دسته‌بندی نشده

فواید مصرف پودر پی برن (P-Bran)

فواید مصرف ملین گیاهی پی _ برن

پودر پی _ برن برای درمان اختلالات دستگاه گوارش نظیر یبوست بکار می‌رود . ملین‌های حجیم کننده مدفوع برای پیشگیری از یبوست در بیمارانی که در حین اجابت مزاج نباید تحت‌فشار باشند مانند بیماران مبتلابه هموروئید و تنگی آنورکتال مصرف می‌شود . پی – برن ملین گیاهی مؤثر و بی‌ضرر، سرشار از الیاف خوراکی غیرقابل جذب بوده و به دلیل وجود پسیلیوم دارای ترکیبات موسیلاژی است. نوشیدن مخلوط پی _ برن همراه با مایعات مطبوع بوده و عبور آن از مری به‌راحتی صورت می‌گیرد. با مجله دلگرم در رابطه با فواید مصرف پودر ضد یبوست پی _برن همراه باشید .

موارد مصرف پودر پی _ برن

  • یبوست
  • کمک درمان چاقی
  • هایپرکلسترولمی ملایم تا متوسط
  • کمک به بهبود بیماری هموروئید به دلیل سهولت اجابت مزاج و کاهش درد

اثرات درمانی و فارماکولوژی پودر پی _ برن

پودر پی – برن با دارا بودن درصد بالای فیبرهای خوراکی ، پس از جذب آب در معده ، متورم شده و بخشی از معده را پر می‌کند که این امر باعث کاهش احساس گرسنگی می‌شود. از طرف دیگر این افزایش حجم ، آنزیم‌های معدی را رقیق کرده و با جلوگیری از برهم‌کنش ماده غذایی با آنزیم‌ها موجب افزایش ماندگاری مواد و طولانی‌تر شدن احساس سیری شده و از طریق این دو مکانیسم به روشی کاملاً طبیعی با کاهش مصرف مواد غذایی می‌تواند در رژیم‌های لاغری همراه با ورزش‌های مناسب ، نتایج مطلوب ظاهر نماید.
پی – برن به علت وجود پوسته پسیلیوم و پوسته گندم ، با جذب آب و افزایش حجم مدفوع ، موجب تحریک حرکات دودی روده شده و ضمن کاهش زمان عبور به علت افزایش حجم ، به‌عنوان ملین حجمی مؤثر و ایمن ، عمل دفع را تسهیل می‌کند بعلاوه ترکیباتی مانند اسیدهای صفراوی و سموم را جذب و خارج می‌نماید. این فرآورده نه‌تنها در درمان یبوست بلکه در رفع سایر بی‌نظمی‌های دستگاه هضم، مانند دیورتیکول روده بزرگ و سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS) مورداستفاده قرار می‌گیرد.
پودر پی_برن به دلیل وجود 25% پوسته پسیلیوم ، به‌عنوان مکمل رژیم غذایی، باعث کاهش کلسترول می‌گردد . بر اساس مطالعات کلینیکی انجام‌شده ، مصرف روزانه 10 گرم پسیلیوم ( معادل 4 ساشه پی – برن) همراه با رژیم غذایی کم‌چرب ، به مدت حداقل 8 هفته ، باعث کاهش کلسترول تام سرم تا 4% و کلسترول LDL تا 7% می‌گردد و این در حالی است که بر روی غلظت کلسترول خوب (HDL) بی‌تأثیر است .
سبوس گندم موجود در پی _ برن دارای مواد معدنی و ویتامین‌های مهمی مانند پتاسیم ، منیزیم ، روی ، فسفر ، ویتامینE ،ویتامین B1 ، ویتامینB2 ، نیکوتین آمید، پنتوتنیک اسید ، بیوتین و فولیک اسید می‌باشد که موردنیاز روزانه می‌باشد اما از آردهای مصرفی تقریباً حذف‌شده است.
مطالعات کلینیکی انجام‌شده ، نشان داده است که رژیم غذایی با فیبر بالا باعث تنظیم میزان قند خون و انسولین شده و علاوه بر آنکه باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می‌گردد، موجب بهبود سطوح چربی خون و نیز کاهش مقدار دریافت انسولین مبتلایان به دیابت نوع 1 نیز می‌شود که این مورد در خانم‌های باردار حائز اهمیت بیشتری است .

پی برن

اجزاء و مواد مؤثره پودر گیاهی پی _ برن

پی – برن ،سبوس گندم به همراه پوسته خارجی دانه پسیلیوم به‌صورت پودر نرم و استریل شده است. این فرآورده به‌غیراز طعم‌دهنده در انواع طعم دار آن ، هیچ نوع افزودنی ندارد و جهت مصرف راحت‌تر با مایعات، فرموله شده است. پوسته گندم حاوی پروتئین، مواد معدنی ، ویتامین‌ها و فیبرهای نامحلول شامل ترکیبی از پلی ساکاریدها مانند سلولز ، همی سلولز می‌باشد .پوسته پسیلیوم منبع غنی از فیبرهای طبیعی محلول ، مواد موسیلاژی و مقادیری از فیبرهای نامحلول است.

روش مصرف پودر P-Bran

  • پی – برن در فرمهای بدون طعم و طعم دار موجود است . از طعم نعنایی می‌توان در نوشیدنی‌هایی همانند دوغ ، از طعم وانیلی و موزی در شیر و از فرم بدون طعم آن در کلیه مایعات ( ازجمله سوپ‌ها ) استفاده کرد .
  • در بزرگسالان ، یک ساشه از پی_ برن ترجیحا نیم ساعت قبل از هر وعده غذائی اصلی و یا در هنگام گرسنگی ( برای رفع این احساس )، با یک لیوان نوشیدنی موردنظر ، به‌شدت مخلوط و بلافاصله میل شود ( روزانه 1 تا 4 ساشه ).

توجه : در رژیم‌های لاغری باید میزان انرژی دریافتی از مایعات به کار گرفته‌شده ، موردتوجه قرار گیرد .

تداخلات دارویی

به دلیل احتمال تأخیر یا کاهش جذب برخی داروها ، توصیه می‌شود پی- برن با حداقل 2 ساعت فاصله زمانی با سایر داروها مصرف شود .

عوارض جانبی پی _ برن

در صورت مصرف مطابق با دوز درمانی , به‌خوبی قابل‌تحمل و ایمن می‌باشد .

موارد منع مصرف پی _ برن

  • در بیماران مبتلا به انسداد روده و دردهای شکمی ناشناخته منع مصرف دارد.
  • در برخی افراد با معده حساس ممکن است، احساس نفخ و سنگینی مشاهده شود که طبیعی بوده و خود از عوامل کاهش اشتها است. برای پیشگیری از نفخ و سنگینی آزاردهنده ( و کاهش وزن ) توصیه می‌شود پس از مصرف پی برن، حجم هر وعده‌غذا تا نصف کاهش یابد.

مصرف پی _ برن در بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی ، منع مصرف ندارد .
این فرآورده به‌عنوان ملین در دوران بارداری توصیه می‌شود .

نکات قابل ‌توجه در رابطه با پی_ برن

1 – پی – برن جهت استفاده با مایعات فرموله شده است و نباید به‌صورت خشک یا مخلوط با غذاهای غیر آبکی مصرف شود. در دوره مصرف مکمل‌های فیبردار ، مایعات زیاد ( روزانه 8 -6 لیوان آب) توصیه می‌شود .
2 – از مصرف بلافاصله قبل از خواب ،خودداری شود.
3 – به‌منظور ایجاد تعادل در سوخت‌وساز انرژی و جهت به دست آوردن نتایج مناسب در رژیم‌های لاغری، مصرف پی – برن همراه با پیاده‌روی و ورزش‌های سبک در برنامه روزانه توصیه می‌شود .
4 – به‌منظور جبران کمبود ویتامین‌ها و املاح ناشی از کمی مصرف مواد غذایی به علت کاهش اشتها، توصیه می‌شود از قرص‌ها و کپسول‌های مولتی‌ویتامین مینرال نیز استفاده گردد.
5 – برای جلوگیری از تداخل، داروهای خوراکی باید یک ساعت قبل و یا چهار ساعت بعد از مصرف پی-برن استفاده شوند.

شرایط نگهداری

پی _ برن در جای خشک و خنک نگهداری شود .

** هشدار و توجه جدی **
این مطلب با توجه به توضیحات سازنده و صرفا جهت اطلاع بازنشر شده و مجله دلگرم هیچگونه مسئولیتی در قبال ادعاهای سازنده و منبع این مقاله ندارد , برای تهیه هر نوع دارویی ( گیاهی یا غیره ) , ابتدا لازم است صحت مجوز سازمان غذا و دارو را در محصول مربوطه بررسی کنید.

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا