دسته‌بندی نشده

قوانین چک تضمینی به چه صورت است ؟

با قوانین چک تضمینی آشنا شویم

در ساده‌ترین تعریف می توانیم بگوییم چک تضمینی چکی است که توسط خود بانک شما یا یکی از شعب آن به تقاضای شما صادر می شود و پرداخت وجه آن چک توسط بانک مورد نظر تضمین می شود. برای صدور چنین چکی نیازی به دسته چک ندارید بلکه می توانید با مراجعه به بانک برای صدور چک تضمینی یا تضمین شده درخواست دهید. برای وصول این چک نیز می توان به راحتی از طریق هریک از شعب بانک مورد نظر اقدام کرد.

معمولا چک تضمین شده رمزدار در وجه حامل صادر می شود و قطعا اعتبار آن توسط بانک صادرکننده تامین خواهد شد. در واقع آنچه که باعث اعتبار چک تضمینی می شود این است که در زمان صدور این چک مبلغ آن از حساب درخواست کننده کم می شود، بنابراین چک حکم پول نقد را دارد و حامل این چک می تواند به راحتی آن را به شعب بانک صادر کننده تحویل داده و پول دریافت کند.

قوانین چک تضمینی

در ادامه به برخی از مهمترین قوانینی که در رابطه با چک تضمینی (تضمین شده) وجود دارد می پردازیم:

نوشته های مشابه
  1. فرد درخواست دهنده چک و یا پشت نویس ها حق ندارند پرداخت وجه چک تضمین شده را مسدود کنند.
  2. فوت، حجر و ورشکستگی صادرکننده چک اخلالی در وصول چک ایجاد نمی کند و در صورتی که این چک برای شخصی صادر و یا پشت نویسی شده باشد حتی طلب کاران صادر کننده چک نیز نمی توانند و حق ندارند وجه این چک را توقیف کنند.
  3. همه چک های تضمین شده باید دارای رمز، شماره امضا، مهر شعبه بانکی و مهر صاحب امضا باشند.
  4. چک تضمین شده برای این مصارف صادر می شوند: واریز به حساب های قرض الحسنه جاری، پس اندازه و کوتاه مدت – واریز تعهدات و دین ها، واریز به حساب دولتی – صدور حواله به شهرستان ها – پرداخت نقدی به اشخاص و …
  5. مبلغ چک حتما باید به وسیله ماشین چک نویسی روی چک پرفراژ گردد.

نکته مهم در مورد چک تضمینی این است که این چک ها فقط توسط بانک صادر می شوند و پرداخت آن نیز از طریق شعب همین بانک انجام می شود، لذا بانک های دیگر حقی در مورد صدور چک تضمینی ندارند. البته این مسئله مانع وصول چک صادر شده در بانک های دیگر نیست، اما باید این نکته را در نظر بگیرید که در صورت وصول چک در شعب بانک صادر کننده چک تضمینی واریز آن در همان لحظه انجام خواهد شد، اما در صورتی که از بانک دیگری اقدام به وصول کنید واریز آن 1 روز کاری زمان خواهد برد. لازم به ذکر است که چک‌های تضمین‌شده قابل‌مسدودشدن و توقیف‌کردن نیستند و ورشکستگی و فوت کسی که چک را صادر کرده‌ است، تأثیری در وصول آن ندارد.

separator line

حتماً بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا