دسته‌بندی نشده

فوت و فن تمیز کردن ظروف سفالی در منزل

آموزش تمیز کردن ظروف سفالی

تمیز کردن ظروف سفالی یکی از چالش های نسبتا سخت است که دارندگان ظروف سفال با آن سر و کار دارند. اگر هنگام استفاده از ظروف سفالی لکه‌‌ای بر روی آن‌ها ایجاد شود می بایست آن‌ها را با دقت زیادی پاک کنید تا کاملا از بین رود و جلوه ظروف سفالی حفظ شود، در غیراین‌ صورت ممکن است که با گذر زمان این لکه‌ها تثبیت شده و اثر سفالیتان ظاهر زیبای خود را از دست دهد. این کار علاوه بر مهارت به مواد با کیفیت و درجه یکی نیاز دارد که مورد تایید متخصصان باشد تا آسیبی به اصل سازه وارد نشود.

لکه های متعددی که روی ظروف سفالی ایجاد می شود به علت روزنه و درزهای ریز موجود بر روی ظروف و عوامل رسوب گذار ایجاد می شوند. با ما همراه باشید تا شما را با انواع روش های تمیز کردن ظروف سفالی آشنا کنیم. تمامی روش هایی که در ادامه گفته شده همگی بر اساس تجربیات اشخاص مختلف گردآوری شده است و ممکن است برای ظروف شما عمل نکند و یا نتیجه برعکس بدهد.

آنچه می خوانید:

  • تمیز کردن لکه از روی ظروف سفالی
  • هزینه تمیز کردن لکه از روی سفال
  • تمیزکردن جرم های ظروف سفالی
  • از بین بردن شوره های جمع شده روی بدنه ظروف سفالی
  • تمیز کردن ظروف سفالی حشره زده
  • تمیز کردن گلدان سفالی

روش تمیز کردن لکه از روی ظروف سفالی

از مهم‌ترین مراحل تمیز کردن ظروف سفالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ابتدا بایدجنس لکه‌های روی ظروف سفالی را تشخیص دهیم که از نوع چربی است و یا لکه غیرچربی مانند چای، غذا و…
پس از تشخیص و شناسایی نوع لکه‌های ایجاد شده بر روی اثر از ماده‌‌ای به نام هیدروژن پراکسید با درصد ۸ استفاده می کنیم . نمونه‌های قوی‌تر به ظروف سفالی آسیب وارد می‌کنند و باعث پوسیدگی آن‌ها می‌شوند.
پودر هیدروژن پراکسید 8 درصد را درون ظرف بریزید تا تمام بخش‌های آن را شامل شود . سپس محصول سفالی را درون فر قرار دهید تا در مجاورت حرارت قرار گیرد.

ابتدا ظرف را درون فر قرار دهید سپس فر را روشن کنید تا دمای آن بالا نباشد. چرا که دمای بالا باعث تیره تر شدن لکه‌های موجود بر روی ظروف شده و ماندگاری آن بیشتر می کند. همچنین دمای بالای فر موجب تولید گاز و نهایتا انفجار می شود. ظرف را از درون فر خارج کنید تا به دمای محیط برسند و سپس با آب شستشو دهید تا پودرهای درون آن‌ شسته شود.

آموزش تمیز کردن ظروف سفالی

هزینه تمیز کردن لکه از روی سفال

از بین بردن لکه ها و تمیز کردن ظروف سفالی شامل هزینه میباشد. از آنجایی که برای تمیز کردن ظروف سفالی در خانه باید لوازم مورد نیاز را تهیه نمود که هزینه زیادی را برای شما به همراه دارد ، بهتر است با سپردن ظروف سفالی به متخصص در هزینه های پرداختی خود صرفه‌جویی کنید. اما اگر شما در زمینه تمیزکاری این‌گونه ظروف فعالیت می‌کنید بهتر است موادی مانند هیدروژن پراکسید را به‌صورت عمده تهیه کنید تا هزینه پرداختی شما برای تهیه مواد تا حد زیادی کاهش یابد. البته برای اینکار به‌خصوص برای ظروف عتیقه به بیش از یک ماده‌ای که نام برده شد نیاز دارید.

تمیزکردن جرم های ظروف سفالی

برای از بین بردن جرم‌ها و تمیزکردن ظروف سفالی دو راهکار وجود دارد:

استفاده از آب و سرکه و ترکیب این دو ماده به صورت کاملا مساوی. البته می توان از وایتکس هم استفاده کرد که میزان استفاده از آن معمولا یک به چهار است. یعنی به ازای 20 لیتر آب از یک چهارم پیمانه وایتکس می توان استفاده کرد. ظرف سفالی را در آن بگذارید یا به کمک پارچه، سطح آن را به مواد آغشته کرده و پس از مدتی با آب بشویید .
محلولی از ترکیب آب، سرکه و وایتکس درست کرده و سفالینه را درون محلول ساخته شده قرار می دهیم. میزان محلول ساخته شده باید به گونه ای باشد که ظرف سفالی درون آن غوطه‌ور باشد. در هر کدام از مراحل بالا پس از گذشت 20 تا 30 دقیقه سفالینه تمیز می شود اما پس از زمان گفته شده بر روی سطح ظروف شوره نمایان می شود.

از بین بردن شوره های جمع شده روی بدنه ظروف سفالی

یکی از مراحل تمیز کردن ظروف سفالی از بین بردن شوره‌های روی سفال می باشد. برای این کار ابتدا باید با توجه به ابعاد ظرف سفالیتان خمیر جوش شیرین تهیه کنید. آب و جوش شیرین را ترکیب کرده و یک خمیر نرم تهیه می کنیم. خمیر را روی نقاطی که شوره دارد بزنید و تمام سطح شوره ها را با خمیر به مدت 5 الی 10دقیقه بپوشانید اگر خمیر بر روی بدنه خشک شد نگران خرابی سفال نباشید.

برای آنکه بتوانید خمیرهای خشک شده را به درستی از روی سطح سفال بردارید، می‌توانید از فرچه یا حتی از دست خودتان کمک بگیرید. این کار را چه با فرچه و چه با دست به آرامی انجام دهید تا به سطح بدنه سفال آسیبی وارد نگردد. پس ازینکه سطح ظروف سفالی از خمیرها پاک شد آن را با آب گرم بشورید.

تمیز کردن ظروف سفالی حشره زده

ظروف سفالی که دارای مواد شیرین یا گیاه درون خود هستند، در معرض حمله حشرات قرار می‌گیرند. به همین دلیل بهترین راه برای پاکسازی این ظروف آسیب دیده این است که ظروف را در ماشین ظرفشویی قرار دهید تا در معرض بخار، حرارت و رطوبت موجود در ماشین قرار بگیرد و ضد عفونی شوند.سپس سفالینه را در مجاورت نور خورشید در فضای آزاد قرار دهید تا کاملا خشک شود.

حتماً بخوانید:

تمیز کردن گلدان سفالی

گلدان‌ های سفالی به‌دلیل قرار گرفتن در مجاورت خاک، رطوبت گیاه و ریشه، بیشتر از سایر ظروف سفالی در معرض خراب شدن و زرد شدن قرار می‌گیرند. هنگام تمیزکاری گیاه گلدان را از آن خارج کرده و گلدان جلوی نور آفتاب قرار دهید تا رطوبت لایه‌های گل رس از بین برود.( به هیچ وجه از کوره سفالگری جهت خشک کردن استفاده نکنید)

روش تمیز کردن لکه از روی ظروف سفالی

آثار موارد موجود در گلدان را با کمک فرچه از داخل آن خالی کنید. هنگام استفاده از فرچه یا دیگر ابزارها دقت کنید که لکه‌های سفید بر روی دیواره نیوفتد، زیرا لکه‌هایی که به‌دلیل کنده‌کاری بر روی سطح داخلی یا خارجی گلدان ایجاد می‌شوند به هیچ عنوان پاک نمی‌شوند.

سخن پایانی

تمیز کردن ظروف سفالی به هیچ عنوان کار سخت و پیچیده‌ای نیست اما در انجام این فرآیند باید توجه و دقت کافی داشته باشید تا به بدنه ظروف آسیبی وارد نکنید . همچنین می‌توانید از تجربه های یک شخص با تجربه استفاده کنید و این کار به یک متخصص بسپارید زیرا ظروف سفالی هنوز هم سالم‌ترین و بهترین سازه از جهت تضمین سلامتی انسان‌ها می باشند و از زمان‌های بسیار دور جنبه رفع نیازهای روزمره، تزئینی و … را داشتند.

منبع : دما گستر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا