دسته‌بندی نشده

فواید تزریق پروژسترون برای خانم ها

از تزریق پروژسترون بیشتر بدانید

تزریق پروژسترون به منظور جبران کمبود هورمون زنانه پروژسترون در خانم‌هایی با مشکلاتی مثل قطع قاعدگی، خونریزی غیرطبیعی رحم و کمک به بارداری و حفظ جنین مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروژسترون یکی از هورمون های ضروری در تنظیم سیکل قاعدگی است. اگر دکتر شما مشخص کرده است که بدنتان به اندازه کافی این هورمون را ترشح نمی کند، آمپول پروژسترون برای جبران این کمبود تجویز می شود. وقتی بدن دچار کمبود این هورمون می شود، پریود ها نا منظم شده و یا قطع می شود بنابراین تزریق پروژسترون باعث تامین نیاز شما در سیکل قاعدگی خواهد شد.

پروژسترون از هورمون‌های جنسی زنانه است که در بارداری نقش مهمی ایفا می‌کند و در واقع کمبود این هورمون است که بارداری و حفظ جنین را با مشکل مواجه می‌کند. علاوه بر این، اختلال در این هورمون می‌تواند یکی از عمده‌ترین دلایل آمنوره یا همان قاعدگی نامنظم باشد.

مزایای تزریق پروژسترون

پروژسترون یک هورمون زنانه است که پس از تخمک گذاری در بالاترین حد خود تولید می شود. پروژسترون در طول دوره های IVF بسیار ارزشمند است و می تواند نقش مهمی در جلوگیری از سقط جنین در زنان مسن و مبتلا به سقط جنین داشته باشد.

پروژسترون در طول دوره های IVF پس از تزریق هورمون hCG استفاده می شود. در طی یک دوره IVF، استفاده از دارو برای جلوگیری از تخمک گذاری و همچنین بازسازی تخمک باعث تولید پروژسترون پایین تر از حد طبیعی می شود.

پروژسترون در طول بارداری نقش مهمی دارد؛ به خصوص در اوایل سه ماهه اول. در این زمان هورمون مسئول کمک به “آماده سازی” رحم برای جنین تحریک شده است. پروژسترون همچنین اطمینان حاصل می کند که رحم به اندازه کافی رگهای خونی برای تغذیه جنین در هنگام کاشت و رشد دارد. این هورمون تا زمانی که جفت در هفته دهم شکل بگیرد و خون تولید کند، نقش مهمی ایفا می کند.

در زنان غیر باردار و در اوایل بارداری، پروژسترون توسط تخمدان تولید می شود. ولی در هفته هفتم بارداری، جفت شروع به تولید پروژسترون می کند. هنگامی که جفت پروژسترون تولید می کند، نگرانی ها در مورد عدم تولید پروژسترون کاهش می یابد. در خانم هایی که سابقه 3 سقط جنین دارند، استفاده از پروژسترون در دوران اولیه بارداری باعث کاهش احتمال سقط جنین می شود. بنابراین، برخی از خانم ها در سه ماهه اول بارداری با پروژسترون درمان می شوند.

پروژسترون

تزریق پروژسترون برای تنظیم دوره قاعدگی

پروژسترون یکی از هورمون های ضروری در تنظیم سیکل قاعدگی است. وقتی بدن دچار کمبود این هورمون می شود، پریود ها نا منظم شده و یا قطع می شود بنابراین تزریق آمپول باعث تامین نیاز شما در سیکل قاعدگی خواهد شد.

پروژسترون هورمون ترشح شده توسط تخمدان ها در زمان تخمک گذاری است و مسئول تنظیم نظم پریود است. معمولا یک هفته عقب و جلو انداختن پریود برای زنان طبیعی است مخصوصا اگر شما سفر کرده باشید و دچار هیجانات روحی شده باشید. اما اگر بعد از گذشت یک هفته پریود نشدید و علائم بارداری هم نداشتید باید به پزشک مراجعه کرده طبق نظر او آمپول پروژسترون را مصرف کنید. معمولا بعد از گذشت 2 هفته تا 10 روز از تزریق باید پریود شوید، اگر این اتفاق نیافتاد حتما دوباره به پزشک مراجعه کنید.

علائم کمبود پروژسترون و لزوم تزریق پروژسترون

اختلالات قاعدگی

قاعدگی های طولانی مدت، اختلالات دوره ها، کوتاه شدن فاز لوتئال، تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک، کرامپ های قاعدگی و لکه بینی در بین دو قاعدگی از شایع ترین علامت های کمبود پروژسترون در خانم ها هستند.

ناباروری

پروژسترون یکی از مهم ترین هورمون های لازم برای داشتن بارداری سالم است. در حقیقت این پروژسترون است که دیواره های رحم را برای لانه گزینی تخم آماده می کند. اگر شما هم مبتلا به مشکل باروری هستید و یا تجربه سقط را دارید، لازم است تا حتما سطح پروژسترون خون شما مورد بررسی قرار گیرد، چراکه خیلی وقت ها پایین بودن سطح پروژسترون مقصر این مشکلات است.

آکنه و جوش های پوستی

اگر شما هم به آکنه دوران بزرگسالی مبتلا شده اید، اگر ناخن های شما شکننده، ترک خورده و لایه لایه شده است و یا پوست پاشنه پا و دست های شما ترک خورده است، ممکن است به کمبود پروژسترون دچار باشید.

افسردگی، استرس و تغییرات خلق و خو

با افزایش سن و تغییرات میزان استروژن در خون، تغییرات قابل توجهی در خلق و خوی خانم ها دیده می شود. اما حقیقت این است که بعد از 30 سالگی بیشتر خانم ها تغییرات قابل توجهی در سطح پروژسترون را خواهند داشت و از اولین علامت های این تغییرات هورمونی می توان به تغییرات قابل توجه در خلق و خو اشاره کرد.بنابراین پروژسترون نقش مهمی در تعیین خلق و خو و رفتارهای افراد دارد. پس توصیه می کنیم در صورت مشاهده تغییرات جدی در خلق و خوی خود با مراجعه به پزشک، وضعیت پروژسترون خود را نیز مورد بررسی قرار دهید.

کاهش متابولیسم

کاهش سرعت متابولیسم، چاقی مخصوصا در ناحیه شکم و افزایش تمایل به مصرف شکر در موارد کمبود پروژسترون دیده می شود. با افزایش شیوع دیابت و بیماری های مقاوم به انسولین در سراسر دنیا، امروزه تقریبا تمام افراد ارتباط انسولین با قند خون و بیماری دیابت را می شناسند. اما لازم است بدانید که افزایش سن و کاهش سطح پروژسترون هم می تواند با خطر ابتلا به مقاومت به انسولین در ارتباط باشد و توانایی بدن در سوخت و ساز چربی ها را دچار اختلال کند. پس نتیجه چیزی نخواهد بود جز افزایش تمایل به مصرف هر چه بیشتر قندها و افزایش وزن.

میگرن، آلرژی ها

دردها و آلرژی ها می توانند علل متعددی داشته باشند. اما امروزه در موارد بسیاری دیده می شود که دردها و آلرژی ها ریشه ی هورمونی دارند. بدون شک در ابتلا به آلرژی، ابتدا همه مواد غذایی و داروهای مصرفی باید مورد بررسی قرار بگیرند، اما امروزه می بینیم که بسیاری از پزشکان برای تعیین علت واقعی آلرژی، از تست های هورمونی، مخصوصا تست تعیین سطح پروژسترون، استفاده می کنند.

پروژسترون در مردان

پروژسترون مخصوص خانم ها نیست، بلکه مردان نیز برای سلامت جسمی و عملکرد جنسی به پروژسترون نیاز دارند. سطح هورمون پروژسترون در مردان بالغ در حد سطح پروژسترون زنان در فاز فولیکولار چرخه قاعدگی است. اما با ورود زنان به فاز لوتئال چرخه قاعدگی (یعنی پس از تخمک گذاری)، سطح پروژسترون در خانم ها به بیش از دو برابر افزایش می یابد.

هورمون پروژسترون در مردان اثر خاصی ندارد و در مسیر سنتز تستوسترون و مینرالوکورتیکوییدها دربیضه و غدد فوق کلیه تولید شده و وارد خون می شودو اساسا وارد هیچ بافتی نمی شود و وظیفه خاصی ندارد و اگر قرار باشد مقدار آن افزایش یابد محصولات نهایی ساخته شده از آن نیز افزایش یابد(یعنی تستوسترون و آلدوسترون ) .و افزایش آنها علایم خاص خود را دارند.

آمپول

عوارض جانبی تزریق پروژسترون

تمام داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. با این حال، بسیاری از مردم عوارض جانبی ندارند یا عوارض جانبی جزئی دارند. اگر هر یک از این عوارض جانبی شما را ناراحت می کند، با پزشک خود تماس بگیرید. در زیر عدارضی را که تا کنون گزارش شده است برای شما مطرح می کنیم. اگر دچار هز یک از این عوارض شدید با پزشک خود مشورت کنید:

  • سرگیجه
  • احساس خواب آلودگی
  • به سختی خوابیدن
  • گرسنگی بیشتر
  • سفت شدن مدفوع (یبوست)
  • سردرد
  • جوش (آکنه)
  • ریزش مو
  • رشد مو
  • ناراحتی معده یا بالا آوردن
  • شکم درد
  • گرفتگی عضلات
  • نفخ
  • مدفوع شل (اسهال)
  • بزرگ شدن سینه ها
  • حساس شدن سینه ها
  • درد عضلانی
  • درد پشت
  • احساس خستگی یا ضعف
  • افزایش وزن یا از دست دادن وزن
  • خونریزی واژن یا لکه بینی
  • کاهش میل جنسی
  • سوزش در محل تزریق آمپول

اینها همه عوارض جانبی که ممکن است رخ بدهد نیستند. اگر در مورد عوارض جانبی سوالی دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. در مورد عوارض جانبی با پزشک خود مشورت کنید.

موارد و مقدار تزریق پروژسترون

الف) آمنوره

بزرگسالان:مقدار mg/day 10-5 به مدت 8-6 روز تزریق عضلانی می شود که معمولاً 10-8 روز پیش از آغاز دوره قاعدگی قابل انتظار شروع می شود. خونریزی 72-48 ساعت پس از قطع مصرف ممکن است رخ دهد.

ب) خونریزی ناشی از اختلال عملکرد رحم

بزرگسالان:از راه تزریق عضلانی، مقدار mg/day 10-5 به مدت 6 روز مصرف می شود یا مقدار 100-50 میلی گرم به صورت مقدار واحد تزریق عضلانی می شود.

موارد منع تزریق پروژسترون

  • اگر شما به داروهای مشابه پروژسترون آلرژی دارید مانند:بنزیل الکل یا روغن و یا هسته کنجد
  • اگر شما بطور معمول خونریزی واژینال دارید.
  • اگر شما دچار بیماری های کبدی هستید
  • اگر شما مستعد سرطان سینه و دستگاه تناسلی هستید
  • اگر شما سابقه سقط داشته اید و پزشک شک دارد که هنوز بافتی در رحم مانده و یا خارج شده است.
  • اگر شما دارای لخته خون در پاها، شش، چشم و سایر قسمت های بدن هستید.

خطرات تزریق پروژسترون

لخته شدن غیر طبیعی خون. لخته خون هنگام استفاده از داروهای استروژن و پروژسترون گزارش شده است. اگر لخته خون در خون تشکیل شود، عروق خونی را مسدود کرده و باعث ایجاد مشکلات جدی میشود. این مشکلات شامل سکته، حمله قلبی،آمبوله شدن ریه و سایر مشکلات میشود. اگر به هریک از این شرایط مشکوک شدید پزشک خود را در جریان بگذارید.

چه مقدار از آمپول پروژسترون را مصرف کنم؟

دوز و دستورالعمل آمپول پروژسترون تنها از طریق پزشک و براساس آزمایشات شما تعیین میشود و باید طبق آن تجویز شود. پروژسترون را می توان به صورت عضلانی یا واژینال استفاده کرد. استفاده واژینال روش موثر و قابل اعتمادی است. علاوه بر این، بسیار راحت تر از تزریق عضلانی است.

پروژسترون واژینال معمولا در طول شب استفاده می شود. برخی از انواع این ماده به صورت کرم می باشد که برای درمان عفونت های مخمر استفاده می شود. پروژسترون همچنین می تواند به شکل واژینال استفاده شود. فقط فرمهای خاصی از پروژسترون در حین بارداری ایمن هستند، بنابراین پزشک باید یکی از این فرمها را تجویز کند.

تزریق

روش های افزایش پروژسترون به طور طبیعی

هیچ غذایی وجود ندارد که به طور طبیعی حاوی پروژسترون باشد. با این حال، برخی مواد غذایی خاص هستند که تاثیر مثبتی برمیزان پروژسترون در بدن دارند.

ویتامین C

ویتامین C به افزایش سطح پروژسترون کمک می کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان مهم است که در تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به مبارزه با عفونت موثر است. ویتامین C برای تحریک تولید کلاژن جهت تشکیل بافت سالم ضروری است.

یک مطالعه که در مجله American Journal of Research Communication منتشر شده؛ ارتباط مثبت بین مصرف مکمل ویتامین C و افزایش سطح پروژسترون را نشان می دهد. محققان دریافتند که ویتامین C به افزایش ضخامت آندومتر و افزایش غلظت پروژسترون منجر می شود. این مطالعه همچنین اشاره کرد که اثر آنتی اکسیدانی ویتامین C می تواند به کاهش ناباروری و سلامت بارداری کمک کند. شما می توانید افزایش سطح پروژسترون خود را با گنجاندن غذاهای حاوی ویتامین C در رژیم غذایی محقق کنید. برخی از بهترین منابع طبیعی از ویتامین C مرکبات، فلفل دلمه ای قرمز، کلم پیچ، کلم بروکلی، کیوی، انواع توت ها و پاپایا می باشد. راه دیگر برای به دست آوردن ویتامین C برای افزایش پروژسترون مصرف مکمل است. موسسه The National Institute of Health توصیه می کند که بزرگسالان 75 تا 90 میلی گرم در روز از این مکمل ها استفاده کنند.

ویتامین E

ویتامین دیگری که خواص افزایش پروژسترون دارد ویتامین E می باشد. بدن به ویتامین E برای محافظت از اندام ها، بافت ها و سلول ها؛ از آسیب رادیکال های آزاد، نیاز دارد. این ویتامین برای سلامت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری های مزمن ضروری است. واقعیت این که ویتامین E می تواند به افزایش سطح پروژسترون کمک کند در مطالعه ای که در مجله Ovarian Research منتشر شده؛ به اثبات رسیده است. محققان دریافتند که در زمانی که بیماران ویتامین E مصرف می کند، تقریبا سه چهارم از آن ها افزایش چشمگیری در سطح پروژسترون را تجربه می کنند. برخی از بهترین منابع ویتامین E؛ روغن جوانه گندم، آجیل های مختلف و دانه ها و سبزیجات برگ سبز می باشد.

روی

روی یک ماده معدنی مهم است که بدن برای مبارزه با ویروس ها و عفونت ها به آن نیاز دارد. مطالعات نشان داده اند که روی همچنین نقش مستقیمی در تولید پروژسترون بازی می کند. محققان دانمارکی دریافتند که دوز مناسب روی می تواند ترشح پروژسترون در بدن را تحریک کند. با این حال، روی بیش از حد نیز مانع از تولید پروژسترون می شود.

بر اساس گزارش National Institute of Health یک فرد بزرگسال به طور متوسط نیاز بین 8 تا 11 میلی گرم روی در هر روز دارد. بیشتر اوقات، روی مورد نیازمان در رژیم غذایی ما گنجانده شده است. اکثر گوشت ها، غذاهای دریایی و حبوبات منابع غنی از روی هستند. دانه کدو تنبل نیز منبع بسیار خوبی از روی است.

ال آرژنین

ال آرژنین یک آمینو اسید است که برای سلامت عروق خونی ضروری است. سلامت عروق خونی برای حفظ سلامت سیستم قلبی و عروقی مفید است. دلیل این کار این است که ال آرژنین اکسید نیتریک فراهم می کند و به بدن برای افزایش جریان خون کمک می کند. یکی از موارد استفاده از ال آرژینین، حفظ عملکرد صحیح سیستم تناسلی زنانه است.

مجله Ovarian Research نشان داده است که لحاظ کردن ال آرژنین در رژیم غذایی به افزایش پروژسترون کمک می کند. محققان گزارش دادند که 70 درصد از شرکت کنندگانی که به منظور افزایش سطح پروژسترون در این تحقیق شرکت کردند، بین سیکل ماهانه افزایش این هورمون را در بدن شاهد بودند. جریان خون قاعدگی نیز در این افراد بهبود یافت.

منابع طبیعی از ال آرژنین، گوشت قرمز، مرغ، غذاهای دریایی و محصولات لبنی می باشد. تخم مرغ نیز منبع دیگری برای ال آرژنین است و یکی از مواد غذایی است که می تواند به تقویت میل جنسی کمک کند.

کرم پروژسترون طبیعی

کرم پروژسترون طبیعی یک راه عالی برای افزایش سطح پروژسترون است. کرم پروژسترون طبیعی بسیار امن تر از کرم مصنوعی ای است که برای افزایش پروژسترون استفاده می شود. دلیل این است که کرم طبیعی، به پروژسترون طبیعی که بدن شما نیاز دارد نزدیک تر است. اغلب کرم های پروژسترون طبیعی حاوی عصاره سیب زمینی وحشی هستند. این ماده شامل ترکیبی به نام دیوسگنین است که به پروژسترون تبدیل می شود. مطالعات؛ تاثیر مثبت عصاره سیب زمینی وحشی را بر روی گیرنده های پروژسترون نشان می دهند. یک مطالعه که در مجله American Journal of Chinese Medicine منتشر شده نشان می دهد که کرم حاوی عصاره سیب زمینی وحشی به افزایش پروژسترون در بدن و جلوگیری از گسترش سلول های سرطان پستان کمک می کند. قبل از استفاده از کرم پروژسترون طبیعی، با دکتر خود برای بررسی سطح پروژسترون فعلی بدنتان، مشورت کنید. به این ترتیب شما می توانید از ایجاد عدم تعادل هورمونی در بدن جلوگیری کنید.

گیاه پنج انگشت (castus agnus)

عصاره گیاه پنج انگشت از مکمل های گیاهی موثر برای افزایش سطح پروژسترون است. در مطالعات نشان داده شده است که عصاره این درختچه می تواند به کاهش بسیاری از علائم سندروم پیش از قاعدگی، حتی نسبت به داروهایی که برای این سندروم استفاده می شود، منجر شود. مجله Planta Medica در یک بررسی نشان داد که عصاره گیاه پنج انگشت در افزایش پروژسترون موثر است. مطالعات دیگر نشان داده اند که عصاره chasteberry می تواند تولید پروژسترون را تحریک و به کاهش درد پستان (درد پستان مرتبط با چرخه قاعدگی) کمک کند.

فرآورده های سویا تخمیر شده

شما همچنین می توانید سطوح پایین پروژسترون را به طور طبیعی با خوردن فرآورده های تخمیری حاصل از سویا افزایش دهید. این ماده برای دوران یائسگی و هنگامی که سطح پروژسترون به طور قابل توجهی کاهش می یابد، بسیار مفید است. خوردن منظم محصولات تخمیری سویا به افزایش سطح پروژسترون و کمک به جلوگیری از بسیاری از علائم یائسگی کمک می کند. میسو، ناتو و تمپه از جمله فرآورده های تخمیری حاصل از سویا هستند که پروژسترون را افزایش می دهند. محققان اعلام کردند که محصولات تخمیری سویا همچنین به کاهش کلسترول به طور طبیعی کمک می کند.

نحوه نگهداری

این آمپول بصورت 50 میلی گرم در هر میلی لیتر و در ویال های 10 سی سی موجود است. آن را در دمای اتاق 15-30 درجه سانتیگراد نگهداری کنید.

divider

بیشتر بخوانید:

فواید تزریق پروژسترون در بارداری

همه چیز در مورد شیاف پروژسترون

خطرات و عوارض جدی آمپول های ضد بارداری ( آمپول دپوپروورا یا مدروكسی پروژسترون استات )

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا