات» ساخته شده که بیشتر آنها برای سلامتی ضرر دارند.

4. نودل دارای نمک زیاد است

نودل فوری حاوی مقدار بسیار بالایی سدیم است که با مصرف هر بسته آن 41 درصد از میزان نمک مجاز بدن در روز تامین می‌شود. بیشتر سدیم موجود در این ماده خوراکی از طعم‌دهنده‌های آن ناشی می‌شود.

5. وجود ماده شیمیایی بیسفنول A در نودل

این ماده شیمیایی در بسته بندی نودل استفاده می‌شود و بر مسیری که هورمون‌ها پیام‌ها را به سراسر بدن می‌فرستند تاثیر مختل‌کننده می‌گذارد.

6. کالری زیاد نودل

یک بسته از نودل به عنوان دو وعده غذایی به لحاظ جذب کالری به حساب می‌آید. یک بسته کامل این خوراکی حاوی 400 کالری است.

7. شیوه ناسالم آماده‌سازی نودل

برای اینکه بتوان بسته‌های حاوی نودل را برای چند ماه نگهداری کرد تولیدکنندگان آن را در روغن سرخ می‌کنند که برای سلامتی مضر است.

8. ابتلا به سندرم متابولیک قلبی با مصرف نودل

بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف نودل فوری برای دو تا سه بار در طول هفته با ابتلا به این سندرم ارتباط دارد که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیگر بیماری‌ها همچون دیابت و سکته مغزی را افزایش دهد.

9. بروز مشکلات هضم با خوردن نودل

این ماده بسیار مضرتر از آن است که به نظر می رسد.

محققان در بیمارستان عمومی ماساچوست با استفاده از یک دوربین کوچک، ریزمغذی های موجود در دستگاه گوارش را بیش از ۳۲ ساعت مشاهده کردند. این ویدیو نشان داد که معده برای هضم کردن نودل باید به سختی کار کند. رشته فرنگی مدتی طولانی در معده می ماند و دستگاه گوارش را شدیدا تحت فشار قرار می دهد.

علاوه بر این، ماندن ریز مغذی های نودل در دستگاه گوارش به مدت طولانی به این معنی است که شما بیش از حد در معرض مواد شیمیایی سمی و مواد نگهدارنده مانند TBHQ و BHA، که در رشته فرنگی یافت می شود و می تواند سرطان زا باشند، قرار دارید.

قرار گرفتن در معرض TBHQ به مدت طولانی می تواند در بعضی افراد باعث ایجاد آسم، اضطراب و اسهال شود. همچنین می تواند بر کبد و اندام های تولید مثل تأثیر بگذارد.

10. افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی با نودل

“سندرم متابولیک” به عنوان یک گروه از علائم تعریف شده است که باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و ایجاد دیابت می شود. این علائم عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • سطح تری گلیسیرید بالا
  • قند خون بالا
  • افزایش چربی شکمی

بر طبق یک مطالعه که نتایج آن در سال ۲۰۱۴ در Nutrition منتشر شده نشان داد که زنانی که ۲ یا ۳ بار در هفته رشته فرنگی مصرف می کنند، میزان شیوع سندرم متابولیک در بدنشان زیاد است.

علاوه بر این، سرخ کردن عمیق که یکی از گام های مهم در فرایند تولید اکثر ماکارونی های فوری است، باعث ورود بیش از حد چربی های اشباع به بدن شده و عامل خطر بیشتری را برای ابتلا به بیماری های قلبی فراهم می کند.

11. افزایش چربی های اشباع شده با مصرف نودل

در حالی که مصرف بیش از حد هر گونه چربی خطر ابتلا به چاقی را افزایش می دهد، اما چربی های اشباع شده به خصوص بسیار مضر هستند زیرا آنها سطح لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا “کلسترول بد”) را افزایش می دهند و خطر بیماری قلبی را بالا می برند. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند از چربی های اشباع شده به طور کلی اجتناب کنید.

بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۲ در Diabetologia منتشر شده، افرادی که از چربی اشباع نشده به جای چربی های اشباع شده استفاده می کنند، میزان کلسترول LDL، حساسیت به انسولین و چربی شکمی بهبود می یابد.

بسته به فرآیند تولید، مقدار چربی اشباع موجود در مارک های مختلف نودل های فوری ممکن است متفاوت باشد.

رشته فرنگی های فوری که قبل از بسته بندی در روغن نخل یا کره سرخ شده اند احتمالا دارای چربی های اشباع بیشتری هستند. می توانید برچسب غذایی روی نودل را بررسی کنید تا مقدار دقیق چربی های اشباع شده را در محصولی مصرفی خود پیدا کنید.

12. ابتلا به چاقی مفرط با مصرف زیاد نودل

مصرف نودل ، یکی از علل عمده چاقی مفرط است. این ماده غذایی حاوی چربی و میزان بالای سدیم است که باعث احتباس آب در بدن می شود.

13. سوزش و ناراحتی سینه

گلوتامین مونوکسید ماده ای شیمیایی است که به بعضی غذاها به ویژه گوشت اضافه می شود تا مزه آن را حفظ کند. گفته می شود حدود یک تا ۲ درصد مردم به این ماده حساسیت دارند. افرادی که به این ماده حساسیت دارند اما به طور منظم آن را مصرف می کنند، دچار سوزش و ناراحتی سینه و گر گرفتگی یا سردرد می شوند.

مضرات نودل | ۱۳ مورد از عوارض خوردن نودل برای سلامتی بدن

مضرات نودل چیست و چرا مصرف زیاد این ماده برای بدن خطرناک است؟

نمک غنی از سدیم، ضروری ترین طعم دهنده است. با این حال، مصرف بیش از حد از آن برای سلامتی بسیار مضر است.

بر اساس یافته های یک مطالعه که نتایج آن در سال ۲۰۱۴ در American Journal of Hypertension منتشر شده مصرف سدیم در رژیم غذایی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در ۲۳ مورد از ۲۷۴،۶۸۳ مورد آزمایش کنترل شده تصادفی بود.

نودل غنی از نمک است و بنابراین غنی از سدیم نیز می باشد. سدیم بیش از حد با فشار خون بالا، بیماری قلبی، نارسایی قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

طبق نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۱ در The Journal of New Medicine منتشر شده، بیماران مبتلا به فشارخون بالا که دارای رژیم غذایی خاص (غنی از میوه ها، سبزیجات و محصولات لبنی کم چربی با سطوح پایین سدیم) هستند به میزان قابل توجهی کاهش فشار خون را تجربه کرده اند.

کربوهیدرات ها سطح قند خون را در بدن افزایش می دهند، در نتیجه موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت می شوند.

مصرف زیاد نودل فوری همچنین می تواند قند خون را افزایش دهد. بدن شما به تدریج قند اضافی را به چربی تبدیل می کند و برای استفاده در آینده آن را ذخیره می کند. این فرآیند باعث چاقی که یکی دیگر از عوامل خطر بیماری های قلبی است، می شود.

بیشتر نودل های فوری در طول فرایند تولید سرخ شده اند. هنگامی که از روغن برای سرخ کردن این رشته فرنگی استفاده می شود و تعویض نمی شود، عوامل اکسید کننده در روغن تجمع می یابد.

به تدریج، این مواد اکسید کننده، سموم را جذب می کنند و با روغن و چربی به نودل منتقل می شوند.

بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۶ در Food and Chemical Toxicology منتشر شده، مسمومیت غذایی در ژاپن در گذشته به علت وجود روغن و چربی در نودل های فوری، باعث اسهال، درد شکم، سردرد و تهوع می شد.

روش های تولید رشته فرنگی فوری نیز هنوز مضرات قابل توجهی برای بدن دارند. به همین جهت The World Instant Noodles Association، استانداردهای تولید را برای نودل تعریف کرده و ترویج داده است تا خطر ابتلا به آلودگی و مسمومیت غذایی را کاهش دهد.

این موضوع در مورد همه مارک های نودل فوری درست نیست. اما برخی از آن ها از MSG به عنوان یک عنصر در طعم دهنده ها استفاده می کنند. MSG یک طعم دهنده مخصوص در غذاهای چینی، ژاپنی و کره ای است.

داده های بهداشت و تغذیه از ۱۰۹۵ بزرگسالان بالغ چینی که در طول سالهای ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۶ جمع آوری شده اند نشان داد که افزایش مصرف MSG در طول سال با اضافه وزن ارتباط دارد. اگر چه FDA معتقد است که MSG یک افزودنی امن است، اما اثرات مضر آن هنوز در بین پژوهشگران مورد بحث است.

از دهه ۱۹۶۰، افرادی که به طور منظم غذاهای آسیایی غنی از MSG مصرف می کردند، سردردهای شدید، بی حسی دهان و گردن، درد قفسه سینه و تعریق بیش از حد را گزارش کردند. این گروه از علائم در نهایت به عنوان «سندرم رستوران چینی» شناخته شده است.

بیشتر بخوانید :

بهترین تغذیه در دوران قاعدگی از نظر طب سنتی ایران

خطراتی که با مصرف غذای شب مانده سرمان می آید | فلج تنفسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا