دسته‌بندی نشده

قاتل درجه یک زنان را بشناسید + علائم آن

قاتل درجه یک زنان را بشناسید + علائم آن

قاتل درجه یک زنان را بشناسید + علائم آن

بیماری های قلبی در حال حاضر قاتل شماره ی یک زنان در عمده ی کشورها به شمار می رود. با وجود تلاش های صورت گرفته برای کنترل پیشرفت مشکلات قلبی، هنوز هم متأسفانه آمار مبتلایان به انواع بیماری های قلبی -عروقی مخصوصا انفارکتوس حاد میوکارد یا حمله قلبی رو به افزایش است.

عوامل خطرزای بیماری های قلبی

برخی از عوامل خطرزای بیماری های قلبی در رابطه با زنان قوی تر عمل می کنند، مانند سیگار کشیدن، فشار خون بالا، چربی خون، چاقی، دیابت نوع دو و عوامل روانی مانند افسردگی. افزایش وزن بدن نیز به طور خاص با افزایش خطر ابتلا به مشکلات عروقی در ارتباط است و زنان سنگین وزن 4 برابر زنان لاغر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند.

همچنین متاسفانه میزان افسردگی در زنان جوان بیشتر از مردان هم سن شان است و این خود در افزایش خطر ابتلا به حملات قلبی و مرگ ناشی از آن موثر است. اضطراب نیز می تواند یک عامل خطر متوسط برای ابتلا به بیماری عروق قلبی و مرگ در بین زنان و مردان محسوب گردد.هر چند علائم مشکلات قلبی در زنان و مردان بسیار شبیه است، اما زنان تمایل به نشان دادن علایم غیر معمول تر مانند تنگی نفس، تهوع، استفراغ، درد پشت، کمردرد و یا درد فک دارند.

علل حمله قلبی در زنان

پارگی پلاک قلب یکی از شایع ترین دلایل حملات قلبی محسوب می شود و دلیل حمله ی قلبی در 76 درصد از مردان و 55 درصد از زنان است. اما متاسفانه کالبد شکافی ها نشان داده است که فرسایش پلاک های قلبی نیز یکی از اصلی ترین دلایل مرگ در زنان مخصوصا زنان جوان می باشد

قاتل درجه یک زنان را بشناسید + علائم آن

درمان حمله قلبی در زنان

دو نوع درمان موثر در رابطه با حملات قلبی وجود دارد که شامل درمان ترومبولیتیک و مداخلات اولیه کرونر (PCI) می باشد. متاسفانه میزان خونریزی و مرگ و میر در زنان تحت درمان ترومبولیتیک بیشتر است، در حالی که در PCI این میزان کاهش می یابد، اما در هر صورت باز هم خطر بالایی دارد. این دو راه تقریبا تنها راه های درمان حمله ی قلبی در زنان هستند و البته شاید کمی مایوس کننده به نظر برسد.

نابرابری های نژادی – قومی

یک نکته را به خاطر بسپارید : هر چند زنان نسبت به مردان در معرض خطرات بیشتری در مواجهه با بیماری های قلبی هستند، اما این نتایج در میان خود زنان نیز بسیار متفاوت است. زنان سیاه پوست نسبت به سفید پوست ها در معرض خطر بیشتر حملات قلبی در هر رده ی سنی هستند

و میزان مرگ و میر ناشی از این مشکل نیز در این گروه از زنان بالاتر است.همچنین برخی از زنان سفید پوست در برخی از کشور ها نیز در رابطه با حملات قلبی دارای آماری برابر با زنان سیاه پوست هستند. بنابراین می توان گفت الگوهای زندگی و فرهنگ و تا حدودی نژاد هر فرد نیز می تواند

در بروز مشکلات قلبی موثر باشد و آنچه که ما نباید هرگز فراموش کنیم برنامه ریزی برای داشتن یک زندگی سالم است. ورزش منظم، داشتن برنامه غذایی مناسب، کنترل ذهن و دوری از مواد خطر زا مانند سیگار همگی بخشی از یک زندگی سالم هستند.

▪ سوءهاضمه یا حالت تهوع:

این نشانه یکی از علایمی است که به آن توجه نمی شود. علایم می تواند شامل سوءهاضمه خفیف، حالت تهوع شدید، درد و استفراغ باشد. برخی افراد در قسمت بالای شکم احساس درد می کنند. زنان و افراد مسن بالای ۶۰ سال به احتمال زیاد این علایم را تجربه می کنند بی آن که بدانند این علایم با بیماری های قلبی مرتبط است. البته اغلب موارد درد شکم و حالت تهوع با حمله قلبی ارتباط ندارد و در صورتی نگران کننده است که ناگهانی و بدون دلیل ظاهر شود.

قاتل درجه یک زنان را بشناسید + علائم آن

▪ درد فک، گوش، گردن و شانه:

بی حسی در شانه و دست نشانه حمله قلبی است اما بیشتر مردم این نوع علایم را تجربه نمی کنند. به جای آن در قسمت گردن یا شانه یا از فک به بالا تا ناحیه گوش درد دارند. برخی نیز از درد بین استخوان کتف شاکی هستند. از آن جا که این درد موقتی است اغلب به فراموشی سپرده می شود.

▪ خستگی مفرط:

خستگی مفرط و ادامه دار که برای چندین روز باقی می ماند، علامت دیگر حمله قلبی است. طی بررسی ۷۰ درصد زنان داوطلب خستگی مفرط چند هفته و یا چند ماه قبل از حمله را گزارش کردند.منظور از خستگی مفرط، خستگی است که مانع از بلند شدن فرد از رختخواب می شود. اگر فرد فعالی هستید و ناگهانی دچار خستگی مفرط شده اید، با پزشک خود مشورت کنید.

▪ کمبود نفس و سرگیجه:

نرسیدن خون کافی به قلب یعنی نرسیدن اکسیژن کافی به قلب که این امر باعث کمبود نفس و سرگیجه می شود.

▪ ورم و درد پا:

هنگامی که عضله قلب درست عمل نمی کند، فضولات از طریق خون از بافت ها حمل نمی شود و در نتیجه باعث ورم می شود. ورم ابتدا در کف پا و قوزک آغاز می شود. علاوه بر آن هنگامی که خون کافی به بافت ها نمی رسد، درد ایجاد می شود.

▪ خواب آلودگی، بی خوابی و اضطراب:

افرادی که با حمله قلبی رو به رو شده بودند یک ماه یا چند هفته قبل از حمله به طور نامعلوم دچار کم خوابی شده بودند.

▪ علایم مشابه آنفلوآنزا:

عرق کردن، احساس سبکی در سر، خستگی مفرط و ضعف علایم آنفلوآنزا نیست بلکه ممکن است علایم یک حمله قلبی باشد. علایم حاد مشابه آنفلوآنزا بدون تب و سرفه حاد ممکن است علایم حمله قلبی باشد.

▪ ضربان تند و نامنظم قلب:

در این مواقع احساسی که به فرد دست می دهد، این است که گویی با سرعت دویده است. برخی این حالت را با حمله عصبی اشتباه می کنند.اگر بدون آن که کار سنگینی انجام داده اید دچار ضربان تند و نامنظم قلب شده اید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

گردآوری: مجله ی اینترنتی دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا