دسته‌بندی نشده

فرق میان زگیل تناسلی و زگیل معمولی چیست ؟

تفاوت زگیل معمولی با زگیل تناسلی

تمامی زگیل ها توسط گونه ای ویروس به نام ویروس پاپیلومای انسان (HPV) ایجاد می شوند. با این حال، بیش از 100 نژاد شناخته شده دیگر از ویروس پاپیلومای انسان وجود دارد. برخی هیچ علامتی ایجاد نمی کنند و به راحتی توسط سیستم ایمنی شما شکست داده می شوند.

برخی دیگر به طور دایم در سراسر سطح پوست شما در حال جا به جا شدن هستند و هنگامی که به یک خراش یا بریدگی بر روی پوست شما وارد می شوند یک زگیل معمولی، زگیل کف پا، یا دیگر انواع زگیل غیر تناسلی را ایجاد می کنند.

برخی دیگر از طریق فعالیت جنسی منتقل شده و ایجاد زگیل تناسلی می کنند. بنابراین، درحالی که هر دوی زگیل تناسلی و غیر تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسان به وجود آمده اند اما توسط نژاد های مختلف ویروس ایجاد شده اند.

زگیل چیست ؟

زگیل موضعی است که توسط ویروسی از خانواده ی papillomavirus انسانی (HPV) ایجاد میشود. هرچند زگیل ها مسری به نظر میرسند ولی اغلب تنها اعضای یک خانواده را درگیر میکنند. به علاوه در بیشتر مواقع فقط در یک بخش بدن ظاهر میشوند (مثل دست یا پا) و در طول زمان منتشر نمیشوند.

اشکال شایع زگیل

  • زگیلهای گنبدی که در پشت انگشت های دست و پا و زانو ظاهر میشوند
  • زگیلهای کف پایی که در انتهای پا و کف پا دیده میشوند
  • زگیلهای صاف که مسطح هستند و ممکن است در صورت ، پاها و سایر اعضای بدن دیده شوند ، حتی در تعداد زیاد
  • زگیلهای زیر ناخنی
  • زگیلهای نخی که به صورت رشته هایی بلند و اغلب بر روی صورت ظاهر میشوند

درمان زگیل چیست ؟

زگیل میتواند هرکسی را درگیر کند و آزاردهنده است.در اینجا راه های درمان زگیلهای شایع را بیان میکنیم شامل زگیلهای تناسلی و مقاربتی نمیشود. داروهایی که بدون نسخه ی پزشک برای زگیلهای شایع پوستی مورد استفاده قرار میگیرند محصولاتی بر پایه سالسیلیک اسید هستند. سایر راه های درمانی جدیدتر هم که به نسخه نیاز ندارند شامل انجماد زگیل با آئروسل (قطرات بسیار ریز) هستند.

تفاوت زگیل با زگیل تناسلی چیست

بیشتر بخوانید:

راه انتقال زگیل و درمان این عارضه پوستی

زگیل تناسلی چیست ؟

زگیل آلت تناسلی برجستگی‌های گوشتی قرمز یا صورتی رنگی هستند که در اطراف ارگان‌های جنسی رشد می‌کنند. زگیل‌ها ممکن است شبیه قسمت‌های کوچک گل کلم باشند یا خیلی کوچک بوده و به سختی دیده شوند. همچنین به سرعت پخش شده و رشد می‌کنند. این زگیل‌ها معمولاً دردناک نیستند اما ممکن است درد، خونریزی و خارش کمی را ایجاد کنند.

زگیل تناسلی بر اثر ویروس‌های مختلف در هر نقطه‌ای از بدن ظاهر می‌شوند. زگیل‌ تناسلی (Genital Warts) بر اثر ویروس پاپیلومای انسانی ( Human papillomavirus ) یا همان HPV به وجود می‌آید که به راحتی توسط تماس جنسی منتقل می‌شود.

عفونت HPV یکی از رایج‌ترین بیماری های مقاربتی (STD) می‌باشد. اشکال خاصی از این ویروس می‌توانند منجر به سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد، سرطان واژن و آلت تناسلی شوند.

زمانی که فرد مبتلا به HPV می‌شود، 2 تا 3 ماه بعد (یا حتی بیشتر) زگیل‌ها ظاهر می‌شوند. در برخی افراد مبتلا به این عفونت نیز هرگز زگیلی به وجود نمی‌آید. همچنین باید بدانید زگیل تناسلی با تبخال تناسلی متفاوت است. بیماریهای مقاربتی، انواع مختلفی دارند که از انواع آن ها می توان به ایدز، هپاتیت b، هپاتیت c، سوزاک، سفلیس، تبخال تناسلی اشاره کرد. این مقاله ممکن است برای عده ای حاوی تصاویر آزاردهنده باشد.

علائم زگیل تناسلی

مانند بسیاری از بیماری‌های مقاربتی، HPV همیشه علائم قابل مشاهده‌ای ندارد. اما زمانی که علائم ظاهر می‌شوند زگیل‌ها اطراف ناحیه تناسلی به وجود می‌آیند.

زگیل تناسلی از طریق فعالیت جنسی، از جمله دهان، واژن، و مقعد منتقل می شود. ممکن است شروع به زگیل کنید چند هفته یا چند ماه بعد از رابطه جنسی زگیل های تناسلی ظاهر شوند.

زگیل تناسلی همیشه با چشم انسان قابل مشاهده نیست. آنها ممکن است بسیار کوچک و همرنگ پوست و یا کمی تیره تر باشند. رشد آن ها ممکن است شبیه گل کلم باشد آنها ممکن است به شکل یک خوشه زگیل یا فقط یک زگیل ظاهر شوند.

حتی اگر شما نتوانید زگیل های تناسلی را مشاهده کنید، ممکن است آنها علائمی مانند:

  • ترشحات واژن
  • خارش واژن
  • خون ریزی
  • سوزش
  • اگر زگیل های تناسلی گسترش پیدا کرده یا بزرگ شده اند، این وضعیت می تواند ناراحت کننده یا حتی دردناک باشد.
  • زگیل تناسلی زنان داخل و خارج واژن، روی دهانه‌ی رحم یا اطراف مقعد به وجود می‌آیند.
  • زگیل تناسلی مردان نیز روی نوک آلت تناسلی، بدنه‌ی آلت تناسلی، بیضه یا اطراف مقعد ظاهر می‌شوند.
  • در برخی افراد نیز زگیل‌های تناسلی در گلو یا دهان دیده می‌شود. این افراد با فرد مبتلا به عفونت، رابطه‌ی جنسی دهانی برقرار کرده‌اند.

درمان زگیل تناسلی

برخی از انواع زگیل های تناسلی – معمولا آنهایی که کوچکتر هستند – درمان آن ها از دیگران آسانتر است. به طور مشابه، زگیل هایی که در پوست مرطوب رشد می کنند، تمایل بیشتری به درمان دارند نسبت به آن هایی که در پوست خشک قرار دارند. اکثر انواع زگیل را می توان با کرم ها درمان کرد. با این حال، اگر زگیل تناسلی مداوم باشد، شما نیاز به یک متخصص پوست و دیگر گزینه های درمان مانند جراحی، استفاده از کریو جراحی (انجماد کردن زگیل با نیتروژن مایع) یا درمان لیزر دارید.

در صورت داشتن زگیل های تناسلی یا معمولی چه باید کرد؟

زگیل های غیرتناسلی مانند زگیل معمولی (معمولا بر روی کف دست ها) و زگیل کف پا، معمولا به خودی خود محو می شوند. با این حال، ممکن است ماه ها یا حتی سال ها به طول بیانجامد و ویروس می تواند در طول این مدت در سراسر بدن شما پخش شود و زگیل های بیشتری روی بدن شما ایجاد کند و یا به دیگران انتقال یابد. در بعضی موارد، مخصوصا زگیل های کف پا، برخی ناراحتی ها و مشکلات نیز ممکن است بوجود آیند. داروهای موضعی، سرما درمانی (انجماد زگیل)، لیزر درمانی، و دیگر روش ها می توانند آنها را درمان کنند.

حتی اگر مطمئن نیستید که باید زگیلتان را درمان کنید یا نه، بهتر است یک وقت ملاقات با پزشک ترتیب دهید تا مطمئن شوید زایده پوستی شما واقعا یک زگیل است و مورد جدی تری مانند سرطان پوست نیست.

در مورد زگیل تناسلی بسیاری از درمان ها مشابه اند. با این حال، عموما آنها به طور اختصاصی برای زگیل های تناسلی هستند. بنابراین شما نباید سعی کنید به تنهایی آنها را درمان کرده و یا از داروهایی استفاده کنید که برای دیگر انواع زگیل ها هستند. برای زگیل های تناسلی همیشه بهترین کار این است که درمان را بر عهده یک متخصص پزشکی شایسته و با تجربه ی بسیار در این فرایند قرار دهید. زنان نیز باید در نظر داشته باشند اگر در هنگامی که باردار هستند، زگیل در ناحیه ی تناسلی دارند بهتر است درمان را آغاز کنند و مراقب بروز زگیل های جدید باشند.

به یاد داشته باشید که درمان هایی که از طریق برداشتن هر دوی زگیل های تناسلی و غیر تناسلی هستند تنها خود زگیل ها را از بین می برند و آنها ویروس پاپیلومای انسان که باعث این زگیل ها شده است را درمان نمی کنند. اقدامات پیشگیرانه مانند: استفاده از کاندوم برای هر بار رابطه ی جنسی، و درصورتی که در معرض خطر هستید زدن واکسن HPVرا مخصوصا برای زگیل های تناسلی انجام دهید.

پی بردن به یک زایده ی جدید بر روی پوست می تواند تجربه ی نگران کننده ی قابل درکی باشد. با این حال، شخص آموزش ندیده نمیداند چگونه باید یک زایده ی جدید را تشخیص دهد یا نمیداند که ممکن است چه مقدار جدی باشد و یا چگونه باید درمانش کند. درنهایت، همواره بهترین راه این است، با یک متخصص که می تواند یک جواب قطعی تر به شما بدهد و به شما کمک کند در صورت نیاز اقدامات بیشتر را انجام دهید.

بیشتر بخوانید :

بیماری hpv ( زگیل تناسلی ) چیست؟

راه های درمان اچ پی وی (زگیل تناسلی) + علائم این بیماری مقاربتی

راه انتقال زگیل و درمان این عارضه پوستی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا