دسته‌بندی نشده

فواید و زمان مصرف کود فسفر بالا

انواع کود فسفر + کاربرد و زمان مصرف کود فسفردار برای گیاهان

امروزه باغبانان و کشاورزان برای داشتن محصولی بهتر، از انواع کود فسفر دار یا فسفره استفاده می کنند. علت آن نیز نیاز گیاهان به این عنصر مفید است.

کود فسفره یا فسفر دار و کاربردهای آن؟

رشد و سلامت گیاهان به عوامل زیادی بستگی دارد. یکی از این عوامل رسیدن مواد مغذی و مورد نیاز کافی به گیاهان است که از طریق انواع کودهای شیمیایی، خاک مغذی و نور خورشید به گیاهان می رسد. یکی از این مواد و عناصر، که نقش بسیار پر رنگی در سلامت و رشد گیاهان دارند، فسفر است.
میزان وجود این ماده در خاک که باعث بهبود تنفس، فتوسنتز، تقسیم و بزرگ شدن سلول، ذخیره و انتقال انرژی می شود نسبت به سایر عناصر مانند پتاسیم، نیتروژن و کلسیم بسیار کمتر است. به همین دلیل امروزه انواع مختلف کودهای فسفره یا فسفردار (مانند کود 10 52 10 )تولید می شود تا کمبود این ماده در خاک را بر طرف کرده و به بهبود رشد گیاهان کمک کند.

کود فسفر

تشخیص کمبود فسفر در گیاهان کمی سخت است. علائمی که باعث می شود متوجه شویم گیاه ما دچار کمبود فسفر شده است عبارت است از:

  • تغییر رنگ برگ ها به سمت آبی تیره و رنگ ساقه ها به سمت بنفش
  • توقف رشد و کوچک ماندن میوه ها و برگ های گیاه
  • کوچک ماندن ریشه، پاجوش ندادن آن و ضعیف شدن گیاه
  • ترش شدن شیره گیاهان

کاربرد کود فسفر

کاربرد انواع کود فسفر دار یا فسفره

هر کدام از کودهای شیمیایی، مزایای جداگانه ای برای گیاهان دارند. بنابراین در طول رشد یک گیاه، گل یا درخت، باید از آن با استفاده از کودهای مختلف حفاظت کنیم و آن را به سمت پرورش بیشتر و بهتر سوق دهیم. اما قبل از اینکه یکی از انواع کودهای فسفردار را برای گیاهان خود تهیه کنیم باید بدانیم چه زمانی به استفاده از این کودها نیاز داریم. فواید و کاربردهای این عنصر برای گیاهان بسیار زیاد است. ما در ادامه تنها به چند نمونه مهم از آن ها اشاره می کنیم:

بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و باغبانی
تحریک رشد ریشه
بهبود کیفیت تکثیر و پرورش گیاهان با تحریک ریشه زایی قلمه ساقه و برگ و تحریک ریشه سازی بوته.
بهبود گلدهی و جوانه زنی بیشتر گیاه
تحکیم ساقه و برگ و گل های گیاهان
جلوگیری از بروز بیماری ها و مقاوم شدن گیاه در برابر مشکلات مختلف
افزایش ظرفیت تثبیت نیتروژن در لگوم ها

انواع کود فسفر

مشخصات مناسب خاک برای استفاده از انواع کودهای فسفره

میزان جذب فسفر به جنس خاک بستگی دارد. در واقع بهترین خاک برای جذب فسفر، خاکی با میزان پی اچ 6 تا 6.5 است. چرا که مقدار قابل توجهی از فسفری که داخل کودهای فسفره است در خاک های قلیایی با کلسیم و در خاک های اسیدی با آهن و آلومینیوم تثبیت می شود و به صورت غیر قابل جذب توسط گیاه در می آید. خاک های اسیدی را می توانیم با دادن مقادیر مناسبی از آهک، کلسیم و منیزیم و خاک های قلیایی را با اضافه کردن میزان مناسبی از گوگرد به عدد مناسب برای پی اچ خاک نزدیک کرد.

استفاده از انواع کودهای فسفره

علاوه بر این باید توجه کنید یک سوم یا دو سوم انواع کود فسفر که به خاک می دهیم در همان سال اول به صورت قابل جذب در آمده و خاک را مغذی می کند. باقی این مواد در سال های آینده و به آرامی قابل جذب می شوند.
بنابراین لازم است قبل از اینکه از این کودها در زمین های کشاورزی و باغ ها استفاده شود با گرفتن مشاوره باغبانی و آزمایش خاک کشاورزی، از میزان پی اچ خاک، فسفر موجود در خاک و جنس خاک با خبر شوید و بر آن اساس برنامه مناسبی برای رساندن فسفر مورد نیاز گیاهتان در نظر بگیرید.

امروزه روش های تولید و انواع مختلفی از کودهای فسفره در بازار وجود دارد که هر کدام ترکیبات خاص خود را دارند. از جمله مهمترین آن ها می توان به سوپر فسفات ساده، سوپر فسفات تریپل، فسفات آمونیوم و دو کود جدید که اخیراً به مصرف می‌رسد یعنی کود فسفاته میکروبی و بیوفسفات طلایی اشاره کرد. در این میان کودهای ان پی کی فسفر بالا نیز شهرت بسیار بالایی پیدا کرده اند.

کود فسفر بالا

این کودها مقادیر مشخصی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم دارند. معمولا کودهای فسفر بالای npk با عناوین 10 52 10، 20 40 10 و 8 48 12 به فروش می رسد. از آنجایی که قیمت هر کدام از این کودهای فسفره با هم متفاوت است لازم است قبل از خرید این کودها باید با یک فرد متخصص در این زمینه مشورت کنید تا نسبت به نوع محصول و نوع خاک، بهترین آن ها را به شما پیشنهاد دهد.

حتماً بخوانید:

چگونه کود ماهی درست کنیم ؟

چگونه کود ماهی درست کنیم ؟

طرز تهیه کود ماهی : توجه داشته باشید که طرز تهیه کود ماهی چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله با دستورالعمل های ساخت و همچنین…

بهترین زمان مصرف انواع کود فسفر

فسفر یکی از عناصری است که باید برای خاک مصرف شود تا ریشه بتواند آن را به ساقه ها و برگ های گیاه هدایت کند. هرچه زمان تماس ماده فسفر با ذرات خاک بیشتر باشد، میزان تاثیر آن ها نیز افزایش پیدا می کند. علاوه بر این باید در نظر بگیریم که فسفر از جمله عناصری است که از جذب برخی دیگر از مواد مورد نیاز برای گیاه می کاهد.
بنابراین افراط در استفاده از آن باعث کمبود سایر مواد و آسیب جدی به محصول و بافت خاک می شود. همچنین از آنجایی که این ماده یکی از مواد آلوده کننده خاک است استفاده بیش از حد از آن باعث آلودگی محیط زیست می شود.

بهترین زمان مصرف انواع کود فسفر

با توجه به نکات ذکر شده و همچنین تاثیر مستقیم انواع کودهای فسفره یا فسفر بالا بر روی رشد ریشه و در نهایت سلامت گیاه، بهتر است هنگام شخم زدن زمین و قبل از کاشت محصول، از میزان مناسبی از این کودها به عنوان کودهای پایه برای تقویت خاک استفاده کنیم. البته هنگام کاشت برخی از گیاهان مانند برنج لازم است درست زمان کاشت نشاء کود فسفر به خاک اضافه شود.
همچنین باید دقت شود این کودها دقیقا در محل کاشت دانه اضافه شود نه به صورت پراکنده و روی تمام سطح خاک. همچنین به دلیل اینکه میزان این کودها با آبیاری کم نمی شود، لازم نیست از این کودها به صورت مرحله ای برای گیاهان استفاده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا