دسته‌بندی نشده

مزایای درمانی قرص آسنوکومارول چیست؟

موارد مصرف و عوارض جانبی قرص آسنوکومارول

اسنوکومارول (Acenocoumarol) یک آنتی کوآگولان کومارینی با عملکردهای مشابه با وارفارین است که به صورت خوراکی تجویز می شود و دردرمان اختلالات ترومبوآمبولی کاربرد دارد.

قرص آسنوکومارول ضد انعقاد خون است. این دارو با کاهش تأثیر ویتامین K (ویتامینی که در پروسه لخته شدن خون نقش ایفا می‌کند) از تشکیل لخته‌های خون مضر جلوگیری می‌کند. در واقع داروی آسنوکومارول از لخته شدن ناخواسته خون جلوگیری می‌کند. اگر بیماری مثل فیبریلاسیون دهلیزی (atrial fibrillation) دارید که شما را در معرض خطر لخته شدن خون قرار می‌دهد، داروی آسنوکومارول برای شما تجویز می‌شود. آسنوکومارول از تشکیل هرگونه لخته در رگ‌های خونی پا، ریه و قلب و همچنین از بزرگ‌تر شدن این لخته‌ها و ایجاد مشکلات بزرگ‌تر جلوگیری می‌کند.

البته داروی ضد انعقاد دیگری به نام وارفارین ، برای تجویز در اولویت قرار دارد،اما اگر داروی وارفارین، برای شما مناسب نباشد، پزشک برای شما داروی آسنوکومارول را تجویز می‌کند.

مکانیسم اثر آسنوکومارول

اسنوکومارول ، مانند سایر داروهای خوراکی ضد انعقاد خون، دارای اثر غیر مستقیم ضد انعقادی است و از طریق مهار ساخت فاکتورهای انعقادی II، VII، IX و X در کبد و در مسیر و وابسته به ویتامین K، اثر خود را اعمال می‌کند.

فارماکوکینتیک آسنوکومارول

این دارو به راحتی از مسیر گوارشی جذب می شود و عمدتاً متابولیت های دفعی آن از طریق ادرار از بدن خارج می گردند و به طور و به وسیع به پروتین های پلاسما متصل می شود. نیمه عمر حذف آن متغیر است، تولید کنندگان انگلیسی محدوده 8 تا 11 ساعت را برای آن عنوان می کنند. این دارو از جفت عبور می کند و تنها مقادیر کمی از در شیر مادر یافت شده است و به صورت ترکیب راسمیک تجویز می شود و گزارش شده است که ایزومر راست گرد آن قوی تر است. ایزومرهای stereo آن فارماکوکینتیک متفاوتی دارند.

Acenocoumarol

مقدار و روش مصرف داروی آسنوکومارول

قبل از شروع درمان با داروی آسنوکومارول ، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دارو را دقیقا همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. به طور معمول این دارو یک بار در روز باید مصرف شود تا سطح دارو در خون بیمار ثابت باشد. سعی کنید دوزی از دارو را فراموش نکنید.

تا زمانی که پزشک به شما دستور قطع مصرف داروی آسنوکومارول را نداده است، به طور منظم به مصرف قرص ادامه دهید. دوره درمان با این دارو معمولاً از شش هفته تا سه ماه طول می‌کشد، اگرچه ممکن است برخی از پزشکان توصیه به ادامه مصرف قرص در طولانی مدت کنند.

اگر فراموش کردید که دوز داروی روزانه خود را در زمان مورد نظر مصرف کنید، هر زمان از روز که یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اگر تا دوز بعدی، به یاد نیاوردید که باید دارویتان را مصرف کنید، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید. به خاطر بسپارید که یک دوز داور را فراموش کردید و در این مورد در آزمایش خون بعدی به پزشک خود اطلاع دهید.

مقدار مصرف قرص آسنوکومارول

دوز معمول آسنوکومارول 8 تا 12 میلی گرم در اولین روز و 4 تا 8 میلی گرم در روز دوم می باشد. دوزهای بعدی نگهدارنده بین 1 تا 8 میلی گرم متفاوت می باشند که بستگی به میزان پاسخ بیمار دارد و این دارو با یک دوز منفرد در زمان های مشابه در هر روز تجویز می شود.

عوارض جانبی آسنوکومارول

خونریزی، حساسیت مفرط، بثورات جلدی، ریزش مو، اسهال، کاهش هماتوکریت، تیره شدن انگشتان، نکروز پوست، یرقان، اختلال در عملکرد کبد، تهوع، استفراغ و التهاب لوزالمعده با مصرف اسنوکومارول گزارش شده است.

قرص

تداخلات دارویی آسنوکومارول

تداخلات دارویی مرتبط با آنتی کواگولان های خوراکی در مورد وارفارین مورد بحث قرار گرفته اند. منابع اختصاصی راجع به تداخلات دارویی Acenocoumarol تحت عناوین دارویی زیر در آن جا موجود می باشند: ضد دردها، آنتی آریتمی ها، ضد باکتری ها، ضد افسردگی ها، ضد قارچ ها، داروهای ضد نقرس، آنتی هیستامین ها، آنتی نئوپلاستیک ها، منوپلاکت ها، ضد ویروس ها، دیورتیک ها، داروهای گوارشی، مهارکننده های ایمنی، داروهای تنظیم کننده چربی، پروستاگلاندین ها، هورمون های جنسی و واکسن ها.

هشدار ها در رابطه با آسنوکومارول

این دارو در موارد زیر باید با احتیاط مصرف شود:

دیابت شدید، زایمان اخیر، عیب شدید کار کلیه، ضربه شدید به ویژه به سیستم اعصاب مرکزی، ضایعات دستگاه تنفسی یا ادراری،واسکولیت شدید، کارسینوم احشاء عیب شدید کار کبد یا سیروز، کمبود ویتامین C و K، بیحسی ناحیه‌ای، سوراخ کردن نخاع، آندوکاردیت تحت حاد باکتریایی و پلی آرتریت.

شرایط نگهداری داروی آسنوکومارول

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

عوارض قرص های ضد انعقاد خون وارفارین

همه چیز در مورد قرص وارفارین یا کمادین

موارد مصرف آکسابین یا ریواروکسابان و عوارض جانبی این دارو

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا