دسته‌بندی نشده

لزوم تایید چک در سامانه صیاد و پیچک توسط بانک

آیا تایید چک در سامانه صیاد و پیچک توسط بانک لزومی دارد ؟

در بخش های قبل به توضیح نحوه تایید چک در سامانه صیاد و نحوه تایید چک در سامانه پیچک پرداخته و توضیح دادیم که تا زمانی که تایید دریافت و انتقال چک در این سامانه توسط انتقال گیرنده انجام نشود، انتقال چک اعتبار نداشته و فاقد اثر می باشد.

اکنون در این بخش به بررسی لزوم تایید چک در سامانه صیاد و پیچک توسط بانک پرداخته و به این سوال پاسخ می دهیم که آیا انتقال چک در سامانه صیاد و پیچک، مستلزم تایید آن از سوی بانک می باشد یا خیر؟

دلیل طرح این سوال آن است که از زمانی که سامانه صیاد و یا همان سامانه پیچک آغاز به کار نموده، مسایلی نیز در رابطه با این سامانه مطرح شده است. یکی از این مشکلات، این مساله بوه که در برخی موارد، هنگامی که انتقال گیرنده و دریافت کننده چک با تاخیر انتقال دهنده چک در ثبت چک در سامانه صیاد مواجه گردیده و به این مساله اعتراض می کند، با این بهانه از سوی انتقال دهنده چک صیادی مواجه گردیده که وی منتظر تایید انتقال چک از سوی بانک صادرکننده دسته چک یا بانک مرکزی بوده و علت تاخیر در ثبت چک در سامانه صیاد، تاخیر این بانک ها می باشد.

با توجه به شیوع این مساله در بین معامله کنندگان چک که به عنوان دستاویزی برای عدم ثبت چک در مهلت مقرر و عدم پرداخت بدهی به موقع مورد استفاده قرار می گرفت، بانک مرکزی در تاریخ 22 تیر ماه 1400 اقدام به صدور اطلاعیه ای نمود که به موجب آن : (… ادعای بعضی از صادرکنندگان چک در مورد انتظار برای دریافت تاییدیه از بانک یا بانک مرکزی برای ثبت انتقال چک ، تحت هیچ عنوان صحیح نبوده و هرگونه ادعای احتمالی از طرف انتقال دهنده چک مبنی بر اینکه «چک را در سامانه صیاد ثبت کرده و منتظر دریافت تاییدیه از طرف سامانه است»، ادعایی خلاف واقع و برخلاف مقررات سامانه صیاد می باشد. )

بنابراین در مورد لزوم تایید چک در سامانه صیاد و پیچک توسط بانک صادر کننده دسته چک و یا بانک مرکزی می توان گفت که با ثبت انتقال چک توسط انتقال دهنده در سامانه صیاد و پیچک، اطلاعات این چک وارد سامانه مزبور شده و برای انتقال گیرنده و دریافت کننده چک قابل مشاهد می باشد. تایید دریافت و انتقال چک در سامانه صیاد و پیچک، مستلزم تایید بانک صادرکننده چک و بانک مرکزی نبوده و صرفا با تایید انتقال گیرنده نهایی می شود.

separator line

حتماً بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا