دسته‌بندی نشده

مشکلات افراد بلغم مزاج و راههای درمان این نوع از طبع

بالارفتن بلغم

همان طور که میدانید در بدن همگی ما ۴ خلط (دم، صفرا، بلغم و سودا) موجود است . هر یک از این اخلاط که میزان شان از حد طبیعی بیش تر شود می گوییم آن خلط غلبه نموده است.

غلبه اخلاط مشکلات بسیاری برای بدن ایجاد میکند که این مشکلات می توانند خودشان را در اندام های مختلف به طرق گوناگون نشان دهند. حال می خواهیم بدانیم غلبه بلغم چیست و در هر یک از اندام ما چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

بلغم یکی از خلط های چهارگنه ( اخلاط اربعه) در طب اخلاطی است. به نظر پزشکان سنتی این خلط طبعی سرد و مرطوب دارد و استفاده زیاد خوراکی های سردی بخش سبب ازدیاد این خلط در بدن میشود .
می دانید غلبه بلغم چیست که تمامی پزشکان طب سنتی از آن حرف میزنند و منعش می کنند؟ غلبه بلغم مشکلی مزاجی است که متأسفانه در بیش تر اشخاص جامعه موجود است . درصورتی که شما هم با وجود اندامی لاغر، شکم بزرگی دارید بدانید که این شکم ناشی از غلبه بلغم است.

نوشته های مشابه

بلغم چیست ؟

میزان بلغم در انسان سالم یک درصد است و چون سبک تر از سودا و دم است معمولاً حجام در نخستین خونگیری فرد بلغمی شاهد خون شفاف و کم مایه ای است.

بلغم مانند کشک یا سفیده تخم مرغ بوده و مربوط به سیستم لنفاوی یا سیستم ایمنی است و از جنس آب و سرد و تر است، اشخاص بلغمی به دلیل سردی این مزاج دارای رنگ پوستی روشن، بور و یا چه بسا پوست سفید و موهای بور یا سفید میباشند.

به طور کلی پوست و مو بهترین و راحت ترین راه برای شناخت مزاج اشخاص است و موی تیره و خشن علامت شخصی با مزاج گرم و موی روشن و نازک (لَخت) علامت شخصی با مزاج سرد است.

دم و صفرا گرم هستند، سودا و بلغم سرد هستند. اشخاص بلغمی علاوه بر پوست و موی روشن و شفاف دچار چاقی شکمی و قدری هم چاقی از ناحیه پهلو می باشند که البته با تعدیل بلغم خود و روی آوردن به استفاده موادی که گرم و خشک هستند مانند خرما و زیره و اسپند و… می توانند از چاق شدن مفرط جلوگیری به عمل آورند و با استفاده ماده های مسهل و تخلیه روده و معده از چاقی خود بکاهند.

اشخاص بلغمی اغلب از نفخ معده و سردی سر دل رنج می برند که می توانند با ترک سردی ها و استفاده گرمی جات به سلامت معده و بطور کلی سلامت جسم خود کمک کنند، زیرا بر مبنای طب یونان که طب اسلام هم تا حدودی برگرفته از طب یونان است و قدمتی بالغ بر ۴۰۰۰ سال دارد منشأ تمام بیماریها در معده پنهان است و با تندرستی معده تمام امراضی از بدن دفع خواهد شد.

بالارفتن بلغم از نظر طب اسلامی

(طب اسلامی، خون+ معده را منشأ تندرستی و بیماری می داند) در منبع های طب اسلامی از یبوست بعنوان یکی از امراض معده به امّ الامراض تعبیر شده، بنابراین یک پزشک ماهر قبل از این که سفارش به حجامت بعنوان درمان خونی داشته باشد به تجویز مسهل و خالی کردن معده بیمار توجه میکند که در منابع طبی، شیوه های قی و تنقیه پیشنهاد شده است.

بیشتر بخوانید : تفاوت طب سنتی با طب اسلامی چیست؟

مزاج و خلط بلغم

اصلاح طبع افراد بلغم مزاج

این افراد باید برای مدتی از خوردن لبنیات و خوردن ترشی جات و مصرف غذاهای سردی بخش بدون حضور مصلح خودداری کنند و بیشتر از غذاهای گرمی بخش مانند : ارده , عسل , شیره انگور یا خرما و یا ارده و خرما استفاده نمایند.

همچنین افراد بلغم مزاج به جای چای از نوشیدنی های گرمی بخش , دم کرده ی دارچین و مقدار کمی زنجبیل استفاده کنند و هنگام خوردن برنج از ادویه جاتی مانند :هل , دارچین و زیره و شوید و نیز از میوه جات شیرین و رسیده مصرف نمایند.

روزانه مقداری نرمش و ورزش انجام دهند , و یک روز در میان به حمام بروند.

از تمام غذاهای گرمی بخش مانند:

گوشت شتر یا گوسفند . کبوتر , سار , بوقلمون کباب شده مصرف کنند

از میوه جات رسیده و شیرین مصرف کنند و از ادویجاتی مانند:

بیشتر بخوانید : خواص دارویی و درمانی هل را میدانید؟

  • دارچین
  • زنجبیل
  • زعفران

بیشتر بخوانید : چگونه زعفران تقلبی را تشخیص دهیم

  • جوز هندی
  • فلفل سیاه و سفید
  • دانه خردل

سیر و موسیر استفاده کنند و چغندر , شلغم , هویج , کلم قمری , ترب سیاه و سفید و کلم و ساقه کرفس , نعناع , ریحان , جعفری , مرزه ترخون , تره و شوید نیز کنار غذاها حتما استفاده کنند .

افراد بلغمی حتی الامکان از مواد لبنی مانند شیر , ماست , دوغ و… بدون استفاده از ادویه جات گرم پرهیز کنند

ترشی جات , سرکه , شوری. برنج سفید , عدس , سیب زمینی , آب یخ , انواع نوشابه های گاز دار , چای , قهوه , نسکافه , سوپ جو , آش جو , میوه های ترش و کال , نارنگی ع کیوی , گرمک , خیار پوست کنده , قارچ , ماش , جو , گوشت گاو و گوساله , انواع گوشت سفید , سس , رب , گوجه فرنگی , پرخوری , غذاهای فریز شده , کدو خورشتی , غذاهای فریز شده , آش رشته , ماکارونی , پفک , ادامس , بیسکویت , چیپس بپرهیزد زیرا مصرف این نوع مواد غذایی بدون وجود مصلح خلط بلغم را فعال نموده و آن را افزایش می دهد .

درمان سوء مزاج بلغم

در مورد سوء مزاج بلغم و طریقه درمان باید به این مسئله اشاره کرد که بر اساس روایات و نیز طبق نظر حکمای طب سنتی یکی از بهترین مسیرها برای دفع بلغم تعریق است و یکی از بهترین جاها برای این کار حمام گرم است.

حتی عده‌ای تعریق را درمان یک سوم از بیماری‌ها دانسته‌اند. البته مشکل حمام‌های امروز سرد بودن آنهاست.

اگر بتوان فضای حمام را گرم کرد (چیزی شبیه سونای خشک) و مدتی در آن سکونت داشت بسیار مناسب است.در مرحله دوم باید دانست که در درمان هر سوء مزاجی چند چیز شرط است.

اولاً تفتیح مجاری یعنی باز کردن انسدادهای مختلف چه انسداد در روده‌ها (یبوست) و چه انسداد مجاری صفراوی و یا انسداد در عروق و چه انسداد در مسامات منافذ پوست.

بیشتر بخوانید :

طب سنتی و مزاج فصل ها

8 گام طلایی برای تشخیص افراد دارای مزاج گرم و تند در رابطه جنسی

طبع سرد و گرم / چگونگی تشخیص طبع سرد و گرم

برای نابودی غلبه بلغم از مزاج خود، بامداد هر روز یک مثقال اطریفل صغیر (دارویی تشکیل شده از گیاهان دارویی هلیله زرد، هلیله سیاه، هلیله کابلی، بلیله، آمله، عسل و روغن بادام شیرین می‌باشد و به عنوان مقوی معده و جلوگیری از سفیدی مو بسیار مفید و موثر است) مصرف کنید.

پوست هلیله کابلی، پوست هلیله زرد، هلیله سیاه، پوست بلیله و امله مقشر را مساوی هم کوبیده شود و با روغن گاو یا روغن بادام آمیخته و با سه برابر همه آن‌ها از عسل آمیخته شود.

اطریفل‌ها انواع مختلفی هستند که در کتاب‌های طبی قدیم ذکر شده است و ترکیب آن‌ها تماما دارای خاصیت فوق هستند، علاوه در مورد سستی بر ضعف معده، علاج بواسیر و تقویت مغز و اعصاب سودمند است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا