دسته‌بندی نشده

كشتي كف روب و مسموميت، متهمان مرگ هزاران ماهي

كشتي كف روب و مسموميت، متهمان مرگ هزاران ماهي ها

حجم زيادي از ماهي، اين بار در جنوب كشور از بين رفتند، ماهي هاي ساردين در بندر زرآباد، از توابع كنارك سيستان و بلوچستان. پس از مرگ ماهي ها در فشافويه و لرستان، اين بار مرگ دسته جمعي ماهي ها به جنوبي ترين استان كشور رسيد. سه تن ماهي كه بوي تعفن شان همه بندر را گرفته بود و هنوز بعد از گذشت چند روز، علت مرگ آنها مشخص نيست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد،،صيادان منطقه، دليل از بين رفتن ماهي ها را كشتي هاي صيد ترال يا همان كف روب ها مي دانند، كشتي هايي كه در فصل هاي خاصي در آبهاي بيش از هشت مايل مي توانند صيادي كنند. اما شيلات منطقه نظري متفاوت دارد و علتي براي مرگ ماهيان پيدا نكرده است.

صيادان منطقه با اعلام نارضايتي از روش صيد اين كشتي ها اعلام كردند اين كشتي ها با تخريب كف دريا، زيستگاه ها و بستر زندگي ماهي ها را از بين مي برند و براي ديگر صيادان منطقه نيز به جز ضرر ارمغان ديگري به همراه نمي آورند و به طور حتم اين اتفاق ناشي از همين اقدام است.

ناصر جدگال يكي از صيادان اين منطقه حادثه رخ داده را ناشي از فعاليت كشتي هاي ترال دانست و در اين رابطه به مهر گفت: «اين روش صيد به دليل به دام انداختن بچه ماهي ها علاوه بر منقرض كردن نسل آبزيان، چراگاه هاي دريايي را هم تخريب مي كند و سال به سال ذخاير آبزيان دريايي را كاهش مي دهد.»مسلم بهرامي يكي ديگر از صيادان اين منطقه نيز بيان داشت: «صيد ترال براي كشيده شدن در آب هاي سطحي، عميق وحتي كف دريا استفاده مي شود.

كشتي كف روب و مسموميت، متهمان مرگ هزاران ماهي

در اين روش با استفاده از تور به شكل كيسه يي كه انتهاي آن كاملابسته شده است و كشيدن آن توسط شناور ترال در نزديكي بستر كف دريا يا لايه هاي ميان آبي و با فاصله از كف دريا نسبت به صيد آبزيان اقدام مي شود.»مديركل شيلات سيستان و بلوچستان اما با رد اين ادعا به مهر گفته است: «با ورود و آغاز تحقيقات توسط گروه هاي زيست محيطي و مركز تحقيقات شيلات و بازديد ميداني كه صورت گرفت بافت هاي ماهي هاي تلف شده مورد آزمايش و نمونه برداري قرار گرفت.

تاكنون هيچ اثري از مسموميت يا آلودگي كه منجر به مرگ اين تعداد ماهي شده باشد ديده نشده است و متاسفانه به دلايل نامعلوم سه تن ماهي ساردين در اين منطقه تلف شده است.»محسن علي گلشني با بيان اينكه هيچ كشتي صيد ترالي در منطقه حضور نداشته و فعاليت نمي كند، گفت: «ارتباط تلف شدن اين ماهي به دليل فعاليت كشتي هاي صيد ترال صحت ندارد زيرا هيچ كشتي با اين نوع صيد در منطقه فعاليت ندارد.

با فرض اينكه كشتي هاي ترال به صورت غيرمجاز اقدام به اين كار كرده باشند نيز اين فرضيه مردود است زيرا قطر چشمه هاي تور كشتي هاي صيد ترال بيش از 20 ميلي متر است و اين در حالي است كه ماهي هاي تلف شده قطري كمتر از 20 ميليمتر داشته و از چشمه تور صيادان رد مي شوند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا