دسته‌بندی نشده

فواید بی نظیر روغن ماساژ سبامد برای کودکان

روغن ماساژ سبامد چیست و چه فوایدی دارد؟

روغن ماساژ تسکین‌دهنده کودک سبامد، غنی از ویتامین F (اسیدهای چرب ضروری: لینولئیک اسید و لینولنیک اسید) در روغن سویا و فاقد نگه‌دارنده، رنگ، روغن‌های معدنی، روغن‌های سیلیکونی، ترکیبات آلی هالوژن دار است.

ماساژ کودک با روغن ماساژ کودک سبامد باعث تقویت سیستم ایمنی کودک شده و مقاومت پوست لطیف کودک را تقویت می‌کند همچنین ماساژ با روغن تسکین‌دهنده سبامد گردش خون و سیستم گوارش را تحریک کرده و به تشکیل سیستم عصبی کمک می‌کند.

به تسکین دردهای شکمی، دردهای ناشی از نفخ، درآوردن دندان و سایر بیماری‌ها کمک می‌کند و پیوند عاطفی بین کودک و والدین را تقویت کرده و سلامت روانی کودک را تأمین می‌کند.

ویژگی روغن ماساژ سبامد

  • مراقبت ملایم و محافظت از پوست حساس کودک.
  • نرم کننده پوست حاوی 95% روغن طبیعی سویا.
  • غنی از ویتامین F (اسیدهای چرب ضروری: لینولئیک اسید و لینولنیک اسید) در روغن سویا.
  • مقاومت پوست لطیف کودک را تقویت می کند.
  • ماساژ باعث تقویت سیستم ایمنی کودک می شود.
  • فاقد نگه دارنده، رنگ، روغن های معدنی، روغن های سیلیکونی، ترکیبات آلی هالوژن دار.

موارد مصرف روغن ماساژ سبامد

ماساژ باعث آرامش کودک می شود و خواب آرامتر او خواهد شد.گردش خون و سیستم گوارش را تحریک کرده و به تشکیل سیستم عصبی کمک می کند.به تسکین دردهای شکمی، دردهای ناشی از نفخ، درآوردن دندان و سایر بیماری ها کمک می کند.پیوند عاطفی بین کودک و والدین را تقویت کرده و سلامت روانی کودک را تأمین می کند.


مواد مؤثره در روغن ماساژ سبامد

روغن سویا

اولئیل اروکات: ماده چرب، نرم کننده پوست. (Oleyl Erucate)

کوکو-کاپریلات/کاپرات: ماده چرب، نرم کننده پوست.

هگزیل لورات: ماده چرب، نرم کننده پوست.

روغن جوانه گندم: غنی از اسیدهای چرب ضروی (50-60%)، حاوی اسکوالن، ویتامین E، فیتوسترول ها و لسیتین. پوست را بشدت محافظت می کند و یک لایه محافظ روی پوست ایجاد کرده و مانع از دست رفتن آب و رطوبت می گردد.


روش مصرف روغن ماساژ سبامد

مقدار کافی از روغن ماساژ کودک سبامد را در کف دست ریخته و کمی صبر کنید تا دمای آن با دمای بدن یکی شود. سپس بدن کودک را به آرامی با روغن ماساژ دهید. برای پوست صورت استفاده نشود.

روغن های مناسب برای ماساژ دادن :

از روغن علاوه بر خواص مفیدی که دارد باعث می شود که بین دستان شما و بدن کودک اصطکاک ایجاد نشود و پوست حساس کودک آسیبی نبیند. روغن بادام شیرین یا روغن زیتون و روغن های طبیعی خوب است و علاوه بر شادابی پوست بر سیستم دفاعی بدن و بهبود تنفس کودک مؤثر می دانند.

بهترین روغن برای ماساژ کودکان و نوزادان، روغن اسطوخودوس می باشد. استفاده از روغن آفتاب گردان، کودک را از بروز بیماری عفونی و جراحت مصون می دارد و روغن کنجد و روغن بادام پوست کودک را نرم و لطیف می کند.

به گفته پزشکان و متخصصین کودک، ماساژ کودک با روغن گندم سبب تنظیم عضلات کودک و ویتامین سرشار موجود در این ماده باعث طراوت پوست می شود.شایان ذکر است؛ همچنین ماساژ دادن مرتب نوزاد، با روغن های طبیعی با خواص مختلف از بروز ناراحتی های تنفسی در کودک جلوگیری می کند روغن های فرار و معطر برای این کار اصلا مناسب نیستند.

طریقه ی ماساژ دادن:

ماساژ را با عجله انجام ندهید. ابتدا از پشت گردن شروع کنید و بعد بازوها و دست ها را ماساژ دهید.شکم کودک را همیشه به صورت دایره ها ی کوچک ماساژ دهید. در مرحله بعد نوبت به پاها و صورت نوزاد می رسد. با انگشتان صورتش را به آرامی به صورت دایره وار نوازش کنید.

ماساژ جلوی بدن :

ماساژ جلوی بدن شامل حرکات دورانی قفسه سینه و سپس حرکات دورانی شکم می‌شود. در حالی که کودک به پشت خوابیده هر دو دست را به نحوی روی قفسه سینه قرار دهید که انگشتانتان در قسمت فوقانی قفسه سینه قرار بگیرد. البته حرکات دست نباید هیچ فشاری را به این نواحی وارد آورد و در عمل تنفس کودک اختلال ایجاد نمایند.

از مرکز قفسه سینه به سمت چپ و راست به آرامی و به صورت چرخشی ماساژ دهید و به سمت بازو‌های کودک ببرید. در این مرحله نیز باید چرخش در جهت حرکت عقربه‌های ساعت باشد. این کار را چند بار تکرار کنید. این کار در بهبود ظرفیت ریه‌ها و بالانس تنفسی کودک بسیار مفید است.

بعد از قفسه سینه نوبت به ماساژ شکم می‌رسد. یکی از دست‌هایتان را به صورت افقی بالای شکم قرار داده و به آرامی به سمت پایین ماساژ دهید. درست قبل از این‌که دستتان را بردارید، دست دیگر را بالای شکم قرار دهید و حرکت را 6 بار تکرار کنید.

در حرکت بعدی ماساژ شکم از اطراف ناف به سمت بیرون با حرکت چرخشی انجام می‌شود. برای انجام این حرکت مفید ابتدا با دو انگشت از نزدیک ناف کودک شروع کنید با حرکت چرخشی در جهت عقربه‌های ساعت به سمت بیرون. این حرکت را تا قسمت‌های داخلی کشاله ران ادامه دهید.

این حرکت را مجددا انجام دهید، اما این بار با کف دستتان و در حالی که انگشتان تماسی با پوست کودک ندارد، انجام دهید. سپس حرکت بعدی را که زانو ـ شکم نام دارد، انجام دهید. دو زانوی کودک را به هم بچسبانید و سپس زانوها را خم کنید و به آرامی به سمت شکم نزدیک کنید. همانطور که قبلا هم گفته شد مجموع این حرکات شکمی در بهبود عملکرد سیستم گوارشی و درد‌های کولیکی شکم نوزادان بسیار موثر است.


چگونه کودک خود را ماساژ دهم ؟

ماساژ پاها:

پاها را یکی یکی ماساژ دهید. با یک دست کف پا را گرفته و کمی بالا بیاورید و با دست دیگرتان از بالا تا پایین پای کودک را، ابتدا قسمت خارجی و سپس قسمت داخلی آن را مانند شکل ماساژ دهید. ماساژ دادن را با کشیدن دست بر روی پاها انجام دهید. هر یک از پاها را 5 تا 6 بار ماساژ دهید.

با یک دست کف پا را کمی بالا آورده و با انگشت شست دست دیگر قسمت کف پای کودک را با حرکات دایره ای شکل ماساژ دهید.پاها را از محل کف پا چسبیده و بدون خم کردن به سمت شکم، بالا آورده و سپس پایین ببرید. این حرکت را 4 تا 10 بار می توانید تکرار کنید.

این دو حرکت نیز در جهت تقویت ماهیچه های پا صورت می گیرد:

پاها را از محل کف پا چسبیده و به طور یک در میان، یک پا را بالا برده و پای دیگر را پایین بیاورید.
در حرکت دوم پاها را ضمن این که کمی بالا گرفته اید، از یکدیگر باز کرده و سپس ببندید. هر یک از این دو حرکت را برای 4 تا 10 بار تکرار کنید.

ماساژ دست‌ها :

دستهای کودک را یکی یکی ماساژ دهید. بدین منظور با دست چپ یکی از دستهای او را بلند کرده وکمی بالا بیاورید. با دست راست.با هر دو دستتان به طور هماهنگ از بازوهای کودک به سمت انگشتان دستش ماساژ دهید.

دو انگشت شست و اشاره خود را دور بازوی کودک حلقه کنید و به سمت خارج بچرخانید. این کار را چند مرتبه تکرار کنید.سپس این حرکت را به سمت ساعد کودک ادامه دهید. کف دست کودک را باز کنید و هر انگشت او را یک بار به آرامی بکشید.

ماساژ صورت و سر کودک :

از بالای پیشانی و محل رویش موهای کودک شروع کنید و به سمت خارج، دستان خود را به آرامی بکشید و کم‌کم به سمت پایین پیشانی بیایید. به نحوی که انگار چند خط موازی را روی پیشانی می‌کشید. در انتها دستان خود را به سمت شقیقه‌ها ببرید و در آنجا با انگشتانتان حرکت چرخشی انجام دهید.

برای انجام ماساژ گونه‌ها دو شست خود را در دو سمت بینی کودک قرار دهید و به آرامی به سمت گونه‌های کودک بکشید. این کار را برای قسمت‌های پایین‌تر صورت نیز انجام دهید. بدین صورت که دو شستتان را در گودی بالای لب کودک قرار دهید و به سمت فک بالا و گوش‌ها ماساژ دهید.

برای زیر لب کودک نیز این حرکت را تکرار کنید. برای ماساژ گوش‌ها با دو انگشت شست و اشاره، لبه خارجی و بالای گوش را بگیرید و با حرکت چرخشی به سمت لاله گوش ماساژ دهید. در این مرحله بهتر است که ماساژ پیشانی را تکرار کنید.

ماساژ پشت :

کودک را به روی شکم خوابانده و دستهایتان را به آرامی در دو سوی ستون مهره ها، از کتف به سمت نشیمنگاه به صورت ماساژ حرکت دهید. دقت داشته باشید که به هیچ وجه نباید دستتان ستون مهره ها و مهره ناحیه کمر را لمس کند. این حرکت را 5 تا 6 بار تکرار کنید.

با انگشتان هر دودست، دو قسمت نرم نشیمنگاه کودک را طوری بگیرید که انگارمی خواهید این قسمتها را بالا بیاورید. این عمل را از قسمت وسط این نواحی شروع کرده و سپس به سمت خارج و پایین ادامه دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا