دسته‌بندی نشده

فرق طراح و گرافیست : گرافیست چه کاری انجام می دهد؟

گرافیست و طراح گرافیک چه تفاوتی باهم دارند؟

به گزارش دلگرم به نقل از آرگا : تشخیص تفاوت بین یک طراح گرافیک، گرافیست یا یک طراح رابط کاربری و طراح وب می‌تواند دشوار باشد. برای فردی که با جزئیات هرکدام از این موقعیت‌های شغلی آشنایی ندارد، ممکن است به نظر برسد که همه آن‌ها شرح وظایف یکسانی دارند، با ابزار های یکسان کار می‌کنند و نتایج مشابهی خلق می‌کنند.

هدف یک گرافیست خلق تصاویری است که یک مفهوم، ایده یا داستان را منتقل می‌کنند. گاهی اوقات هیچ منطقی برای ایجاد طرح‌ها توسط گرافیست وجود ندارد و در صورتی که زیر پا گذاشتن قوانین طراحی با روایتی که قرار است آن را به تصویر بکشد همخوانی داشته باشد، ممکن است بدون توجه به قوانین طراحی کند. حوزه کاری یک گرافیست شامل طراحی کارتون، تصویرسازی، طراحی رمان‌های گرافیکی، کتاب‌های مصور و تصاویر فیلم است.

 طراح گرافیک

یک گرافیست می‌تواند طیف وسیعی از موضوعات را پوشش بدهد و کار او بیشتر جنبه هنری دارد. هدف اصلی یک گرافیست سرگرم کردن مخاطب از طریق ایجاد محتوای بصری و استفاده از رنگ است. بسته به هدف کار، اثر تولید شده توسط یک گرافیست می‌تواند به صورت چاپ شده یا دیجیتال باشد.
یک گرافیست ممکن است به انجام کار گرافیکی در منزل بپردازند و اثر هنری را خارج از محیط شرکت یا سازمان و بدون در نظر داشتن جنبه تجاری آن خلق کند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که در بسیاری از آگهی‌های استخدامی به اشتباه از عنوان استخدام گرافیست، برای جذب یک طراح گرافیک استفاده می‌شود که ماهیتی متفاوت از کار گرافیست دارد.

طراحی گرافیک (گرافیک دیزاین)، بر حل یک مشکل یا انتقال یک ایده در راستای اهداف و ارزش‌های یک برند، مشتری یا پروژه تمرکز داشته و بیشتر جنبه تجاری دارد. طراحان گرافیک مسئول طراحی تبلیغات، بروشورها، بسته‌بندی، طراحی لوگو، پوسترهای تجاری و پروژه های چاپی مانند طراحی صفحه کتاب و مجلات هستند. در واقع طراحان گرافیک می‌توانند از محتوای بصری خلق شده توسط گرافیست‌ها در پروژه‌های خود استفاده کنند.

گرافیست

طراح چه کاری انجام می‌دهد؟

احتمالا در کنار آگهی‌های استخدام گرافیست، چشمتان به آگهی‌های استخدام طراح نیز خورده است. شغل طراحی بصری ترکیبی از هنر گرافیک، طراحی گرافیک، و طراحی رابط کاربری (UI) یا طراحی تجربه کاربری (UX) است.

طراحی بصری یک زمینه نسبتاً جدید است که در سال‌های اخیر با ظهور اینترنت پرسرعت توسعه یافته است. کار طراحان بصری از نظر ارتباط با ایجاد جذابیت بصری، شبیه به گرافیست‌ها و طراحان گرافیک است. اما طراحان بصری مهارت‌ها و ایده‌های خود را به‌صورت دیجیتالی به کار می‌گیرند تا اطمینان حاصل کنند که مخاطب یا کاربر بیشترین بهره را از وب‌سایت، بازی آنلاین یا تعامل آنلاین با یک برند می‌برد.
در نتیجه، طراحان از برخی از ابزارهای مشابه طراحان گرافیک استفاده می‌کنند، اما به مهارت گسترده‌تری برای مفهوم‌سازی مؤثر و خلق تجربیات دیجیتالی نیاز دارند. طراحان بصری مسئول طراحی رابط کاربری (ظاهر) سایت و اپلیکیشن، طراحی محصول و به طور کلی طراحی پلتفرم‌های دیجیتالی هستند.

طراحان نه تنها باید با نرم افزارهای تخصصی مانند Adobe Photoshop و InDesign آشنا و بر آن‌ها مسلط باشند، بلکه همچنین باید در مورد نحوه قالب‌بندی وب سایت‌ها (البته نه لزوما نحوه کدنویسی) اطلاعات کافی داشته باشند. طراحان بصری باید بدانند که چگونه مفاهیمی را که ارتباط نزدیکی با طراحی هویت، برندسازی، پیام‌ها و ارتباط بصری دارند، به کار ببرند تا به نتایج مورد نظر یک پروژه برسند.

تفاوت گرافیست و طراح گرافیک

طراح وب به چه کسی گفته می‌شود؟

یکی دیگر از شاخه‌های طراحی که در کنار آگهی‌های استخدام گرافیست به چشم می‌خورد، طراح وب است. طراحان وب فقط طراحی ظاهر وب سایت‌ها را انجام نمی‌دهند، بلکه کل یک وب سایت را می‌سازند. طراحان وب علاوه بر خلاقیت بالا، از نظر دانش تکنولوژی و مهارت‌های فنی در سطح خوبی قرار دارند.
یک توسعه دهنده وب از همان عناصر طراحی استفاده می‌کند که یک طراح بصری برای ایجاد وب‌سایت‌هایی کاربردی و زیبا به کار می‌برد. طراحان وب همچنین از ابزارهای مورد استفاده گرافیست‌ها، طراحان گرافیک و طراحان بصری استفاده می‌کنند، اما هدف نهایی آنها ایجاد وب سایتی است که استفاده از آن به همان اندازه که از نظر بصری جذاب و مناسب برند است، آسان باشد.

درست مانند طراحی بصری، طراحی وب سایت یک حرفه خلاقانه نسبتا جدید است که بر ایجاد طرح‌های بصری و جذاب تمرکز دارد. طراحی وب مانند طراحی گرافیکی، برای ایجاد لوگو و نماد برای پلتفرم‌های دیجیتال به برنامه‌هایی مانند Adobe Photoshop و InDesign متکی است. تمایز اصلی این است که برخلاف دیگر طراحان، طراحان وب نیاز به تسلط بر زبان‌های برنامه نویسی مانند HTML و CSS دارند.

فرق بین گرافیک دیزاین و طراحی گرافیک

طراحان وب به همان اندازه که روی ساختن یک وب سایت کاربردی و در عین حال زیبا متمرکز هستند، ممکن است وظایف و مسئولیت‌های گسترده‌تری داشته باشند که در شرح وظایف استخدام گرافیست و دیگر طراحان وجود ندارد. بسته به اینکه مشتری پیام و محتوایی برای پلتفرم دیجیتالی خود داشته باشد یا خیر، ممکن است یک طراح وب مجبور به نوشتن و ویرایش محتوای وب‌سایت باشد.

حتماً بخوانید:

آشنایی با دنیای رنگارنگ طراحی گرافیک

آشنایی با دنیای رنگارنگ طراحی گرافیک

تمام صفحه‌آرایی‌های کتاب‌ها و مجلات یا لوگوها و پوسترها در دسته‌بندی دنیای طراحی گرافیکی قرار دارد. اگر به دنیای گرافیک و هنر علاقه دارید تا انتهای…

ممکن است از طراح وب خواسته شود که عناصر تعاملی را با استفاده از Flash، JavaScript یا سایر برنامه‌های مرتبط خلق کند. همچنین ممکن است نیاز به طراحی و ساخت فضایی برای تجارت الکترونیک یا ایجاد فایل‌های پشتیبان بسته به درخواست مشتری داشته باشد. یک طراح وب باید با بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) و عملکرد بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز آشنایی کافی داشته باشد.

جمع‌بندی : در این مقاله به بررسی تفاوت بین وظایف شغلی طراح و گرافیست پرداختیم.
اگرچه همپوشانی قابل توجهی بین طراح گرافیک، گرافیست، طراح رابط کاربری و طراح وب وجود دارد، اما هر حرفه از نظر اهداف، مجموعه مهارت‌ها، ابزارها، تاریخچه و محصول نهایی متمایز است. ممکن است در آگهی‌های استخدامی با عنوان استخدام گرافیست، طراح و گرافیست، گرافیک دیزاینر، طراح و… مواجه شوید، و این تفاوت اسامی شما را سردرگم کند.
همانطور که گفته شد، اصلی‌ترین تفاوت بین طراح وگرافیست، هدف از انجام کار و ابزارهای مورد استفاده برای آن‌ها است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا