دسته‌بندی نشده

قوانین گرفتن ویزای کار در بلژیک (۲۰۱۸)

معرفی کشور بلژیک و شرایط شغلی و اقتصادی : کشور بلژیک یکی از کشورهای حوزه اتحادیه اروپا و هم پیمان شینگن است .پایتخت این کشور بروکسل می باشد. بلژیک در شمال با هلند، در شرق با آلمان، در جنوب شرقی با لوکزامبورگ، در جنوب با فرانسه و از شمال غربی با دریای شمال مجاور است. در ۶۰٪ از مناطق بلژیک، زبان هلندی (گویش فلاندری) صحبت می‌شود و فرانسوی در ۴۰٪ مناطق جنوبی مثل والونی صحبت می‌شود و در منطقه پایتخت (بروکسل) هر دو زبان در نهادهای دولتی رایج است.

کمتر از ۱٪ مردم بلژیک آلمانی‌زبان هستند و در شرق کشور زندگی می‌کنند. در حدود ۸۶٪ از جمعیت بلژیکی دارای ملیت بلژیکی هستند. ۹٪ (بر اساس تعداد) ایتالیایی، مراکشی، فرانسوی، ترکی یا هلندی هستند و ۵٪ یکی از ملیت‌های دیگر را دارا می‌باشند.

۹۸٪ از جمعیت بزرگسال شمارش شده باسواد هستند. تحصیلات از سنین ۶ تا ۱۸ سال اجباری است اما بسیاری از بلژیکی‌ها تا سن حدوداً ۲۳ سالگی به تحصیل ادامه می‌دهند. آب و هوای در بلژیک، معتدل همراه با میزان بارندگی زیاد در تمام فصول است. میانگین دمای هوا برابر با ۳درجه سلسیوس در ژانویه، و ۱۸ درجه سلسیوس در ژوئیه و میانگین میزان بارندگی ۶۵ میلیمتر در ژانویه و ۷۸ میلیمتر در ژوئیه می‌باشد

بلژیک، با جمعیت متراکم، در قلب یکی از مهمترین مناطق صنعتی جهان قرار گرفته‌است. به طور جاری، اقتصاد بلژیک، عمدتاً بر پایه ارائه خدمات متمرکز است و بروکسل به عنوان مرکز چند نژادی و چند زبانه آن، و یکی از بلندمرتبه‌ترین اعضای اتحادیه اروپاست.

بلژیک به طور خاص دارای اقتصاد باز است. از دیدگاه ترابری بلژیک، دارای زیربنای محکم بنادر، کانال‌ها و راه آهن و بزرگ راه است که امکان یکپارچه شدن صنعتش با صنایع همسایگانش را به آن می‌دهد. بندر آنتورپ دومین بندر بزرگ اروپاست.

اقتصاد بلژیک، گویا به بازرگانی خارجی به ویژه کالاهای ارزش افزوده وابسته‌است.

واردات عمده آن عبارتند از:

  1. تولیدات غذایی
  2. ماشین آلات
  3. الماس خام
  4. نفت خام
  5. تولیدات نفتی
  6. مواد شیمیایی
  7. لباس
  8. لوازم
  9. بافتنی‌ها

صادرات عمده آن عبارتند از:

  1. اتومبیل
  2. غذا
  3. تولیدات غذایی
  4. آهن
  5. فولاد
  6. الماس
  7. منسوجات
  8. پلاستیک
  9. تولیدات نفتی
  10. فلزات غیر آهنی

نکته : در سال ۲۰۱۷ نرخ بیکاری در بلژیک به طور میانگین در حدود ۷% می باشد.

چگونه میتوان ویزای کار در بلژیک گرفت

ویزای کار در بلژیک وانواع آن

افرادیکه تابعیت یکی از کشورهای حوزه اقتصادی اروپا به همراه کشورهای دانمارک، سوئیس، ایسلند، نروژ، سوئد، فنلاند و لیختن اشتاین جهت کار در بلژیک نیازی به اخذ ویزای کار ندارند. همچنین دانشجویان کشورهای آمریکا، کانادا، نیوزلند، استرالیا مشروط به اینکه سن آنها بین ۱۸ تا ۳۰ سال باشد، جهت کار در ایام تعطیلات بین ترمهای دانشگاه ، بدون اخذ ویزای کار بلژیک می توانند به بلژیک مهاجرت کنند.

1. ویزای کار نوع A ( Work Visa Type A)

این نوع ویزا تنها به افراد خارجی داده می شود که در حال حاضر در بلژیک بوده و قبلا برای مدت مشخصی با ویزای کار نوع B به صورت قانونی کار کرده باشند. با اخذ ویزای کاری نوع A می توان به مدت نامحدود برای کلیه کارفرمایان بخش خصوصی یا دولتی به صورت تمام وقت یا نیمه وقت کار نمود.

جهت اخذ این نوع ویزا ، فرد متقاضی خارجی می بایست در طول ۱۰ سال اقامت مستمر در بلژیک، حداقل ۴ سال با ویزای نوع B در بلژیک کار کرده باشد. منظور از اقامت مستمر این است که فرد در طول ده سال گذشته بیش از یکسال خارج از کشور بلژیک نباشد.

اخذ این نوع ویزا از اداره مهاجرت بلژیک به عهده فرد متقاضی است. برای افراد تبعه کشورهای ترکیه، الجزایر، تونس، صربستان، مونته نگرو، کزوو، و بوسنی هرزگوئین شرط ۴ سال به ۳ سال تقلیل می یابد. همچنین اگر خانواده فرد متقاضی با فرد در بلژیک زندگی می کنند این مدت به یکسال تقلیل می یابد.

چه افرادی نمیتوانند ویزای کاری A بگیرند ؟

  1. افراد متخصص
  2. نیروهای کار ماهر
  3. دانشجویان
  4. کارگران و افرادی که برای آموزش به بلژیک اعزام شده اند.
  5. اساتید یا محققان مهمان

برای درخواست این نوع ویزا علاوه بر تکمیل فرم درخواست ویزای نوع A، می بایست اسناد قبلی مربوط به ویزای نوع B و فیش حقوقی شخص ارائه شود. در صورت رد شدن درخواست، فرد می تواند درخواست تجدید نظر را بکند . این درخواست نباید بیش از یکماه بعد از رد شدن ویزا ارائه شود.

2. ویزای کار نوع B ( Work Visa Type B)

این نوع ویزا برای یک کار معین و برای یک کارفرمای مشخص حداکثر به مدت یکسال صرف نظر از طول مدت قرارداد صادر می شود. در صورت نیاز این نوع ویزا هر سال تمدید می شود. برای اخذ این نوع ویزا کارفرما می بایست راسا برای فردی خارجی که قصد استخدام ایشان را دارد ، قبل از ورود فرد به خاک بلژیک، اقدام نماید.

به عبارت دیگر در این نوع ویزا کارفرما ، کاری را به فردی پیشنهاد داده و از جذب فرد حمایت به عمل می آورد. این نوع ویزا تنها به فرد استخدام شده این حق را می دهد تا فقط برای آن کارفرمای مشخص و برای انجام آن کار معین در بلژیک حضور داشته باشد به عبارت دیگر چنانچه کارفرمای فرد تغییر نماید و یا موضوع فعالیت و یا وظایف شخص در قرارداد کاری که با آن شرکت امضاء نموده است تغییر یابد مجدد می بایست ویزای دیگری درخواست شود. در این حالت درخواست ویزای جدید حداقل باید یک ماه قبل از انقضاء ویزای موجود به اداره مهاجرت ارائه شود.

ویزای کار نوع B برای افراد خارجی متخصص یا مدیران اجرایی در مشاغلی صادر می شود که در بازار کار بلژیک و در مرحله بعد در اروپا با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند. سطح دستمزد سالیانه در این قراردادهای کاری منعقد شده تحت ویزای نوع B باید از حداقل مبلغ مشخصی بالاتر باشد.

در سال ۲۰۱۷ حداقل حقوق ناخالص سالیانه تعیین شده در قرارداد کاری بدون در نظر گرفتن مزایای شغلی و کمک هزینه های زندگی (Cola : Cost of Living Allowances) نباید برای نیروهای متخصص از مبلغ ۴۰۱۲۴ یورو در سال و برای مدیران اجرایی از ۶۶۹۴۲ یورو در سال کمتر باشد.

همچنین اداره کار و مهاجرت بلژیک هر ساله فهرستی از مشاغلی که در بلژیک دچار کمبود نیروی متخصص هستند اعلام می نماید که کارفرمایان بلژیکی می توانند با خیال راحت و بدون بررسی مجدد بازار کار نسبت به تامین نیروی انسانی خارجی در این مشاغل اقدام نمایند.

در پیوست شماره ۱ لیست این مشاغل ارائه شده است. همچنین برای افرادی که برای بار اول از طریق ویزای نوع B استخدام می شوند ارائه گواهینامه های پزشکی که از اعتبار آنها بیش از سه ماه نگذشته باشد، الزامی است.

ویزای کار نوع B این اجازه را به کارفرمایان می دهد که نیروی متخصص مورد نیاز خود را از خارج از کشور جذب نمایند به عبارت دیگر نیروهای متخصص که به روشی دیگر از قبل به کشور بلژیک وارد شده اند را پوشش نخواهد داد. همچنین اگر فردی خارجی ویزای کار نوع B داشته باشد اعضای خانواده ایشان شامل همسر و فرزندان نیز اجازه کار در بلژیک را خواهند داشت.

3. ویزای کار نوع C ( Work Visa Type C)

این نوع ویزا برای افرادی است که در حال حاضر در بلژیک به صورت موقت اقامت دارند مانند دانشجویان، پناهجویان که هنوز درخواست پناهندگی آنها در حال بررسی است، اعضای خانواده سفیران و غیره. این نوع ویزا حداکثر به مدت ۱۲ ماه صادر خواهد شد و فرد می تواند بر اساس این نوع ویزا برای کلیه کارفرمایان به صورت تمام وقت یا پاره وقت با قرارداد با مدت معین یا با مدت نا معین کار نمایند.

کارفرمایان نیز می توانند بدون نگرانی نسبت به استخدام این افراد تا پایان مدت اعتبار ویزای کار آنها اقدام نمایند. این نوع ویزا تحت شرایط خاصی قابلیت تمدید می شود.

چگونه میتوان ویزای کار در بلژیک گرفت

گرفتن کارت شغلی ( پروانه کار) بلژیک

افرادی که قصد خود اشتغالی یا راه اندازی کسب و کاری را در بلژیک دارند می توانند با دریافت کارت شغلی ، کاری را در بلژیک آغاز نمایند. عموما کارت اشتغال به مدت ۲ سال و حداکثر ۵ ساله صادر می شود. با دریافت کارت اشتغال، همراهان شخص (همسر و فرزندان) هم می توانند در بلژیک اقامت داشته باشند.

هزینه صدور کارت اشتغال در حدود ۱۴۰ یورو می باشد. اگر از ایران بخواهید برای اخذ کارت اشتغال اقدام نمایید باید همزمان با درخواست کارت اشتغال، درخواست اقامت در بلژیک را همراه با مدارک لازم ارائه نمایید. در صورتیکه در بلژیک اقامت داشته باشید کارت اشتغال حداکثر به مدت زمان اقامت شما دربلژیک صادر خواهد شد.

چگونه میتوان ویزای کار در بلژیک گرفت

بیشتر بخوانید:

چگونه میتوان همراه خود را با ویزای کار به اروپا برد ؟

چگونه میتوان ویزای کاری به آذربایجان گرفت ؟

کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، یا راهکاری دیگری دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا