دسته‌بندی نشده

مزیت هایی که انجام کار اشتباه با خودش به همراه دارد !

فواید اشتباه کردن : همه ما خطا میکنیم. اعتراف به اشتباه هم داریم اما مطمئن باشید آنها که میگویند تا حالا اشتباه نکرده اند، دستاورد خاصی در زندگی نداشته یا به جایی نرسیده اند.

یک بار یک نابغه گمنام به من گفت: وقتی که پای اشتباه خودمان وسط است، ما اغلب وکلای خیلی خوبی می شویم. ما از خودمان خیلی خوب دفاع می کنیم. ممکن است حتی اعتراف به اشتباه هم نکنیم. اما وقتی دیگران اشتباه می کنند، ما تبدیل به قضات خیلی خوبی می شویم.

ما دیگران را خوب قضاوت می کنیم. وقتی اشتباه بزرگی می کنیم، ممکن است در همان ابتدای کار با خودمان بگوییم: اوه؛ حالا چه کسی از این مسئله خبردار خواهد شد یا آیا می توانم این قضیه را مخفی نگه دارم؟ کافی است تمرکز ، اعتماد به نفس و پایبندی به عقاید را در خود افزایش دهید تا بتوانید خطا و اشتباه خود را نیز قضاوت کنید.

آشکار شدن اشتباه

اگر خیلی خوش شانس باشید، شاید فرصتی برایتان پیش بیاید و بتوانید قبل از اینکه کسی از ماجرا با خبر شود، اشتباهتان را جبران کنید.

فواید اشتباه کردن

اما در صورتی که اشتباه تان سریعا بر همه آشکار شود یا به سرعت نتایج منفی خود را بروز دهد، بهترین کاری که از دستتان بر خواهد آمد، این است که مسئولیت را قبول کنید، عذرخواهی کنید و آنچه که از دستتان بر می آید برای بهبود اوضاع و جبران مشکلات انجام دهید.

به خاطر داشته باشید که این احتمال وجود دارد که اعتراف سریع و در عین حال صادقانه به اشتباه، مجازات سنگین تری برایتان رقم نخواهد زد.

اما اگر سعی داشته اید که اشتباه را مخفی کنید، بدانید که دارید با آتش بازی می کنید. لو رفتن قضیه بعد از تلاش بیهوده جهت پنهان نگه داشتن آن هیچ گاه نتیجه مثبتی نداشته است. ما شاهد مثال های زیادی در این ارتباط در تاریخ هستیم.

نظر کنفوسیوس و هوارد بیکر در مورد مخفی نمودن اشتباه

کنفسیوس هم ۲۵۰۰ سال پیش به این مساله اشاره کرده است؛ وی می گوید: از اشتباهاتتان شرمنده نباشید و به آنها اعتراف کنید.

بزرگ‌ترین اشتباه، ترس از اشتباه کردن است.

در همین ارتباط، هوارد بیکر، سناتور سابق ایالات متحده که مسئولیت بررسی رسوایی واترگیت را بر عهده داشت هم می گوید:‌ همیشه لاپوشانی مسئله، و نه اصل قضیه، هست که باعث بروز مشکلات می شود.

بهترین راه برای اشتباه

در موقع اعتراف به اشتباه، آیا فقط باید در حضور رئیس این کار را انجام دهیم؟ اشلی کوبرت، کارشناس PR، در این زمینه می گوید الزامی در این کار نیست.

وی معتقد است باید مناسب ترین و در نتیجه، مرتبط ترین فرد را انتخاب کرده و مسئله را با وی در میان بگذاریم. به نزد آن فرد بروید، به صورت روشن و خلاصه اتفاقات روی داده را برایش تشریح کنید. از وی بابت همکاری و کمک، و زمانی که در اختیارتان قرار می دهد، تشکر کنید.

اشتباه کردن و فواید موثر

بابت مشکل پیش آمده یک بار عذرخواهی کنید و سپس، راه حل های پیشنهادی تان جهت رفع مشکل یا جبران خسارات را مطرح نمایید. با این کار، حداقل توانسته ایم خودمان را در برابر جریمه پنهان کاری مصون نگه داریم؛ اگر رئیسمان به ما گفت که قضیه را لاپوشانی کرده ایم، دست کم می توانیم بگوییم که افراد مرتبط با قضیه در جریان ماجرا هستند.

راهکار عملی در مواجه شدن با خطا

در پایان اجازه دهید که مجددا به سخت ترین قسمت ماجرا برگردیم و توصیه هایی از آلن نورتن، که در TechRepublic می نویسد، در ارتباط با زمانی که فهمیده اید چه اشتباه بزرگی مرتکب شده اید به شما بگویم. وقتی متوجه اشتباهتان شدید، چند نفس عمیق بکشید؛ سپس، چند سوال مثل سوالات زیر از خودتان بپرسید:

آیا مایلم ریسک های غیرضروری و البته خطرناکی جهت تصحیح اشتباهم قبول کنم؟
آیا به دلیل ترس و نگرانی دست و پایم را گم کرده ام و نیاز به کمک دیگران دارم؟
آیا می توانم بدون اینکه اوضاع را از اوضاع فعلی، بد تر کنم، مشکل را رفع کنم؟

از اشتباه کردن نترسید!

در اغلب موارد شما می توانید بدون نیاز به اینکه همه را با خبر کنید، مشکل را رفع و رجوع کنید.

کایلا کروپنیک والش، کارشناس توسعه مهارت های شغلی می گوید: اگر پیش قدم شوید و مسئولیت کاری که صورت گرفته را قبول کنید، باید سعی کنید که آرام بمانید و به صورت شمرده و با سرعتی معقول، ماجرا را برای وی شرح دهید؛ به خاطر داشته باشید که طرز رفتار صادقانه تان تاثیر خود را بر فردی که با وی صحبت می کنید خواهد گذاشت؛ در صورتی که عصبی و نگران باشید، مطمئن باشید که آنها را هم عصبی و نگران خواهید ساخت.

به گذشته تان رجوع کنید؛ آیا در چنین شرایطی بوده اید؟ اینکه اشتباه مرتکب شده تان را اطلاع دهید؟ در نهایت چطور تصمیم گیری کردید، چه تجاربی از آن ماجرا کسب کردید؟ شاید بتوانید از آنها در موارد دیگر در آینده استفاده کنید.

حتماً بخوانید:

سخن پایانی:

یادگیری مهارت هایی همچون اعتراف به اشتباه خود، از جمله مهارت های اکتسابی است که با یادگیری نکات فوق می توانید بر آن تسلط یابید و جلوی اشتباهات بیشتر را بگیرید و احتمال موفقیت خود را افزایش دهید. با اعتماد به نفس و امیدواری اشتباهات خود را بپذیرید و از آن ها برای پیشرفت خود استفاده کنید.

منبع : بازار آکادمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا