دسته‌بندی نشده

مصرف داروی آلبوترول چه عوارضی برای کودکان دارد؟

موارد مصرف آلبوترول + عوارض این دارو

آلبوترول برای جلوگیری از اسپاسم برونشیت ها در افراد مبتلا به آسم، آلرژی مرتبط با آسم و سایر بیماری های انسدادی مقاوم به ریه استفاده می شود. آلبوترول مانند سایر داروها می تواند عوارض ناخواسته ای در برخی از بیماران ایجاد کند.

گزارش هایی از عوارض جانبی آلبوترول در کودکان نوپا و کودکان جوان که از آلبوترول برای کاهش علائم آسم استفاده می کنند، وجود دارد، که در ادامه این مطلب از مجله دلگرم به بررسی آنها می پردازیم.

تغییرات خلق و خوی با آلبوترول

متخصصان مایو کلینیک گزارش می دهند که برخی از کودکان نوپا و زیر ۴ سال که آلبوترول را برای آسم مرتبط با آلرژی خفیف و سایر مشکلات تنفسی مصرف می کنند و کمتر گزارش شده اند؛ دچار عوارض جانبی آلبوترول، از جمله تغییرات خلقی که برای والدین قابل توجه است، می شوند.

این اثرات شامل تحریک پذیری، از دست دادن تمرکز و دقت و… است. به طوری که والدین در انجام فعالیت های روزانه دچار مشکل می شوند. در بعضی موارد ممکن است نگرانی و سردرگمی نیز ایجاد شود. در بیشتر موارد این عوارض جانبی با گذشت زمان یا کاهش دوز آلبوترول کاهش می یابد.

واکنش آلرژیک با آلبوترول

کودکان نوپا، کودکان بزرگ تر و سایر بیماران مصرف کننده آلبوترول ممکن است از واکنش های آلرژیک که نیاز به مراقبت های فوری دارند، رنج ببرند.

علائم آلرژی به این داروهای استنشاقی عبارتند از کهیر یا بثورات روی پوست، تورم گلو، زبان، لب ها و صورت و تنفس دشوار؛ که توسط وبسایت دلگرم ذکر شده است.اگر هر یک از این عوارض جانبی رخ دهد، دوز مصرفی باید متوقف شود و به مراقبت های فوری پزشکی مورد نیاز است.

عوارض جانبی آلبوترول

متخصصان مایو کلینیک هشدار می دهند که برخی از عوارض جانبی ممکن است فورا و به ویژه پس از مصرف ایجاد شود. این عوارض شامل برونکوسپاسم، خس خس سینه، تنگی قفسه سینه، درد قفسه سینه، فشار خون بالا و تاکی کاردی یا افزایش ضربان قلب است.

در مواجهه با این اثرات جدی باید بلافاصله به پزشک مراجعه شود. سایر عوارض جانبی آلبوترول در کودکان عبارتند از لرزش عضلانی، تشنگی بیش از حد تنفس، افزایش ادرار، ناراحتی پا، ضعف عضلانی، سرگیجه، سردرد، خشکی دهان و گلودرد.


موارد مصرف آلبوترول

آلبوترول (سالبوتامول) یک برونکودیلاتور است که عضلات موجود در مسیر جریان هوارا شل میکند و جریان هوای ورودی به ریه ها را افزایش می دهد.

آلبوترول استنشاقی برای درمان یا جلوگیری از برونش اسپاسم در افراد مبتلا به بیماری انسداد مجاری ورودی هوا مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین برای جلوگیری از برونش اسپاسم ناشی از ورزش نیز استفاده می شود.آلبوترول برای استفاده در بزرگسالان و کودکان بالای 4 سال است.

اطلاعات مهم در مورد آلبوترول

مهم است که همیشه آلبوترول در دسترس باشد.استفاده از داروهای دیگر را، که توسط پزشک تجویز شده ، ادامه دهید.اگر به نظر میرسد که داروهای آسم شما در درمان یا پیشگیری از حملات ناتوانند، با پزشک خود مشورت کنید.

اگر احساس می کنید که باید بیش از یک مرتبه از داروهای خود در یک دوره 24 ساعته استفاده کنید، با پزشک خود صحبت کنید. احساس نیاز به افزایش دارو می تواند نشانه اولیه از یک حمله جدی آسم باشد.مصرف بیش از حد آلبوترول می تواند کشنده باشد.

پیش از مصرف آلبوترول

  • اگر به آلبوترول حساسیت دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.
  • اگر به پروتئین شیر حساسیت دارید، نباید از ProAirRespiClick استفاده کنید.

برای اطمینان از این که آلبوترول استنشاقی برای شما خطری ندارد، اگر یکی از موارد زیر شامل شما می شود، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • بیماری قلبی، فشار خون بالا، نارسایی احتقانی قلب
  • اختلال ریتم قلب
  • اختلال تشنج مانند صرع
  • دیابت
  • تیروئید بیش از حد فعال
  • کمبود سطح پتاسیم در خون

مضر بودن یا نبودن آلبوترول برای جنین تا کنون مشخص نشده است. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.معلوم نیست که آلبوترول استنشاقی به شیر مادر منتقل می شود یا اینکه ممکن است به یک کودک تازه متولد شده آسیب برساند.در صورتی که به نوزاد خود شیر میدهید، به پزشک خود اطلاع دهید.آلبوترول استنشاقی برای افراد کمتر از 4 سال تجویز نمی شود.

نحوه مصرف آلبوترول

تمام دستورات پزشک را در مورد چگونگی مصرف آلبوترول مد نظر داشته باشید.راهنمایی های روی برچسب داروی تجویزی خود را به دقت مطالعه کنید. از آلبوترول استنشاقی را در مقادیری بیشتر یا کمتر و یا طی زمانی طولانی تر از توصیه پزشک استفاده نکنید.

قبل از اولین استفاده، دستگاه استنشاق آلبوترول خود را آماده کنید. در صورت نیاز، دستورالعمل های لازم جهت آماده سازی به همراه داروی شما داده می شود.همچنین قبل از هر استفاده، دستگاه آلبوترول خود را تکان دهید.اجازه ندهید یک کودک بدون کمک فرد بالغ از آلبوترول استنشاقی استفاده کند.

دوز معمولی استنشاق آلبوترول 2 استنشاق در هر 4 تا 6 ساعت است. برای جلوگیری از برونش اسپاسم ناشی از ورزش، 15 تا 30 دقیقه پیش از ورزش، 2 بار از دارو استفاده کنید. تاثیر آلبوترول استنشاقی باید حدود 4 تا 6 ساعت دوام داشته باشد.اگر فکر می کنید داروهای آسم شما تاثیر گذار نسیتند، به پزشک مراجعه کنید. احساس نیاز به افزایش دارو می تواند نشانه اولیه از یک حمله جدی آسم باشد.

از شمارنده دوز در دستگاه استنشاق آلبوترول خود استفاده کنید و قبل از اتمام دارو، نسخه جدید تجویزی را تحویل بگیرید. همیشه از دستگاه جدید استنشاقی که منطبق با نسخه تجویزی شماست، استفاده کنید.برای آگاهی از خالی بودن قوطی دارو، آن را در آب شناور نکنید.

دستورالعمل های محصول در مورد چگونگی تمیز کردن دستگاه آلبوترول استنشاقی و دهانه آن را دنبال کنید.سعی نکنید قسمتی از دستگاهاستنشاقیProAirRespiClickرا پاک و یا از آن جدا کنید.آسم اغلب با ترکیبی از داروها درمان می شود.از تمام داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

دوزها یا برنامه دارویی خود را بدون مشاوره پزشک خود تغییر ندهید.دارو را در دمای اتاق و دور از رطوبت، گرما یا سرما نگهداری کنید.قوطی آلبوترول را از شعله آتش یا حرارت بالا دور نگه دارید. اگر دمای قوطی دارو خیلی بالا برود ممکن است منفجر شود. همچنین از سوزاندن یا سوراخ کردن قوطی دارویی که به اتمام رسیده است خودداری کنید.

به یاد داشته باشید، این دارو و همه داروهای دیگر را از دسترس کودکان دور نگه دارید، هرگز داروهای خود را با دیگران به اشتراک نگذارید و فقط آلبوترول را تحت نسخه تجویزی، استفاده کنید.

در صورت فراموش کردن مصرف دارو

به محض یادآوری، مقدار دوز فراموش شده را استفاده کنید. اگر تقریبا زمان داروی برنامه ریزی شده بعدی شما رسیده باشد، داروی از یاد رفته راکنار بگذارید. دارو را در مقادیری اضافی برای جبران دوزهای از یاد رفته استفاده نکنید.

در صورت مصرف بیش از حد

در صورت مصرف بیش از اندازه آلبوترول به اورژانس مراجعه کنید. مصرف بیش از حد آلبوترول می تواند کشنده باشد.
علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل خشکی دهان ، لرزش، درد قفسه سینه، ضربان سریع قلب ، تهوع، حال عمومی نامناسب، حمله ناگهانی (تشنج)، احساس سرگیجه یا غش کردن؛ باشد.

در صورتی که نشانه هایی از واکنش آلرژیک به آلبوترول مانند تنفس سخت، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو دارید، به اورژانس مراجعه کنید.

در صورتی که موارد زیر شامل شما می شودبه پزشک مراجعه کنید:

  • احساس خستگی، خفگی و یا سایر مشکلات تنفسی پس از استفاده این دارو
  • درد قفسه سینه، ضربان قلب بالا، احساس تپش قلب یا لرزش در قفسه سینه
  • درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
  • قند خون بالا – افزایش تشنگی، افزایش ادرار، گرسنگی، خشکی دهان ، نفسی با بوی شبیه به میوه، خواب آلودگی،
  • پوست خشک، مشکل بینایی، از دست دادن وزن
  • پتاسیم کم – گرفتگی پا، یبوست، ضربان قلب نامنظم، لرزش در قفسه سینه، تشنگی شدید؛افزایش ادرار، بی حسی یا سوزن شدن، ضعف عضلانی و یا احساس لرز.

عوارض جانبی شایع که ممکن است اتفاق بیفتد:

  • درد کمر
  • درد عمومی بدن
  • سردرد، سرگیجه؛
  • احساس عصبی بودن
  • تهوع، اسهال، ناراحتی معده
  • گلودرد، درد سینوسی، آبریزش بینی

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است عوارض دیگری نیز رخ دهند. در مورد عوارض جانبی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی آلبوترول

در مورد تمام داروهای فعلی خود و یا هر دارویی که می خواهید شروع یا متوقف کنید، به پزشک خود اطلاع دهید، به ویژه در صورت مصرف موارد زیر:

  • هر نوع داروهای استنشاقی یا برونکودیلاتور؛
  • دیگوکسین؛
  • دارو های ادرار آور یا “قرص آب”؛
  • داروی ضد افسردگی – آمیتریپتیلین، دزیپرامین، ایمی پرامین، دوکسپین، نورتریپتیلین و…
  • دارو های بتا بلاکر – آتنولول، کارودیلول، لابتالول، متوپرولول، پروپرانولول، سوتولول و …
  • بازدارنده هایMAO -ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن آبی، فنلزین، راساژیلین، سلژیلین، ترانیل سیپرومین و….

این لیست کامل نیست.ممکن است سایر داروها ، از جمله داروهای تجویزی یا غیر تجویزی، ویتامین ها و محصولات گیاهی با آلبوترول استنشاقی تداخل ایجاد کنند. همه تداخلات احتمالی در این راهنما از دارو ذکر نشده است.

همچنین بخوانید:

موراد مصرف کپسول کی پی تیوا (تیوتروپیوم) و عوارض جانبی این دارو

موارد مصرف اسپری استنشاقی بکلومتازون و عوارض این دارو

اطلاعات داروی کپسول داروی اسپیریوا (تیوتروپیوم )

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا