دسته‌بندی نشده

فواید بی نظیر شاک ویو تراپی و کاربرد آن در طب فیزیکی و توانبخشی

شاک‌ویوتراپی چیست؟

شاک‌ویوتراپی روشی است که در آن یکسری امواج شوکی به بافت‌های بدن اعمال می‌شود. این امواج الکتریکی نیستند بلکه مکانیکی هستند و مستقیما در محلی که نیاز به درمان دارد، اعمال می‌شوند.

امواج شاک‌ویوتراپی مشابه‌ها حلقه‌های شعاعی هستند که پس از انداختن یک سنگ در آب راکد ایجاد می‌شود. شهرت شاک‌ویوتراپی به خاطر تاثیرگذاری بالای آن در درمان آسیب‌دیدگی‌های ورزشی و تسریع روند درمان و بهبودی سریع پس از آسیب‌دیدگی است.

با استفاده از دسته‌ی دستگاه، سر پروب دستگاه که امواج شاک‌ویو را منتشر می‌کند بر روی ناحیه آسیب‌دیده قرار داده می‌شود و سپس امواج شاک‌ویو به صورت متمرکز شده به ناحیه مورد نظر تابانده می‌شوند. شاک‌ویوتراپی یک روش درمانی پیشرفته برای حل برخی مشکلات تاندونی است که به سایر روش‌های درمانی پاسخگو نیستند.

مزایای شاک‌ویوتراپی

  • درمان سرپایی
  • غیر‌تهاجمی
  • بدون بروز درد بعد از اتمام جلسه‌ی درمانی
  • بدون نیاز به مصرف دارو
  • نتایج سریع
  • درصد موفقیت بالا
  • بهبود کیفیت زندگی

چه بیماری‌ها و مشکلاتی را می‌توان با شاک‌ویوتراپی درمان نمود؟

  1. خار پاشنه
  2. مشکلات مزمن مربوط به التهاب و کشیدگی تاندون‌ها در محل اتصال به استخوان (انتزوپاتی)
  3. التهاب تاندون آشیل
  4. درد ساق پا
  5. زانودرد و مشکلات مربوط به کشکک زانو
  6. درد لگن
  7. درد پایین کمر
  8. تنیس البو یا آرنج تنیس‌بازان (التهاب تاتدون‌ها در محل اتصال به آرنج)
  9. آرنج گلف‌بازان
  10. درد شانه
  11. گردن درد
  12. کمر درد
  13. بیماری ازگود اشلاتر

آیا شاک‌ویو‌تراپی برای من روش مناسبی است؟

برخی بیماران تصورات غلطی در مورد تاثیر شاک‌ویو‌تراپی دارند. شاک‌ویو‌تراپی موجب رشد اندام‌ها نمی‌شود و سرطان را نیز درمان نمی‌کند. ما باید اطمینان داشته باشیم که تمامی بیماران ما به خوبی از تاثیرات واقعی این درمان آگاهند و انتظارات واقع‌بینانه‌ای از نتایج آن دارند.

چه زمانی نباید این درمان را انجام داد؟

شاک‌ویوتراپی معمولا هیچ عوارض جانبی به دنبال ندارد. بیمارانی که در ناحیه‌ی مورد نظر به درمان دچار نوروپاتی یا برعکس حساسیت به لمس هستند، نباید این درمان را دریافت کنند. همچنین نباید شاک‌ویو‌تراپی را روی زخم‌های باز انجام داد.

شاک‌ویوتراپی برای بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی و تشنج و همچنین زنان باردار نیز انجام نمی شود. تمامی این موارد قبل از انجام شاک‌ویوتراپی توسط پزشک بررسی می‌شوند و او تعیین می‌کند که شما فرد مناسبی برای این روش درمانی هستید یا خیر.

انواع شاک‌ویوتراپی

دستگاه‌های شاک‌ویوتراپی دارای دو نوع مختلف هستند، شا‌کویوتراپی با انرژی کم و شاک‌ویوتراپی با انرژی بالا. دستگاه‌های شاک‌ویوتراپی معمولا در اتاق جراحی و تحت بی‌هوشی موضعی یا عمومی، اعمال می‌شوند. درمان با شاک‌ویوتراپی با انرژی کم، در کلینیک انجام شده و نیازی به اعمال بی‌حسی ندارد.

مراحل انجام شاک‌ویوتراپی چیست؟

متخصص طب فیزیکی ناحیه مورد نظر را لمس می‌کند و با کمک خود بیمار و بررسی واکنش او، محل دقیق درد را تعیین کرده و این محل‌ها را علامتگذاری می‌کند. شاک‌ویوتراپی یک درمان سرپایی است و نیازی به اعمال بی‌ هوشی و بستری شدن ندارد.

در ابتدا یک ژل مخصوص روی محل‌های مورد نظر زده می‌شود و سپس سر پروب دستگاه روی محل‌ها قرار داده می‌شود. دستگاه شاک‌ویوتراپی، به کمک انرژی الکتریکی، امواج پرانرژی را تولید می‌کند که در محل مورد نظر متمرکز شده‌اند. این امواج به بافت‌های که باید ترمیم شوند، فشار مکانیکی وارد می‌کند.

این که این امواج دقیقا به چه نحوی موجب بهبودی بافت‌ها می‌شوند هنوز مشخص نیست اما تصور می‌شود که تاثیر مکانیکی امواج بر بافت‌های بدن موجب افزایش جریان خون در ناحیه مورد نظر شده و در نتیجه التهاب در این ناحیه کاهش یافته و بافت‌های بدن برای بازسازی و ترمیم خود تحریک می‌شوند.

در انجام شاک‌ویوتراپی ممکن است از امواج با انرژی کم یا انرژی زیاد استفاده شود.

در صورتی که پزشک بخواهد امواج با انرژی بالا را اعمال کند، لازم است از بی‌هوشی موضعی یا عمومی استفاده کند. شاک‌ویوتراپی با امواج کم‌انرژی معمولا بدون بی‌حسی انجام می‌شود. در صورتی که در حین انجام درمان، بیمار به خوبی با پزشک همکاری کند شاک‌ویو‌تراپی نتایج بهتری به همراه خواهد داشت.

بیمار می‌تواند محل دقیق درد را تعیین نموده و در هنگام انجام درمان به پزشک بگوید که پروب روی محل دقیق درد قرار دارد یا خیر. ممکن است علاوه بر اولین جلسه‌ی شاک‌ویو‌تراپی، به بیش از یک یا دو جلسه‌ی درمان دیگر نیز نیاز باشد.

آیا درمان با شاک‌ویوتراپی دردناک است؟

جلسه درمان با شاک‌ویو‌تراپی هیچ دردی برای بیمار ندارد اما اغلب بیماران اظهار می‌کننند که طی یک یا دو روز پس از درمان کمی درد عضلانی دارند. البته این موضوع در واقع بخشی از روند درمان با شاک‌ویوتراپی است چرا که این امواج حالتی شبیه به آسیب‌دیدگی عضلانی را ایجاد می‌کنند

و بدین ترتیب بدن را برای بازسازی و ترمیم خود تحریک می‌کنند تا در نهایت، ناحیه‌ی آسیب‌دیده به طور کامل سلامتی خود را بازیابد. با این حال این میزان درد بسیار خفیف است و اکثر بیماران بعد از جلسه‌ی درمانی خود با هیچ مشکلی مواجه نمی‌شوند.

به چند جلسه‌ی درمانی نیاز است؟

به طور کلی تعداد جلسات درمانی به نوع آسیب و شدت آن بستگی دارد اما معمولا به 1 تا 3 جلسه درمانی نیاز است. انجام بیش از 3 جلسه شاک‌ویوتراپی در یک دوره‌ی درمانی، می‌تواند به جای آن که مفید باشد.

موجب بروز آسیب بیشتر شود و به همین خاطر اغلب پزشکان دوره‌ی درمانی را بر مبنای سه جلسه طرح‌ریزی می‌کنند. انجام درمان به این روش، بهترین نتایج درمانی را به دنبال خواهد داشت و به همین خاطر ما از همین روند پیروی می‌کنیم.

بعد از جلسه‌ی درمانی چه اتفاقی می‌افتد؟

بعد از جلسه‌ی درمانی بیمار قادر به تحمل وزن بر روی عضو آسیب‌دیده‌ی خود هستند و از این لحاظ مشکلی وجود ندارد (در درمان آسیب‌های پا و کمر و مانند آن که وزن بدن بر روی ناحیه آسیب‌دیده قرار می‌گیرد).

از بیماران خواسته می‌شود که بعد از جلسه‌ی درمانی، سطح فعالیت فیزیکی خود را بین یک تا دو هفته کاهش دهند. شاک‌ویوتراپی خصوصا برای درمان برخی از مشکلات تاندونی و دردهای مزمن و فرسایشی، بسیار موثر است.

برای مثال، برخی از این مشکلات عبارتند از: التهاب تاندون آشیل و خار پاشنه. در بسیار از بیماران بلافاصله پس از انجام شاک ویو خار پاشنه می توان علائم بهبودی را مشاهده کرد، در حالی که در برخی دیگر ممکن است چندین هفته طول بکشد.

عوارض احتمالی شاک‌ویوتراپی

عمده‌ترین عارضه‌ای که این روش درمانی می‌تواند ایجاد کند، درد و حساسیت به لمس در محلی است که درمان روی آن انجام شده است. این مشکلات نیز به خودی خود و با گذشت زمان برطرف می‌شوند. در صورتی که شاک‌ویوتراپی ناموفق باشد، درد و مشکل بیمار به حالت قبلی خود باقی خواهد ماند.

هزینه‌ی انجام شاک‌ویوتراپی چقدر است؟

دو عامل اصلی در تعیین هزینه‌ی انجام شاکویو تراپی تاثیر دارند:

  • هزینه‌ی مربوط به دسترسی و استفاده از تجهیزات شاک‌ویوتراپی. این هزینه‌ها شامل قیمت‌های ارائه شده توسط کلینیک و همچنین هزینه رفت آمد یا هزینه‌ی سفر برای دسترسی به این درمان می‌شود.
  • هزینه‌ی ارائه خدمات درمانی، هزینه‌ای است که پزشک بابت انجام این درمان ار بیمار دریافت می‌کند.
  • هر دوی این مولفه‌ها می‌توانند برای هر موردی متفاوت باشند و نمی‌توان یک عدد ثابت برای آن‌ها تعیین کرد. هزینه‌ی کلی درمان با شاک‌ویو‌تراپی شامل هر دو هزینه‌ی فنی دستگاه و هزینه‌ی ارائه خدمات تخصصی از سوی پزشک می‌باشد.

همچنین بخوانید :

بهترین راه برای درمان درد استخوان

راه های مناسب برای کاهش درد سوختگی

درمان و بهبود سریع درد شانه و کتف در منزل

پماد شیفار مناسب برای درمان شقاق مقعد (فیشر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا