دسته‌بندی نشده

فواید صابون های آنتی باکتریال

ژل و صابون آنتی باکتریال مفیدند یا مضر؟

استفاده از آب و صابون در حالت عادی برای رفع آلودگی پوست کافی است، اما در برخی شرایط، مثلا وقتی سرما می خورید یا آنفلوآنزا شایع می شود یا در طول سفر مواقعی که آب در دسترس نیست، استفاده از ژل های ضدعفونی کننده مناسب تر از آب و صابون است.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با فواید صابون ضد باکتریال بر روی پوست آشنا شوید.

خطر صابون‌های آنتی باکتریال برای سلامتی/ مقاومت در برابر باکتری‌ها

صابون های ضد باکتری !

در تبلیغ صابون هاي ضدباکتری (آنتی باکتریال) عنوان شده است که این صابون ها پوستی کاملا شاداب و سالم به شما هدیه می کند و همچنین آثار التهاب هاي پوستي را از بين مي برد . اداره مواد غذایی و دارویی آمریکا (FDA) معتقد است بر خلاف باور مردم دلیل علمی که بتواند ثابت کند صابون ها و شوینده های ضد باکتری و ضد میکروب، در پیشگیری از بیماریها فعال تر از صابون ها و شوینده های عادی هستند وجود ندارد.

محققین می گویند، باکتری ها می توانند به مرور و با گذشت زمان نسبت به عوامل ضدباکتری مقاوم شوند. لذا ممکن است مواد ضدباکتری صابون روی برخی باکتری ها تاثیر نکند.دانشمندان عنوان کردند که ماده ای در صابون های ضد باکتری وجود دارد که می تواند اختلال هورمونی ایجاد کند و یا حتی سبب مقاوم شدن باکتری ها دربرابر دارو شود.اطلاعیه گروه میکروبیولوژیست مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC) حاکی است که خطرات استفاده کوتاه مدت ( روزانه ) و درازمدت صابون های ضدباکتری احتمالا بر فواید آن می چربد.

سازمان غذا و داروی آمریکا ( FDA ) نیز گزارش داد: برخی عناصر صابون های ضد باکتری، مثل ترایکلوسان در صابون مایع و تراکلوکاربان در قالب صابون می تواند به مقاومت باکتری در برابر آنتی بیوتیک منجر شود.برخی از مطالعات علمی نیز نشان می دهد که عناصر تشکیل دهنده صابون ضد باکتری برای حیوانات منجر به برهم زدن تعادل هورمون ها درآن ها شده است.

همچنین با استفاده از صابونهای ضدباکتری ، علاوه بر باکتریهای مضر ، باکتری های مفید نیز از بین می روند.بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) می توان گفت استفاده از صابون های ضدباکتری برای شستن دست ها لازم نیست و شستن صحیح و کامل دست ها با آب گرم و صابون معمولی، یکی از بهترین و موثرترین راه ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مسری (واگیردار) و عفونی است.

صابون‌های آنتی‌باکتریال موجود در بازار باعث پاکی بیشتر دست نمی‌شوند. و برخلاف تصور عموم این صابون‌ها یک ضدعفونی‌کننده تمام‌عیار نیستند.آنان تاکید کردند گرچه فراورده‌های گران‌قیمت‌تر یعنی محلول‌های ضدعفونی‌کننده در صورتی که درست به کار روند واقعا دست‌هایتان را تمیز می‌کنند، اما آب و صابون معمولی هنوز شیوه مناسبی برای پاک کردن دست‌ها می باشند.

بر خلاف باور مصرف کنندگانی که تولیدات این چنینی را به دلیل اطمینان بیشتر به تاثیر بخشی آن خریداری می کنند در حال حاضر دلیل علمی که بتواند ثابت کند این تولیدات در مبارزه با بیماریها قوی تر از آب و صابون معمولی عمل می کنند وجود ندارد.( FDA ) هشدار داد که نتیجه مطالعات نشان داده است مصرف طولانی مدت مواد شیمیایی ضد باکتری مثل ترایکلوسان در صابون های مایع و ترایکلوکربن در صابون های معمولی می تواند آثار هورمونی باقی بگذارد که نتیجه آن تولید طیفی از باکتری ها یا میکروب های بسیار مقاوم است در نتیجه شرکتهای تولیدی اگر نتوانند.

برای اثبات بی ضرر بودن تولیداتشان یا اثبات تاثیر فعال آنها در از بین بردن باکتری ها دلیل علمی ارائه کنند ملزم خواهند شد تولیداتشان را با استاندارهای سازمان غذا و دارو هماهنگ کنند.بسیاری از صابون هایی که بر روی جلد آنها عنوان صابون ضد باکتری، ضد میکروب یا ضد عرق نوشته شده است در ترکیبات خود یک یا چند نوع از مواد شیمیایی را دارند که سازمان دارو و غذا درباره وجود این مواد شیمیایی هشدار داده است.

 صابون هاي ضدباکتری (آنتی باکتریال)

استفاده از شامپو بدن هایی با خاصیت ضد باکتریال

در حال حاضر، شامپو بدن های بسیاری با خاصیت ضد باکتریال روانه بازار می شوند. اما استفاده از این شامپو بدن ها نه تنها می تواند برای سلامتی مضر باشد بلکه بسیاری از سلول های سطح پوست را نیز دستخوش تغییرات متعدد می کند. استفاده از صابون های معمولی در استحمام کافی است زیرا با استفاده از صابون های معمولی می توان سلول های مرده را از روی پوست جدا کرد.”

 صابون هاي ضدباکتری (آنتی باکتریال)

چه زمانی و در چه شرایطی از محصولات آنتی باکتریال استفاده کنیم؟

بهترین محصول برای شستشوی دست، استفاده از آب و صابون در زمان کافی و با دقت بالاست که حداقل 20 ثانیه طول بکشد.بسیاری از کارشناسان می گویند افراد سالم نباید محصولات آنتی باکتریال را استفاده کنند و باید محدود به مکان هایی شود که عفونت در آنجا زیاد است، مثل بیمارستان ها یا خانواده هایی که در آن بیماران با عفونت باکتریایی زندگی می کنند.استفاده از ژل ها هم باید به زمان هایی که شستشوی دست با صابون و آب امکان پذیر نیست، محدود شود. فراموش نکنیم ژل ها بر خلاف صابون آنتی باکتریال، باکتری ها را از بین می برند، اما کثیفی روی دست را از بین نمی برند.

 صابون هاي ضدباکتری (آنتی باکتریال)

در مورد شیوه استفاده از ژل های آنتی باکتریال هم توضیح می دهید؟

هنگام استفاده از ژل های آنتی باکتریال باید جواهرات را از دست درآورد و چند قطره به اندازه ای که کاملا دست مرطوب شود، کف دست ریخت و دست ها را به هم مالید و 20 تا 25 ثانیه ماساژ داد تا ژل تبخیر شود و اگر چرک قابل مشاهده ای وجود داشته باشد، استفاده از آب و صابون ضروری است.استفاده طولانی مدت از این ژل ها باعث مقاومت آنتی بیوتیکی می شود و نباید آن را جایگزین صابون های معمولی کرد.

شیوه استفاده از صابون های آنتی باکتریال مشابه صابون های معمولی است. بهتر است هنگام شستشوی دست چه با صابون های معمولی و چه آنتی باکتریال آب گرم استفاده نکنید، چون آب گرم با حل چربی روی پوست باعث خشکی بیشتر دست می شود.صابونی که استفاده می کنید حتما باید کف کند و ماساژ دست با صابون باید حداقل 20 ثانیه طول بکشد.

«بهترین روش شستشوی دست ها، استفاده از آب و صابون معمولی است. برای مواقع اضطراری می توان از محصولات آنتی باکتریال و ضدعفونی کننده که در داروخانه ها موجود است هم استفاده کرد.صابون های آنتی باکتریال بهتر از ژل ها هستند. استفاده از ژل در کسانی که پوست های چربی دارند یا گهگاهی از این محصولات استفاده می کنند ایرادی ندارد، اما مصرف مداوم آن مخصوصا در کودکانی که زمینه اگزما و آلرژی دارند، یا افرادی که پوست خشکی دارند، می تواند با عارضه همراه شود.پایه الکلی این ژل ها پوست را خشک می کند و زمینه ساز بروز سایر بیماری هاست. افرادی که پوست خشک و اگزمایی دارند و افراد مبتلا به پسوریازیس و لیکن پلان یا زگیل، جز در شرایط اضطراری نباید از این محصولات استفاده کنند.»

استفاده زیاد از صابون آنتی باکتریال مضر است

 صابون هاي ضدباکتری (آنتی باکتریال)

مشکل از آنجایی شروع می شود که این مواد جدید حاوی «تریکلوزان» هستند. تریکلوزان، ماده اصلی است که در ترکیبات صابون های آنتی باکتریال، ژل های ضد عفونی کننده و یا تمامی شوینده هایی که خاصیت ضد باکتری دارند، نهفته است و حتی زمانی که مقدار ناچیزی نیز از این ماده در شوینده ها استفاده شود، با ظهور باکتری هایی مانند استافیلوکوک اورئوس همراه خواهد بود.

نمونه مهم، خطر بروز مقاومت به آنتی بیوتیک، انتشار استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین است. درمان این گونه عفونت ها دشوار است و به معنای طولانی شدن بیماری، افزایش دفعات ملاقات با پزشک یا اقامت طولانی تر در بیمارستان و نیاز به استفاده از داروهای گران تر و سمی تر است، حتی بعضی از این عفونت های مقاوم سبب مرگ می شوند.

بسیاری از مصرف کنندگان این صابون ها بدون اینکه اطلاعی داشته باشند، به این مواد حساسیت و آلرژی دارند و همواره به دنبال علت آلرژی خود هستند بدون اینکه لحظه ای به صابون های ضد باکتریال فکر کنند.محققان معتقدند صابون های ضد باکتری هیچگونه برتری یا تاثیر مضاعفی به نسبت صابون یا شوینده های معمولی ندارند، در حالی که ذهن مصرف کنندگان با شنیدن اسم صابون های ضد باکتریال به این سمت می رود که این صابون ها می توانند به مراتب تاثیرات بهتری به نسبت سایر صابون ها داشته باشند.

«در حال حاضر، شامپو بدن های بسیاری با خاصیت ضد باکتریال روانه بازار می شوند، اما استفاده از این شامپو بدن ها نه تنها می تواند برای سلامتی مضر باشد، بلکه بسیاری از سلول های سطح پوست را نیز دستخوش تغییرات متعدد می کند.استفاده از صابون های معمولی در استحمام کافی است، زیرا با استفاده از صابون های معمولی می توان سلول های مرده را از روی پوست جدا کرد».

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب ژل و صابون آنتی باکتریال در ذهن شما

باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:خبرگذاری مهر

 صابون هاي ضدباکتری (آنتی باکتریال)

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا