دسته‌بندی نشده

فواید مصرف کپسول گیاهی پرپین آلا

کپسول گیاهی پرپین چیست؟

کپسول گیاهی پرپین از گیاه پرپین یا خرفه با نام انگلیسی Purslane تهیه‌شده است که در کشورهای ایران ، استرالیا ، هند ، آفریقای شمالی و در آمریکا رشد می‌کند . گیاه خرفه برگ‌های گرد کشیده با ساقه گوشتی به رنگ قرمز ارغوانی و گل‌هایی به رنگ زرد دارد . این گیاه دارویی که معمولاً به‌صورت خودرو در مناطق مرطوب می‌روید . پرپین توسط سازمان بهداشت جهانی، اکسیر جهانی (Global panacea) نام‌گرفته است. پرپین خواص ارزشمند درمانی زیادی دارد , ازجمله به دلیل داشتن مقادیر فراوان بتاکاروتن، باعث زیبایی پوست می‌شود. همچنین پرپین حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، اسید اسکوربیک، مس و منگنز است که تولید کلاژن را تحریک می‌کند و مانع ایجاد چین‌وچروک می‌شود. به همین دلیل، پرپین گیاه ضد پیری است و در فرآورده‌های زیبایی و برای برطرف کردن چروک‌های سطحی پوست استفاده می‌شود. با مجله دلگرم در رابطه با مزایای مصرف کپسول‌های پرپین با ما همراه باشید.

عملکرد و مواد تشکیل‌دهنده مصرف کپسول پرپین آلا

تحقیقات دانشگاه ویرجینیا آمریکا در رابطه با محصولات حاصل از خرفه نشان می‌دهد که این گیاه حاوی مواد مغذی مهم و ضروری است که باید در رژیم غذایی گنجانده شود . خاصیت منحصربه‌فرد گیاه این است که ثروتمندترین تأمین‌کننده امگا 3 است و جانشین خوبی است برای کسانی که ماهی در لیست غذایی آن‌ها نیست . کپسول پرپین در کاهش چربی خون رتبه عالی و در کاهش قند خون رتبه خیلی خوب را به دست آورده است . کپسول پرپین الا برخلاف داروهای مشابه در کنترل قند و چربی خون هیچ‌گونه آثار سوئی بر روی کبد ندارد . پرپین علاوه بر این‌که مانع انسداد رگ‌ها می‌شود ، دارای ویتامین‌های ,B ,C , E کاروتنوئید ، مواد معدنی مانند آهن ، منیزیم، کلسیم ، پتاسیم ، منگنز و آنتی‌اکسیدان قوی موردنیاز غشاهای مخاط و پوست بدن می‌باشد.
خرفه به دلیل کالری خیلی کم( % ۱۶/۰) اثر چاقی ندارد ولی ازآنجایی‌که غنی از فیبر می‌باشد می‌تواند در روند لاغری سودمند باشد .
هر صد گرم پرپین حاوی ۳۵۰ میلی گرم آلفا لینولنیک اسید است که خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی را کاهش می‌دهد و به جلوگیری از توسعه سرطان ، اوتیسم و دیگر تفاوت‌های رشدی در کودکان کمک می‌کند.
کپسول گیاهی پرپین الا با بهبود متابولیسم بدن به کاهش کلسترول ، کنترل قند خون و تنظیم فشارخون کمک شایانی می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر قلب ، سکته مغزی و دیابت را کاهش می‌دهد . همچنین در هضم سالم مؤثر بوده و نیز اثرات ضد میکروبی و ضد قارچی دارد .

مزایای مصرف کپسول پرپین آلا

  • کاهنده‌ کلسترول
  • کنترل قند خون
  • تنظیم فشارخون
  • تنظیم متابولیسم بدن
  • ثروتمندترین تأمین‌کننده امگا و جایگزین ماهی در تغذیه

خواص پرپین

دستور مصرف کپسول پرپین

  • یک عدد کپسول پرپین بعد از صبحانه و شام بسته به نظر پزشک مصرف شود.
  • مصرف کپسول پرپین برای افراد سالم جهت کاهش وزن و افزایش ضریب ایمنی بدن کاربرد دارد .
  • افراد سردمزاج با افزودن خوراکی‌های گرم مصرف کنند .

موارد مصرف کپسول پرپین

چاقی :
افرادی که اضافه‌وزن دارند اصولاً مشکل متابولیسمی دارند کپسول پرپین آلا علاوه بر آنکه زمینه چاقی بیشتر را از بین می‌برد کمک می‌کند تا سوخت‌وساز بدن نیز متعادل شود. درعین‌حال در کتب طب سنتی هم آمده است که خرفه اثر ضد اشتها دارد ، لذا از طریق کنترل اشتها نیز به افراد چاق کمک می‌نماید.
مقدار مصرف در چاقی و اضافه‌وزن
اگر شما اشتهای بالایی دارید روزانه بعد از هر وعده غذایی یک کپسول پرپین آلا مصرف کنید و اگر ولع و اشتهای شما عادی است مصرف روزانه دو عدد (یک عدد بعد از صبحانه و یک عدد بعد از شام) کفایت می‌کند.

پرپین آلا رقیبی برای متفورمین

بسیاری از پزشکان برای درمان بیماری‌های متابولیکی و کنترل وزن از داروی متفورمین استفاده می‌کنند دارویی که کارآمدی خود را در این زمینه به‌خوبی نشان داده است . در مطالعات صورت گرفته نشان داده شد که اثرات خرفه در کنترل وزن نه‌تنها کمتر از متفورمین نیست بلکه در تداوم کاهش وزن و عدم برگشت وزن می‌تواند بهتر از متفورمین عمل نماید . لذا افراد می‌توانند به دور از عوارض متفورمین مصرف پرپین آلا را جایگزین نمایند و پس‌ازآنکه به وزن مناسب رسیدند برای تداوم حفظ وزن مصرف کپسول پرپین آلا را ادامه دهند.

چربی خون بالا و کبد چرب

متابولیسم غیرطبیعی لیپیدها ( چربی‌ها) در بدن منجر به تجمع چربی در کبد و درنهایت کبد چرب می‌شود .
کپسول گیاهی پرپین آلا به روش‌های زیر باعث اصلاح متابولیسم کبدی می‌شود :
1- برقراری تعادل بین اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6
2- جلوگیری از تجمع اسیدهای چرب آزاد , تری گلیسیریدها و کلسترول در کبد
3- تقویت سیستم ایمنی به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتی‌اکسیدان
کپسول پرپین آلا برای کسانی که چربی خون بالا و کبد چرب دارند گزینه بسیار مناسبی است ما امیدواریم با تکیه‌بر این ویژگی منحصربه‌فرد کپسول پرپین آلا ، سهم مصرف داروی آتورواستاتین را کاهش داده به بهبود درمان بیماران کمک کنیم .
کپسول پرپین آلا می‌تواند جایگزین مناسبی برای داروی آتورواستاتین باشد . مزیت کپسول پرپین آلا این است که علاوه بر آنکه باعث کاهش تری گلیسیرید و کلسترول خون می‌شود ، برخلاف آتورواستاتین بر روی کبد آثار سوئی ندارد. پرپین آلا آنزیم‌های کبدی را بالا نمی‌برد بلکه حتی به بهبود این آنزیم‌ها هم کمکی کند.

بیماران دیابتی

دیابت شایع‌ترین بیماری متابولیک می‌باشد در این بیماری سوخت‌وساز قند و چربی از تعادل خارج می‌شود و انسولین در انجام‌وظیفه خود ناتوان می‌شود لذا به‌مرورزمان انسولین تولیدی کاهش می‌باید و قند و چربی خون بالا می‌رود.
کپسول گیاهی پرپین آلا از چند طریق به عزیزان دیابتی کمک می‌کند :

  • بهبود متابولیسم و سوخت‌وساز چربی و قند .
  • کاهش مقاومت به انسولین و افزایش اثربخشی انسولین بدن خود بیمار .

مقدار مصرف در دیابت
روزانه دو کپسول پرپین (بعد از نهار و شام یک عدد)

کپسول پرپین

موارد منع مصرف

مصرف کپسول پرپین برای زنان باردار توصیه نمی‌شود .
در مقالات علمی تنها مورد منع مصرف خرفه سنگ کلیه می‌باشد . سنگ‌های تولیدی در کلیه‌ی سنگ‌ساز دارای انواع متعددی می‌باشد . اگر سنگ تولیدی از نوع غیر اگزالات کلسیم باشد مصرف خرفه به علت خاصیت قلیایی آن موجب رفع سنگ می‌گردد ، اما اگر سنگ از جنس اگزالات کلسیم باشد مصرف خرفه ممکن است موجب تشدید بیماری گردد .
در سایر موارد هیچ‌گونه عارضه‌ای وجود ندارد بلکه ضروری و مفید تشخیص داده‌شده است .

نکته :
ما در ایران متأسفانه بسیار دچار افراط‌وتفریط می‌شویم و این امر عاملی برای ضربه و خسارت ماست. در خصوص کپسول پرپین آلا استدعا می‌شود دچار افراط‌وتفریط نشویم.

  • کپسول گیاهی پرپین آلا به‌عنوان یک داروی مکمل در درمان دیابت است اگرچه اثرات این فراورده در کنترل قند خون بسیار چشمگیر و ارزنده است اما به‌صراحت اعلام می‌شود این محصول به‌هیچ‌وجه جایگزین گلی بن کلامید و بخصوص انسولین نیست.
  • کپسول پرپین آلا به بهبود اثر داروهای دیابت کمک شایانی می‌کند اما بیمار نبایستی داروی اصلی خود را قطع کند مگر به تشخیص پزشک معالج خود.
  • میزان امگای موجود در پرپین آلا شگفت‌انگیز است به حدی که می‌توان از کپسول پرپین الا به‌جای کپسول امگا استفاده نمود یا اینکه پرپین جایگزین ماهی برای کسانی شود که تمایل به ماهی در برنامه غذایی ندارند.

** هشدار و توجه جدی **
این مطلب با توجه به توضیحات سازنده و صرفا جهت اطلاع بازنشر شده و مجله دلگرم هیچگونه مسئولیتی در قبال ادعاهای سازنده و منبع این مقاله ندارد , برای تهیه هر نوع دارویی ( گیاهی یا غیره ) , ابتدا لازم است صحت مجوز سازمان غذا و دارو را در محصول مربوطه بررسی کنید.

divider

گرآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا