دسته‌بندی نشده

فواید و خطرات مصرف سولفات منیزیم در دوران بارداری

مصرف سولفات منیزیم در دوران بارداری

بارداری برای همه خانم ها یک دوره راحت و بدون چالش به حساب نمی آید. برخی از زنان باردار ممکن است در این دوران در معرض عوارض خاصی مانند پره اکلامپسی یا زایمان زودرس قرار داشته باشند که لازمه آن اقدامات سریع درمانی و اورژانسی توسط پزشک می باشد. نمک منیزیم ممکن است برای درمان چنین شرایطی مورد استفاده قرار بگیرد.

این نمک می تواند منجر به افزایش زمان بارداری و عقب انداختن زایمان شود و همچنین می تواند در درمان پره اکلامپسی استفاده گردد. اما سولفات منیزیم چگونه کار می کند؟ آیا مصرف آن در بارداری کاملاً بی خطر است؟ فواید و مضرات مصرف سولفات منیزیم در دوران بارداری را امروز در مقاله مجله دلگرم بخوانید.

سولفات منیزیم چیست ؟

سولفات منیزیم بهتر است به عنوان یک نمک غیر آلی معرفی شود. نام رایج آن نمک Epsom می باشد. این ماده اغلب برای بهبود ناراحتی های معده، رفع سو هاضمه و تسکین سوزش معده استفاده می شود. همه این مشکلات در اثر افزایش تولید و ترشح اسید معده رخ می دهند. اثر مثبت سولفات منیزیم در دوران بارداری ثابت شده است. چه بسا از آن برای درمان بیماری های مختلف پزشکی در این دوران حساس استفاده می گردد.

سولفات منیزیم در دوران بارداری

موارد استفاده از سولفات منیزیم در بارداری

سولفات منیزیم می تواند به مادر باردار کمک کند تا از ابتلا به عوارض جدی در دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان در امان بماند و همچنین اگر دچار این عوارض شده است، آن ها را درمان کند. این ماده می تواند در موارد زیر به مادر و جنین کمک نماید:

1. درمان پره اکلامپسی (یا مسمویت بارداری)

برخی از زنان باردار ممکن است به پره اکلامپسی مبتلا شوند. آن ها طی پره اکلامپسی فشار خون بالا را تجربه می کنند. همچنین در هنگام انجام آزمایش ادرار، ردپای پروتئین در ادرار آن ها یافت می شود. با جدی شدن این وضعیت، مادر ممکن است دچار تشنج بشود که این امر جنین او را در معرض خطر جدی قرار می دهد. مصرف سولفات منیزیم هنگام ابتلای مادر به پره اکلامپسی می تواند در جلوگیری از تشنج و هرگونه صدمه ای که ممکن است به جنین در نتیجه آن وارد شود، کمک موثر کند.

2. به زایمان به موقع کمک می نماید

سولفات منیزیم می تواند زایمان زودرس را متوقف کند تا پزشکان وقت کافی برای تجویز استروئید داشته باشند.

در واقع یکی از عملکردهای اصلی و مورد توجه سولفات منیزیم، به تاخیر انداختن زایمان زودرس است. این رویه به ریه های جنین کمک می کند تا اگر هنوز به درستی تکمیل نشده اند، به رشدشان ادامه دهند.

بنابراین احتمال سالم و زنده بودن او افزایش می یابد. البته توکلیتیک سولفات منیزیم همیشه در کاهش سرعت زایمان موفق نیست، اما در بیشتر موارد موثر واقع می شود. این حالت بستگی به گشاد شدن دهانه رحم (کاهش طول سرویکس) نیز دارد. اگر سولفات منیزیم تاثیر خود را بگذارد و زایمان عقب بیفتد، میزان زنده ماندن نوزاد تا 40٪ افزایش می یابد.

حتماً بخوانید:

3. به محافظت از مغز جنین کمک می کند

مشخص است که نوزادان نارس (آن هایی که زود به دنیا آمده اند) در رحم وقت کافی برای رشد ندارند. بنابراین، هنگام تولد، بسیار ظریف تر، سبک تر و ضعیف تر از یک نوزاد طبیعی هستند. نوزادانی که قبل از 32 هفته به دنیا می آیند، معمولا مستعد ابتلا به فلج مغزی هستند.

این واقعه به این دلیل است که مغز جنین وقت کافی برای رشد کامل درون رحم مادر نداشته است. سولفات منیزیم به کاهش احتمال بروز فلج مغزی کمک می کند. هنگامی که سولفات منیزیم با دوز 24 ساعته تجویز شود، ثابت شده است که احتمال فلج مغزی را کاهش می دهد. انسفالوپاتی هیپوکسی ایسکمیک (یا HIE که در صورت کمبود خون اکسیژن دار در مغز جنین نزدیک به زمان تولد ایجاد می شود) و سایر شرایط مغزی نیز قابل پیشگیری از طریق مصرف سولفات منیزیم می باشند.

سولفات منیزیم در دوران بارداری

عوارض جانبی استفاده از سولفات منیزیم در دوران بارداری

سازمان غذا و دارو FDA اعلام کرده است که مصرف این دارو برای زنان باردار بی خطر است. در صورت دیدن عوارض جانبی، احتمالا موارد ایمنی در مورد مصرف آن رعایت نشده است. عوارض جانبی ناشی از آن اغلب به دلیل مصرف نادرست، مصرف بی رویه فرد باردار، عدم آشنایی با علائم سمیت و دوزهای ایمن و تجویز نادرست سولفات منیزیم است.

کادر پزشکی که در استفاده از سولفات منیزیم دقیق و ماهر هستند قادر به استفاده موفقیت آمیز از آن در خانم های باردار می باشند. موارد زیر برخی از عوارض جانبی است که ممکن است در اثر مصرف نادرست سولفات منیزیم در بارداری تجربه شود:

1. تأثیرات سولفات منیزیم بر مادر

  • سرگیجه متوسط تا شدید
  • ضعف عمومی بدن
  • گر گرفتگی ناگهانی و متناوب
  • استفراغ و داشتن حالت تهوع
  • تار شدن دید
  • مشکل در پروسه زایمان طبیعی، که ممکن است منجر به تصمیم پزشک مبنی بر انجام سزارین شود
  • تأخیر در تولید شیر مادر (گاهی اوقات تا ده روز)
  • دپرسیون تنفسی (عمق و دامنه تنفس مادر پایین ‌تر از میزان نرمال می رود)
  • وجود مایع در ریه ها
  • خواب بیش از حد (ابتلا به پر خوابی)
  • احساس تنگی در قفسه سینه
  • از دست رفتن رفلکس ها و انقباضات زایمان

عفونت ادراری در بارداری و درمان های خانگی آن

2. تأثیرات سولفات منیزیم روی کودک

  1. استخوان های آن ها ممکن است فاقد کلسیم کافی باشند.
  2. ممکن است ضربان قلب جنین اندکی کاهش یابد.

سولفات منیزیم در دوران بارداری

چه کسی نباید در دوران بارداری سولفات منیزیم مصرف کند ؟

در حالی که مزایای این ماده بیشتر از خطرات آن است، اما هنوز هم افرادی هستند که نباید در دوران بارداری از سولفات منیزیم استفاده نمایند. زنانی که از بیماری عصبی – عضلانی (به نام میاستنی گراویس) یا بیماری قلبی رنج می برند باید از هرگونه درمانی که حاوی سولفات منیزیم می باشد، اکیدا خودداری کنند.

سولفات منیزیم اغلب برای طولانی شدن زمان زایمان (جلوگیری از زایمان زودرس) استفاده می شود اما مصرف آن بدون مشورت با پزشک ممنوع است. اگر در دوران بارداری دچار هرگونه عارضه ای شدید یا احساس می کنید که در معرض زایمان زودرس می باشید، مطلقا خود درمانی نکنید. به جای این که خودسرانه دست به هرگونه اقدام بزنید، سریعاً با پزشک متخصصی که تحت نظرش می باشید تماس بگیرید.

نتیجه :

اگر مبتلا به پره اکلامپسی هستید، ممکن است پزشک در تمام مدت باقیمانده به شما سولفات منیزیم بدهد. فشار خون شما باید طی چند روز تا چند هفته مانده به زایمان به حد طبیعی برسد. از آنجا که این شرایط ممکن است بلافاصله برطرف نشود، پیگیری دقیق بلافاصله بعد از زایمان و مدتی پس از آن نیز بسیار مهم است. به طور کلی بهترین روش برای جلوگیری از عوارض ناشی از پره اکلامپسی، تشخیص به موقع آن است. وقتی به ویزیت های مراقبت های دوران بارداری می روید، همیشه علائم جدید را به پزشک خود بگویید. به یاد داشته باشید که علائم یاد شده می تواند ناشی مشکل دیگری به جز مسمومیت بارداری باشد. بنابراین از مصرف خودسرانه این دارو (حتی با وجود ایمن بودن آن) اکیدا خودداری نمایید.

تهیه و ترجمه مجله دلگرم
سارا فرخی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا