دسته‌بندی نشده

قلعه صمصام کرج کجاست ؟

آشنایی با قلعه صمصام کرج

جاده کرج به چالوس با قلعه تاریخی صمصام همجوار است و از همین رو می توان حدس زد که در روزگاران قدیم این قلعه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

قلعه صمصام یکی از جاذبه های گردشگری تاریخی کلان شهر کرج است که به دست صدر اعظم ایران در دوره مشروطه (نجفقلی خان ملقب به صمصام السلطنه) بنا شده و دارای ایوان و پیشخوان ستون دار سنگی است. مساحت این قلعه حدود 1000 متر مربع می باشد. شکل بنا مستطیلی شکل بوده و در دو طبقه ساخته شده است.
طبقه اول دارای چندین اتاق با پوشش طاق و تویزه و با خشت خام بنا شده و بسیار محکم و استوار پابرجا باقی مانده است. مقابل این اطاق را ایوانی با ستون های سنگی در بر گرفته است که با نقوش حجاری شده گیاهی مزین گشته است. طبقه دوم که ایوانی ستون دار مشابه طبقه همکف داشته، خراب شده و آثار زیادی از آن باقی نمانده است.

قلعه صمصام کرج

قلعه صمصام از آثار تاریخی ارزشمندی است که از دوره قاجاریه به جا مانده. شایان ذکر است که جاده کرج به چالوس با این قلعه تاریخی همجوار است و از همین رو می توان حدس زد که در روزگاران قدیم این قلعه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

بخش بزرگی از قلعه ی صمصام امروزه سالم مانده است و نشان دهنده تاکتیک های نظامی و دفاعی حرفه ای که در آن دوره در ساخت آن به کار رفته است می باشد. این بنا از یک حیاط مرکزی بزرگ و همینطور تعدادی اتاق که به مخروبه تبدیل شده اند تشکیل شده است. 4 برج در هر گوشه ی قلعه ساخته شده اند که حالا فقط دو عدد از آنها در قسمت شمالی باقی مانده اند و شرایط محیطی و انسانی باعث تخریب دو برج دیگر شده است.

عکس از قلعه صمصام کرج

قلعه ی تاریخی صمصام از جنس ملات، ساروج، سنگ و همچنین آجر می باشد و از نظر معماری در ساخت آن از طرح دژهای جلگه ای چهارگوشه الهام گرفته شده است. این قلعه تفاوت زیادی با سایر قلعه ها از نظر استحکامات دارد و بیشتر برای اهداف نظامی و دفاعی ساخته شده است. همینطور مساحت این قلعه 1122 متر مربع است و می‌توان در هنگام بازدید از آن نکات جذابی را از معماری دوره ی قاجار مشاهده نمود. قلعه صمصام کرج در کنار رودخانه کرج واقع شده است.

منبع : آنیجا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا